Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/35 Asuka Sherman V Crab[wip] - Pagina 4
Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234
Weergegeven resultaten: 46 t/m 56 van 56

Discussie: Asuka Sherman V Crab[wip]

Standaard

Vind de schaduwen goed geslaagd en mooi gedaan al en kijk uit naar vervolg.
    Pascal

Standaard

Hey,

Inderdaad, ziet er goed uit ook.
    Is dat zo’n probleem met die foto uploader? Is daar een soort van handleiding van dan...., als ik wil posten, anders klop ik mijn PC nog kapot omdat het niet zou werken....

Goede topic beantwoorder

Standaard

Bedankt, jongens. @Swaken: dat heb ik ook gemaakt, maar ik weet niet of jij dezelfde computer hebt: http://www.modelbouwen.be/threads/16...e-afbeeldingen.

Goede topic beantwoorder

Standaard

Voor de plaatsing van de identificatietekens op de tank had ik twee mogelijkheden. De decals uit de doos kon ik niet gewoon overnemen, want er waren er geen van het "79ste" bij, waar de Funnies in ondergebracht waren. Er bestaan 2 decalvellen voor de Sherman Crab, eentje van Star met speciale Shermans en een andere specifiek voor de Crab van Bison. Beide zijn ondertussen uit productie en moeilijker vindbaar, al kan je nog een paar exemplaren tegenkomen; volgens mij heb ik er een paar jaar geleden nog zo eentje vastgehad in Mol maar niet gekocht.

Het alternatief was om de insignes zelf te spuiten. Ik had hier al een PE masking setje voor liggen van Real Model. Hiermee kon ik de sterinsignes op de zijkanten en bovenaan zetten.

In mijn referentiewerken vind je geen bovenaanzichten met zo'n ster boven op de koepel, maar op het net hebben verschillende bouwers dit wel gedaan. Ik had al besloten om niet een bepaalde tank na te gaan bouwen, ik zou zelf iets samenstellen gebaseerd op wat er wel voorkomt. De ster ging er gemakkelijk op in Vallejo Air wit. Alleen de buitenkant is een tweede keer afgeschermd om de roundel scherper te krijgen.

Op de zijkanten van de hull kwam dan een kleinere ster zonder roundel. Nu wilde ik nog een kengetal voor de tank, iets wat bij dit type kennelijk in het rood met een witte rand uitgevoerd wordt. Ik had dus een grote cijfermal nodig, die ik een paar jaar terug in de kringwinkel op de kop getikt had.

Door die eerst op een stuk tape te gebruiken en dat nauwkeurig uit te snijden kreeg ik een offset naar binnen van ongeveer een millimeter. Het getal koos ik willekeurig als 54. Dan kon de mal zelf eerst gebruikt worden om het wit te spuiten op de koepel. Omdat dit Vallejo Air is, dat mat opdroogt, kon dit snel overgeplakt worden met de tape. Op deze foto zie je het wit van de 4 nog door de tape heen terwijl de 5 al in het rood gespoten is.

De linkerkant kwam eerst aan de beurt en was daardoor gemakkelijker. Het rood van Tamiya was echter erg kleverig en de mal raakte daardoor verontreinigd. Daardoor is de 5 aan de rechterkant minder zuiver gezet. Ze is trouwens drie keer opnieuw gedaan, het wit moest zelfs een keer opnieuw gespoten worden. Ik ga het nog wat bijwerken maar je ziet er wel aan af dat dit geen standaard decal is.

Ik ga nu het rubber op de wielen zetten.

Standaard

Mooi werk, kijk uit naar het vervolg.

Ik kom werkshalve veel in contackt met militaire voertuigen, zowel met als zonder camouflage. Wat ik echter wel vind is dat soms overdreven wordt met schaduweffecten en highlight effecten. Wat ik bedoel is dat in realiteit niet ieder hoekje of kantje schaduw opleverd. Dit hangt namelijk van veel factoren af, zoals type verf, de plaats van de zon, vorm van het voertuig, enz... Maar in de modelbouwwereld wordt soms erg overdreven met deze eigenlijk zachte kleurscakeringen.
    Waarom weet ik eigenlijk niet echt, heeft dit een bepaalde reden?

Ik wil zeker geen afbreuk doen aan je werk hoor Steven, ik vind het zeer zeker geslaagd, maar het moest gewoon eens van me af.

Grzt Bart.

Goede topic beantwoorder

Standaard

@D-Day: je bent gewend om die voertuigen buiten te zien onder natuurlijke verlichting. In de plaats daarvan zie je een model meestal maar van een kant belicht tegen een muur staan. Om de natuurlijke situatie te krijgen kan je dus extra schaduwen gaan creëren, waarbij je iets moet toevoegen aan wat je binnenkrijgt met je zintuigen. Het is bedrog met de bedoeling een sfeer te verkrijgen. Eens je op die manier een model geschilderd hebt, heb je er ook geen behoefte meer aan om op een eerder gebruikte manier te gaan werken. Het effect moet ook over heel het model toegepast worden en het mag nergens omgedraaid worden. Ik zie wel eens mensen bezig die een aantal lijnen schaduwen maar andere vergeten, zodat het effect opgeheven wordt.

Er is nu ook gechipt op de hull, waarbij de haarspraymethode uitgewerkt is. Er is wel niet zoveel resultaat als ik verwacht had maar dan moet de rest maar op de klassieke manier gedaan worden.

De wielen waren eerst zwart geschilderd met een penseel, want er moest aan gedraaid worden om overal bij te kunnen. Op de tweede foto zie je dat er een van de twee aanhangsels afgebroken is, het tweede zou volgen toen ik het chroom op de aandrijfwielen aan het zetten was met een Chrome Marker. Dat zetten we later wel weer terug.

Er wordt met een stug penseel op bepaalde punten gewreven tot er verf loslaat. De primer wordt hier terug zichtbaar. Dit heb ik op de randen uitgebreid toegepast, waar er een lasnaad zit.

Op het motorluik is er wel wat resultaat.

Ook op de tracks kan er met chrome gewerkt worden.

Een tussenresultaat. er gaat nog wat verder gechipt worden en dan kan er een wash overheen. Eerst eens kijken in Veldhoven naar wat decals.

Goede topic beantwoorder

Standaard

Ik heb in Veldhoven nog een mooie figuur voor de Crab gevonden in een setje van twee Britse tankfiguren voor het Achtste leger van CMK. Dat betekent dat ze wat losser gekleed gaan. Er zit een officier met een kepi bij, maar die heeft korte mouwen, waarvan ik er op foto's van de invasie maar weinig zie. Die kan dus niet gebruikt worden in dit dio. De andere figuur heeft korte broekspijpen en opgerolde mouwen, waardoor hij wel in de tank kan. Zijn benen zal je toch niet kunnen zien. Het detail is veel scherper dan dat van de figuur van Asuka. Die lijdt onder een opvallende gietnaad.

Het leuke aan deze figuur is dat hij een revolver aan het laden is. Ik heb de benen er toch onder gezet zodat hij in de turret kan staan. Ik heb ook de kap over de mantlet afgeplakt, dus dit kan gespoten gaan worden.

Standaard

Mooie figuren Steven.
    Pascal

Standaard

Schitterend gedaan en een mooi verslag
    Groet Aris.

Werk voorbereiders bereiden voor, voor dat er iets is, om voor te bereiden.
    Komt het idee, dat is voor bereid, even uit de kast pakken.
    Gedachten zijn wel krom, onnavolgbaar, maar binnen 5 minuten, ligt het voorbereide plan op tafel

Goede topic beantwoorder

Standaard

Bedankt voor de complimenten, ik heb gisteren nog wat aan de koepel gewerkt. De kap over de mantlet is geschilderd in Flat Earth. De rechte lijnen op de sterinsigne zijn terug scherper afgetekend en er is wat gemorste rode verf op de koepel terug groen overgespoten. De .50 is ook verder afgewerkt.

Standaard

ben een beetje zoals gewoonlijk de stille genieter. Ik zou de figuur vanaf de knie of iets hoger matzwart schilderen, dan valt het helemaal niet op dat hij een korte broek draagt.

Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten