Hoofdsponsor

1/35 British Universal carrier MkII[wip]

Nu de vakantie grotendeels voorbij is en het beetje weer jeukt
ben begonnen met voorbereiding voor bouw universal carrier.
Op de foto onderaan zie je wat cirkels op twee stuks dat ik klaargelegd heb. denk dat jullie een term daarvoor hebben ?
Vroeger zou ik het gewoon zo gelaten hebben en verder gebouwd maar nu ik toch iets "beter" wil doen denk ik dat het afgeschuurd zal moeten worden. Sommige cirkels zouden niet zichtbaar worden als ik de bouw goed interpreteer maar sommigen wel.

Voor het ene stuk met vijf cirkels (linker stuk) zou ik het vlak op een vel schuurpapier doen.
Eerst beginnen met grain 240 en nadien met iets hoger grain ?

attachment.jpg
 
Op de foto onderaan zie je wat cirkels op twee stuks dat ik klaargelegd heb. denk dat jullie een term daarvoor hebben ?

Liggen die cirkels dieper, dan zijn het ejector pin marks. In de mal waar het plastic in gespoten wordt, zitten allemaal pinnetjes die het plastic, nadat het enigszins is afgekoeld, uitstoten. Echter omdat het plastic nog steeds warm is en er redelijk wat druk wordt uitgeoefend door die pinnen, krijg je toch een cirkelvormig putje.

Sommige cirkels zouden niet zichtbaar worden als ik de bouw goed interpreteer maar sommigen wel.

Vaak kun je het tevoren niet goed inschatten wat er te zien blijft en wat niet, maar als je zeker weet dat iets niet zichtbaar zal blijven zou ik het niet behandelen.

Voor het ene stuk met vijf cirkels (linker stuk) zou ik het vlak op een vel schuurpapier doen.

Ik zou je een schuurstick aanraden, omdat je daarmee vlakker / egaler kunt schuren. Of je spant het schuurpapier op een blokje hout. Soms is het beter / realistischer / makkelijker om de gaatjes te vullen; doe je dat met putty, dan zal het na een paar uur gekrompen zijn. Dus je moet weer een laagje leggen, dat een beetje minder krimpt, en weer wachten, etc. etc. totdat het perfect is. Ik vind dat zelf een zeer frustrerend en vermoeiend proces. Je kunt in plaats daarvan beter putty gebruiken die niet krimpt, het bekende voorbeeld Milliput is er geschikt voor; of je kunt secondenlijm gebruiken. Leg dan een paar druppels secondenlijm in het 'putje' en laat de lijm in drie kwartier drogen (of gebruik accelerator met een photo etched applicator, dan is de lijm na een paar seconden droog). Daarna schuren met het al genoemde schuurstickje of het op een blokje hout gespannen blad schuurpapier; en met een beetje kunde is er niets meer te zien van wat ooit het putje was.

Eerst beginnen met grain 240 en nadien met iets hoger grain ?


Als je het wegschuren verkiest, dan kun je inderdaad beginnen met 240 bijvoorbeeld. Stelregel is, elke opvolgende schuurbeurt gebruik je een korrel die het dubbele is van de vorige. Dus bijvoorbeeld 240 -> 400 -> 800 -> 1500 -> 3000.
 
Het zijn geen putjes maar steken gewoon uit
ongeveer 0.5 mm, zekers minder dan 1 mm
 
Ok da's dan luxe. Dan zou ik gewoon een schuurstick gebruiken.
 
zal ik eens proberen zaterdag (beter bij daglicht dan bij kunstlicht)
 
Je zou die rondjes weg moeten doen ook in sommige gevallen waar ze niet zichtbaar zijn, want soms verhinderen ze dat de naden van je model goed sluiten. Bij Tamiya is dat risico klein. Ik raad als primer Tamiya TS46 Sand Brown aan, heb ik net nog gebruikt voor de HMMWV's.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nu het verhogingen blijken te zijn, ben ik het met Steven eens dat je die het beste alle kunt weghalen, behoudens die welke er thuishoren.
 
Ik raad als primer Tamiya TS46 Sand Brown aan, heb ik net nog gebruikt voor de HMMWV's.

Ik dacht dat er verschil was tussen verf en primer. Primer heeft normaal gezien een andere samenstelling dan verf en dient meer om lichte onzuiverheden te verdoezelen/ zichtbaar maken dan verf + klaarmaken van plastiek om te verven. Verder dient primer ook voor betere hechting van verf aan primerlaag ?
Donker onderlaag kan mss ook dienen als een soort schaduw in finale verflaag ?
Of ben ik mis ?
 
Vandaag twee ronde cirkeltjes van twee onderdelen afgeschuurd met schuurstick. Nog wat oefening nodig om net niet ernaast te schuren :(
(heb toch een klein beetje van de twee buitenste lijnen bij de twee gaatjes rechts geraakt)

attachment.jpg

Nog meer onderdelen om ronde cirkeltjes af te schuren ... rotjob !!!!! ik haat het LOL

attachment.jpg
 
Gonsken, heel in het algemeen het volgende; ik hoop dat je er iets aan hebt.

In modelbouw vind ik zelf twee waarden het belangrijkst: geduld en controle. Heb je beide, dan kun je mooie modellen maken.

Geduld zorgt ervoor dat je dingen leert, niet overhaast werkt en waar nodig (telkens weer) blijft proberen om iets te verbeteren.

Controle zorgt ervoor dat je zo weinig mogelijk aan het toeval overlaat. Ga je een nieuwe airbrushmethode of verweringstechniek uitproberen, doe dat dan eerst op een proefstuk dat je tevoren hetzelfde hebt behandeld (bijv. dezelfde primer) als het uiteindelijke model. Met zelfvertrouwen kun je dan aan de slag met het model, als de proef goed is verlopen.

Een andere vorm van noodzaak tot controle zie je terug bij het schuren, zoals hier. Als je vermoedt dat je teveel plastic gaat wegschuren, zorg er dan voor dat je een andere methode gebruikt. Bijvoorbeeld, pak een plat schroevendraaiertje en wikkel daar een velletje schuurpapier om. Zo kun je zeer specifieke oppervlaktes glad schuren zonder dat je andere stukken beschadigt.

Voor mij zijn geduld en controle begrippen die continu door mijn hoofd spelen wanneer ik met modelbouw bezig ben (ook wanneer ik met mijn werk bezig ben trouwens...).
 
Zelf maak ik eigenlijk weinig gebruik van schuurmiddelen, als het kan snij of zaag ik liever aangezien dat een meer gerichte beweging is. Zulke rondjes gaan er meestal af met een schaafmesje of iets anders waarmee je het overtollige plastic het veiligste bereikt, maar dan moet het plastic wel vlak zijn. Als er dan nog sporen zijn, schuur ik dat wel weg.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog iets dat ik niet eraan dacht ...
 
Ben het wederom met Steven eens, maar je moet wel maar net zo'n zaagje hebben.

Die rondjes zou ik er zelf afschrapen met een micro chisel, een soort scherp mini-beiteltje. Ook hier geldt, dat je dat maar net moet hebben.

Hoe meer gereedschappen je ter beschikking hebt, des te meer kun je eenvoudig bereiken.

Ik raad je aan om deze topics eens te bekijken, als je dat nog niet had gedaan:

- Beginnen met modelbouw.

- Modelbouw voor gevorderden.

Beide topics bevatten nuttige overzichten van gereedschapjes en dergelijke, leuk om een boodschappenlijst te maken met wat je denkt op enig moment nodig te hebben ;)
 
Daar ikzelf een leek ben in deze zaken volg ik in alle stilte he.
 
Beginnen met modelbouw had ik al doorgenomen en meeste heb ik liggen. dees van gevordenen nog niet alles gevonden.
Een goede en betrouwbare micro chisel is blijkbaar misschien niet zo gemakkelijk te vinden ??
Of weten jullie mss een goede adres ?
 
Veel succes met den bouw gonsken,hoop dat je er plezier aan hebt!!

Grtz yves,
 
Heb nu al dat ronde ondingen volledig op gemak afgeschuurd ... wat een rot klus LOL
Hopelijk niet meer van dat ronde ondingen ...
en kan ik met lijmen en zo beginnen

attachment.jpg
 
Mooi werk, nu is het plastic ook meteen iets dunner, wat waarschijnlijk ook realistischer is.
 
Eeerste stukje is nu al verlijmd ...
Begin is al begonnen. Toch enorm veel speling in fitting tov pins, vandaar 90° fit tov bodem + dry fit passend onderdeel (niet op foto)

attachment.jpg
 
Glad en strak! Tof kitje deze. Ben wel benieuwd hoe de onderdelen van Riich op deze gaan passen. Die tracks zien er super mini uit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan