Hoofdsponsor

1/72 OOOPS...SORRY (schaal 1/72)

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Enkele dagen geleden kreeg ik een idee voor een diorama met de Luchs die ik nu aan het bouwen ben. Het zal bestaan uit 2 kleine aparte diorama's die samenhoren maar die in mijn geval beter te bouwen zijn omdat het anders te groot zal worden.

Het plan is om op het ene deel de Luchs te plaatsen met een ontbrekend wiel en op het andere deel iets anders dat kapot is gegaan doordat het wiel er tegen is gerold. M'n eerste idee was een vliegtuig op een startbaan met een kapot landingsgestel maar daar ben ik nog niet uit. Het kan evengoed een voertuig of een gebouw zijn.

Er is nog tijd om er over te denken en te luisteren naar mensen die eventueel tips kunnen geven. Het gaat om een What-If diorama dus alles is mogelijk mits het schaal 1/72 is uiteraard.

De bouw van de Luchs kan je via onderstaande link volgen en als die klaar is begin ik met het dioramagedeelte:

http://www.modelbouwen.be/threads/16096-10-uurs-bouw-SpPz2-LUCHS-A2-What-if-wip
 
Voor het gemak van werken eens een lijstje gemaakt met wat allemaal moet gebeuren.

'Tweede model' bepalen/bestellen (vliegtuig? ufo? voertuig? gebouw?)
Luchs OOB bouwen
Camo spuiten op de Luchs
Luchs licht weatheren
Luchs vernissen
Ondergrond Luchs maken (grasvlakte met een paar struiken)
Bunker bouwen
Bunker spuiten
Bunker weatheren
Bunker vernissen
Groentetuin rond de bunker maken
Foto's maken
 
Laatst bewerkt:
Voor het tweede deel van het diorama zal ik een oude bunker gebruiken met rond die bunker een volkstuintje. Het geheel dan zo plaatsen dat het wiel door de groenten is gerold. Lijkt me wel haalbaar en makkelijk te maken.
 
Om de mojo terug te vinden ben ik aan het tweede deel van het diorama begonnen. Het "SORRY" gedeelte. De Luchs van het eerste gedeelte zal ik de komende dagen verder aanpakken.

Daarvoor de bunker samengestoken en een eerste laag verf van de spuitbus gegeven. Nu volgt het fun-gedeelte: het verweren en klimplanten aanbrengen.

attachment.jpg

De bunker komt op een ondergrond, gemaakt van een kader, te staan en rond de bunker komt er een moestuin. Iets dat ik al heel lang eens wil maken. Het kader is opgevuld met vulpasta die in de juiste vorm kan geschuurd worden na drogen. Ook is het mogelijk om nadien nog bij te vullen waar nodig.

attachment.jpg
 
Het dak van de bunker heeft een eerste laag begroeiing gekregen. Later nog wat bijwerken zodat het er veel ruiger uitziet. De eerste laag is een mix van bruine korreltjes en verschillende soorten grasstrooisel. Gestrooid in verdunde houtlijm.

attachment.jpg
 
Ben je toevallig een wiel van je model kwijtgeraakt? Op 1/35 zou ik dit al een vreemd verhaal voor een dio vinden, laat staan op 1/72 waar je nog moeilijker iets mee kan vertellen. Een bunker met groententuin zou ik er alvast niet bij nodig hebben als ik wilde vermijden dat het te groot werd, aangezien die nogal in de weg staan op vliegvelden (niettegenstaande dat de uitvoering van je dakje mooi geslaagd is). Dit verhaal zou ik waarschijnlijker vinden als het zou gebeuren met een oldtimer of ander voertuig waar je geen 10 bouten per wiel in moet draaien. Dio nr.1 zal er niet anders uit zien dan een beschadigd model als er alleen een Luchs met een wiel af op staat, zonder eventueel figuren die het ontbrekende wiel opmerken of een duidelijke reden waarom het losgekomen is, zoals een onhandige monteur (maar hoe maak je die als de schaal te klein is voor een komische gezichtsuitdrukking?). Dio nummer 2 zou idealiter een scene vertonen waar ook voertuigen of elementen van een Duits legerkamp op voorkomen, zodat je een verband ziet waarom de twee naast elkaar gezet zijn. Een vliegtuig nemen omdat dat toevallig al in je stash zit, leidt niet tot een logisch diorama. Ik zou voor diorama 2 misschien 2 kerels met een schilderij laten voorbij lopen, een ruitenwasser op een ladder zetten en dan het wiel waarvan sprake van een helling laten rollen nog voordat de gevolgen zich voltrokken hebben.
 
Je hebt een punt en er zijn nog andere opties open. De Luchs kan ook gewoon als voertuig in de (nog te maken) vitrinekast gezet worden. Een ruitenwasser op een ladder zal niet zo passen maar misschien wel iemand op een lader tegen een boom. Kan nog over nagedacht worden.
 
Even een dryfit om te zien hoe het verder moet.

attachment.jpg

Dan nog een close-up foto om te bekijken als het dak en de aangebrachte klimplant goed zijn. Er is nog wat werk aan zo te zien.

attachment.jpg
 
Net wat gras geplant op het dak, zo te zien kan er nog wat bij. Een beetje groen en wat bloemetjes misschien. De verlichting op m'n werktafel is niet zo ideaal om goede foto's te nemen. De kleuren zijn totaal vertekend. Zal er eens aan denken om overdag foto's te nemen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Nog een paar foto's bij daglicht. Het kan nu 2 richtingen uit, ofwel de richting van de fun ofwel de richting van het realisme. Nu is het nog fun maar het ziet er niet zo realistisch uit. Even nadenken wat het belangrijkste is...

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Beter veel beter , doe zo verder
Marc
 
Super werkje! De begroeiing van je bunker ziet er overtuigend uit.
 
Dankjewel Coachke en Burglar.

Gisteren een deel van de moestuin gemaakt...ben ik niet zo van onder de indruk maar het was wel leuk om te doen. Dilemma...

attachment.jpg
 
Hallo Alain,

Hier een paar constructieve gedachten / opmerkingen.

Bunkers zijn oude gebouwen. Vaak is er ook begroeiing die tegen de bunker omhoog kruipt, zoals je mooi hebt uitgevoerd aan de achterzijden van de bunker. Probeer dit ook aan de voorkant te doen door gewoon gras aan te brengen tegen de onderzijde. Nu lijkt het op de foto alsof de bunker 'op' de grond staat en er zit een kier tussen gebouw en ondergrond.

Wat me opvalt is dat je de omliggende grond met zand (zwart & bruin) hebt bedekt, en de paden langs de moestuin & naar de bunker met gras hebt bestrooid. Ik zou net het omgekeerde hebben gedaan. De bunker omgeven met gras, en de paden met gravel of zand bedekken. Dit lijkt me veel realistischer. Zie voorbeeld foto.

Ik merk dat je het dio volledig plat hebt gemaakt. Een landschap / ondergrond is zelden egaal / vlak. Probeer in de toekomst wat diepte te brengen in je dio's. Dit doe je door gebruik te maken van bvb piepschuim. Zie hier een voorbeeld. Zelfs al is het niveauverschil maar klein, toch kan dat een groot verschil maken.

Wat betreft de moestuin, dit is geen eenvoudige opdracht. Een moestuin bestaat natuurlijk uit verschillende soorten planten, de ene met een stam, de andere met bladeren, de andere een struikvorm enz. en dat alles vaak met verschillende kleuren. Ik vind de moestuin redelijk geslaagd. Met extra materialen, en hier en daar een paar staken naast bepaalde planten kan dit nog worden uitgebreid. Hier nog wat voorbeeld foto's.

Succes met deze verder.

Dirk
 
Dankjewel voor je opmerkingen Leysend, die zullen goed van pas komen tijdens de verder bouw.

Wel nog even vermelden dat je gelijk hebt ivm de bunker maar dat die er als dryfit op staat momenteel, er moet inderdaad nog gras aan de voet en planten tegen de muur gezet worden.

Het pad heb ik eigenlijk gedaan naar het voorbeeld van m'n eigen moestuin, daar zijn het graspaden en aarde/hakseling tussen de groenten. Het niveauverschil had beter gekund, er is een licht verschil maar niet echt duidelijk. Stokken en misschien zelfs een vogelverschrikker zal ook nog toegevoegd worden.
 
Wij blijven dit volgen Alain, vind het prachtig hoe je je in leeft in je dio's .
Veel succes !
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan