Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Gaz 66 tankwagen [wip] einddatum 29-07-2018

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.960
Inleiding
Met nog een kleine week te gaan om met de groepsbouw te starten, wordt het dan eindelijk tijd. Van een heel drukke werkperiode afkomende, zit ik momenteel in een 'gewoon' drukke werkperiode, dus ik heb goede hoop op tijdige afronding. Die zal dan uiterlijk 29 juli aanstaande moeten plaatsvinden.

Gaz 66
De Gaz 66 was een breed inzetbaar vrachtwagentje met een guitig snoetje van Russische makelij. Net als met andere werkpaarden van de geschiedenis, zoals de GMC CCKW, de Bedford QL en de Opel Blitz, kon zo'n beetje alles achterop worden geschroefd: van ambulance- tot kraanwagenopbouw, van personen- tot olietransport (stelt Trumpeter). Laatstgenoemd onderwerp wordt hier uitgebeeld.

De kit
Zoals Trumpeter betaamt, is dit een weinig overdachte kit met onduidelijke instructies. Waarschijnlijk zal het onderwerp niet of nauwelijks hebben bestaan; de schilderaanwijzingen zijn precies zo summier als je ze van dit merk zou verwachten en de bouwvolgorde vermag de logica niet eens te schampen.

Positiever bekeken, is deze kit een uitdaging. Ik kies ervoor dit projectje met deze stimulerende gedachte te starten, maar hopelijk vergeven jullie mij een eventuele kritische noot gedurende de bouw.

De kit bevat een kleine 400 onderdeeltjes inclusief photo etch. Ik zal er wat aanvullingen op los laten, zoals bougiekabels (jawel, dit type had een benzinemotor!) en scharnieren of iets dergelijks om de cabine voorover te kunnen leggen zodat de motor getoond kan worden. Lastig te begrijpen dat Trumpeter daar zelf niet iets voor kon bedenken, bij zo'n uitgebreide en niet al te goedkope kit. O excuus, ik zou positief beginnen he.. :nowink:

42214439455_5a8ba307d5_b.jpg
 
Succes Roy met de bouw van de Gaz 66 tankwagen.
 
Succes met deze. Die gaz'en waren kleine beestjes, maar grote krachtpatsers...
 
Dank je wel Bart & Bart. Inderdaad, het waren sterke machines. Op Youtube staan er leuke filmpjes over te zien.


1. Gaatjes boren voor de bougiekabels.

29256239038_43264583b4_b.jpg

2. Dryfitten is met deze kit een must. Verderop in de bouw wordt de motor vanzelfsprekend op het frame gemonteerd; de montagepunten zijn echter apart gegoten en het is nog maar de vraag waar die precies moeten komen. Daar hebben meer onderdeeltjes last van en sowieso heeft deze kit mijns inziens last van over-engineering: relatief erg veel onderdeeltjes. Het nut van de dryfit blijkt uit de volgende foto; had ik het zo gelaten dan zou het later niet passen. De bevestigingspunten moesten nog dichter naar elkaar, wat in deze closeup logisch lijkt maar waar toch wat plastic cement-weekmaking voor nodig was.

28258786897_cc3ab4fff7_b.jpg

3. Zolang de cementlijm nog niet is uitgehard, kan de positie van de onderdeeltjes nog worden hersteld.

43078080082_f19d4e64f6_b.jpg

4. De photo etch moet goed worden bestudeerd alvorens te worden gevouwen, want de vouwlijnen worden in de kit niet consequent gehanteerd. Dit stukje past trouwens zeker niet zonder aanpassingen aan het plastic. Nogmaals, belangrijk om te dryfitten.

29256239258_c03f8f1bde_b.jpg

5. Voor de bougiekabels gebruik ik 0,3mm. koperdraad. Vanaf de rol, kan dit heel makkelijk geëgaliseerd worden door middel van een wals-tooltje. Paar keer walsen en recht is 'ie.

28258787087_bb4d6b9687_b.jpg

6. Beetje secondenlijm aan het koperdraad-einde, dan met een tangetje de draad in het gaatje persen.

41317105990_61a1a1b262_b.jpg

7. Mooie afgeronde bougiekabels zijn een must, wil je een realistisch uiterlijk krijgen in een motorruimte. Veel autobouwers bewijzen hun model op dit vlak mijns inziens geen dienst. De basis voor een gave curve is een kaarsrecht stukje koperdraad.

43078080412_172ff7e21e_b.jpg

8. Met het steeltje van mijn scalpel vorm ik daarna elk kabeltje, voorzichtig, in de respectieve curve. Haastige spoed is zeker hier niet goed. Ik lijm alle kabeluiteinden (90 graden gebogen) vast aan de verdeler. Gaatjes boren was daar niet mogelijk.

29256239458_d8526b92bd_b.jpg

Terugkomend op wat ik zei over over-engineering: het motorblok heeft nu al 37 onderdeeltjes (nog exclusief de 8 bougiekabels) en het ding is nog niet klaar. Wel een erg mooi blokje, het moet gezegd, maar voor de meeste modelbouwers waarschijnlijk wat veel van het goede.

Totaal bestede tijd: 5 uur.
 
Strak begin moet ik zeggen en op zo'n korte tijd dat beloofd.
 
Deze ga ik zeker en vast volgen. Veel succes met de bouw Roy, en zoals altijd van u gewend wordt dit weer een bouwverslag om van te genieten...

Veel plezier met die Rus...

Groeten,
Kurt
 
@Pascal: ik dacht, laat ik dit weekend maar eens flinke stappen maken. Toch blijven het veel onderdeeltjes en weet ik niet zeker of ik het ga redden. Dat ligt eraan hoe druk het de komende weken gaat worden. Leuk dat je het topic volgt, in ieder geval!

@Filip en @Kurt: eveneens dank voor het volgen :)

Kurt, het is een leuke bouw tot nu toe maar ik vraag me soms wel af waar al die verschillende onderdeel-onderdeeltjes voor nodig zijn. Het is veel werk, wat dus ook veel tijd kost zelfs min of meer 'out of box'. Gelukkig past het meeste wel goed; echter, niet alles is even duidelijk beschreven helaas. Veel dryfitten en steeds nadenken en controleren, interpreteren hoe Trumpeter iets zal hebben bedoeld.


9. Dit zijn de onderscheiden onderdeeltjes die later het motorblok gaan vormen. Een gelukje dat ik heb is, dat het motorblok volledig in staalkleur moet komen. Dus inclusief carburateur, ventilator et cetera. Alleen de V-snaren en het luchtfilter moeten in het matzwart.

29265700998_5ed2692e4e_b.jpg

10. De bouwvolgorde die Trumpeter voorschrijft, is in mijn ogen volstrekt onlogisch. Ik sla de voorgeschreven bouw van het cabine-interieur, cabine-exterieur, de wielen en de reservewielhouder even over en ga verder met plaatje 17, zijnde een chassisgerelateerde subassembly (dubbel te maken).

29265700948_f29fd596de_b.jpg

11. Een van beide subassemblies heb ik nodig bij het convergeren van de eerste chassisbalk. Aan de basis moeten weer tig kleine onderdeeltjes worden bevestigd. Een daarvan is het eerste van de twee scharnierhoofden voor de cabine. Dat doorboor ik met een boortje 0,6mm., ten behoeve van de volgende aanpassing (zoals al beschreven, het voorover kantelbaar maken van de cabine).

42233246015_403f56c60f_b.jpg

12. Het chassisdeel zoals te zien op de volgende foto bestaat nu uit 17 stukjes, terwijl Revell of Italeri zoiets denkbaar over 4 stukjes zou verdelen. Vanzelfsprekend heeft de Trumpeter-visie wel als voordeel, dat er zeer veel detail zichtbaar is.

29265701008_550dfc0bda_b.jpg

Totaal bestede tijd: 8 uur.
 
Laatst bewerkt:
Roy heel veel succes, ik volg mee.
 
Mooi motorblok geworden, zit blijkbaar toch heel wat detail in die kit.
Benieuwd naar de rest van de bouw.
 
Dank jullie wel Aris en Erwin voor het volgen in deze dagen van goed weer, spannend Belgisch voetbal en bijbehorende forumluwte.

Wat betreft detail, moet ik toegeven dat het wel goed zit.


13. Een aantal dwarsbalken heb ik gisteravond vastgelijmd aan het rechter chassisdeel (op de foto links) en in dryfit met het linker chassisdeel verbonden. Let op het ontbrekende diagonaalstuk achteraan; dat zou ik pas later verlijmen.

43159278701_2c4c23fe84_b.jpg

14. Het geheel laat zich vandaag goed uitrichten. Dat is de basis van een mooi recht vrachtwagenmodel. Ik controleer of de constructie recht is, met een cilindervormig object.

43159278801_776a7fa960_b.jpg

15. Bij nader inzien vond ik dat de bougiekabels onrealistisch V-vormig waren gewelfd. Ik heb er een paar losgemaakt, anders gebogen en weer vastgezet.

43110440092_6ac7bd7c84_b.jpg

Totaal bestede tijd: 10 uur.
 
ik wilde het net schrijven , bekijk de echte beelden eens van zo een motor daar liggen de bougiekabels allemaal op het kleppendeksel ,maar op verschillende beelden liggen ze niet allemaal hetzelfde , het is te zeggen bij de ene komen ze in het midden van het deksel bij de andere aan de achterzijde
Verder toch weer mooi werk wat we hier te zien krijgen
Marc
 
Niets op te merken zoals gewoonlijk een nette verzorgde bouw alleen vraag ik me af hoe je wil controleren of je chassis recht is met een rond voorwerp?
 
@Marc: je hebt daar wel een punt; ik heb nog wat foto's bekeken en de bougiekabels als rustend op de kleppendeksels weergegeven.

@Ron: de achterkant van het chassis heb ik op dat ronde voorwerp gelegd, zodat ik achteraan in de breedte dezelfde hoogte krijg. De voorzijdes van de chassisbalken rusten op tafel. Wanneer beide chassisbalken horizontaal liggen én de tafel raken, is het geheel recht. Je zou trouwens ook gewoon een rechthoekig voorwerp kunnen gebruiken, maakt eigenlijk geen verschil.

16. De bougiekabels na de tip van Marc.

41350444900_d91e9a3a99_b.jpg

Totaal bestede tijd: 10 uur.
 
17. En nog wat aanpassingen. Nu zit / ligt het denk ik wel goed.

41350602490_f4f5aac8e4_b.jpg
 
@Ron: de achterkant van het chassis heb ik op dat ronde voorwerp gelegd, zodat ik achteraan in de breedte dezelfde hoogte krijg. De voorzijdes van de chassisbalken rusten op tafel. Wanneer beide chassisbalken horizontaal liggen én de tafel raken, is het geheel recht. Je zou trouwens ook gewoon een rechthoekig voorwerp kunnen gebruiken, maakt eigenlijk geen verschil.

Aha op die fiets had ik even niet aan gedacht thanks kan ik wel gebruiken voor een toekomstig project waarvan het chassis uit 100 onderdelen bestaat :) Wat is er mis met chassis uit een stuk rare Chinezen.
 
Veeeel beter Roy, nu klopt het plaatje ,prachtig
Marc
 
Je kan niet anders dan dit te volgen met wat je hier laat zien. Verbluffend die afwerking op die schaal.
 
@Ron: je zult misschien lachen, maar het chassis en toebehoren van deze Gaz bestaat uit bijna 200 onderdelen :D

@Marc en @Pascal: dank jullie wel.


18. De steunen van de opbouw zijn, jullie hadden het al verwacht, individueel gegoten. Ze moeten individueel van gietnaden worden ontdaan en ze moeten individueel worden geplaatst. Dat smeekt om problemen! Als je de bouwinstructies volgt, kom je zonder twijfel bedrogen uit wanneer ja alles mooi staalkleurig hebt gespoten en dan de opbouw-basis gaat proberen toe te voegen. Die zal bijna zeker niet passen. De enige oplossing is, dryfit met een onderdeel dat je pas helemaal aan het einde nodig hebt. Trumpeter had hier wel voor mogen waarschuwen.

Hier hardt alles uit, in de juiste posities. Onderaan de opbouw-basis; het geheel ligt hier dus ondersteboven.

42275132205_c9e8b63c72_b.jpg

19. Dan moeten de klemmen worden gemaakt: 8 plastic en 8 photo etch onderdeeltjes. Tuurlijk, je krijgt zo scherpere randen dan wanneer je alles in één stuk giet, maar weerom... wat mij betreft is dit overengineering. Trumpeter had daarnaast, wat mij betreft, reservedeeltjes mogen bijleveren, zie hier hoe klein de photo etch delen zijn; vind ze maar eens terug in de vloerbedekking als ze per ongeluk zijn gevallen. Kleine moeite om een reservedeeltje van een paar millimeter erbij te etsen.

43179327161_449e605ea0_b.jpg

20. Anderzijds, het ziet er wel mooi uit als het dan -eindelijk- op z'n plek zit.

42275132155_158d26c692_b.jpg

21. Hier de andere kant.

42275132135_cbff1d31bf_b.jpg

22. Vooraan twee photo etch plaatjes. Het is niet duidelijk onder welke hoek de vouw moet staan. Erger, de constructie is ontzettend fragiel. Je moet 'm niet aanraken of hij raakt (indien met secondenlijm bevestigd) makkelijk los. De plastic steuntjes waar de photo etch plaatjes op rusten, zijn heel dun en kunnen makkelijk loskomen. Ze zitten niet stevig vast aan de bumper. Daarnaast moet dit geheel goed worden gericht, het staat snel scheef. In mijn geval had ik een fout gemaakt met een van beide plaatjes, aan de onderzijde. Het steuntje zat daar niet recht. 'Gelukkig' was het een kwestie van aanraken en 'krak', los was het. Ik ga ook het andere stukje losmaken en dan beide (én de steuntjes) bevestigen met bruine Gator Glue, dan weet ik ten minste zeker dat alles stevig blijft zitten.

42461019744_4a85677ae2_b.jpg

Totaal bestede tijd: 13 uur.
 
Prachtig als ik zoiets zie krijg ik er ook zin in lekker met kleine zaken frutselen
Knap werk weeral
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan