Hoofdsponsor

1/48 “H.M. Armed Vessel BOUNTY van Sergal”[!]

“H.M. Armed Vessel BOUNTY van Sergal”

Inderdaad Rik dit is een iets snellere methode en de controle is veel minder op bijgevoegde foto is de onderste ra met de hand geschraapt en daarna in model geschuurd maar deze methode is nogal arbeids intensief en na 30 jaar zou ik toch haar liever op de kast zien dan terug erin

 
Laatst bewerkt:
Ik zie het, en ik snap dat je liever snel werkt om het schip mooi op de kast te kunnen zetten, maar met een beetje meer geduld, heb je toch meer eer van je werk. En het hoeft toch niet morgen af?

Deze zijn echt al veel beter zoals ik deze op de foto zie. Zorg dat je goed meet met een liniaal. Dat het recht blijft. Dan heb je daar later geen spijt van. Dit omdat je het echt gaat zien en dan blijft zien. :k
 
Ok bedankt Rik voor de goede raad, schrapen duurt iets langer maar is inderdaad mooier.
 
Rondhouten iets langer maken ,ken je het stuk dat in boorkop gaat er afzagen als alles klaar is ;)
 
H.M. Armed Vessel "BOUNTY" van Sergal

Ik werk nu met een combinatie van de boormachine methode en de methode van Rik. Met de boormachine worden de rondhouten ruw in vorm gemaakt en daarna in de lengte werkend met een schuurblokje fijn afgewerkt.Dit werkt zeer goed.^^
 
Ga je met zeilen of zonder zeilen ?
 
Eerst zou ik willen gaan voor met zeilen maar dan is het misschien te druk en dit neemt het zicht weg en ik denk daarbij aan de goede raad van Rik
Op dit soort schepen in deze schaal ben ik zelf niet zo´n voorstander van veel zeilen. Maar dat is persoonlijke smaak. Ik denk dat je beter af bent als je mooie ra´s maakt en de zeilen opschiet. Dan kun je je tuigage nog zien. Die raakt anders verloren achter het zeil.
en bij deze moet ik de zeiloppervlakte verminderen dus hernaaien :wacko: anders worden die te dik als ze opgerold zijn, maar ja zover zijn we nog niet.
 
Wat eventueel ook een oplossing zou zijn is alleen de topzeilen te plaatsen en de fok. Dan heb je nog zicht op het tuigwerk maar zie je ook wat zeil. Dit is vaak een tussen oplossing. Maar ook dit neemt wel wat zicht weg. Dan de zeilen natuurlijk die opgeschoten zijn. Laten zien. En idd. Die moet je vernaaien. Anders is het idd. Te dik. En komt er een klos onder te hangen die ook niet leuk is.
 
Eindelijk nog wat tijd gemaakt en mijne Bounty eens onder het stof uitgehaald. Ik ben was nl begonnen aan de tuigage.

Bounty002Medium.png

masten maken in elkaar zetten, touwtjes knopen

Bounty003Medium.png

Bounty008Medium.png

Bounty006Medium.png

Bounty007Medium.png

de koperen uit eindes aan de ra's kreeg ik niet op de wereld en ik heb iets anders geprobeerd, dit lijkt mij even goed

Bounty004Medium.png

Bounty005Medium.png

zoals de onderste ra is origineel voorzien, bovenste zoals ik ze nu maak.

de draadjes er rond draaien en lijmen gebeurt zo

Bounty009Medium.png
 
Mooi dat je dit schip weer hebt opgepakt Jim, wat moet daar een berg stof op hebben gezeten ;).
 
Mooi dat je dit schip weer hebt opgepakt Jim, wat moet daar een berg stof op hebben gezeten ;).

Wat wilt ge, stof van de eerste dertig jaar en nu nog eens van een paar jaar, stofzuigerke vol :) en zij mag mee naar Modelforce 12 aan onze forum tafel.
 
mooi dat je dit scheepje weer boven haalt en van onder het stof jim.

het zou zonde zijn om dit gewoon te laten liggen.
 
Hatjoe.... Mooi dat je deze gaat afmaken Jim.

Fred
 
Regenweer bouwweer, dit is mijn plan als het slecht weer is bouwen en als het weer goed is klusjes afmaken die al enkele jaren liggen te wachten.
vandaag aan de masten verder gedaan,

dit ga ik doen nu doen

DSCF0193.png

de touwtjes ruim op maat geknipt en per twee halverwege met elkaar verbonden gefixeerd met houtlijm en goed laten drogen de eindjes afgeknipt met een nagelknipper

Afbeelding003.png

Afbeelding004.png

de klaar gemaakte touwtjes aan elke zijde van de opgespannen mast laten doorlopen en vast gezet

Afbeelding005.png

het touwtje losjes rond de twee andere gedraaid ( in dit geval doe ik dit hier telkens zes keer )

Afbeelding006.png

de uiteinden verzwaard met gewichtjes

Afbeelding007.png

dan met een pincet tot tegen de mast geschoven de touwtjes komen automatisch mooi tegen elkaar te liggen

Afbeelding008.png

insmeren met houtlijm en laten drogen

Afbeelding009.png
 
Laatst bewerkt:
Mooie how to Jim :).
Handige methode gebruik je in ieder geval.
 
Mooie how to Jim :).
Handige methode gebruik je in ieder geval.

Hallo Wim, ik heb dit ooit eens ergens op internet gevonden, maar ik weet niet meer waar, ik vind dit een heel handige methode, handen vrij en ik moet eigenlijk geen knopen maken.
 
mooi jim deze had ik nog niet gezien 8) en het ziet er erg strak uit hoor
 
Regenweer, bouwweer!
Verder gedaan aan de tuigage, op de volgende foto zie je nog een hulpmiddeltje om de deadyes op dezelfde afstand te zetten nl: een plankje met vier nageltjes die door de gaatjes van de deadyes gaan hier in dit geval is de afstand 2cm.

Bounty21042012.png

Bounty210420121.png

de bovenste touwtjes worden dan afgewerkt.

enkele vorderingen..................-foto- kes

Bounty210420123.png

Bounty210420124.png

Bounty210420122.png

Bounty210420125.png

ik heb ook een beetje aan de sloep gerommeld, roeispanen gemaakt, een opgerold zeil en een mast die naast de sloep op het dek ligt.

Bounty210420126.png

zo dit was het voor vandaag
 
Dit ziet er prachtig uit Jim :)
Ook je how to's zijn heel interessant.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan