Hoofdsponsor

1/200 Smit Nederland (1:200) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

Mega

Guest
Daar gaat ie dan! Mijn eerste bouwverslag op dit leuke forum!
Dit bouwverslag was ik al gestart op een Nederlands forum, dus ik ga beginnen met een korte samenvatting van de bouw tot nu toe.

De Smit Nederland is een havensleper van ruim 28 meter en is in 1979 opgeleverd door scheepswerf de Merwede in Hardinxveld-Giessendam (tevens mijn geboortedorp!).

Hier twee foto's van de Smit Nederland in actie:

SMITNEDERLANDDBimmel.jpg

smitnederland1.jpg

Zoals je ziet kan ik hier volop met weathering aan de slag :D

Het model dat ik gekozen heb is zoals gezegd van Revell. Door de 1:200 schaal is het een klein dame-tje: 14.2 cm, dat wordt een uitdaging!
Er zijn decals aanwezig om de sleper als Smit Frankrijk, Smit Duitsland, Smit Zweden en Smit Nederland te bouwen. Ik kies natuurlijk voor het laatste.

Zoals het hoort hier als start van het bouwverslag een overzicht van de kit:

doos.gif

instructies.gif

onderdelen.gif

romp-1.gif

Natuurlijk begint alles met een beetje kliederen:

overzicht-1.gif

De romp in de verf gezet:

DSC_0010.gif

Vervolgens met secuur afplakwerk, een witte band op de romp gezet:

DSC_0008-4.gif

DSC_0007-3.gif

Om een idee van de schaal van dit modelletje te krijgen heb ik haar even op het dek van de Andrea gezet:

DSC_0006-2.gif

Leuk sloepje :D

Nu werd het tijd voor de decals en een eerste weathering stapjes:

DSC_0010-9.gif

DSC_0011-8.gif

Oh ja, had ik al gezegd dat ze klein is :D :

DSC_0018-2.gif

Daarna was het tijd voor de opbouw.
Priegeldepriegel, maar alles zit netjes vastgelijmd!
Vooral het plaatsen van de mini relinkjes was een heel gedoe...

DSC_0003-22.gif

DSC_0005-20.gif

DSC_0006-16.gif

DSC_0001-15.gif

Ik heb de lier en het achterdek al wat verweerd door een washje aan te brengen. De zwarte geleiders voor de sleepbogen zijn nog veel te netjes dus daar gaan we nog wat aan doen.

Ik ben begonnen met de stuurhut. In de kit zit geen plastic voor ruitjes, en open ramen kan natuurlijk niet, want dan regent het in :k
Dus ik heb zelf wat plastic ruitjes gesneden (mm-werk) uit een stukje verpakkings plastic:

DSC_0002-17.gif

DSC_0004-18.gif

DSC_0005-21.gif

En dat is de status tot nu toe.
Tips, reacties en (opbouwende) kritiek zijn van harte welkom!
Wordt vervolgd...

groeten, Rinie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Rinie,

Heel mooi wat je met dit kleine scheepje aan het doen bent, en zelf de ruiten gescratched, knap hoor Applaus Applaus Applaus

Groeten, Pascal
 
Ja, dit had ik ook al eens gezien op het brouwers forum. Erg mooi hoor wat je daar voor elkaar krijgt.
Maar euh :
DSC_0018-2.gif

Waar haal je zo'n gigantische bokaal lijm vandaan :| :k
 
Dan Cooper zei:
Waar haal je zo'n gigantische bokaal lijm vandaan
:D:D:D:D:D




Nu effe serieus:

Het is zeker geen sinecure om zo'n klein scheepje perfect te bouwen.
Zeker als je dan ook nog verschillende weatheringstechnieken daarop wilt gaan uitproberen.


Heb je de oog van de sleepkabel gevlochten? :| Of zie ik dat verkeerd?
Als dit gevlochten is, dan doe ik mijn hoedje af hoor.

Ik vind dat je al goed van start bent gegaan en kijk nu al uit naar het vervolg. :k



Droop
 
Bedankt voor de complimenten heren!
Wat leuk om meteen zoveel reacties te krijgen, en dat op een zondag ochtend.
Ik voel me hier al meteen thuis!

Waar haal je zo'n gigantische bokaal lijm vandaan
Ik vind het heel vervelend om zonder lijm te zitten, dus ik heb een flinke voorraad ingekocht :D

Heb je de oog van de sleepkabel gevlochten?
Nee niet echt. Ik heb er een klein knoopje ingelegd, dat was al priegelig genoeg :k

groeten, Rinie
 
Bah, wat vies!
Vanmorgen ben ik lekker aan het verweren geslagen. Beetje bruine verf, flink verdunnen met water en een drupje terpentine, goed naar de foto's van de echte Nederland kijken en kliederen maar:

DSC_0005-22.gif

DSC_0006-17.gif

DSC_0008-12.gif

DSC_0009-8.gif

DSC_0011-9.gif

De meeste roest heb ik aangebracht op de kont, de sleepbogen, de bolders en rond de openingen in de reling.
Nu afwachten hoe dit opdroogt zodat ik kan kijken waar het nog wat steviger aangezet moet worden.

groeten, Rinie
 
Zoals Ron, Homeghost altijd zegt. Niet te veel ineens. Lekker rustig aan doen en zeker in jou schaal niet te veel verweren, het word al snel teveel. Maar zoals ik dit nu zie komt het wel goed. Ik denk dat Ron je wel hier en daar een tip wil geven. Hij is hier toch wel een van de meesters is. En anders Droop wel. :D
 
Eerste en vooral welkom op dit forum cute

Mooi hoor Rinie Applaus Wat een priegelwerk zeg, ik zie het mezelf nog niet doen.
 
welkom en hoedje af .
Ik weet van mijn eigen dat dit veel te moeilijk is voor mij.te klein !

ps is de kleur van de sleepkabel juist of moet deze nog geverfd worden.
 
Bedankt voor de complimenten heren!

is de kleur van de sleepkabel juist of moet deze nog geverfd worden.

Ik heb de sleepkabel bruinrood gemaakt, zoals hier te zien is:

DSC_0008-12.gif

Dit komt in de buurt van het voorbeeld wat ik heb gevolgd:

smitnederland1.jpg

Beetje moeilijk te zien, maar volgens mij is het roodbruin :k

groeten, Rinie
 
Volgens mij klopt het wel aardig. Dan zie ik gelijk dat je nog iets meer te scratschen hebt. Ik zie nog een klein rubberen bootje achter op het dek. :D:D
 
Dan zie ik gelijk dat je nog iets meer te scratschen hebt. Ik zie nog een klein rubberen bootje achter op het dek.
Dat zou inderdaad een leuk scratch klusje kunnen zijn als het Smitje klaar is B:

groeten, Rinie
 
Het Smitje heeft vandaag een stuurhut gekregen. Klein, kleiner, kleinst :D
Verder zijn er nog wat details toegevoegd hier en daar, zoals de bolders.

DSC_0013-6.gif

DSC_0012-5.gif

DSC_0017-3.gif

DSC_0018-3.gif

Volgende stap: de schoorstenen!

DSC_0021-2.gif

Daar moet nog wel wat aan gebeuren :D

groeten, Rinie
 
Vandaag heb ik een dagje vrij, dus mooi tijd om weer wat aan het Smitje te knutselen.
Ik heb weer wat detail onderdelen toegevoegd zoals wat reddingsboeien (diameter van 3mm, twee naaldjes en niet beven... :D ).
Verder heb ik de verwering hier en daar nog iets steviger aangezet.

Maar zoals altijd: niet teveel gewauwel, foto's willen we zien!

Clipboard02-2.gif

Clipboard03-2.gif

Clipboard04-2.gif

Hier zie je Smitje Nederland naast haar 'grote' zus de Revell Smit Houston. Dit wordt waarschijnlijk mijn volgende project.

DSC_0009-10.gif

En nu het einde van het project nadert moet er natuurlijk ook een standaardje komen:

DSC_0011-11.gif

DSC_0010-11.gif

De laatste stap zijn de schoorsteentjes, maar die moeten nog even drogen...

DSC_0006-19.gif

Het grote voordeel van overdag klussen is dat je geen flits nodig hebt bij het maken van de fotootjes, dan ziet er toch altijd een stuk beter uit.

groeten, Rinie
 
Als ik ze nu naast de Houston zie staan, besef ik maar pas hoe klein ze is.
Ik heb hier de Houston op m'n bureau staan en zodoende kan ik nu goed de grootte van de Smit Nederland inschatten. Dit is écht niet te doen!!!:|


Petje af, Rinie. Dit is modelbouw van de bovenste plank! ApplausApplaus



Droop
 
Hier zie je Smitje Nederland naast haar 'grote' zus de Revell Smit Houston. Dit wordt waarschijnlijk mijn volgende project.

DSC_0009-10.gif

Wil je wel eens geloven dat ik die ook nog allebei liggen heb, in de kelder natuurlijk. Ik wist niet dat er zo'n groot verschil tussen de beide dames was...

Dit getuigt inderdaad van doorzettingsvermogen om deze kleine op zo'n detailniveau te brengen.

Mooi Rinie
 
Bedankt voor de complimenten heren!

Als ik ze nu naast de Houston zie staan, besef ik maar pas hoe klein ze is.
Ik heb hier de Houston op m'n bureau staan en zodoende kan ik nu goed de grootte van de Smit Nederland inschatten. Dit is écht niet te doen!!!
Jouw Houston bouwverslag was voor mij de aanleiding om met de 1:200 schaal aan de slag te gaan en om hier ook verwering op toe te passen. Bedankt Droop!

groeten, Rinie
 
Bedankt voor de complimenten heren!


Jouw Houston bouwverslag was voor mij de aanleiding om met de 1:200 schaal aan de slag te gaan en om hier ook verwering op toe te passen. Bedankt Droop!

groeten, Rinie
Lap, 't is wééral mijn schuld. :D:D



Droop
 
Een klein update-je van het kleine modelletje.
Het project nadert z'n einde, ik heb vandaag de schoorstenen geplaatst en heb wat 1:200 figuurtjes (klein!) geplaatst, want zonder bemanning is het lastig varen.

Foto's!

DSC_0014-3.gif

DSC_0016-5.gif

DSC_0018-4.gif

DSC_0019-1.gif

DSC_0021-3.gif

Even achterop de hoogaars om de verhoudingen te laten zien :D

Volgende keer de afsluiting!

groeten, Rinie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan