Hoofdsponsor

1/35 Asuka Sherman V Crab[wip]

De tracks zijn al aangekomen, ik heb er amper twee dagen op moeten wachten. er werd zelfs gezegd op welk uur er geleverd werd en dat klopte. Een man kwam met een gewone en een grote doos aan, maar spijtig genoeg was die grote voor de buren. Ik wist wel wat er in de mijne zou zitten en dit vond ik ook al een groot formaat.

attachment.jpg

Eenmaal geopend was het wat overkill voor een doosje dat half zo groot was, je kan niet zeggen dat het slecht verpakt was.

attachment.jpg

De doos woog erg zwaar, want je bent gewend dat er in dit type maar twee sprues en een decal zitten. Deze stond letterlijk bol.

attachment.jpg

attachment.jpg

Eenmaal de doos geopend werd het duidelijk waarom de inhoud moeilijk paste.

attachment.jpg

Alle sprues zaten op elkaar in een pakketje.

attachment.jpg

In totaal zitten er zestien in.

attachment.jpg

Je herkent de hoefijzervormige trackrichel. Deze was ik toch wel vaak tegengekomen in mijn zoektocht.

attachment.jpg

Op dit type sprue zitten de track guards en de pinnen. Er zit ook een aantal blokjes die niet gebruikt worden aan de buitenzijde.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik vind het detail er al goed uitzien. de stukjes zitten ook bevestigd op een plek waar je tenminste kan schuren en niet in het midden van de pinnen, zoals vorige keer bij de tracks voor de M48.

attachment.jpg

Nog een vergelijking met de Modelkasten track guards. Die van Bronco zijn dieper uitgehold.

Morgen begin ik te knippen...
 
Heel veel succes met deze mooie tracks
 
Dat word weer een monnikenwerk , het is te zeggen ge zijt een paar uurtjes zoet
Suc6 makker
Marc
 
Bedankt! In dit geval was ik letterlijk even zoet.

attachment.jpg

Eerst mij even gezellig installeren aan de tuintafel. Er zijn in totaal maar drie track guards onvindbaar weggesprongen bij het losmaken, maar er zitten voldoende reserve in.

attachment.jpg

De eerste blokjes zijn hier ontbraamd.

attachment.jpg

Hier ligt al een hele stapel bramen.

attachment.jpg

Die groeide nog een stukje aan. Hier is al een paar uur gepasseerd.

attachment.jpg

Ik besloot de track guards op een andere plek te ontbramen, zodat ze bij wegspringen niet in het gazon zouden landen.
 
De tracks zijn zonet afgewerkt, na zo'n acht à tien uur werk.

attachment.jpg

De track guards zijn eerst nog schoongemaakt. Dit is een secuur werkje, want als je ze gewoon neerlegt op de snijmat, dan plooien de tanden om bij het ontbramen. Dit is te zien aan het wit worden van het plastic onder aan de tand. Dit kan voorkomen worden als je het stukje over de rand van de mat legt. Ik heb ook een bakje achter de mat gezet om de bijna 400 stukjes braam op te vangen.

attachment.jpg

De handleiding zei dat er 83 links nodig waren voor een set. Deze samen lijmen is gemakkelijk omdat er nergens bramen op de te lijmen onderdelen zitten. Je moet alleen vermijden dat er lijm op de pinnen terechtkomt, iets dat meestal toch gebeurt bij het samendrukken. Daardoor worden de tracks over het grootste deel zoals de vinyl variant, wat plooibaar maar nergens echt scharnierend, en dat is eigenlijk ook niet nodig.

attachment.jpg

De foto illustreert hoe beweeglijk de tracks zijn, wel nog voordat de track guards toegevoegd zijn.

attachment.jpg

Deze gaan ook vrij snel omdat je de lijm in twee putjes moet spuiten. Alleen wel het teveel terug wegnemen om vlekken te vermijden.

attachment.jpg

Bij een test paste alles perfect. Ik vertrouwde daar wel op omdat ik een review op PMMS had gelezen, waar ook een vergelijkingsfoto op stond. Tasca onderaan de rij zat wel goed, Dragon lijkt iets minder.

https://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/bronco/ab3538.html

attachment.jpg

Er was wel een probleempje, 83 links gingen het hem niet doen. Ik herinnerde mij nu dat de M4A4 een langere romp gekregen had. Er zouden 8 extra links aan beide zijden toegevoegd moeten worden. Gelukkig kon dat opgevangen worden met de reserve die Bronco voorzien heeft; ze hebben er vast wel aan gedacht dat dit nodig kon zijn.

attachment.jpg

Dan hou je nog steeds 10 extra links over.

attachment.jpg

De afgewerkte tracks met alle tanden er aan. Hier moet alleen nog met een fijne frees wat weggenomen worden aan de bovenkant van de track guards, waar de bramen niet altijd helemaal weg waren. Dit is makkelijker als alles vast hangt op een rijtje.

attachment.jpg

attachment.jpg

Als het laatste blokje samengelijmd wordt, kan je de track spannen met de idler achteraan. Nu kunnen we weer door met de mijnenploeg, want daarvan werd de bevestigingshoogte bepaald door de trackdikte.
 
Gaat hier snel vooruit maar toch mooie tank aan het worden.
 
Ontzettend priegelwerk Steven maar het loont toch weer de moeite.
 
Bedankt voor jullie aandacht, het was even bandwerk maar nu komt het leuke gedeelte, we gaan de flail arm bouwen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De draagarmen voor de kettingvlegel zitten onder een bepaalde hoek op de tank. Er zijn streepjes op de resinparts die aangeven waar de arm de kanten raakt. In de handleiding staan een aantal maten opgegeven maar ik heb de indruk dat die gebaseerd zijn op een hull die ze bij Resicast zelf gemaakt hebben. De hoek die de glacisplaat daar maakt, lijkt iets steiler dan in mijn model. Ik heb ook niet de lasnaad aan de zijkant die zij moeten verwijderen. Ik heb in potlood de lijn overgetrokken die van de lasnaad bovenaan loodrecht naar beneden loopt. Meet ik van daar tot aan de aanzet voor de fenders, dan krijg ik een groter getal dan aangegeven is. Ik heb dit dan maar genegeerd en ik heb de hoogte aangehouden die in de handleiding staat. Dit had wel tot gevolg dat de "bow mg" tegen de balk aan stoot. De afschermkap had er dus beter niet bij gezeten.

attachment.jpg

Ik heb het voorste stukje daarvan afgeknipt, ik kan het resin stuk niet meer verwijderen omdat de kit daaronder al weggezaagd was. Het afgezaagde stukje valt niet zo op doordat het tegen de balk aan zit. Er kunnen ook zaken bovenop gestapeld worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De verstevigingen voor deze armen zijn makkelijk te bevestigen, maar de driehoekige platen op de glacis moesten meerdere millimeters ingekort worden door de verschillen met de kit in de handleiding. Uiteindelijk lijkt het resultaat allemaal wel te passen nu.

attachment.jpg

Het volgende stuk is de elevatie-arm voor de vlegel. Die bestaat uit twee wigvormige platen die aan de uiteinden van de middenbalk scharnieren en die verbonden zijn aan elkaar met twee stevige buizen. Daarvoor waren er bij de set twee stukken styreenrol. Omdat die rollen een gietnaad vertonen, prefereer ik een buis van Evergreen.

attachment.jpg

De buizen moeten keurig recht ingeplant worden, dit levert een stevig geheel op. Ik heb de lengte op 85,5mm gehouden, dit was de perfecte maat om het stuk op het scharnier te kunnen klikken. Er werd 87 aangegeven maar dan zit hij er te los op.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De arm is daardoor voorlopig nog beweegbaar. Als de zuigers gemonteerd gaan worden, is dat afgelopen. Je moet hem wel terug kunnen losmaken, want er volgen nog onderdelen.

attachment.jpg

Deze plaat vangt fragmenten van ontploffende mijnen op. Daartoe is ze aan het uiteinde omgeplooid. Het resin is echter nog kaarsrecht, je moet hier een hittebewerking uitvoeren om het omgeplooide gedeelte te maken. Het haardrogerexperiment zoals aangegeven had ik ooit al eens geprobeerd bij een modelbouwkit, dat werkte toen niet naar wens. Waarschijnlijk zou de hitte ook niet goed verdeeld raken, waardoor de plaat niet overal gelijk omplooit. Ik had daarvoor een betere methode.

attachment.jpg

Het stalen stangetje wordt door twee theelichtjes verhit en geeft meteen de juiste doormeter aan de plooi. Ik had eerst de moersleutel klaargelegd, maar die warmde te traag op.

attachment.jpg

Dit is beter controleerbaar omdat je aan de verkleuring van het resin ziet of het over de hele breedte gaat plooien.

attachment.jpg

Het stuk is daarna ongeveer op maat afgesneden, dat wordt niet vermeld maar afgaande op de foto's moet het wel. Er is een doorsnede in Paint getekend met alleen rechte lijnstukken, terwijl je hier een plandoorsnede zou moeten hebben. Dit is dus zo'n stuk dat er op of eronder is en dat kan onervaren bouwers misschien wel afschrikken. Als het lukt, stimuleert het wel om verder te doen. Ik heb dus nog vier bevestigingsprofieltjes vastgemaakt.

attachment.jpg

Uit foto's van Overloon en Bovington blijkt echter dat de positie van die profieltjes omgekeerd is in de handleiding. Dit ga ik nog corrigeren en misschien aan Graham doorgeven als ik hem binnen twee weken zie in Mol.
 
het is toch ergens fout gegaan in de vorige stap, de flail arm was niet beweeglijk genoeg om de gewenste horizontale stand te bereiken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Om te beginnen past de voorgenoemde beschermingsplaat niet rond de rechtse flens voor de transmissie. Dit was eenvoudig op te lossen door die opening wat groter uit te snijden. Helaas kon de arm dan nog steeds niet lager dan zo'n 25 graden zakken. Ik besloot het scharnierpunt van de hele constructie een paar millimeter naar voor te brengen en toch iets hoger te gaan dan de voorgeschreven hoogte.

attachment.jpg

Ook de balk die je op deze foto ziet, is er nog af gegaan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zit alles terug op zijn plek, al heb ik de resin zijplaatjes moeten vervangen door styreen. Hier was teveel materiaal van weggehaald. Ik ontdekte daarna dat deze plaatjes ook nog eens in PE meegeleverd waren, al is de dikte dan niet correct. Zelfs de omgeplooide plaat zat er bij met een groot stuk PE, het plooien daarvan zou makkelijker zijn maar de dikte zou niet kloppen. Een andere revisie van de kit ontdek je in de handleiding bij de montage van de kettingen. Er wordt gemeld dat de vlegelkettingen in white metal geplooid kunnen worden, maar er zitten nu alleen nog resin kettingen bij.

attachment.jpg

De zuigers zitten er op, deze kan je op de gewenste lengte afsnijden. Een aantal kleine PE steuntjes verstevigen de zijplaten aan de armen. Hiervoor is er geen locatieteken aangegeven.

attachment.jpg

De draadscharen worden uit drie concentrische PE-onderdelen opgebouwd. Die ontbramen is niet zo eenvoudig, de buitenste ring is op veel plaatsen ingesneden en is makkelijk uit zijn rondte te duwen. Er zitten ook bramen in de opening, die moeten met een rond vijltje weggehaald worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Als de wielen af zijn, mag je ze aan de rotor hangen. Er zijn echter PE-stukjes die pas na het afwerken van de kettingrol op de arm bevestigd kunnen worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De krijtdozen werden op de flanken gemonteerd om een spoor naast de tank te leggen van krijtpoeder uit de traag leeglopende dozen. Je moet ze met PE vastkleven, dus ik hoop dat er geen onverwachte druk op uitgeoefend wordt.
 
Net de eerste maal deze post gelezen.
Ben onder de indruk van wat je hier allemaal laat zien.
Indrukwekkende bouw !!

Succes,
Dirk
 
Bedankt, Dirk, het gaat boeiend blijven want we hebben het vandaag over de kettingen.

attachment.jpg

Deze kettingen uit de kit zijn een compromis tussen fijn detail en vereenvoudiging voor de stevigheid. Het resin kon niet helemaal realistisch uitgewerkt worden omwille van de breekbaarheid. Ik heb de vlegels nu al gedeeltelijk van het gietblok gehaald en je ziet dat alleen de uiterste schakels bij de verbreding echt hol gegoten zijn. De ketting zelf toont wel de plaatjes maar je kan er niet doorheen kijken. Om ze te monteren op de roller zal ik ze stuk voor stuk moeten verwarmen tot ze de gewenste vorm aannemen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er was ook nog een onderdeeltje dat erg stevig aan zijn gietblok vast zat. Dat is de overbrenging van de aandrijfas van de tank naar de vlegelarm. Dit blok moet je doorzagen om het op de hull te kunnen bevestigen. Ik heb dat met de onderwaterzaagtechniek uitgevoerd, maar mijn oude zaagje was zo versleten dat het niet opschoot. Het is uiteindelijk vooral gebeurd door met een nageltangetje onder water het blok er af te knippen. Ik heb eens gezien hoeveel fijnstof er ontstaat uit zo'n blokje als je het afbreekt, dus vandaar de voorzorgsmaatregelen. Dan heb ik met een frees een uitdieping gemaakt in de hull waar de overgebleven stomp in paste. Ik had eigenlijk beter in een keer een rechthoekig gat in de hull gemaakt, want de voorbeeldfoto's laten zien dat dit niet zo nauw rond de koker met de aandrijfas paste. Met wat secondelijm bleef het blok goed hangen en kon de cardanas toegevoegd worden. De as zelf moet je snijden uit een meegeleverd staafje.




Het systeem om lichtgevende stokjes te planten wordt met PE steunen vastgemaakt. Die steunen zitten hier al op de hull. Je kan kiezen tussen open of dichtgeplooid. In de handleiding wordt de open versie met styreenstaaf getoond en de opgeplooide met metaaldraad die dunner lijkt. Dit moet ik dus nog uitzoeken.

attachment.jpg
 
Om de kettingen aan de rotor te bevestigen, worden stukjes PE gebruikt. Ook moeten de recht gegoten vlegels door warmte gebogen worden zodat ze de gewenste stand bereiken. Dit verandert als de kettingen over een bepaalde afstand over de grond slepen.

attachment.jpg

Dit bleek het beste te lukken als je de eindjes ketting gewoon boven een kaarsvlam opwarmt, zo behouden ze hun details. Ik had verwacht dat resin wel kon verzengen, maar blijkbaar kan het ook vlam vatten, wat een paar keer is gebeurd. Gelukkig is dit snel te doven en achteraf niet zichtbaar. Deze bewerking is wel buiten uitgevoerd.

attachment.jpg

De eerste rij kettingen zullen de ondergrond raken en aangezien de tank aan het rijden is, worden de uiteinden naar achter geplooid. Doordat ze ondersteund zijn onderaan, kleven ze met 1 PE-stukje al vast.

attachment.jpg

De tweede rij raakt de grond niet meer en wordt daarom bevestigd met de twee PE-stukjes al aan de ketting. Door de adhesie van beide kleeft de ketting wel vast onder zijn gewicht.

attachment.jpg

Het is een constante afwisseling van enkele PE-stukjes losmaken, die bijvijlen en dan de twee eindjes met lijm aanraken, die op de ketting zetten en dan de hoek bepalen die de PE-stukjes moeten maken om de schakels tegen de rol te laten vallen. Daarna kan de ketting op het koppelstukje gezet worden en met een pincet dichtgedrukt. Er wordt nog wat aangedrukt tot beide stukjes PE op elkaar uitgelijnd zitten. Het uiteinde van de vlegels zwaait afwisselend naar achter en naar voren uit om een traag rijdende indruk te geven aan de tank.

attachment.jpg

Zo ver ben ik vandaag geraakt. Ik heb na al dat gekronkel nog een filmpje van mijn microgekko, die ook zo met zijn staart kronkelt.


 
volg al een tijdje en moet zeggen dat ik onder de indruk ben Steven.
 
Dank je, Pascal. Je zal hem normaal gezien wel in Mol kunnen bekijken, in de veronderstelling dat jij daar ook opduikt!

De rotor is vandaag voltooid met de laatste twee rijen kettingen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op die laatste foto zie je iets dat ik nog wil corrigeren, de draadschaar links zit tegen de arm aan. Dit lijkt me een fout in de kit, aangezien de arm daar uit een stuk bestaat. Gelukkig kan de rotor nog gedemonteerd worden, wat het schilderen ook makkelijker maakt. Hij zou volgens de instructies zwart moeten geschilderd worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zijn nog twee rekjes met reservekettingen opgehangen. Op foto's liggen die altijd tot de nok gevuld, dus heb ik alles wat over was in de juiste vorm gesmolten en hier los in gelegd. Nu moet boven op de hull nog een systeem met lampen gebouwd worden, maar die zijn niet heel van het resinblokje gekomen. Ze zijn waarschijnlijk makkelijk te scratchen.
 
In de wedstrijd van Plasticworld behaalde de Crab een zilveren medaille in de categorie "naked model".

Ik dacht even na over de primer die ik wilde gebruiken. Snel even een spuitbus van Humbrol erbij gehaald, Tank Grey genaamd. Ik heb de onderkant al gespoten maar toen werd het donker. Morgen dus de rest.

attachment.jpg

attachment.jpg

De bedoeling is om hier de haarlaktechniek op toe te passen. Zo komt er wat staal onder de verf door.
 
Ook de bovenkant is nu gespoten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu nog een kleur groen zoeken.
 
Ben zo een beetje de stille genieter, sterke bouw zoals gewoonlijk
 
Ben ook in stilte aan het volgen.
Mooi project en vakkunidg uitgevoerd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan