Hoofdsponsor

1/72 10-uurs bouw: SpPz2 LUCHS A2 'What if' [wip]

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Tegen het vrijdagavond (22 juni) wil ik de peugeot van de groepsbouw klaar hebben en daarom plan ik nu al de volgende bouw.

Een militair voertuig dat ik in 10 uur volledig wil bouwen, Daarvoor geef ik mezelf een weekend de tijd: 23 en 24 juni. De 10 uur zal ik verdelen over de twee dagen naargelang ik tijd heb. Het kan dus zijn dat ik de zaterdag maar 1 uur bouw maar het kan evengoed zijn dat ik dan 7 uur bouw. Dat zie ik wel.

Het project kan niet meedoen in de Back to Basics groepsbouw want het zal een What If woestijnversie worden qua kleur daar ik me niet aan camouflage wil wagen. Er zal geen verwering zijn want het voertuig komt net uit de fabriek. Misschien voeg ik wat extra decals toe, dat valt nog te bezien hoe de inspiratie van het moment is.

Hoofddoel is om mezelf tot bouwen aan te zetten en door te doen tot het voertuig helemaal klaar is.

De doos:

attachment.jpg

Iedereen is vrij om al dan niet ook deel te nemen, ik doe het vooral voor mezelf maar een beetje 'concurrentie' kan geen kwaad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel beste Alain het speelt geen rol wat je ervan maakt als je maar terug in de modelbouw flow geraakt , rustig een beetje werken en zoals we al dikwijls gezegd hebben en dat ben je nu aan het doen , begin met iets klein weinig werk aan , je zal zien als het af is en het is mooi geeft je dat een heerlijke voldoening
Suc6 makker ( en volhouden )
Marc
 
Mijn aandacht is er ook succes met je doelstellingen.
 
Dankjewel voor de aanmoedigingen.

Vandaag was er minder tijd dan voorzien en morgen zal dat ook zo zijn dus zal de bouw verlengd worden tot na het weekend maar de 10 uur blijven bestaan.

On est parti...

attachment.jpg
 
Na een halfuur bouwen heb ik dit resultaat...vanavond hopelijk nog wat verder bouwen.

attachment.jpg

Ik heb een probleempje ontdekt in m'n beschrijving. Namelijk de 'woestijnversie'. Een amfibievoertuig in woestijnkleuren...dat is misschien wat teveel What-If. Nog eens goed bekijken het verfonderdeel.

En ik zal deze gebruiken voor een diorama dus zou iemand die daar de mogelijkheid toe heeft dit mogen verplaatsen naar de diorama-afdeling. De titel van het diorama zal "Ooops...Sorry" worden. Meer uitleg volgt dan nog zodra ik de nog ontbrekende onderdelen heb gelokaliseerd, ofwel in de stash ofwel in de winkel. Ik weet nog niet goed wat die onderdelen zullen worden.

De 10 uur voor dit voertuig blijft behouden want anders raakt het nooit afgewerkt en het zal een klein origineel diorama worden voor dezelfde reden.
 
Alain, als je een Luchs bouwt, ben ik er meteen bij. Laat me wel een kanttekening plaatsen bij hoe moeilijk je denkt dat een driekleurencamo te schilderen is. Onlangs vroeg een jongetje van de lagere school me om zoiets te schilderen. Hij had een M60A3. Ik vroeg hem de tank, die al groen geschilderd was, in te pakken met kneedgom en hier en daar een sliert weg te halen. Dan mocht hij zelf het zwart spuiten door die openingen, hij had daarvoor nog maar 1 keer de airbrush aangeraakt. We besloten het bruin laatst te doen omdat dit het minst voorkwam in het patroon. Ik heb alleen foto's van de eerste stappen maar je merkt dat dit eigenlijk kinderspel is.

attachment.jpg

attachment.jpg

Laat dus je thema niet de uitvlucht zijn voor iets dat eigenlijk gemakkelijk te realiseren is. Of spuit eens een totaal onverwachte sf-camo, want het hoeft niet lang te duren om iets op een originele manier af te plakken; dat kan uiteraard ook over een zandkleur.
 
Zoals Steven aanhaalt, zo'n camo zoals hierboven of bij mijn duikboot is hoofdzakelijk afplakken. Het spuiten zelf is maar een fractie van de tijd.

Sowieso succes met deze. Het is mooie fijn gedetailleerde kit....
 
Bedankt voor de tip mensen. Met die kneedgom ziet het er inderdaad makkelijk uit, dat zal ik me ook eens aanschaffen en er mee aan de slag gaan. Ik had weer eens de makkelijkste weg gezocht. Met zo'n kneedgom kan je wel alle kanten uit, ook een sf-camo zoals je zegt Steven.
 
Nog een halfuur er bij op de teller en er zit een set wielen in de wasspelden. Beetje druk uitoefenen zodat ze goed kunnen vasthechten.

attachment.jpg

Het is een zeer goede kit qua pasvorm en het ontbreken van flash. In de winkel had ik er niet bij stilgestaan dat ik gestopt was met 1/72 omdat die schaal zo klein is, daarom had ik even gevreesd dat het problemen zou geven maar het valt zeer goed mee. Mits alles rustig te doen komt het goed.

Totale tijd: 1 uur.
 
Na een halfuur priegelen is de eerste set wielen gemonteerd. Ondanks het feit dat het kleine fijne onderdelen zijn is de pasvorm heel goed. Met behulp van een pincet en een dosis geduld is alles makkelijk te monteren.

De wielen zelf zitten los op de as zodat ze er nog af kunnen om te schilderen en om het afgebroken wiel te maken.

attachment.jpg

Totale tijd: 1,5 uur.
 
Nog een uur er bij om de rest van de assen en wielen af te werken. Vanavond, als de lijm goed gedroogd is, kunnen ze onder het voertuig gekleefd worden. De rest van de bouw nadenken over welk camo-patroon ik zal gebruiken. Dazzle-camo lijkt me speciaal maar ik zal eerst moeten oefenen om het patroon goed te krijgen. Het spuiten zelf zal geen zo'n probleem zijn.

Totale tijd 2,5 uur
 
Dankjewel Aris5, het loopt inderdaad lekker. Het zijn kleine onderdeeltjes maar ze passen perfect.

Na nog een uurtje concentreren zitten de wielen er onder en het onderstel ziet er zeer ingewikkeld uit. Amaai voor de mecaniciens die daar moeten aan werken.

attachment.jpg

Totale tijd: 3,5 uur
 
Die camo van op de boxart, is dat een vast patroon voor elk voertuig of doen de spuiters gewoon wat ze mooi vinden?

Ik ben nog steeds aan het nadenken over de camo. Dazzle-camo lijkt me wel alsook urban-camo maar dat zijn misschien niet de makkelijkste om mee te beginnen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan