Hoofdsponsor

1/35 diorama North Africa [wip]

gonsken

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 sep 2017
Berichten
485
in afwachting wat ik ga beslissen ivm mijn project rondom universal carrier wou ik toch een klein dio-tje rondom dat bouwen.
Als locatie dacht ik aan Noord Afrika. Niet perse El Alamein maar toch in de buurt daarvan.
Voorbeeld is dit foto maar ik ga dat niet helemaal overnemen maar zal als model dienen.
Gewoon een klein stukje met zuilen, en wat grote steenblokken als achtergrond

attachment.jpg

Als voorgrond zand, rotsen en kleine steenblokken + universal carrier en wat soldaten

Ter voorbereiding heb ik dit tot nu toe: houten plank (19.5*19.5 cm (te klein ?? ), kurkboor 1.5 cm = 53 cm zuildiameter, paar rotsen in gietgips, sculpture blocks van dikte 2.5 cm)

attachment.jpg

Zal het lukken zo ?
Vragen zijn er wel ... hoe groot zijn de steenblokken, diameter zuilen, kleur, orientatie op kleine plaat, ... ?
 
I.v.m. de grootte, op welke schaal ga je werken? Toen ik aan mijn Indian Creek diorama begon ben ik eerst gaan rekenen op welke schaal ik iets degelijks/toonbaar kon maken op mijn plank. Ben zo op schaal HO (1/87) uitgekomen.
 
Vragen zijn er wel ... hoe groot zijn de steenblokken, diameter zuilen, kleur, orientatie op kleine plaat, ... ?

Het Parthenon:

322px-Parthenon-top-view.svg.png

Courtesy Wikipedia, see here.


De tempelresten van jouw foto zijn, net als het Parthenon, dorisch.

Aan de hand van de schaalverdeling kun je de grootte van de zuilen uitrekenen. Delen door 35 en je hebt de afmetingen voor het diorama.
 
Ik zou even kijken, hoe groot je voertuig word, zoals op de box staat aangegeven. Die met de lengte en de breedte eens in papier uitknippen en op je grondplaat leggen.... Of andersom rekenen, je plaat is ca 20*20x 35 dat is maar 7 meter in werkelijkheid. Kijk eens in de straat wat er gebeurd op een oppervlakte van 7x7 meter, dus ca 1 rijtjeshuis met een hele kleine achtertuin.
Om met de warmte te blijven een opblaasbad is al 3,75 meter bij 2,75, iedere kant een stoel ernaast en de tuin is vol.:laugh::laugh::laugh:
De rest is beerspace
 
Vanmorgen begonnen met de voorbereidingen en uittesten kurkboor. Werkt wel gemakkelijk om zuiltjes van te maken maar 100% rechtboren is andere koek.
In totaal vijf zuiltjes geboord waarvan een paar minder goed gingen maar mijn gedachte was om de minder goede stukken als een afgebroken zuil van te maken wat ik ook gedaan heb.
Voorlopige setup ziet uit als volgt :

attachment.jpg
 
veel kunnen we nu nog niet zeggen , maar doe lekker verder mijn gevoel zegt dat het in orde zal komen
Zelf heb ik vandaag niks gedaan moest een paar maal weg
We zien wel verder hoe het hier verder gaat
Marc
 
mooi start, zuilen zijn best geslaagd, een ruïne ziet er nu eenmaal niet als nieuw uit.
Ik denk dat je de horizontale steen minstens aan 1 zijde best laat doorlopen tot de rand van je bodemplaat.
waarschijnlijk was je het nog wel van plan maar voor de zekerheid wou ik toch even mee geven.
veel bouw plezier, Marc
 
Heb deze gemist en ben vanaf nu een volger succes.
 
Goed idee en goed begin.
Volg Marc in zijn opmerking om de horizontale steen te laten uitlopen aan 1 zijde.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan