Hoofdsponsor

1/35 Asuka Sherman V Crab[wip]

Bedankt voor jullie complimenten. De Crab is nu bedekt met twee lagen verf. Na de primer in Tank Grey heb ik de volledige tank met haarspray bewerkt. Nu is daar Tamiya Olive Drab over gespoten. De cilinder en de kettingen zijn dan weer zwart geschilderd. Er zal eerst worden geschaduwd en gehighlight en daarna zal de haarlaktechniek uitgevoerd worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Inderdaad, geen pic's, blijkbaar zijn die veranderingen van software een ware hel, maar dat doet de markt leven, zo moeten we blijven investeren..... :/
 
Hier ook niets Steven.
Ja Swa maar bij mij kan die markt de pot op daar het is voor ontspanning en hobby niet om IT'r te worden want dan had ik wel langer op school gebleven .:tongue::D
 
Foto's gerepareerd, dit lag niet aan internet maar aan die te gecompliceerde foto-uploader. Ik vrees, dat om die te vervangen er gewoon een ander forum in de plaats gezet zal moeten worden...

Maar dit betekent dat jullie vandaag eigenlijk een dubbele update krijgen, ik heb net de 2 volgende verflagen aangebracht. De eerste, voor de schaduwen, was met Sea Blue toegevoegd aan het Olive Drab, de tweede voor de lichtpartijen bestond uit de helft Khaki Drab en de andere helft Olive Drab waar nog vier druppels lichtgeel aan toegevoegd zijn. Voor de vlegels heb ik als extra kleur Sea Blue toegevoegd aan zwart. Voor de tracks is er op de basislaag Olive Drab een transparante laag Gun Metal gelegd met aan de kantjes wat roestkleur.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu is het moment gekomen om te gaan chippen. Om hiervan iets te zien heb ik wat meer opgelicht dan ik bij het atoomkanon had gedaan.
 
Vind de schaduwen goed geslaagd en mooi gedaan al en kijk uit naar vervolg.
 
Hey,

Inderdaad, ziet er goed uit ook.
Is dat zo’n probleem met die foto uploader? Is daar een soort van handleiding van dan...., als ik wil posten, anders klop ik mijn PC nog kapot omdat het niet zou werken....
 
Voor de plaatsing van de identificatietekens op de tank had ik twee mogelijkheden. De decals uit de doos kon ik niet gewoon overnemen, want er waren er geen van het "79ste" bij, waar de Funnies in ondergebracht waren. Er bestaan 2 decalvellen voor de Sherman Crab, eentje van Star met speciale Shermans en een andere specifiek voor de Crab van Bison. Beide zijn ondertussen uit productie en moeilijker vindbaar, al kan je nog een paar exemplaren tegenkomen; volgens mij heb ik er een paar jaar geleden nog zo eentje vastgehad in Mol maar niet gekocht.

Het alternatief was om de insignes zelf te spuiten. Ik had hier al een PE masking setje voor liggen van Real Model. Hiermee kon ik de sterinsignes op de zijkanten en bovenaan zetten.

attachment.jpg

In mijn referentiewerken vind je geen bovenaanzichten met zo'n ster boven op de koepel, maar op het net hebben verschillende bouwers dit wel gedaan. Ik had al besloten om niet een bepaalde tank na te gaan bouwen, ik zou zelf iets samenstellen gebaseerd op wat er wel voorkomt. De ster ging er gemakkelijk op in Vallejo Air wit. Alleen de buitenkant is een tweede keer afgeschermd om de roundel scherper te krijgen.

attachment.jpg

Op de zijkanten van de hull kwam dan een kleinere ster zonder roundel. Nu wilde ik nog een kengetal voor de tank, iets wat bij dit type kennelijk in het rood met een witte rand uitgevoerd wordt. Ik had dus een grote cijfermal nodig, die ik een paar jaar terug in de kringwinkel op de kop getikt had.

attachment.jpg

Door die eerst op een stuk tape te gebruiken en dat nauwkeurig uit te snijden kreeg ik een offset naar binnen van ongeveer een millimeter. Het getal koos ik willekeurig als 54. Dan kon de mal zelf eerst gebruikt worden om het wit te spuiten op de koepel. Omdat dit Vallejo Air is, dat mat opdroogt, kon dit snel overgeplakt worden met de tape. Op deze foto zie je het wit van de 4 nog door de tape heen terwijl de 5 al in het rood gespoten is.

attachment.jpg

De linkerkant kwam eerst aan de beurt en was daardoor gemakkelijker. Het rood van Tamiya was echter erg kleverig en de mal raakte daardoor verontreinigd. Daardoor is de 5 aan de rechterkant minder zuiver gezet. Ze is trouwens drie keer opnieuw gedaan, het wit moest zelfs een keer opnieuw gespoten worden. Ik ga het nog wat bijwerken maar je ziet er wel aan af dat dit geen standaard decal is.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ga nu het rubber op de wielen zetten.
 
Mooi werk, kijk uit naar het vervolg.

Ik kom werkshalve veel in contackt met militaire voertuigen, zowel met als zonder camouflage. Wat ik echter wel vind is dat soms overdreven wordt met schaduweffecten en highlight effecten. Wat ik bedoel is dat in realiteit niet ieder hoekje of kantje schaduw opleverd. Dit hangt namelijk van veel factoren af, zoals type verf, de plaats van de zon, vorm van het voertuig, enz... Maar in de modelbouwwereld wordt soms erg overdreven met deze eigenlijk zachte kleurscakeringen.
Waarom weet ik eigenlijk niet echt, heeft dit een bepaalde reden?

Ik wil zeker geen afbreuk doen aan je werk hoor Steven, ik vind het zeer zeker geslaagd, maar het moest gewoon eens van me af.

Grzt Bart.
 
@D-Day: je bent gewend om die voertuigen buiten te zien onder natuurlijke verlichting. In de plaats daarvan zie je een model meestal maar van een kant belicht tegen een muur staan. Om de natuurlijke situatie te krijgen kan je dus extra schaduwen gaan creëren, waarbij je iets moet toevoegen aan wat je binnenkrijgt met je zintuigen. Het is bedrog met de bedoeling een sfeer te verkrijgen. Eens je op die manier een model geschilderd hebt, heb je er ook geen behoefte meer aan om op een eerder gebruikte manier te gaan werken. Het effect moet ook over heel het model toegepast worden en het mag nergens omgedraaid worden. Ik zie wel eens mensen bezig die een aantal lijnen schaduwen maar andere vergeten, zodat het effect opgeheven wordt.

Er is nu ook gechipt op de hull, waarbij de haarspraymethode uitgewerkt is. Er is wel niet zoveel resultaat als ik verwacht had maar dan moet de rest maar op de klassieke manier gedaan worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De wielen waren eerst zwart geschilderd met een penseel, want er moest aan gedraaid worden om overal bij te kunnen. Op de tweede foto zie je dat er een van de twee aanhangsels afgebroken is, het tweede zou volgen toen ik het chroom op de aandrijfwielen aan het zetten was met een Chrome Marker. Dat zetten we later wel weer terug.

attachment.jpg

Er wordt met een stug penseel op bepaalde punten gewreven tot er verf loslaat. De primer wordt hier terug zichtbaar. Dit heb ik op de randen uitgebreid toegepast, waar er een lasnaad zit.

attachment.jpg

Op het motorluik is er wel wat resultaat.

attachment.jpg

Ook op de tracks kan er met chrome gewerkt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een tussenresultaat. er gaat nog wat verder gechipt worden en dan kan er een wash overheen. Eerst eens kijken in Veldhoven naar wat decals.
 
Ik heb in Veldhoven nog een mooie figuur voor de Crab gevonden in een setje van twee Britse tankfiguren voor het Achtste leger van CMK. Dat betekent dat ze wat losser gekleed gaan. Er zit een officier met een kepi bij, maar die heeft korte mouwen, waarvan ik er op foto's van de invasie maar weinig zie. Die kan dus niet gebruikt worden in dit dio. De andere figuur heeft korte broekspijpen en opgerolde mouwen, waardoor hij wel in de tank kan. Zijn benen zal je toch niet kunnen zien. Het detail is veel scherper dan dat van de figuur van Asuka. Die lijdt onder een opvallende gietnaad.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het leuke aan deze figuur is dat hij een revolver aan het laden is. Ik heb de benen er toch onder gezet zodat hij in de turret kan staan. Ik heb ook de kap over de mantlet afgeplakt, dus dit kan gespoten gaan worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Schitterend gedaan en een mooi verslag
 
Bedankt voor de complimenten, ik heb gisteren nog wat aan de koepel gewerkt. De kap over de mantlet is geschilderd in Flat Earth. De rechte lijnen op de sterinsigne zijn terug scherper afgetekend en er is wat gemorste rode verf op de koepel terug groen overgespoten. De .50 is ook verder afgewerkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
ben een beetje zoals gewoonlijk de stille genieter. Ik zou de figuur vanaf de knie of iets hoger matzwart schilderen, dan valt het helemaal niet op dat hij een korte broek draagt.
 
Bedankt voor de aandacht, het schilderwerk is nog wat blijven liggen. Er zijn wel een paar decals bijgekomen, ik heb een fictief tanknummer gemaakt van een ander nummer dat opnieuw gearrangeerd werd. Er moest ook nog iets bedacht worden om de tank op te plaatsen. Ik was eerst van plan om er alleen een houten voetstuk onder te zetten. Ik vond geen enkel stuk op beurzen waar de tank volledig op zou passen. Dan ben ik maar zelf aan het werk getogen.

attachment.jpg

Een vloerplaat die niet veel groter is dan het model zelf wordt uitgezaagd uit een grotere plaat multiplex. Er zit al een plank aan vast die er wat gewicht aan geeft. De opstaande wanden worden ook uitgezaagd en voorzien van schuine kanten.

attachment.jpg

Hier wordt een bakje mee gemaakt. Er blijft nog wat ruimte over boven de plaat. Het plan is om hier een kasseiweggetje op te leggen, dat daarna gedeeltelijk overstroomd zal worden met Vallejo Still Water.

attachment.jpg

Daarin wordt een frame van isolatieplaat gekleefd. Dat heeft twee functies, het voetstuk wordt niet te zwaar en er kan een lichte helling aan het wegdek gegeven worden. Dat doe ik door de binnenste elementen een paar millimeter groter te maken.

attachment.jpg

Hier wordt een onderplaat op gekleefd met houtlijm. Met twee linealen wordt die over de hele lengte vastgeklemd op het frame.

attachment.jpg

De welving van het wegdek is hier goed te zien.

attachment.jpg

De tank wordt op het voetstuk geplaatst om het uitzicht te beoordelen. Dit zal voldoen.

attachment.jpg

De kasseien worden eerst op de onderkant van de isolatieplaat ingekrast door met een bot mes te slepen over de voorgedrukte arcering. Dat levert straks kasseien met een bolle bovenzijde op, die niet allemaal even groot zijn maar wel voor de hele baan rond een zelfde gemiddelde liggen.

attachment.jpg

Vooraleer ze in rijen vastgekleefd worden, wil ik bekomen dat er spoorvorming op het wegdek te zien zal zijn. Dat doen we door op de niet aangetaste zones een strook golfkarton te kleven, dat ook een beetje rond gebogen wordt. Om het te doen hechten aan de isolatie is deze gecapitonneerd met een scalpel, de bovenzijde is namelijk met een gladde huid bedekt. Daarover worden de steentjes in rijen gekleefd, met wat verloop in de breedte. De sporen gaan daardoor in breedte variëren maar toch blijft er een rechte lijn in.

attachment.jpg

Door aparte steentjes te gebruiken, ziet het wegdek er gehavend uit. Als het voltooid is, zal er gevoegd worden met een waterig plaastermengsel. Er is eerst nog wel een paar uur werk voor de boeg.
 
goed gezien Steven en kijk uit naar resultaat hiervan.
 
Dat kan een mooie ondergrond worden.
Knap bedacht ;)
 
Bedankt voor de appreciatie! Om het ondergrondje niet te saai te maken, is er besloten om een bomkrater toe te voegen.

attachment.jpg

Als alle houtlijm uitgehard is, kan er begonnen worden met het bepleisteren. De krater wordt wat uitgevuld en dan wordt er meer water toegevoegd. Met dat waterige mengsel wordt er plaaster tussen de steentjes gekwast.

attachment.jpg

attachment.jpg

Terwijl dat opdroogt, bekijk ik even mijn nieuwste aanwinst, een phelsuma grandis.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is een mannetje, hopelijk vindt hij het goed bij zijn vrouwelijke soortgenoot die een maand geleden weduwe geworden was.

attachment.jpg

Er worden steentjes toegevoegd aan de kraterwand. Ze worden oneven verspreid omdat er een inslag gebeurd is vanuit een bepaald traject.

attachment.jpg

Als alles uitgehard is, wordt het nog eens getest met de tank er op. Dit kan nu geschilderd gaan worden, voordat er met Vallejo Still Water gewerkt zal worden.

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan