Hoofdsponsor

1/35 An old Hotrod Garage 1/24 [wip]

Ikkan de truc met de azijn en staalwol als je dit nog een dagje laat staan word het nog donkerer maar ziet er al goed uit
 
Efkes verder gewerkt in de schrijnwerkerij ;)
Ben nu begonnen aan het afdak , eerst even wat geklooid maar terug opnieuw begonnen beter dan het was
Hoe ? Wel elk balkje is met een fijn boortje ingeboord en met een fijn stukje draad verbonden en gelijmd

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Even dryfitten

attachment.jpg

en dan nu tijd voor het dak zelf , eerst de dwars latten gelegd

attachment.jpg

en nu vandaag begonnen met schaliën 1 voor 1 te zagen

attachment.jpg

attachment.jpg

zo dat was het voor even , eerst mijn familiale verplichtingen, boodschappen enz enz
Doei
Marc
 
Benieuwd naar vervolg .
 
Gaat mooi worden maar ik stel me wel de vraag of de schalies niet te dik zijn of zie ik dat verkeerd.Ben benieuwd naar het vervolg.
Marc S
 
Zou kunnen maar dunner heb ik ten eerste niet en ten tweede achter mijne hoek staat een huis met zo een dak en die hebben toch ook een dikte hoor
Bedankt voor jullie reactie
 
ah, een paar keer wrijven met een beetje schuurpapier, en eens rondsnuffelen op Youtube kan al heel wat helpen. Nu ben ik gewoon blij dat je geen dakdekker bent.
 
Inderdaad jullie hadden gelijk , bij mij valt dat in het begin niet direct op , ben op dat moment een beetje euforisch en dan zie ik mijn foutjes niet ( sorry )
Nu heb ik zo een plankje gemeten en de dikte x 32 gedaan kom ik uit op een plank van werkelijke grote 28 cm dat is al bijna een balk
Snel die rommel er terug af gedaan , maar hoe moest ik dat nu gaan oplossen ? Wel na even er over nagedacht heb ik een blad stevig tekenpapier genomen deze met Vallejo donkere bruine washes gegeven en daarna lichtere tinten gegeven daarachter dan weer met zwarte pigment hier en daar bewerkt , het resultaat was zeer bevredigend
Nadien als alles goed droog was er kleine stukjes van gesneden ter grote van een schalie , met verdunde houtlijm onderaan begonnen de eerste rij lukte perfect evenals de tweede rij en dan ben ik verkeerd gegaan van in plaats ze op elkaar te kleven zoals het moest ben ik ( stomme ezel ) begonnen ze tegen elkaar te kleven na de vierde rij zag ik dat er iets mis was want de volgende rijen waren terug goed
Resultaat alles moet er terug af
Kijk zelf maar

attachment.jpg


attachment.jpg

Nu is het wachten op het betere werk
Tot later ik ga nu schaliën snijden
Marc
 
Afgezien van het foutje dat je hebt gemaakt vind ik het "rommelige" uiterlijk zeer geslaagd. Ze liggen niet allemaal recht wat bijdraagt tot het oude verweerde uiterlijk van het dak.

Zal je nadien ook nog met wat groen (verf) aan de slag gaan? Beetje mos en algen nabootsen?
 
Denk het niet Alain want daar op Route 66 denk ik dat daar geen mos groeit in die hitte ik probeer gewoon het voorbeeld te volgen we zien wel hoe het verder loopt
 
Steeds meer benieuwd naar het resultaat. Vind het een zeer leuk project.
 
Dank u we proberen het zo goed mogelijk te doen he
Marc
 
Volg en ben benieuwd naar vervolg.
 
Ben dus helemaal opnieuw begonnen en een heel klein beetje uit mijn fouten geleerd
Het ondergrondje ( afdak ) eerst zeer donker bruin geschilderd met donkere en lichte tinten om nuances te creëren ( pfftt moeilijke woorden )
Daarna het geschilderde dik tekenpapier in reepjes gesneden om dit vervolgens te versnijden in kleine vierkantjes
Het kleven van de vierkante schalies met houtlijm heb ik nu beter aangepakt ,
tussen elke plaatje de dikte van een latje genomen en zo plaatje voor plaatje gekleefd

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

zover sta ik nu en vind het veel beter

attachment.jpg

Straks ga ik verder doen en laat jullie het resultaat wel zien
Marc


De volgende rij in verband gekleefd bovenop ongeveer de helft van de vorige rij
 
Je dak ziet er alvast schitterend uit.

betreffende het zwarten of ebonizen van het hout, michien ben ik wel wat laat maar je kan het meenemen naar een volgend project.
Het zwart kleuren is afhankelijk van het tannine gehalte in het hout. zo zal eik zwart kleuren en grenen bijna niet kleuren.
je kan dus best eerst wat experimenteren met verschillende hout soorten en zien welk het gewenste resultaat geeft.

vgr Marc
 
Ja Marc ik baseer me gewoon op het voorbeeld en probeer het zo goed mogelijk na te bootsen
Maar ik weet niet welk hout ze in Zwitserland gebruiken in de bergen want het ene jaar staat daar een nieuw houten huis en vers geschaafd hout het jaar daarachter ziet dat zelfde huis bijna pekzwart van de zon want daar gebeurt verder niks aan die huizen of chalets
Bedankt voor uw reactie
Marc
 
Na een dagje knutselen in volle zon ( heerlijk ) is het afdakje dan toch nog goed gekomen
kijk maar

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En nu dan verder met het vervolg
grt
Marc
 
Zier er erg goed uit zo coachke.
 
Doet me deugd omdat het voor mij redelijk onbekend terrein is , op gebied van kleuren
Ik heb hier echt op gevoel gewerkt hoe ik dacht dat het moest zijn
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan