Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw skoda 30.5 cm M1916 Siege Mortar [DONE] einddatum 21-7-2018

Vandaag drie grootste stukken zitten plamuren en schuren met flex-pad grade 6000.
Morgen of overmorgen in primer zetten maar heb toch een vraagje.
Hoe vaak mag men het in primer zetten mocht plamuren niet goed gegaan zijn of men niet echt tevreden daarover is

attachment.jpg ?
 
Speelt geen rol zolang je de primer niet te dik aanbrengt.
Je kan ook altijd het stuk waar de primer weg is maskeren zodanig dat je enkel dat stuk moet herschilderen.
 
Primer heeft niet als doel onvolkomenheden te maskeren, behalve de allerlichtste. Wel kan de primingfase als doel hebben die onvolkomenheden te spotten. Als je tijdens het primen iets bent tegengekomen wat niet naar wens is, dan kun je dat herstellen met putty of secondenlijm bijvoorbeeld.

Primer kan in een dun laagje worden aangebracht. Meerdere laagjes heeft alleen maar zij als je de primer wilt schuren. Het gaat erom dat je tussen het plastic en de verf een laagje ‘grip’ aanbrengt. Primer hecht goed aan de ondergrond en verf hecht goed aan primer. Een dunne laag is dus voldoende. Meer dan een dunne laag is in de meeste gevallen onnodig en doet je model geen goed.

Primerlaagje hoeft dus ook niet helemaal te dekken! Dat dit wel zou moeten, is een hardnekkig misverstand.
 
In principe heeft primer 2 functies ten eerste om krasjes van het schuren weg te werken en ten tweede een basis laag om uw verf beter te hechten
Dus Gonsken je kan en mag verschillende lagen leggen ik doe het zelf soms ook op plaatsen waar geen reliëf of tekening van iets te zien is want dat spuit je onder , primer mag je aan zien als vloeibare plamuur
Goed laten drogen en lichtjes schuren , ik doe dit gewoonlijk met een versleten ( gebruikt ) schuurpapier juist om de baard van de primer eraf te schuren ( is vergelijkbaar met hout dat gebeits is dan word het hout terug ruw en dat is dat ik bedoel )
Wel goed ontstoffen
Marc
 
Vandaag alles in primer gezet en gezien dat mijn plamuurwerk voor 50% niet goede was. In sommige stukken zijn de naden weer zichtbaar en in andere juist niet.
Voor dit keer laat ik het maar zo vermits ik nog maar heel weinig tijd over heb. Zoals het de bedoeling is ... weer de oude en nieuwe basic technieken aanleren
Zal wel blijven oefenen met andere stukken, alsook weer "vloeiend" spuiten met airbrush pistool.

attachment.jpg
 
Groot gelijk, deze groepsbouw is bedacht voor het plezier in de eerste plaats; en je weet de volgende keer waar beter op te letten.
 
Vandaag nog een beetje verder zitten airbrushen.
Toch aangenaam verrast.... bovenpot werkt lekker en zaliger tov onderpot. Voor de nieuwelingen zou ik aanraden: kies voor bovenpot !

En gemakkelijker te reinigen ook maar er blijft toch iets op de bovenpot blijven plakken dat enkel met "wrijven en schuren met kleenex papier " afgaat.
Denk dat het om alclad spul van vanmorgen gaat. Na gebruik drie keren volle bovenpot met alclad reiniger gevuld, met borstel erover gedaan en in reinigingspot volledig uitgespoten. Op eerste zicht zag het netjes uit maar door valse schaduw zag ik het niet

En nu een vraagje: op eerste zicht ziet alles goed ge-airbrushed uit maar tijdens het drogen zie je toch het lichte grijs van alclad primer op bepaalde hoeken/rand liggen. Voorzichtig weer lichtjes erover airbrushen als het droog is of met penseel lichtjes bewerken ? Of is dat afhankelijk van het plek of positie ?
 
Laatst bewerkt:
Meeste stukjes zitten al in juiste kleur (ral 7021, dark panzer grey) en klaar om tot één geheel gemonteerd te worden.
3 stuks gaan in staal kleur geverfd worden, en de kogels in roestvrij staal + eventueel kleurcode. Beide verven komen morgen aan.
Nog drie dagen te gaan ... of anders zaterdagnacht .. klokslag middernacht uur

attachment.jpg
 
Ziet er goed uit Gonsken, wordt een spannende eindrace!

Wat bovenliggend cupje betreft, ja dat werkt directer.
 
Heel veel succes met de eindspurt
 
Dat gaat hier goed komen want volg al van in het begin in stilte wel, want kan weinig inbrengen in voertuigen wegens totaal gebrek aan kennis.
 
Komt goed Gonsken en in het slechtste geval kan je hem desnoods zo maar in elkaar steken.
 
Gonsken door gaan he, laat je niet kisten!!
 
Vandaag alle stukjes in één geheel samengevoegd, en de kogels in alclad roestvrij staal gespoten.
Dat laatste gaf mij snel kopzorgen om strak te kunnen spuiten.
Morgen of mss vanavond laat de details manueel verven, en alles af te werken

attachment.jpg

@Roy: moet ik het tegen morgennacht afkrijgen of tegen zaterdag nacht ?
 
Case closed !

Allereerst wil ik wel Roy bedanken voor het opstarten van Groepsbouw “Terug naar de basis”. In het begin stond ik wel heel huiverig tegenover als ik al dat topics op dit forum bekijk, en natuurlijk ook de nieuwe projecten waarover velen “Woooooh Aaaah” tegenover zeggen. Eigenlijk snap ik dat wel ….. laat ons gewoon zeggen …. 15-20j overbruggen … en wat de ervaren modelbouwers hier naar voren brengen …. Oh My God ….. Hoe doen ze dat toch allemaal …….. continu naar de perfectie streven, en dit in elk detail. Neem ik gewoon als voorbeeld, juist ik op dit moment aan het tijpen ben …. “8-rad”….. Denk dat toch veel beginners of HERbeginners ervan verschrikken en beginnen denken …. Ga ik wel iets opstarten of niet ?

Uiteindelijk heb ik dat wel gedaan …. Gewoon een simpele kit met weinig onderdelen, geen decals, geen weathering (arghllllllll hoe doen ze dat nou .. zooo mooi). En ook nieuw werkgerief gekocht dat 20j geleden niet eens bestond of weinig bekend was: hobbyzone paint station, sprue cutter, airbrush met boven cup (H&S Ultra), flex-pad schuurgerief, polijst doeken, Tamiya/MIG extra thin cement, puttys om te plamuren, valejjo en MIG verven, Alclad primer en metallic verven, ………….
Begin viel wel slecht tegen …. Werken met sprue cutter … vroeger deed ik gewoon met een scherpe mes en een stevig bord karton onderaan …. Knipte ik met een nieuwe sprue cutter een paar stukken mis .. tot ik de kneep vond om toch goed te doen ……..

Nieuw tegenslag .. cylindervormige onderdelen aan mekaar lijmen …. naden zichtbaar. In later stadium tip van Roy gekregen … gewoon lijm (zoals Tamiya met witte dop ipv licht/donker groen extra thin lijm) gebruiken, even wachten en dan pas aan mekaar kleven + schuren. Was te laat voor mij maar denk dat het wel veel scheelt qua type lijm in dit geval. Ik heb het maar zo gelaten omdat het hier om aanleren nieuwe technieken gaat ….. goed of fout, maakt niet uit. Als het maar leuk blijft.

Alclad primer en microfiller … echt een goede tip. Sprayt gemakkelijk en dekt letterlijk alles in één keer. Afwerken met vallejo verf (German dark grey, RAL 7021) = beetje moeilijker, en ook hier ben ik in de mis gegaan. Dacht dat alles goed gedekt was en ook 100% zekers van maar na drogen blijkt dat ik toch veel plekken overgeslagen had. Vermits het hier om een basisoefening gaat heb ik het OOK maar zo gelaten. Geeft wel extra cachet aan dat model, een soort verwering :eek:)
Plamuren met putty van merk Deluxe was geheel nieuw voor mij. Alles zag goed uit maar na brengen van primer laag van Alclad verdween alles en waren de naden 100% zichtbaar. Ook bij tweede poging. Vraag mij af dit soort putty wel compatibel is met Alclad verven ? In plaats daarvan had ik Vallejo plamuur puddy gebruikt maar wel drie pogingen daarvoor nodig … laag per laag ….. schuren en schuren … ok

Sprayen met Alclad metallic verven: gemakkelijk maar … best heel dunne laag per laag doen. Ik had teveel willen doen .. niet zo goed. Oh jah … retoucheren van foutjes met dit type verf met penseel = gaat niet. Verf is te verdund en pigmenten zakken snel in pot ondanks stevig schudden. Dit soort type verf is spijtig genoeg enkel voor airbrush geschikt volgens mij !

Laatste tip: aanbrengen van kleurencode kogels met behulp van tamiya maskeertapes ….. Eerst had ik verf onverdund aangebracht = lelijk. Andere banden had ik het sterk verdund en in dunne laagjes aangebracht = super


Voor de rest wil ik nog de andere followers bedanken voor hun insteek en tips, en tuurlijk ook de stille toeschouwers en alle leden van dit forum.

Conclusie (op schaal van 10):
JOY factor = 10
Bezigheidsfactor = 10
Vervelingsfactor = 0
Denk denk denk denk factor tijdens het slapen = afh. van moment 7-10 (meer 10 dan 7)
Kopzorg factor overdag = gemiddeld 8
Vloek factor = 10
Purchase factor = 20
Tevredenheidsfactor = 7.5
Toon factor foto’s = 10
Toon model IRL= ahummmmmmmmmmm *bibber bibber*

Globaal = 8.5

Hier zijn de foto’s

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het kanon vind ik goed geslaagd.
De witte banden op de munitie mocht echter iets beter afgelijnd zijn geweest. Ik lees dat je hiervoor tape gebruikt hebt dus moet het in de mogelijkheid gelegen hebben dit te doen.
Al bij al toch een knappe prestatie voor iemand die nog maar terug is in de modelbouwwereld.
 
ja erwin ... lag niet aan de tape maar aan de dikte van de verf.
had ook vermeld in verslag
Eerst had ik de twee witte bandjes met verf rechtsreeks uit het pot gedaan en gaf slechte resultaten
ander bandjes zoals zwart en brons had ik verdund (met water vermits het vallejo verf waren) gedaan en gaven veel betere resultaten
 
Leuk om te lezen dat de groepsbouw goed is bevallen en dat dit je flink wat heeft gebracht... lijkt me een zeer geslaagde exercitie! Het eindresultaat mag er ook echt zijn trouwens.

Ik heb het model geplaatst als zevenentwintigste afgeronde project in de hall of fame.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan