Hoofdsponsor

1/35 parachute maken

gonsken

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 sep 2017
Berichten
485
Hoikes,

heeft iemand ervaring of ooit een idee gehad om zelf een 1/35 scale parachute zelf te maken ?
Ik ga ervan uit dat iedereen wel kent ... een vel papier bij aankoop van een nieuwe schoen in een schoenendoos .....
Maar mijn vraag is .... hoe daarmee een parachute van te maken ?

enig idee ???

gonsken
 
Ik heb er gemaakt voor mijn "In Honour" dio.
Zal er morgen wat meer uitleg over geven.
 
Hallo Gonsken.
Even een woordje uitleg over hoe ik de parachutes gemaakt heb voor mijn diorama.

Eerst en vooral: een goede documentatie is het belangrijkst en, als je een parachute zo reëel mogelijk wil weergeven ga je op de hoogte moeten zijn van de afmetingen zoals diameter, totale oppervlakte en hoogte van de koepel. Ook niet vergeten dat elke ronde parachute aan de bovenzijde een opening had om de lucht door te laten. Ook belangrijk is te weten hoeveel touwen er aan de parachute hingen en met hoeveel touwen aan elke zijde er kon gestuurd worden.
Volgend punt is het juiste type harnas dat gebruikt werd, het type jumpsuit, reserve parachute enz...

Wat mijn diorama betreft had ik enkel parachutes nodig om de dode parachutisten in te wikkelen dus wat mij betreft speelden afmetingen en lengte van de touwen geen rol; het diende enkel rond te zijn.

attachment.jpg

Het gebruikte materiaal is het papier die je aantreft in schoendozen, ook wel eens zijdepapier genoemd.
Aan deze parachute diameter 14 cm werden 20 touwen bevestigd omdat dit goed uitkwam bij het vouwen, niets geschiedkundig correct dus. Er is ook geen opening voorzien aan de bovenzijde.

attachment.jpg

De volgende foto van de groene parachute is deze van een oude vacuform op schaal 1/72. Merk hiervan is mij onbekend maar ik heb wel ooit eens een klein dio gezien waarin dergelijke parachute gebruikt werd.
Het dio was simpel: een neergeschoten piloot landde met zijn parachute boven op een hooimijt. Op die manier kon men een metalen steun camoufleren; steun die uitkwam in de voet en het been van de piloot. De parachute touwen waren vervangen door fijne metaaldraad die de zeer lichte vacu koepel ondersteunden.

De koepel heeft een diameter van 10 cm, een opening bovenaan van 0,5 cm en heeft een hoogte van 3 cm. In de koepel zijn 30 koordlijnen voorzien evenals 3 verstevigingen in cirkel vorm van verschillende diameter.
Nogmaals: dit is 1/72.

Ik ben eens bij Scalemates gaan snuffelen en blijkbaar bestaat er een kit van een parachute op 1/25

https://www.scalemates.com/kits/943239-star-models-parachute

maar waar je die kan vinden weet ik niet. Misschien dat de foto iets kan helpen.

Hoop dat mijn uitleg je toch iets wijzer gemaakt heeft.
 
Dank u ... Heel leerrijk maar moeilijk om te maken vrees ik !
heb ooit een doos of dio gezien met parachute in schaal 1/35
Merk svedza of zoiets.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan