Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
“H.M. Armed Vessel BOUNTY van Sergal”[!]
Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 55

Discussie: “H.M. Armed Vessel BOUNTY van Sergal”[!]

Standaard “H.M. Armed Vessel BOUNTY van Sergal”[!]

Hallo allemaal, het is dan eindelijk zover het is winter en zoals belooft een bouwverslag van de H.M. Armed Vessel “BOUNTY” van Sergal.
    Nu ja een bouwverslag van de romp kan ik niet geven daar ik ongeveer eind de jaren zeventig aan de romp begonnen was als beginnend modelbouwer, internet bestond niet digitale fotografie nog minder en de Tv was toen nog zwart wit. In die tijd bouwde ik wel al eens een vliegtuigje uit de voor de oudere bouwers de wel bekende zakjes van AIRFIX, meestal was dit een Spitfire met de haaientanden , een Stuka en achteraf meerdere Fouga Magisters die ik dan verfde in de kleuren van de Rode Duivels een Belgisch stunt team dat vloog in die jaren. Het was eigenlijk in elkaar plakken, verven en verkopen aan de militairen van het vliegveld Brustem.
    Eigenlijk had ik geen verstand van hout modelbouw nauwelijks gereedschap maar een flinke dosis zelfvertrouwen en de goesting om er aan te beginnen
    Het bouwen van de romp van de H.M. Armed Vessel “BOUNTY” was een hele uitdaging daar ik geen Nederlandstalige handleiding had en deze was maar enkele blaadjes groot. De plannen waren wel duidelijk en goed getekend ik ben dan maar begonnen met de kleine onderdelen te bouwen. Iemand had voor mij dan de handleiding vertaald wat al enkele vraagstukken oploste. In bijgaande foto’s kunnen jullie zien hoe ver het staat met de bouw op dit ogenblik, van hier begint het verslag van H.M. Armed Vessel "BOUNTY" van Sergal tuigage .

Bij deze is een begin gemaakt tot gauw!
    Laatst gewijzigd door Big Jim; 27-02-10 om 18:15
    Groeten Big Jim, op de werkbank H.M. Armed Vessel “BOUNTY” van Sergal & "VAGABOND"cruiser a moteur

Standaard

Dat is een pracht van een schip, en fijn dat je die gaat afmaken. Nu ben je al een heel eind. En als je hier in de jaren 70 mee gestopt ben, dan ziet het er allemaal nog als nieuw uit.

Ik ga je met grote interesse volgen. Het is een mooi werk wat je nog te wachten staat. Het tuigen van het schip. En teven een van de leukste zaken.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Standaard

Mooi Big Jim.
    Ik kijk al uit naar je updates want ik kan wel een cursus in optuigen gebruiken.
    Groeten,

Michel.

Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding

Standaard

Echt prachtig, Jean Marie.

Ik doe het je zeker niet na.

Chapeau!

Droop

siemenraets
    Gast

Standaard

Jean-Marie, ik vind het al prachtig

ik volg je met veel belangstelling...

Standaard

Wel, dat ziet er toch alvast mooi uit hoor, ondanks dat het bijna antiek is (hmm, zoals velen onder ons dus )
    Maar zeg eens, eind jaren 70 bestond internet echt wel al hoor, dat bestaat immers al sedert begin jaren 70, ok ok, het was natuurlijk nog niet toegankelijk voor de gewone mens
    Als je referentiemateriaal zoekt voor de Bounty, geef me dan maar eens een seintje, via pb.
    Laatst gewijzigd door Furioza; 20-12-08 om 20:05
    Dany
    Op de werkbank : Cn2t "Las"
    In de koelkast : Revell 1/400 Aïda

Standaard

Big Jim,

als je je Bounty kan optuigen zoals je de romp gebouwd hebt komt dit zeker goed. En nu er het internet is zullen je vragen zo beantwoord worden door onze ervaringsdeskundigen hier op het forum.

Ik kijk er met spanning naar uit.

Grts

Johan

Standaard

Dat ziet er keurig uit Jean-Marie!
    Leuk dat je het project na 30 jaar weer op gaat pakken.
    Veel plezier met het vervolg!

groeten, Rinie

Smile H.M. Armed Vessel "BOUNTY" van Sergal

Bedankt mannen voor de reacties, het is inderdaad 30 jaar geleden dat ik aan de romp ben begonnen, toen had ik nog een kleine hobby kamer op mijn vorige adres, maar dat veranderde met de komst van onze dochter, hobby kamer omgebouwd tot kinderkamer waarna ze (Bounty) voor lange tijd in een kast terecht kwam om toch nog af en toe eens op de woonkamer tafel terecht te komen om een paar dagen te bouwen. Maar telkens alles opruimen en wegbergen eiste zijn tol, voor zeer lange tijd goed opgeborgen in een kast te verdwijnen, iets meer dan een jaar geleden is ze dan terug boven water gekomen en heb ik mijn nieuwe hobby kamer kunnen inrichten, waar alles kon en mocht blijven staan. Een zegen voor de modelbouwer "niet hoeven alles op te ruimen" bijna alles wat boven het dek uitsteekt is in dit laatste jaar gemaakt of geplaatst afwisselend met de "VAGABOND" zomer werk, vanwege het vele stof en de "BOUNTY" winter werk, bijna stofvrij.
    Groeten Big Jim, op de werkbank H.M. Armed Vessel “BOUNTY” van Sergal & "VAGABOND"cruiser a moteur

Standaard

Een zegen voor de modelbouwer "niet hoeven alles op te ruimen
    Helemaal mee eens!

groeten, Rinie

Standaard

ziet er heel goed uit,veel plezier en ga je zeker volgen !!

ps ga je het touwwerk (terug opnieuw)kleuren.

Sommige touwen zijn half wit ,half bruin.

Luc alias "newbie"

Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

Question H.M. Armed Vessel "BOUNTY" van Sergal

Dag Luc,
    inderdaad de touwen zijn half bruin half wit, zo zijn ze indertijd met de kit meegeleverd, de zeilen zijn ook wit. Nu heb meermaals gelezen dat de zeilen en de touwen op echte schepen niet wit zijn en kunnen variëren in kleur van licht bruin naar bruin en zelfs okerkleurig, de touwen van de ra's zijn zelfs zwart op sommige schepen.
    Nu zit ik wel met een probleem, de touwen kleuren zal nog geen ramp zijn maar de zeilen kunnen wel eens een probleem geven daar die in de loop der jaren op verschillende tijdstippen en met verschillende technieken vervaardigd zijn van met de hand naaien tot de naaimachine, en misschien met verschillende garens genaaid zijn
    van Rik "Let er wel bij dat je ook kijkt dat de stiksels niet van poliyester zijn. Anders blijven deze wit. De stiksels altijd van katoen houden".
    dit zou kunnen leiden tot niet kleurend garen met witte stiksels tot gevolg. Nu heb ik twee opties de kit verder afwerken zoals voorzien, of trachten in de richting van de natuurgetrouwe afwerking te gaan. Dit zal ik zo spoedig mogelijk moeten beslissen om verder te kunnen werken zonder te veel te moeten slopen. Volgens mij is de kit vervaardigd als pronkstuk op de bijgeleverde poster zijn de zeilen wit en de touwen voor zover zichtbaar ook wit. De replica op schaal 1/1 heeft volgens mij ook witte zeilen klik maar eens op volgende link img-6
    Laatst gewijzigd door Big Jim; 21-12-08 om 22:07

Standaard

Op dit soort schepen in deze schaal ben ik zelf niet zo´n voorstander van veel zeilen. Maar dat is persoonlijke smaak. Ik denk dat je beter af bent als je mooie ra´s maakt en de zeilen opschiet. Dan kun je je tuigage nog zien. Die raakt anders verloren achter het zeil.

Verder heeft dit schip alle vaste tuigdelen, dus staande want, enz. Zwart, en dan de horizontale delen van het want weer beige/naturel alle stuurtuig dus waarmee de zeilen gehesen werden en de schoten etc. ook weer naturel. Waarom, wel omdat de touwen ingesmeerd werden met teervet en dat soort rommel om deze tegen het zoute water bestand te maken. Dat is zwart. Dan kreeg je daar dus ook echt zwarte klauwen van. Daarbij is dit vele malen stugger dan gewoon touw. En minder snel te vervangen. Deze zaten immers vast aan een geheel. En houden het zaakje overeind.

Mocht je toch zeilen willen maken. Dan verkleuren in zwarte thee, en dat met natuurazijn fixeren. Daarna naaien. Mocht je zover zijn, dan kan ik hier hier en daar wel wat handreikingen geven. maar dat is voor dan.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Standaard

He he..al mijn zaken zijn al door bovenstaande posters gezet.Maar ik ben ook onder de indruk van jouwn 70 er jaren werk.Nog niet helemaal beinvloed door de flower power.

Veel plezier en succes met de verder bouw.

Ron.

Standaard H.M. Armed Vessel "BOUNTY" van Sergal

Bedankt Rik,
    Verder heeft dit schip alle vaste tuigdelen, dus staande want, enz. Zwart, en dan de horizontale delen van het want weer beige/naturel alle stuurtuig dus waarmee de zeilen gehesen werden en de schoten etc. ook weer naturel. Waarom, wel omdat de touwen ingesmeerd werden met teervet en dat soort rommel om deze tegen het zoute water bestand te maken. Dat is zwart. Dan kreeg je daar dus ook echt zwarte klauwen van. Daarbij is dit vele malen stugger dan gewoon touw. En minder snel te vervangen. Deze zaten immers vast aan een geheel. En houden het zaakje overeind.
    Dit vind ik een goede leidraad en zal ik zeker in gedachte houden bij de tuigage van de "Bounty"

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. "H.M.S. Bounty" [wip]
    By pantani in forum Houten Schepen
    Reacties: 400
    Laatste bericht: 02-09-14, 09:37
  2. H.M.S. Bounty Revell 1:110
    By pantani in forum Plastic Schepen
    Reacties: 139
    Laatste bericht: 05-02-11, 14:19
  3. H.M.S. Bounty
    By pantani in forum Afgewerkt project plastic schepen