Hoofdsponsor

1/35 Harley-Davidson WLA [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
De zomer en de warmte hebben toegeslagen, ik heb zin om de baan op te gaan en wat beter dan dit te doen met een goede motorfiets?
Serieus probleem in mijn geval want ik heb er geen en heb er nog nooit met gereden ook, laat staan met een Harley-Davidson.

Maar vermits het diorama en het figurine schilderen niet wil vlotten en ik mijn tijd niet voor tv wil verspelen, heb ik beslist om er iets aan te doen en iets te bouwen.
Nu las ik enkele weken geleden een artikel over een ground-up restauratie van een Harley-Davidson WLA en had ik verleden jaar in Normandië over deze moto een "vuil boeksken" gekocht en het idee ging niet meer uit mijn hoofd.

attachment.jpg

Ten andere, geen enkele collectie US voertuigen is af zonder dat er een Harley bij staat.

Dus de stash eens geraadpleegd en guess what?

attachment.jpg

een kit Italeri inhoudende 2 Harley's

attachment.jpg

en 2x de Tamiya kit met een Harley van de MP's.
Deze kit heeft het voordeel om voorzien te zijn van het windscherm dat niet bij Italeri aanwezig is.

Een Harley vind je in alle geuren en kleuren en de eerste optie is de Italeri kit met 2 voertuigen waarvan er één in het olijfgroen en de andere waarschijnlijk in het Navy grijs als "Shore Patrol" zal eindigen.
Eén der Tamiya kits zal een standaard MP worden zoals voorzien in de kit, voor de andere zoek ik nog een foto.

En nu aan de slag!
 
Volg deze graag mee.
 
Joepie weeral iets naar om uit te kijken , alsof we nog niet genoeg hadden
Tof , Erwin nogmaals bedankt voor de zeer bruikbare sites
Marc
 
@ Pascal: bedankt
@ Coachke: vind het nochtans redelijk stillekes op de site.
Wat die sites betreft: je weet dat je maar moet vragen hé, als ik het heb deel ik het graag.
 
Leuke onderwerpen, en ik zie al uit naar een bouw conform het voorbeeld.
 
Heel veel succes met deze leuke bouw
 
Succes met de bouw van dit project.
 
Even uitweiden Ron Erwin heeft voor mijn topic verschillende sites doorgemaild
Marc
 
Hey,

Wat die vuile boekskes toch kunnen doen he.....:)
Mooi, ga ik volgen, heb ook nog zoiets liggen maar in kleinere schaal....
 
Leuk onderwerp Erwin ! en wat Ron al zei : "Een Harley is altijd goed" :P

Ik weet niet of je de modellen gaat pimpen kwa detail, maar ter eventuele referentie :
ik heb in een topic van mij een Italeri Harley gedetailleerd.

Vanaf hier kun je de detaillering volgen.
Weliswaar is het topic nog van PhotoBucket links voorzien, maar met de
bekende fix is alles gewoon te zien.

Veel plezier :D

Ronkend groetje ;)
 
Heb ooit (24 jaar geleden ongeveer) een echte 1/1 helpen restaureren.
Zijn prachtige motoren en een droom om mee te rijden (als je valse tanden hebt vallen ze uit door het trillen). Het verhaal van de oude HD klopt wel degelijk, ze rammelen uit elkaar maar ook dit heeft zijn charme e.
 
Ja das waar , in princiepe zegt men dat je er meer onder ligt dan er op zit , maar inderdaad het zijn iconen zelfs de moderne versies zijn oogverblindend mijn overbuur zijn zoon heeft er zo 1 een machtig machien volledig mat zwart en zonder ketting maar met een getande riem een moderne Fat Boy
Marc
 
Mijne Pa heeft een oude HD gereden, in bezit gehad, dankzij mijn Ma heeft hij die al in "52 ofzo weg moeten doen, nadat ze 1x achter op mee gereden had....De liefde voor HD heeft hij wel meegegeven, en als kinderen hebben we "nooit" geen motor gereden, of misschien vergeten te vertellen. Maar dat was de schud van mijn Pa want die reedook geen motor maar een "snelle" brommer...
 
Iedereen bedankt voor de reacties en in het bijzonder Peter met de verwijzing naar zijn topic.

Door die verwijzing heb ik maar beslist om de versnellingspook van de Harley ook te vervangen door een restant PE. Voor de rest zien we nog wel.

Maar het vlot hier niet zoals ik zou willen, normaal gezien zou er al een Harley afgewerkt moeten zijn en daarentegen ben ik nog maar in het prille begin. Lijkt wel of het warme weer ook een invloed heeft op de modelbouw.

attachment.jpg

Eerst ben ik overgegaan tot het opkuisen van het voorwiel. Het wiel is op 3 punten verbonden met het spatbord, weliswaar op goed gekozen strategische plekken, maar ik heb enkel het middelste behouden.
Het spatbord werd verder ontdaan van het teveel aan gietmateriaal en de gietnaden werden vlak geschuurd.
Aan de spaken ga ik niet raken, veel te delicaat.

De linkerzijde van de benzinetank werd ontdaan van de opgegoten versnellingspook en vlak geschuurd.

attachment.jpg

Nu maar hopen dat de PE straks zal blijven plakken.

De andere reeds opgekuiste onderdelen zullen zo spoedig mogelijk hun basiskleur krijgen waarna dan de banden kunnen geverfd worden. Wat de kleuren van de motoronderdelen betreft ga ik mij richten naar het artikel in Véhicules Militaires Magazine (VMM) n° 80 van april-mei 2018.
In dit artikel staat een ground-up restauratie beschreven met vermelding van de juiste kleuren van de hoofdbestanddelen.
 
Inderdaad de warmte is ook niet echt gunstig om eens lekker te bouwen. Maar ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar die kleuren zover ik er wa tvanaf weet frame en tank en spatborden OD en het motorblok een donkerder kleur groen.
 
wel... het begin is er in ieder geval :) ben benieuwd hoe deze gaat uitzien...

(de aanhoudende warmte motiveert mij ook niet m'n bouwzolder te betreden M3HVvE.gif )

verkoelend groetje

av7l4Z.gif
 
Hier zijn we terug.
Nog niet te veel gebouwd maar wel al veel bijgelezen en vergeleken. Foto's van echte machines vergeleken met Peter zijn bouw alsook met de uitleg in mijn tijdschrift en boek. Daarbij tot de conclusie gekomen dat er toch redelijk wat verschil kon zitten tussen de verschillende jaartallen van bouw, iets wat mij nog nooit eerder opgevallen was.
Tevens vastgesteld dat ik verdomd weinig af weet van motorrijwielen waarbij ik mij soms afvraag: "waar gaat die kabel nu heen en wat is die leiding?"
Maar even wat logisch nadenken brengt dikwijls redding.

Terug naar de bouw, begin deze avond stonden we zo ver:

attachment.jpg

De koppen van de motor zijn volledig zwart geschilderd en dit afgaande op de uitleg van de gerestaureerde machine. Volgens dat artikel en het boek is dit typisch voor een model uit 1943 en het lijkt mij alsdat het model uit de Italeri kit een 1943 model is in tegenstelling tot de Tamiya kit waar ik heb vastgesteld dat je hiervan een eerdere versie kan bouwen om reden dat er een rond model luchtfilter in steekt.

attachment.jpg

Nog effe bougiekabels aangebracht. Kan onnozel klinken maar ik wist niet waar de batterij stak op de HD en daar heeft Peter zijn bouw mij met geholpen.
Je kan geen referenties genoeg hebben.
Ook deze zijde van de motor werd geschilderd zoals beschreven in de restauratie.

Was van plan om de tweede HD uit de Italeri kit te bouwen als een versie van de Navy Shore Patrol maar blijkt dat de Navy en de Marines uitgerust waren met vroegere types HD en hierbij komt de Tamiya kit beter voor in aanmerking maar meer hierover later.
En zoals gewoonlijk zijn de gedachten al aan het afdwalen naar een vignette om later de 4 Harley's op te presenteren. Dju toch.....
 
Zo is het gelijk een uitdaging die het plezierig maakt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan