Hoofdsponsor

Anders / onbekend Tinnen soldaatjes leren gieten en schilderen.[wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.

cargomaster1

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 okt 2012
Berichten
1.284
Een nieuwe uitdaging die gepaard gaat met een lang verwachte wens ,om zelfstandig je soldaatjes te gieten .
Op de ledendag een set gekocht van mallen om te gieten en een overschot aan lood-tin kogels van mijn vroegere hobby
Zwartkruid schieten met Historische wapens, deze hobby kwam te vervallen na wat te veel wijzigingen aan de wapen wet en het was voor
mij persoonlijk niet meer haalbaar om de hobby nog verder te doen,wapens weg ,kruid verschoten en kogels overgehouden plus x aantal kg aan materiaal.
Nu dan eindelijk beginnen met iets nieuws...
Vele vragen nog en opzoekwerken..dus wie ervaring wil mede delen...graag!!!;)
we hebben al een vuurtje ,gietmallen en lepeltje .
De basis om te beginnen dacht ik bij mezelf ,rijzen er dan vragen op van welke grondverf te gebruiken en daarna de lakverf ?
Kunnen we er veel mee aanvangen!!!
Ondertussen al veel fimpjes gezien over dit thema.
Mijn eerste werk gaat zijn om voor al de mallen 2 houtenplaatjes te maken om een klem er op te zetten zodat de druk gelijkmatig is op de mal en er geen tin wegloopt langs de kieren.
 
Awel, hier ben ik ook nieuwsgierig naar!
Niet dat ik dat ook wil doen maar denk dat tinnen soldaatjes gieten wel iets weg heeft van het gieten van resin figuren met dit verschil natuurlijk dat men het hier met warm materiaal doet.
Heb in films ook al gezien hoe het gieten gebeurd en lijkt redelijk simpel maar denk dat er meer komt bij kijken dan men ziet. Ik vermoed dat men minder last zal hebben van luchtbellen dan bij resin gieten maar ook hier zal dat iets zijn waar men rekening met moet houden.

Wat verven betreft zal een goede primer zeker op de eerste plaats komen en ik denk hierbij aan de spuitbussen van The Army Painter welke speciaal voor figurines ontworpen waren maar of die ook werken op tin heb ik geen idee van.

In ieder geval veel succes gewenst.
 
Succes luc met het gieten van de soldaatjes en schilderen.
 
Erwin ,Bart ...het heeft volgens mij ook veel weg van resin gieten , en dat heb ik onder de knie ,de primer zal inderdaad een goede basis moeten zijn om erna op te gaan schilderen,de bedoeling is om al mijn potjes van verfjes op te werken daar ik nu enkel nog met flesjes waterbasis verf en die van humbrol etc..zou ik dan willen gebruiken voor deze figuurtjes ik heb meer dan 15 verschillende mallen geteld ,bestaat uit musketiers ,grenadiers en een paar kanonnen en paardenvolk.
talk poeder ga ik ook aanschaffen deze word toegebracht voor het gieten en de mal dan uitborstelen met een penseeltje..
Het voordeel dat je wel hebt bij deze soldaatjes te gieten dat je de niet gelukte figuurtjes weer kan omsmelten!! met resin zit je met de overschot.
Ook ga ik me een degelijk mondmasker aanschaffen met filters want je zit met dampen te werken..
 
Lijkt mij heel leuk om dit onderwerp te volgen en ben ook nieuwsgierig. Heel veel succes.
 
Ik weet nog dat er eens eentje op SMC stond te gieten in het beursgebouw. Zelf ga ik me er ver van houden wegens wat er recent over lood ontdekt is, maar voor tracklinks blijf ik wel met white metal werken omdat daar het gewicht een hulpmiddel is.
 
Het is inderdaad wel niet veilig om met tin en lood te gaan experimenteren ,is me gisteren al opgevallen toen ik een paar proef gietsels heb gemaakt , ik weet dus ook niet of ik na dit gieten er nog verder mee zal gaan !!!!blijkt dus dat je per model toch 3 a 4 keer moet herkansen om een goed exemplaar te maken,ook heb ik de indruk dat je mallen een beter resultaat geven als ze warm zijn!! ook de gietsnelheid lijkt er iets mee te maken hebben.
Dan natuurlijk alles goed verluchten waar je giet,alleen buiten heb ik ondervonden dat je dan beter een elektriciteit oventje zou moeten aanschaffen wat over het algemeen bij het basis pakket moet worden gerekend , want zoals ik het met mijn camping vuurtje bezig was is niet de oplossing.
Verder heb ik gemerkt dat luchtbellen het meeste voorkomen tijdens het gieten en hoe dan deze te vermijden ?
 
Laatst bewerkt:
Soldaatjes gieten

Dan hier de resultaten die ik behaald heb na 4 uur proberen.

attachment.jpg

zo zagen de eerste er uit met resterend gietsel.


attachment.jpg

deze was dus ok en ben ik per model verder gegaan.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg

Het kanon bestond uit drie delen Twee wielen en 1 kanon met onderstel.
 
Dat ziet er al veelbelovend uit, vind ze zelfs goed geslaagd voor een eerste maal dat je dit doet.
Wat die luchtbellen betreft zal het juist hetzelfde zijn als met resin gieten: je moet ze er uit trillen en bij lood natuuurlijk terwijl het nog warm is.
 
Natuurlijk zou het zo kunnen zijn ,kwestie van kwaliteit zijn de modellen niet wat ik verwachte ,althans als je die van Belgo products etc bekijkt ,deze zijn echt ruw van uitzicht juist zoals speelgoed soldaatjes en in die trend ga ik ze ook moeten schilderen zonder al te veel in detail te gaan bij de uniformen en de rest.
De paarden die lukken nu nog niet,je hebt er ook meer tin voor nodig het vergt weer meer onderzoek en ervaring tijdens het gieten.
Dat brengt het weer tot gezond werken!!! ik twijfel erover om meer dan 1 soldaatje van elk model te gaan maken juist omdat het me te ongezond lijkt.
 
Voor zover ik er wat van afweet, kan je luchtbellen vermijden door stijgend te gieten, dus het metaal langs onder in de mal te laten lopen en door het principe van de communicerende vaten de figuur te vullen en de lucht langs openingen bovenaan te laten ontsnappen.
 
Daar zit wat in ,elke mal heeft wel meer dan twee gietsleuven ,als ik nu bekijk welke sleuf kan dienen als uitlaat...dan zou er minder bellen zijn inderdaad.
maar hoe dat haaks staat met tin gieten waar het tin langst een vulgat aan de bovenkant word ingegoten.
 
Het kan te maken hebben met de lage smelttemperatuur, wat ik net vertelde ging eigenlijk over brons gieten maar dan liep het brons langs een kanaaltje naar beneden en dit verstopt misschien sneller bij white metal.
 
Tinnen soldaatjes schilderen

Na een aantal keren proberen ben ik er in geslaagd om zo een 20 figuurtjes te gieten die kunnen gebruikt worden om te schilderen.
opzoekwerk betekende dat de gegoten soldaatjes het best kunnen geschilderd worden na een spoelbadje met een afwas middel en drogen gedurende een tijdje dan vervolgens de beeldjes gaan spuiten in grondlak ,ik opteer voor de grijze grondlak die ik ook gebruik voor de plastiek modellen.

attachment.jpg




attachment.jpg



attachment.jpg



attachment.jpg


nu rest me nog enkel wat opzoek werk betreffende de musketiers periode...
 
Ze zien er beter uit dan ik verwacht had, die ruiter en dat kampvuur vind ik zelfs heel goed gelukt.
 
Tinnen soldaatjes gieten en schilderen

Zo dan nu even nog een update na vele uurtjes schilderen,ik moet bekennen dat moeilijk is om er iets van te maken aangezien er niet veel details zichtbaar zijn .


attachment.jpg



attachment.jpg



attachment.jpg :(
 
Niet slecht, zou het een mogelijkheid zijn om deze als basis te gebruiken, de details te verfijnen en dan opnieuw af te gieten?
 
Luc, het gaat je goed af de soldaatjes.
 
Wel ik heb er moeite mee ,ik vind ze niet echt mooi van uitzicht (ik ben nauwkeuriger gegoten soldaatjes gewoon)een geheel nieuwe mal maken zou ik zelf niet kunnen weet ik zeker.
met resin heb ik al X aantal pogingen ondernomen om zelf soldaatjes te gaan ontwerpen ,is niet mijn ding .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan