Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Gaz 66 tankwagen [wip] einddatum 29-07-2018

Roy heel jammer dat je nu uit deze groepsbouw gaat.
Wat was het uitgangspunt, aanpassingen, Of zonder? Waarom kies je niet recht uit de doos?
Vraag 1 is je kit ooit ontworpen om de motor te laten zien, of de cabine scharnierend te maken?

Zelf denk ik, Back to Basic, Maak deze af en geniet zoals je eerste kit,

En met aanpassingen, een andere kit. Jij heb nog 1,5 week te gaan!!
 
Mijn uitgangspunt was, met aanpassingen. Daar heb ik zelfs het groepsbouwidee naar gemodelleerd: maximaal 20 aanpassingen van maximaal 10 minuten elk. Zie nog eens deze post waaruit mijn oorspronkelijke bedoeling blijkt.

Naarmate de bouw vorderde, kwamen er vier aanpassingen bij (de vier ringen om de olietank).

Overzicht van de aanpassingen:

- 8x bougiekabels;
- 2x scharnieren cabine;
- 2x koplampbehuizingen;
- 4x ringen om olietank;
- 1x uitboren uitlaat.

In totaal dus 17 aanpassingen, waarvan de koplampbehuizingen en uitlaat-boring nog niet waren uitgevoerd en de scharnieren voor de cabine wat groepsbouw betreft mijn Waterloo werden.

Om je vraag te beantwoorden, ja de kit is zeer duidelijk bedoeld om de motor te tonen en de cabine scharnierend te maken; maar dat moet je dan zelf uitvoeren. Zo zitten er in deze kit ontzettend veel opties, die je al dan niet kunt implementeren. Bijvoorbeeld dat doosje bij de reservewielhouder, dat kun je demonteren zodat je de photo etch steuntjes te zien krijgt (paragraaf 83). Van een andere doos is het deksel weg te laten. Ook zijn bijvoorbeeld de portieren te openen, zodat je het interieur beter te zien krijgt. Ik kan talloze andere voorbeelden noemen. Dit verschijnsel verklaart voor een groot deel dat er zoveel onderdeeltjes in de kit zitten. Je kunt zelf kiezen wat je wilt toepassen, net wat je belangrijk vindt. Ik vind de motor bijvoorbeeld heel belangrijk. Trumpeter verlangt wel wat initiatief van de bouwer, mochten een of meer van deze opties getoond willen worden.

Het is voor mij vanaf het begin geen optie geweest (en dat is het nu nog steeds niet) om een dusdanig prachtig gedetailleerde motor compleet te laten verdwijnen onder een kap. Idem wat betreft de radiateur. Er is werkelijk helemaal niets meer van de motor of de radiateur te zien als je de cabine niet-kantelbaar maakt, op het carter na als je het vrachtwagentje ondersteboven draait.

Het model te bouwen volgens de door mij bedachte groepsbouwregels, zoals ik dat wil, is niet mogelijk. Zo simpel en definitief is het helaas.
 
Spijtig , begrijpelijk en frustrerend situatie en komt waarschijnlijk nooit meer uit de doos.
Maar als het begint tegen te steken kan je het inderdaad beter stoppen want dat brengt niet op.
 
Komt niet uit de doos, dat lijkt me zeker wél. Het is een kwestie van goede scharnieren maken en ik schat dat ik daar twee of drie uurtjes voor nodig heb bij gebruik van de freesmachine. Geen ramp dus, maar niet voor nu. Ik ga hem dan gewoon afmaken zoals ik voor ogen had, dus niet verweerd.
 
Vind het sneu dat je deze opgeeft Roy.
Ik begrijp je ten volle maar anderzijds bekeken was het een OOB Back to Basics en daar zou dergelijke "fout" (als ik het zo mag uitdrukken) toch wel aanvaard zijn want indertijd wisten en konden we ook niet beter.
Maar respect voor je beslissing en ik hoop deze ooit terug te zien.
 
Tsja ik ga niet vanwege het etiket 'groepsbouw' een model verpesten he.

Model komt wel weer terug op tafel. Eerst werken, dan terug aan de Delage-tekentafel; en de eerstvolgende keer dat ik een plastic kit ter hand neem zal het naar alle waarschijnlijkheid deze zijn.
 
Toch blij te lezen , dat dit model niet in het vergeethoekje vliegt, want naar mijn bescheiden mening was je toch lekker bezig , ondanks de onverwachte tegenslagen die je tegenkwam. Was toch leerzaam en leuk om te volgen tot waar je besloot te eindigen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan