Hoofdsponsor

1/35 Asuka Sherman V Crab[wip]

Wauw ik volg vol bewondering
 
Bedankt!

De baan heeft nu al een aantal verflagen gehad en wordt nu nog verweerd. Voorlopig is dit allemaal met een penseel en Vallejoverf gebeurd.

attachment.jpg

Na een fikse laag zwarte primer van Vallejo wordt er een modderige laag over gesmeerd die bestaat uit Flat Earth en wat rood. Dit moet vooral in de voegen stromen.

attachment.jpg

Ook de krater is met het bruin ingekleurd. De kleur varieert hier en daar omdat het rood zich later lijkt af te zetten dan het bruin.

attachment.jpg

Dan worden de stenen geschilderd met US Grey.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er is nog wat gedry-brushed met meer wit bij het verfmengsel. Ik ga hier nog een donker filter over zetten.
 
Ik heb dit topic een tijd opzijgezet om aan de Princeton te kunnen werken, maar ben nu tot de vaststelling gekomen, dat als ik deze maand geen modellen afwerk, ik niets op de beurs van Putte heb dat er al niet in december stond. Het zou moeten lukken de Crab af te werken tegen 1 juni, wanneer de wedstrijd start. Ik ben al in de weer geweest met wat drybrushen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De tank zag er dus eerst als volgt uit:

attachment.jpg

Dan is er een laag p+ over gelegd om de wash beter te doen vloeien.

attachment.jpg

Er werd gebruik gemaakt van het filter. Ik weer niet of het zin had met daarna de donkere wash er over.

attachment.jpg

De gebruikte wash is ook weer de 3-tone NAVO wash van AK.

attachment.jpg

Nadat deze een beetje weggewassen was, kreeg de tank een nogal onguur uiterlijk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zal ook nog wat stof over moeten, zodat dat ook weer getemperd wordt. Ondertussen heb ik wat zaken afgeprint die ik wil gebruiken om de weg mee te bestrooien.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De twee laatste plaatjes zijn de voor- en achterkant van een pamflet dat toen boven de invasiegebieden uitgeworpen werd. Ik moest het wel zo klein afdrukken, dat de titel nog maar net leesbaar was, want het was maar zo'n 20 centimeter breed. Ik heb het ook wat moeten retoucheren.

attachment.jpg

Een deel van de pamfletten moeten met voor- en achterkant aaneengekleefd worden om ze om te kunnen plooien. Ik ga proberen ze te vernissen, zodat ze een beetje over de kasseien gedrapeerd kunnen worden.
 
Wauw je vliegt er opeens tegen aan hele mooie update
 
Wacht af tot hij klaar is en de verwering getemperd is want persoonlijk vind ik het wat overdreven , maar is persoonlijk gedacht he.
 
Mooi model Steven !
Zoals je al aangaf wordt de sterk aangezette verwering nog afgezwakt dus dat wachten we af.

Mijn mening over de kleur van de Crab : naar mijn smaak is die over het geheel genomen eentonig.
Na de laatste afwerkingen van de verwering met stof en vuil zal dat minder opvallen, maar
zoals ik er naar kijk had je meer mogen spelen met variatie van groen tinten om een meer 'levendig' effect te krijgen.
Niet bedoeld als kritiek, alleen een suggestie.

Veel plezier met de afwerking ! :)
 
Om in het thema van de geleedpotigen te blijven, hier mijn nieuwste aanwinst, een Egyptische bidsprinkhaan (Miomantis pharaonica). Ze zit al wel een aantal dagen ondersteboven tegen het plafond aan en heeft nog maar een prooi gevangen.

attachment.jpg

Bedankt voor de reacties, ik verwacht dat het wel goed zal komen en het extra verweerde blijft eigenlijk wel de bedoeling. Ik voorzag al verschillende kleuren groen voor ik begon te verweren, maar die zijn bij mij altijd gelijk verdeeld over het model, tegenover degenen die gaan moduleren op bepaalde plaatsen. Ook aan regenboogstipjes begin ik niet, want ik zie zelden gevolgen daarvan die ik in het echt ook zou moeten zien.

De Crab is nu voorzien van tracks die ik al aan de binnenkant met pigment bepoederd heb. Ook de onderkant van de tank is daar goed van voorzien. De ondergrond is bezaaid met pamfletten, die door een bries opgewaaid worden. Sommige hebben daarom een voor- en achterkant. Ik doe ook een nieuwe poging om de bomkrater met Stillwater te vullen. Het vorige was ondoorzichtig opgedroogd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Vandaag ga ik de buitenzijde van het ondergrondje ontwerpen. Ik kan daarbij mijn foto's van Overloon gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
De Sherman Crab is eergisteren afgewerkt om daarna meteen het wedstrijdgewoel in te duiken. Vandaag bleek ze naast de prijzen te pakken, waarbij het argument dat ik vooral hoor, de eentonige beschildering is. Die kritiek kreeg ik vandaag ook van de ontwerper van de Resicast-kit. Ik heb aan de voorzijde een stoffilter gespoten waardoor alles daar naar Flat Earth verschoven is, blijkbaar wordt er dan nog iets extra's verwacht. De base kreeg ik niet helemaal glad vernist maar ik denk niet dat dat iemand opgevallen is. Ik heb op de tank ook geen tools vastgemaakt omdat die op foto's van Crabs ook niet te zien waren. Er waren tanks in de wedstrijd die helemaal vol attributen gehangen waren, vermoedelijk kan je daar ook niet tegenop met een uitgekleed exemplaar. Ik toon nu de eindfoto's en hoe hij momenteel in de vitrine staat.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb nog een paar wijzigingen aangebracht vrijdag, namelijk op alle kettingen van de rotor de pinnetjes in Vallejo Gunmetal gezet zoals bij de reservekettingen, ook een paar vergeten onderdelen toegevoegd en alle losse delen vastgemaakt. Voor de rotor heb ik silicone gebruikt, zodat die een beetje elastisch vastzit in de arm en er niet uit kan losbreken onder zijn gewicht. De tank is met 8 pinnen, doorgeboord doorheen de tracks tot in de wielen, vastgezet op de ondergrond. Volgens mij zitten die nergens vast in het hout daaronder, ik heb teveel ruimte gelaten in de opbouw van de baan. Als er niemand de tank naar boven trekt, blijft ze wel zitten. Ik heb de apparatuur om de afstand met de achterligger te meten ingekleurd, ik heb witte bollen gespoten, terwijl ik kan zien dat de bovenste twee bollen een andere kleur zouden moeten zijn. Alleen kan je niet meer zien welke op de zwart-witfoto's. Nu wordt het tijd om weer naar de Famo over te gaan.
 
Heel mooi resultaat zo, jammer dat je niet in de prijzen ben gevallen
 
De Sherman Crab is eergisteren afgewerkt om daarna meteen het wedstrijdgewoel in te duiken. Vandaag bleek ze naast de prijzen te pakken, waarbij het argument dat ik vooral hoor, de eentonige beschildering is. Die kritiek kreeg ik vandaag ook van de ontwerper van de Resicast-kit. Ik heb aan de voorzijde een stoffilter gespoten waardoor alles daar naar Flat Earth verschoven is, blijkbaar wordt er dan nog iets extra's verwacht.
Een mooi model Steven, daar is geen twijfel over ! Ook de afwerking is heel netjes gedaan.
Het eentonige zit hem vooral in de basiskleur.
Je kunt dan wel van alles aan verwering toevoegen maar de basis blijft eentonig.
Ook pre- en post shading verandert daar niets aan.

Om meer levendigheid (of realisme) te verkrijgen in het model is juist bij een voertuig in één kleur
aan te bevelen te spelen met die basiskleur.
Het gaat dan niet om die bekende manier van verschillende kleuren olieverf in stipjes aan te brengen en die te vervagen.
Daarmee verkrijg je wel extra rijkheid aan tinten (tonal richness), maar komt nog steeds pas ná de basiskleur.
En het gaat eigenlijk over een andere aanpak van die basiskleur zelf.

Waarom is men dat gaan doen ?
Vanwege de lichtval op een object. Die lichtval ervaart men namelijk anders wanneer dat object op schaal is.
Om het schaalmodel meer levendig te maken zal men dan het licht een beetje moeten helpen meer reëel over te komen.
Voor dit effect is kleur modulatie een effectieve techniek (geen methode).
Deze techniek is vooral bedoeld om 'licht op schaal' aan te brengen.
Ik vond een artikel met duidelijke foto's en uitleg : klik hier

Een andere benadering van variatie in de basiskleur :
Afzonderlijke delen van bijv. een Sherman kunnen iets van elkaar afwijkende kleuren hebben.
Bijv. omdat de toren of het loopwerk met een andere batch fabrieksverf is afgewerkt.
Of dat het motordek is verkleurd vanwege voortdurende verwarming, of omdat een bepaald deel
is vervangen tijdens een werkplaats bezoek.
Voor dit effect is Oil Paint Rendering (OPR) een prachtige techniek.
Het is eigenlijk meer een benadering van hoe bijv. een tank er uit is gaan zien vanaf dat deze wordt samengesteld, maar
dan met behulp van verf. En dat hoeft niet per se met olieverf.
De bedenker van OPR is Mike Rinaldi en een duidelijke introductie naar OPR vind je : klik hier

Ik schrijf dit niet om jou (of wie dan ook) wijs te maken hoe het 'moet', dat heeft geen zin, ik ben zelf ook niet uitgeleerd.
En dat recepten voor succes niet bestaan is me ook duidelijk.

Maar als men zich afvraagt hoe een model meer realistisch afgewerkt kan worden kunnen
bovenstaande gelinkte artikeltjes wellicht inspiratie brengen.

Happy Modelling :D
 
Goede uitleg en de zaak analyseren vind ik zeer leerrijk en top .bedankt
 
Mooi en duidelijk, hoewel ik dit persoonlijk meer een kunstzinnige/artistieke ingreep vind dan iets realistisch...
 
Steven ik ben niet altijd fan van jouw modellen, simpel gezegd omdat ik je afwerkingsniveau me niet steeds overweldigt om het vriendelijk uit te drukken. Anderzijds kan dat ook bijna niet anders, gezien de hoeveelheid afgewerkte modellen die je eruit perst.

Dit model daarentegen vind ik goed geslaagd. Ik begrijp de kritiek van een 'egale kleur' om meerdere redenen niet. Allereerst vind ik dat je wel degelijk een zeer afwisselend en aantrekkelijk geheel hebt neergezet met zorgvuldig uitgekiende verwering. Daarnaast is het nu eenmaal zo dat die tanks allemaal dezelfde kleur hadden... wil je in de modelbouw realisme of wil je een kermis?

Modelbouwers willen zo vaak teveel en evenzo vaak 'tegenstrijdige' dingen.


  • Het ene diorama is nog niet gestart of het volgende idee komt op en moet worden uitgevoerd. Totdat het daarop volgende idee op komt, et cetera..
  • Er moet veel detail in een project, anderzijds moet het gauw gauw af.
  • Een vliegtuig heeft mooie lijnen, maar er zit zoveel werk in de motor... dan moet die ook getoond worden. En de servicing-klepjes in de vleugels moeten ook openstaan, want waarom had je anders die dure aftermarket-resinrommel gekocht. Dit alles het liefst getoond op een onlogische maar pittoreskere plek, zoals voor een half afgebrande spoorwegbrug met een boom ernaast en daarin een nest piepende kuikens wier moeder niet aan voederen toekomt wegens de dreiging van vijandige soldaten die langs komen rijden in hun Famo met weggesloopte motorkap, want dat gebeurde zogenaamd altijd 'vanwege de koeling'.
  • O ja, en nog een: we willen realistisch bouwen, maar als een tank dan olijfgroen is is dat niet mooi en moet er variatie in de kleur.

Allemaal oele. Kies je voor een diorama, bouw dan dat diorama. Kies je voor het tonen van de mooie lijnen van het vliegtuig, laat de motor dan buiten zicht (of maak desnoods het kapje scharnierbaar). Kies je voor detail, neem er dan genoegen mee dat je lang over je bouwwerk doet. En wil je realistisch bouwen, respecteer dan de olijfgroene kleur.

Steven je hebt dit naar mijn idee prachtig opgelost en dat je er geen prijs mee hebt gewonnen is het bewijs van subjectiviteit van zo'n wedstrijd.

Ten slotte nog over de colour modulation-opmerkingen van Peter; ook daarmee kan lang geen volledig realisme worden verkregen. Persoonlijk denk ik dat dit ook weer zo'n rage is die over een paar jaar voorbij is; wil je écht het effect van schaalwerking omzeilen dan moet je gaan werken met specifieke belichting en, het liefst, een zeer uitgekiend schilderplan dat veel verder gaat dan waar het vrij simpele colour modulation in voorziet. Het 'trucje' werkt niet, althans niet bij mij. Natuurlijk verschillen ook hier de meningen in.
 
[...]Ten slotte nog over de colour modulation-opmerkingen van Peter; ook daarmee kan lang geen volledig realisme worden verkregen.[...]
Zoals Mig Jimenez jaren geleden al zei over al die discussies over "realisme" :
"Hoezo realisme, het is feitelijk niets anders dan verf aanbrengen op kunststof schaalmodellen".

Het blijven inderdaad trucjes om een model geloofwaardig te laten overkomen.
Beide door mij aangehaalde technieken heb ik op modellen toegepast en hebben naar mijn mening het gewenste effect,
namelijk het simuleren van 'licht op schaal' (Kleur Modulatie) en het 'super detailleren met verf' (OPR).

Beide technieken worden al jaren toegepast en ik zie ze voorlopig niet verdwijnen, mede omdat het geen methodes zijn,
maar een benadering van hoe licht en kleur schakeringen zich op schaal verhouden.
Men kan dit dus naar eigen inzicht toepassen en heeft zich op menig wedstrijdtafel 'bewezen'.

Vooral het werken met kleur is iets waar men nimmer over uitgepraat raakt.
Ieder mens kijkt en ziet en beleeft kleur op zijn eigen manier en zal naar eigen smaak een model willen afwerken,
al dan niet afgekeken van anderen en met gebruik van een enorm assortiment producten.

Aldus : onderzoek en doe wat voor jouzelf prettig (comfortabel) werkt en een bevredigend resultaat oplevert :)

ongemoduleerd groetje ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de opbouwende kritieken. Het was gewoon een zware concurrentie op deze beurs en er zal nog wel iets in het verschiet liggen later dit jaar.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan