Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Gaz 66 tankwagen [wip] einddatum 29-07-2018

En steeds op korte tijd moet ik zeggen dat is al prestatie op zich en dan nog knap resultaat neerzetten bravo en volg met de nodige aandacht.
 
Dank jullie wel Danny en Pascal, ik vind het leuk dat jullie en anderen regelmatig de moeite nemen om even een aanmoediging te posten. Zo zijn jullie er mede verantwoordelijk voor dat degenen die een bouwtopic maken, iets wat toch altijd wat tijd kost, zich daarin gesteund voelen. Het is altijd fijn, niet alleen in dit topic maar ook in andere bouwtopics, om te lezen dat mensen het topic volgen en er iets van vinden. Voor degenen die dit topic of andere topics (al dan niet regelmatig) bezoeken en dan weer wegklikken... post gerust eens een reactie, het is een kleine moeite maar een groot gebaar en zal in dank worden afgenomen.


62. De opbouw is wat verder opgebouwd.

41582110590_b54d263293_b.jpg

Het is tijd om te primen en schilderen. Voorlopig schema, nodig om voor mezelf een plan / overzicht te creëren:

1. Primen
- Motor + losse onderdelen.
- Interieurbasis + binnendeuren + buitendeuren sponning + deurhendeltjes + stoelen + stuur + dashboard + brandblusser.
- Chassis.

2. Schilderen

- Motor + losse onderdelen.
- Interieurfacetten zoals geprimed.
- Chassis.

3. Cabine afronden

- Dashboard decals aanbrengen.
- Interieur vastlijmen.
- Ruiten afplakken en vastlijmen.
- Scharnieren doorboren en vastlijmen.
- Bepaalde onderdeeltjes (die niet snel afbreken) aan de cabine vastlijmen, zie vooral tekening 10.
- Primen.
- Schilderen.

4. Huwelijk
- Dryfit met motor en ijzerdraadjes bij scharnieren cabine.
- Cabine er vanaf halen, motor monteren.
- Verder vanaf paragraaf 26.



Totaal bestede tijd: 28 uur.
 
Voor wie op deze mooie zondagmiddag interesse heeft in een geconcentreerde kritiekuiting, die leze verder.


63. Alles klaar om in de primer te worden gezet.

28551021457_69f8ab6120_b.jpg

64. In combinatie met het grijze Trumpeter-plastic is de primer niet uitzonderlijk goed te zien. Hier staat het achterdeel van het chassis nog niet in de primer.

43373176282_06a69e9b30_b.jpg

65. Gereed voor het eindschilderwerk.

43373176382_33ab0cc18c_b.jpg

66. Russisch groen heb ik geprobeerd na te bootsen met verhouding Vallejo 76.006 groen (35 druppels) staat tot wit (5 druppels) staat tot 20 (verdunning); en twee druppels flow improver vooraf.

28551021177_c27d4b33c2_b.jpg

67. Maar dan. Trumpeter heeft geen verflijn in de verkoop en geeft wellicht daarom geenszins de indruk zich maar in enige mate te bekommeren om hoe het eindmodel er qua kleur uitziet. Er wordt één tekening gegeven met daarop zes (6!) kleuren: rubberkleur voor de banden, lichtgroen voor body en tanker, staal voor het chassis en opbouw, transparant rood, transparant oranje en goud voor de lampjes. Hoe het interieur eruit ziet? Geen idee. Welke kleur de motor heeft? Ook geen idee, hoewel zeer incidenteel een kleur wordt aangegeven bijvoorbeeld bij de V-snaren; die moeten V-snaarkleurig.

Ofwel, de bouwer moet het zelf allemaal bedenken. Een brandblusser? Die blijkt rood te moeten zijn met een zwarte greep en een witte vlakje erop, zo blijkt uit een referentiefoto. Het stuur? Zwart. Enzovoorts.

Nu vind ik dat nog niet zo erg... ik wist dit toen ik aan het model begon. Maar ik wil het eens hebben over de al genoemde kleur 'staal'. Dat ziet er zo uit:

28551021257_56c12a1921_b.jpg

68. Alle drie de gegeven codes komen neer op ongeveer dezelfde kleur, overeenkomstig die welke ik hierboven heb gebruikt (Vallejo staal). Maar het ziet - er - niet - uit...! Belangrijker, de kleur komt totaal niet overeen met de tekening (=bijna puur zwart) dan wel het kleuromschrijvingsvlakje (=bijna puur zwart) dan wel de box art (=zeer donkergrijs). Er klopt dus duidelijk iets niet.

Hier de tekening.

28551021427_c897d5d3ae_b.jpg

69. Hier tekening, box art en chassis.

28551021657_02246a163b_b.jpg

Het slaat werkelijk nergens op. Geven ze het minimum aan kleuren op, blijkt er eentje niet te kloppen. Ik ga gewoon de box art volgen en het chassis in het zeer donkergrijs spuiten. Blijkens referentiefoto's blijkt het motorblok wel grotendeels staalkleurig / aluminiumkleurig te zijn dus de motor blijft in die kleur staan.

Totaal bestede tijd: 31 uur.
 
Wat kleuren betreft kunnen ze nog wel wat van van de anderen leren. Maar daar ze ook niet meer de goedkoopste zijn hadden ze zeker wat meer aandacht mogen besteden wat welke kleur krijg (en de juiste kleur)
 
Héhé , stond stuk achter met lezen/volgen, maar kan nu alleen maar zeggen dat je (zoals we van jou gewoon zijn) , het knap en precies aanpakt , tot de kleinste details ( zijn deze die het doen ;) )

Nu zal ik er aandachtiger bij zijn , zeker voor het verf/kleurgedeelte , de Russen gebruiken nu eenmaal een brede waaier van hun groene kleur die ik altijd al fascinerend heb gevonden,zowel bij de WOII als moderne voertuigen.

Dus bij deze, straks ... spuiten maar die handel , zit ik geduldig op te wachten.

Ook qua tijd , ging het heel vlotje naar mijn inziens en dit zonder gebrek aan kwaliteit & details !
 
Volg vol interesse de kleuren stelling en probleem.
Wat meer aandacht van Trumpeter had leuk geweest, of ergens een update uitvoeren en op hun eigen site plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Tja, die kleuren hé, 50 shades of Russian Green.
 
Mooi in elk geval en volg deze met aandacht.
 
Mooi begin van de spuitwerken. De kleurcodes van Trumpeter, er kan veel over gezegd worden, maar precisie is er geen van. Ook kleuren voor de binnenzijde enz is bij mijn weten bijna nooit aangegeven, wat ik een groot minpunt vind. Het geeft je ook meer vrijheid.
 
ik vind het leuk dat jullie en anderen regelmatig de moeite nemen om even een aanmoediging te posten. Zo zijn jullie er mede verantwoordelijk voor dat degenen die een bouwtopic maken, iets wat toch altijd wat tijd kost, zich daarin gesteund voelen.

Daar ben ik nu volledig mee eens , alhoewel het de laatste tijd veel veel minder geworden is en ik spreek niet voor mezelf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik vind het leuk dat jullie en anderen regelmatig de moeite nemen om even een aanmoediging te posten. Zo zijn jullie er mede verantwoordelijk voor dat degenen die een bouwtopic maken, iets wat toch altijd wat tijd kost, zich daarin gesteund voelen.
Daar ben ik nu volledig mee eens , alhoewel het de laatste tijd veel veel minder geworden is en ik spreek niet voor mezelf

Wat me wel persoollijk stoort aan je laatste zin is , .............. jij weet NIET hoe het er in bepaalde mensen hun privéleven aan toe gaat , en ik spreek NU WEL voor mezelf ! Ik probeer naar eigen kunnen te antwoorden in de bouwers hun topic , hetzei soms vroeg of laat. Er bestaat nog altijd iets , zoals in "stilte" volgen .
Dat het leuk en bevorderend werkt commentaar/tips enz ... in een topic voor de bouwer , ben ik me volledig bewust van hoor...
Zoals je het beschrijft in die bewuste laatste zijn is het precies dramatisch ...

Kom ik lomp over nu , vergeef het me , want een pijnscore iedere dag van 9/10 veranderd mensen.
 
Best Filip ik weet en ken uw miserie ik heb thuis ook zoiets mijn vrouw die ligt de laatste tijd meer krom van de pijn dan wat anders
Maar de tekst komt niet van mij ik heb er alleen op gereageerd met de laatste zin
Nu we toch bezig zijn (Sorry even Off Topic )
Voor wat dient een forum ? Om mensen te helpen die iets niet kennen of kunnen ik ga geen namen noemen is ook niet nodig maar er word de laatste tijd op mooie of knappe modellen of bouwen gereageerd , andere topics verdwijnen gewoon in alle stilte van het scherm waar voor is dat goed , op den duur gaan die mensen niks meer tonen of ergens anders hun kunsten of raden vragen en dat wil ik niet we hebben een sterk forum een goed forum ik voel me hier enorm ok en wil dat ook niet kwijt
Ik ga u iets vertellen jaren geleden ga ik heel even op een forum voor fotografie hoogstens een kleine maand om iets te vragen wel tot nu krijg ik nog reacties toegezonden versta je wat ik bedoel
Sorry om even off topic te gaan
Marc
 
@Ron: ja deze bouwdoos kostte in de winkel 50 euro geloof ik. Nu zal hij wellicht online wat minder prijzig te vinden zijn, maar dan nog. Ik ben het met je eens, ze zouden net als bijvoorbeeld Revell toch op z'n minst een kleursuggestie kunnen doen.

@Filip: het is meestal even wat leesvoer inderdaad als ik een paar nieuwe posts heb geschreven. Leuk dat je het blijft volgen en te weten dat het je interesse heeft. Groen is groen... tsja ik heb eerlijk gezegd geen verstand van 'Russisch groen' en dit is het eerste model van een Russisch onderwerp dat ik onder handen heb, maar de kleur heeft zoals ik het zie wat weg van de kleur waarin Russisch materieel soms getoond wordt. Ik ga er in elk geval geen studie van maken, zo lang het een beetje lijkt.

@Aris: de bouwinstructies zijn niet altijd duidelijk, er staan incidenteel ook foutjes in (nummers verwisseld bijvoorbeeld, of in de deur zijn de twee hendeltjes verkeerd om weergegeven om maar wat te noemen); ze zouden hier inderdaad wat meer moeite voor mogen doen. Maar ik ben toch al niet zo'n fan van Trumpeter wegens slechte... of ja, afwezige nazorg / service althans zo was mijn ervaring bij een ander model. Dit laat onverlet dat ik erg geniet van het snelle bouwen en de ongekende progressie die daarmee kan worden gemaakt.

@Erwin: 50 tinten groen maakt het voor mij nu wat makkelijker, nu het allemaal niet zo waarheidsgetrouw hoeft. Beetje gokken, beetje in de buurt == goed voor mij. Terug naar de Delage grand prix-wagen, na deze bouw, gaat het allemaal weer veel preciezer natuurlijk.

@Pascal: dank voor het blijven volgen en blijven reageren.

@Bart: ik wist niet dat Trumpeter bij veel van haar kits achterwege laat kleurcodes te geven. Het is een keuze, laten we het daar maar op houden. Maar inderdaad, als je dan tóch een kleur geeft, zorg er dan voor dat je het goed doet.

@Marc en @Filip: wat forumactiviteit ben ik het wel met Marc eens dat het rustig is; maar daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Ik schat in dat Marc het zeker niet persoonlijk wilde richten tot jou Filip; de huidige luwte kan bijvoorbeeld toe te schrijven zijn aan de zomerwarmte, diverse mondiale sportevenementen, vakanties, et cetera et cetera. Ook is er in het algemeen helaas de afnemende interesse voor forumgemeenschappen, die plaats maakt voor Facebook-vluchtigheid. Kwaliteit wordt zo vaak ingeboet voor kwantiteit.

Maar ik probeer de mensen soms, in onderhavig topic of elders, toch op vriendelijke wijze te motiveren om nu en dan eens wat te posten. De tweede week is dit topic ook een stuk gezelliger en 'babbelboxiger' dan de eerste week. Ik kan zelf ook maar een x-aantal topics volgen en erin commentaar geven want ik heb naast het modelbouwen een druk beroep en andere hobby's, en zo zal iedereen wel wat hebben. Een forum bestaat toch bijna altijd uit een grote groep volgers en een (zeer) kleine groep mensen die iets posten. Ik waardeer beide groepen, maar ben laatstgenoemde bovenmatig erkentelijk voor de moeite die zij nemen om actief te laten weten dat het topic echt gevolgd wordt. Zoals ik schreef, niets moet en alles mag; maar de topicstarter (in dit geval: ik) zal je dankbaar zijn voor de aandacht en interesse.


70. Hier de nieuwe kleur met ter vergelijking de oude kleur (achteras). Lijkt me een stuk beter zo!

28560679987_acc148625b_b.jpg

71. Na het airbrushen van de hoofdkleuren.

43447181471_962381132c_b.jpg

72. Eerst even een compleet bijbelboek aan plaques decalleren (daarvoor: de plastic hoek-puntjes onder elk decal verwijderen met een mesje), daarna is het de beurt aan een klokje. Ik tik dat uit de decal sheet door middel van een punch & die. Hier zie je het vormpje (=de punch).

42542715985_0389c98197_b.jpg

73. Met een zware aluminium staaf (=dat lag toevallig in de buurt; normaal gesproken gebruik ik een minihamertje) tik ik de punch door de mal.

29576614818_e1a03e31af_b.jpg

74. En dan is 'ie eruit.

41639697260_852541d0e2_b.jpg

75. Weer een teleurstellinkje... het klokje blijkt veel te groot voor de gegoten ring. Dus ik plaats het klokje 'er bovenop' in plaats van erin.

Hierop besluit ik om de acht klokjes achter het stuur als één decal te plaatsen in plaats van die individueel uit te punchen: dat heeft toch geen zin. Eerst moet dan het reliëf worden weggehaald, dat doe ik met een chisel. Dat is een soort mengsel van schroevendraaier, beitel en mes.

42542714595_605fded1be_b.jpg

76. Dat lukt. De oplettende kijker zal op de foto trouwens nog een gietnaadje zien, op een van de pookjes. Ik zag dit pas op de foto; maar het maakt niet uit want het ding is uiteindelijk nog nauwelijks te zien.

42731295474_db4d4f9757_b.jpg

77. Zonder deurtje is de complexe stuurbevestiging nog goed te zien...

42542714475_9e5578895a_b.jpg

78. Maar met het deurtje erin... nada :)

Ach het was leuk om te maken.

42731293964_b695f123a1_b.jpg

79. Gloednieuw motortje nabootsen... heeft ook wel wat, voor de verandering. Trumpeter heeft dit toch wel erg mooi vorm gegeven; let op de drie dunne V-snaren, die zijn van photo etched metaal.

42731293214_983a8ae883_b.jpg

80. Ander kant van het blok.

28560680007_0c4c38bba6_b.jpg

81. Dit is de stand van zaken nu; achteras en motor (die trouwens nog niet helemaal klaar is wat betreft schilderwerk) in dryfit.

42542714675_807ded1074_b.jpg

42731295914_1c945524d1_b.jpg

Totaal bestede tijd: 34 uur.
 
Om nog even te reageren en dan stoppen we deze off topic
Ik wil niemand viseren en zeker niet aanvallen het is hier een fenomeen dat zich al een paar maal voorgekomen is , en ik maakte me zorgen misschien niet nodig ( hoop ik toch ) en zeker Filip niet die kennen we allemaal goed genoeg om te weten hoe de vork in of aan de steel zit
Filip sorry maat als je je aangevallen voelt
Maar langs de andere kant zijn er mensen die hun modellen tonen waar niet op gereageerd word is het niet prettig dat er niks over geschreven word
Einde
Nu Roy wat ik hier nu weer zie is wel echt de moeite , in het begin had ik met de motor wat problemen maar nu is het een waar kunststukje en leuk om naar te kijken wat voor het overige ook zo is
grt
Marc
 
@Marc: ik ben het met je eens dat de motor in eerste instantie niet heel realistisch overkwam; de paar seconden die het mij had gekost om even te controleren hoe die bougiekabels moeten lopen had ik beter even kunnen investeren; haastige spoed..


82. Weer een fout van Trumpeter: zie de vier bevestigingspunten van deze bak of wat het ook is, op de reservewielhouder. Ten eerste: ze zijn te dik, dus het zou niet passen; en ten tweede: ze staan niet op de juiste afstand van elkaar. Het past dus dubbel niet.

43427115572_14b0cef86e_b.jpg

83. Op de volgende foto zie je wat ik bedoel met 'niet passen'.

Overigens zie je van het photo etch plaatje niets meer terug als alles in elkaar zit. Het is duidelijk dat Trumpeter rekening houdt met het door de bouwer weglaten van het doosje... dat is dan weer goed overdacht. De meeste bouwers zullen het laten zitten, maar er zullen er best bij zijn die het doosje eraf willen.

41667560520_23770dcdcb_b.jpg

84. Reservewielhouder en opbouwen klaar om te worden geprimed.

41667560920_330e97b4de_b.jpg

85. De radiateur: photo etch past precies, geen vloeitje meer tussen te krijgen. En de koelingsbuizen zijn een mirakel van plastic injection moulding; ik heb nog nooit zoiets gezien. Ik heb een haat-liefdeverhouding met deze bijzondere kit.

42570549955_e08c30987a_b.jpg

86. Gaatje boren in de scharnieren.

41667560570_9369239c78_b.jpg

87. Zo gelijk mogelijk proberen te maken.

42758872304_124c21f354_b.jpg

88. De scharnierpunten worden met plastic cement verlijmd aan de body; nu is het een kwestie van goed laten drogen.

43427417572_b91f12866c_b.jpg

Aangepast stappenplan:

Week 3
- Dryfit cabine op chassis met motor en radiateur.
- Uithollen koplamphouders.
- Bepaalde onderdeeltjes op cabine lijmen.
- Distributeur roodbruin schilderen.
- Rest chassis primen + schilderen (3 pagina's).

Week 4
- Afronden tanker.
- Afplakken raampjes.
- Alles primen.
- Alles groen schilderen en detailleren.
- Afwerking cabine details + achterlichten.
 
Je gaat flink door zo, strak plan. De koelbuizen zijn echt om verliefd op te worden
 
Mooie topic en aangenaam om volgen.
Ziet er al bij al toch een toffe kit uit niet.
 
Als je die koelbuizen ziet begrijp ik je haat liefde verhouding heel goed, ze zien er heel precies uit.
 
Dank jullie wel heren.

Helaas moet ik dit project terugtrekken uit de groepsbouw.


89. Met grote moeite krijg ik de stukjes koperdraad door de scharnieren heen. Daartoe moesten de gaatjes worden vergroot, net iets verplaatst en talloze keren gedryfit. Helaas braken bepaalde stukjes -onvermijdelijk- af, want je zit daar de hele tijd in de buurt te wrikken. Ook werd de verf op bepaalde punten beschadigd, wat op zich allemaal niet zo'n probleem is want het is herstelbaar.

Ik zal wel eerst de cabine definitief moeten plaatsen (en primen en schilderen) alvorens de motor te kunnen plaatsen; dat wordt dus een heel gefrunnik.

28606779077_d8fb281266_b.jpg

90. De van nature al zwakke en door de grote gaten nog meer verzwakte scharnieren scheuren bij lichte druk; ook geen probleem, kan worden hersteld. Maar bij de eind-dryfit blijkt dat de cabine scheef zit.

28606779397_e544333922_b.jpg

Dit is vanzelfsprekend onaanvaardbaar. Hoe komt dit nu? Door de positie van de cabine-scharnierdelen. Deze zouden lager moeten zitten dan hoe Trumpeter het vermoedde. En doordat het plastic is en geen metaal; waardoor een dikkere rand nodig is.

Ofwel moet ik het plastic losmaken en herpositioneren, wat gelet op de dunne randen (en door lijm al week gemaakt plastic) geen stevige bevestiging zal kunnen opleveren; ofwel moet ik de cabinescharnieren in metaal maken. Dat lijkt me de beste optie, als ik de motor toonbaar wil maken en dat wil ik.

Dit gaat de tien minuten die ik per onderdeeltje nodig heb, ver te boven. Eigenlijk jammer, want ik zat voor de rest op schema. Maar ik moet deze groepsbouw-deelname dus als zodanig staken.

Ik heb het wel even gehad met deze kit moet ik toegeven, dus alles gaat netjes terug in de doos. Te zijner tijd kan de bouw vrij makkelijk weer worden opgepakt, ik denk dat ik dan beide cabinescharnieren met de freesmachine zal maken.

Voor de admins / mods: dit topic kan naar het militaire deel worden verplaatst.

Totaal bestede tijd: 35 uur.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan