Hoofdsponsor

1/35 Asuka Sherman V Crab[wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
Dat ik heden ten dage een Sherman ga maken, had ik me tot een paar jaar geleden niet kunnen indenken. Ik vond tot voor kort een Sherman maar een sardienendoos op tracks, met het uitzicht van een strijkijzer en daarop een onderontwikkelde koepel. Het verhaal begon toen ik een andere geallieerde tank ging bouwen, de Churchill.

Toen ik voor dat project een plan besteld had uit Amerika, bleek dat niet op mijn adres aan te komen. Vreemd genoeg kon ik het volgen tot ergens in Schotland, waar de postbode het bezorgd had. Ik kaartte de vergissing aan bij de verkopers en na korte tijd stuurden ze me niet alleen het plan van de Churchill op, maar ook wat bonusmateriaal. Je kan nu wel raden wat er nog in de tekeningenkoker zat.

attachment.jpg

attachment.jpg

Als projecten me op dergelijke wijze in de schoot vallen, dan schuif ik oude vooroordelen terzijde en ga ik kijken of er niets van te maken valt dat het voor mij toch de moeite waard maakt. Een standaard tank met 76mm kanon vond ik wat eenvoudig. Ik had wel wat plezier beleefd met de Churchill Box Girder Bridge, dus kon ik er nu ook een "funny" van maken. Ik ging in 2015 voor het eerst naar Overloon en daar heb ik toen een Sherman Crab gezien. Ik ging eens naar een kit uitkijken op de beurs van Veldhoven. Daar zat Bruce Oomen, die me aanraadde om bij Resicast een resinkit en de Asuka Models (ex-Tasca) Sherman V te kopen. Daarmee had ik de beste kit om de tank te kunnen bouwen. De kit van Dragon zou misvormd zijn en er lag ook een Legend Crab setje maar dat was minder gedetailleerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Links een stukje vilt dat voor de vering van de tank gebruikt wordt.

attachment.jpg

Er zit wel wat PE bij in een roodkoperen fret.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de handleiding staat nog Tasca. Ze is van het foldertype en tweetalig Engels en Japans.

attachment.jpg

Er zitten dropveters in de kit. Die zijn wel keurig gegoten maar hebben over de hele zijkant flash; mijn foto ervan was onscherp. Daarom kocht ik deze Modelkasten tracks. Ik zoek nog wel uit wat het beste resultaat geeft, de rubberblokken van de Modelkasten zijn kleiner dan die van de kit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb de inhoud van de resinkit in de zakjes gelaten en in de doos van de tank gelegd, er paktn zich vandaag nogal wat wolken samen maar tot een bui is het niet gekomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Iets om de gun mantlet mee in te pakken, mooi meegenomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De rotor voor de kettingen is nogal ruw gegoten, met een diepe naad.

attachment.jpg

En dan nog veel kettingstukjes. Ze zijn van het type aandrijfketting.

In 2016 heb ik gebruik gemaakt van mijn bezoek aan Militracks om de Crab van Overloon aan een fotospecial te onderwerpen. Ik vond toen namelijk niet veel detailfoto's van die variant.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de markt naast het museum vond ik ook een boek dat me heel handig leek om aan een Sherman te gaan scratchen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog enkele andere boeken die ik tegenkwam:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het boek van Osprey bevat de geschiedenis van de vlegeltanks, maar heeft alleen zwart-witfoto's en illustraties. Het boek van Pat Ware toont de ontwikkeling van de Sherman uit de M3 en heeft enkele kleurenplaatjes waar we alleen groen zien. VOoral het boek van Haynes is weer een onmisbare referentie, zelfs voor iemand die een bepaald serienummer zoekt of van plan is een Sherman te kopen.

De andere projecten blijven terwijl wel lopen maar ze naderen de schilderfase. Als er gebouwd wordt, zal ik dus spoedig hier belanden.
 
Succes Steven met deze tank.
 
Steven suc6 met deze indrukwekkende bouw
Zit met een vraagje , is dat dezelfde tank als die in Klein Willebroek aan het water staat ?
Marc
 
Heel veel succes met dit mooie werkpaard
 
Bedankt voor jullie aanmoedigingen! Dit is waarschijnlijk een type vergelijkbaar met de Sherman Firefly die Marc gezien heeft in Klein-Willebroek. Die ga ik dan ook nog eens moeten opzoeken.

Ik heb de wielen al geschuurd en in de veerbenen gezet. Ze blijven draaibaar, dus achteraf schilderen moet wel lukken.

attachment.jpg

Dit zijn meer wielen dan je nodig hebt. In principe geeft Asuka je tweemaal zoveel als benodigd maar ze raden wel aan om van de lichtgewichtwielen er een tweetal te gebruiken. Ik vond het wel raar dat er geen paspinnen in de wielen zelf waren, aangezien er aan beide kanten spaken en smeernippelgaten gegoten zijn die volgens mij op elkaar afgestemd moeten worden. Ik heb dat dan maar op het zicht gedaan. In de sprockets en de idlers moet je een hub cap steken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit vond ik zo onuitvoerbaar dat ik het waarschijnlijk achterwege laat. Je moet deze rivets (niet de buitenste rondjes, maar de puntjes in het midden daarvan), 144 in aantal, van het gietraam schrapen en er 12 aan de voorkant in elke velg kleven, waar er geen pasgaatjes voor voorzien zijn. Je krijgt ook geen reserve. Dit vind ik een wat goedkope oplossing. Ze hadden dan beter de rubberband als een apart onderdeel toegevoegd en aan de buitenkant van de velg gaatjes voorzien die je moest doordrukken. Nu krijg je overal lijmvlekken en niet uitgelijnde rivets.

attachment.jpg

De wielen zitten hier ook al aan de veerbenen. Die zijn mooi voorzien van een serienummer.
 
Goed je referenties voor de wielen bekijken hé Steven.
De Sherman wielen waren onderling verwisselbaar en bruikbaar maar ik weet niet of dat bij de Crab versie ook zo was. Komt er bij dat de Crab een Britse conversie was op basis van Sherman tanks die aan hen geleverd waren, de Amerikanen hebben die geweigerd en zelf niet gebruikt.
 
Iedereen uiteraard welkom voor de volgende update. Ik heb het gehouden bij twee willekeurige vervangwielen, ik vond op weinig archieffoto's van Crabs duidelijk genoeg afgebeelde wielen om het onderscheid ertussen te kunnen zien. Degene waar ik het wel bij zag, was een speciale Crab die niet op een Sherman V gebaseerd was maar op een M4 met radiaalmotor en die had er twee aan de rechterkant. Mijn tank wordt waarschijnlijk een fantasie-exemplaar dat misschien half op een paar echte voorbeelden gebaseerd wordt. Ik heb alvast geen zin om de tank uit Overloon na te bouwen zoals hij nu is, want dan is alles uit de haak.

attachment.jpg

Ik heb besloten om toch maar de rivets in de wielen te kleven. Er waren door de vervangwielen al 24 reserverivets beschikbaar. Rechts zie je een wiel waar ze aan de binnenkant gekleefd zijn. Links zie je een vijftiental rivets. Ja, dat plasticgruis zijn ze. Om ze op te nemen, prik ik er met een scalpel in. Per rivet wordt er een beetje Tamiya Extra Thin in het wiel gesmeerd.

attachment.jpg

De onderdelen van een bogie, met drie uitgesneden rubbermatjes. Je kleeft die met de veerbenen en de plastic veerelementen tussen de twee helften van de ophanging. Dan, terwijl de lijm nog niet hard is, wring je er de juiste wielen tussen. Zo staat het in de handleiding omschreven. Je kan de wielen door een slim ontwerp niet binnenstebuiten monteren. Het resultaat mag er wel zijn, alles is beweegbaar en veert nog iets door. Ik heb wel nog een fout gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik had namelijk de veerbenen aan de wielen nu ondersteboven zitten. Gelukkig mocht dit niet vastgelijmd worden, dus kon ik ze er eenvoudig van tussen trekken en omwisselen.

attachment.jpg

Nu worden die dingen een hele tijd uit de weg gelegd, de hull wordt in elkaar gezet.
 
Vandaag begin ik met een fotoreportage van een bezoekje aan de Sherman Firefly van Klein-Willebroek. Een collega op het werk had me van het bestaan van die tank op de hoogte gebracht, Nvdr: aangepast na opmerking op ander forum: ik dacht dat deze dus bruikbaar was als referentie voor mijn tank, uiteindelijk gaat het toch nog over een hybride variant van de Firefly. Het was het geschikte moment om foto's te gaan nemen, met een staalblauwe hemel en eigenlijk te warm om goed in de tuin te kunnen modelbouwen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De Sherman staat aan de oevers van de Rupel, waar het kanaal via de jachthaven van Klein-Willebroek in uitmondt. De tank staat vlakbij het oude sashuis en de restanten van een voor de bevrijding belangrijke brug die van vernieling door de terugtrekkende Duitsers gevrijwaard werd. Een gedenkplaat staat tussen het bruggenhoofd en de tank.

attachment.jpg

Je kan het bruggenhoofd betreden en een van de brugpijlers bekijken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Aan de tank hangt een plaatje bevestigd dat de schenking ter ere van een nieuwe fietsersroute aangaf.

attachment.jpg

Ik heb een walkaround gemaakt, beginnende van de linkerkant rond de tracks tegen de klok in en dan nog eens van de hull met de klok mee.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Verder ben ik ook al aan de romp van de tank begonnen.

attachment.jpg

Dit past allemaal nauw in elkaar zonder kieren en je moet de opgegeven volgorde respecteren.

attachment.jpg

De achterzijde is opvallend gedetailleerd. Van sommige installaties vind ik in de referenties niets terug. Het bakje aan het rechter onderhoudsdeurtje vond ik voorlopig alleen terug aan een Sherman die in het legermuseum staat: http://the.shadock.free.fr/sherman_minutia/firefly_turret/firefly_turret.html. De functie wordt op deze site helaas niet uitgelegd, misschien is het een rookmachine. Ik wilde het al weghalen omdat het op geen andere foto's opduikt, maar de Sherman in Klein-Willebroek heeft er ook een steunplaatje voor.

attachment.jpg

De stappen voor de behuizing van de overbrenging en de staart zijn ook snel achter de rug.
 
Laatst bewerkt:
Mooie foto's zo je eigen referentie materiaal maken komt heel goed uit. Strak begin
 
Bedankt, Aris. Ik heb toch nog iets moeten veranderen aan mijn tekst. Het blijkt om een Firefly-tank te gaan met een hull van een oudere versie van Sherman, een M4 met composiethull. Je mag dus niet naar de bovenbouw kijken, daar zitten verschillen met de doorsnee Crab M4A4. Maar zo leer je er naar kijken, he...
 
De hull is op de romp gezet. Wel met een omweggetje, want de handleiding ging even in een onverwachte volgorde.

attachment.jpg

Het onderdeel waar de 1 bij staat, moest eigenlijk eerst geplaatst worden, hoewel er in deze stap geen 2 en 3 staan bij de andere onderdelen. Die had ik dan ook eerst vastgemaakt en er was ook geen losmaken meer aan. Misschien staat het er in het Japans nog eens duidelijker uitgelegd. In de vorige bouwstap werd trouwens gevraagd om de verstevigingsrib in dit rooster te verwijderen, dus dat is ook gebeurd en ook dat zou ik me nog beklagen.

attachment.jpg

Het blijkt dat in deze holte het stuk niet meer rechtstreeks ingebracht kan worden. Daarom heb ik een naad aan de linkerkant van de hull losgemaakt.

attachment.jpg

Zo kan ik het ding toch via een omweg in de motorruimte krijgen. Van het PE rooster, dat nu juist gekleefd is, plooide wel een hoekje om, maar dat kon gewoon terug gebogen worden.

attachment.jpg

De hull is weer dichtgeplakt. Er is nu nog wel een ander probleem. De horizontale latten hadden eigenlijk toch een versteviging nodig, want ze staan nu open. Ik ga waarschijnlijk proberen ze er uit te zagen en terug te kleven, daardoor worden ze iets korter.
 
Bij de afscherming over de mantlet van Resicast zat ook nog een stukje dat er net zo uitziet als een afgeschermde .30.

attachment.jpg

Dat betekende wel even een stukje zaagwerk waarbij ik moest opletten niet te veel de gegoten glacisplaat te raken.

attachment.jpg

Het resinstukje zit al op zijn plek. Op de referentiefoto's in de handleiding waren ook de koplampbeschermers te zien. Je kan kiezen of je deze in plastic of PE maakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Op deze foto's was ook te zien hoe ik de springveren voor de bemanningsluiken heb vervangen, want daar is moeilijk de gietnaad van te verwijderen.

attachment.jpg
 
Mooie vorderingen en scherpe details aan die luiken.
 
Bedankt, Erwin, het is daar trouwens nog een stuk veranderd, zoals je in de volgende update zal zien.

attachment.jpg

We zijn al aan de turret aangekomen. Daarvoor zijn er 2 resin mantletstukken bijgevoegd, ik heb degene gebruikt die het verste uitstak naar opzij. Hier krijg je ook de loop in resin voor zover die door het zeil steekt. Anders was die uit twee delen samengesteld geweest.

attachment.jpg

De ballastbak uit de kit is nu ook vervangen door resin. Je ziet het plastic stuk op de trekhaak, de plooien liggen iets anders en de slotjes bovenaan zijn verder uitgewerkt, waarbij je ook een gesloten bak hebt in plaats van het aan de achterkant uitgeholde plastic stuk. De bevestiging is wel wat zwak, hij hangt alleen met die vier blokjes vast.

attachment.jpg

Een achteraanzicht, waarbij je ook twee stukjes styreen ziet die ik in plaats van de brandblussers gehangen heb. Op foto's waren die er namelijk niet.

attachment.jpg

Ik had een lens gescratcht omdat ik er eentje verloren gedaan had. Bleek er een tweede sprue met lenzen omdat je de derde periscoop niet kan gebruiken voor de commandant, het is een ander type. Nu is de koplamp weer helder. En je ziet het waarschijnlijk niet eens met die arm ervoor...

attachment.jpg

Ik stond even paf van de prachtig uitgewerkte .50. Je ziet dat die vanuit elk aanzicht hol gegoten is. Hoe ze dit hebben kunnen doen mag Joost weten. Op het onderste plaatje zie je dat de onderzijde zelfs bijna tegen de sprue aan zit, en ook daar zijn er uithollingen!

attachment.jpg

Om de loop in de cooling sleeve te krijgen, moet je wel een klein stukje boren.

attachment.jpg

Best ook nog eens de koelgaatjes allemaal uitboren.

attachment.jpg

Ik vond tussen het resin ook nog iets dat nu al op de hull bevestigd moest worden. De periscopen van de bestuurder en de schutter werden voorzien van een beschermkap tegen het opgeworpen stof. Ook op de koepel zou er eentje moeten komen, maar daar heb ik nog geen foto van. De periscoopdeksels die op de foto open staan, zijn echter op het model gesloten. Ze zitten in een uitdieping waardoor ze moeilijk te verwijderen zijn. Vandaar de pinvise.

attachment.jpg

Door een twaalftal gaten te boren wordt het luik genoeg verzwakt om het weg te kunnen snijden.

attachment.jpg

Het resin vervangluik is wat smalletjes uitgevoerd, dat kunnen we vervangen.

attachment.jpg

Hier zijn beide periscoopbeschermers vastgezet en de luiken van een spil uit zilverdraad voorzien.
 
Bij deze moet ik melden dat ik even knel zit. Om de vlegelinstallatie te maken moet je de tracks eerst monteren, want die bepalen mee de hoogte ervan. Ik heb de Modelkasten tracks al eens uitgetest en de blokjes passen goed tussen de sprockets, maar toen ik besloot eens te gaan zoeken naar Sherman Crabs die met deze tracks, Type 48 uitgerust zijn, was er niet een tank waar ik ze met zekerheid terugzag. En ik heb wel een aantal uren foto's en filmpjes zitten kijken, het moeilijkste waren de tanks die niet stilstonden. De volgende variëteiten kwam ik allemaal wel tegen.

attachment.jpg

(bron: http://the.shadock.free.fr/sherman_minutia/tracks/vvss_tracks.html)

De meeste hadden T54E1 of E2. De types T51 en T37 kwam ik slechts eenmaal tegen. Die laatste is te zien op een Indische museum-Crab.

attachment.jpg

attachment.jpg

Omdat ik geen Crab wilde maken waar om een of andere reden foute tracks onder konden zitten, heb ik toch even de vinyls er bij gepakt. Ze hebben details die zelfs de Modelkasten links niet hebben, zoals de mooi uitgeholde en van een rivet voorziene track guards. Maar het bleek onmogelijk om met een vers scalpel of een fijn schuurstickje de gietnaad weg te krijgen zonder de hele track pin te vervormen.

Ik ben al een paar dagen op zoek in naburige modelbouwwinkels of ik een Bronco-setje vind of een Sherman onder de 40 euro met de juiste losse links, maar die lagen er niet. Het liefst zou ik T54E2 gebruiken. Ik heb gemerkt dat er een setje van AK Interactive voor bestaat, die zien er wel mooi uit.

https://www.scalemates.com/kits/1011747-ak-interactive-ak-684-sherman-t54e2-cuff-design-metal-tracks
 
Bedankt, Patrick. Dat zijn T54E1-tracks. Hier kan je wel goed de aanhechting voor de armen op zien.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan