Hoofdsponsor

1/16 ford model t 1912 [done]

oldieman

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 jan 2016
Berichten
1.343
Na de pontiac firebird ga ik beginnen aan iets totaal anders en dat is de ford model t van revell.Eigenlijk zat deze kit vorige zomer in mijn hoofd toen de uitbaters van de camping waar we staan vroegen om een demonstratie te geven over modelbouw.Ik had toen ook coachke meegevraagd.De t ford is toen ter sprake gekomen en toen heeft coachke voorgesteld om het koperwerk bij hem thuis te spuiten omdat het toch wel een te speelgoedachtige indruk heeft.Coachke heeft het koper gespoten.Ook heeft hij de body en de zetels in het zwart gespoten dit alles ter voorbereiding.Maar uiteindelijk is de t ford dan toch niet meegegaan naar de camping voor de demonstratie.Dus na bijna een jaar later heb ik hem op mijn werktafel gezet en alles nog eens goed bekeken.Het koper dat gespoten is lijkt meer op koper dat niet onderhouden is alsof het een wat verwaarloosd uitzicht heeft hetgeen mij wel bevalt.De body is mooi glanzend zwart gespoten maar ik zou die graag een verweerde laklaag geven.Ik vind dat anders het contrast te groot is(verweerd koper en mooie zwarte body)Hier dan de eerste foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals jullie zien een heleboel losse onderdelen die ik eerst in sorteerbakjes ga steken zodat er niks verloren gaat.
Marc S
 
prachtig , nu kan ik het ook eens volgen zo een karretje zie je niet dagelijks , heb hem ooit eens in het echt mogen aanschouwen en eerlijk hij is wel heel groot ik had altijd het gevoel dat het een kleine wagen was
Marc suc6
Marc
 
Heel mooie auto en volg.
 
Heel veel succes met het broertje van de mijne. Door het voor-spuiten ben je al veel verder als ik. Ik bow hem bij de challenge dus er zal veel verschil komen. Ik ben nieuwsgierig en schuif mijne zetel bij.
 
Succes met de bouw van de ford.
 
Een Ford. Altijd leuk. Ga ook volgen. Proberen terug wat meer actief te zijn op het forum... enkele maanden afwezig geweest door omstandigheden.
 
Hey Marc,
Gezellig zo samen bouwen, zijt gij al verder?
ik ben door de gietnaden en flash heen, en op kleur gesorteerd om te spuiten.

De glazdn breng ik later in, want wat weer een passing weer, van niets,
En dat bij Revel, wat kwam ik tegen, de hele voortrein gemonteerd, is er geen bediening van de draaiende wielen, wel een stel loze gaten en onderdelen die niet gebruikt worden.
 
@aris.zoals ik al eerder vernoemd heb heeft coachke hem in het zwart gespoten maar ik vind hem te veel blinken, dus ga ik trachten er een verweerde lak van te maken hetgeen voor mij wel iets helemaal nieuw is.Maar als ik het niet probeer zal ik ook nooit weten of mij zoiets lukt denk ik maar.Het koperwerk heeft in mijn ogen wel een verwaarloosd zicht vandaar ik op het idee kwam hem helemaal te verweren.Dus nog eventjes geduld voor de foto's en ik hoop dat hij nog compleet is.
Marc S
 
Weer wat verder gegaan met de t ford dus is het nu tijd voor een kleine update.Zoals eerder vernoemd wou ik hem verweren.Ik heb een tijd geleden een t ford gezien op een oldtimerbijeenkomst.Die was nog volledig orgineel en kwam er voor zijn heel hoge leeftijd er nog heel goed voor.Ik weet nog dat de zwarte lak een grijze schijn had maar het probleem is dat ik er geen foto van had en hem enkel in mijn herinnering had.Erwin heeft me daarvoor goed geholpen en me uitgelegd waarop te letten waarvoor dank.Ik begreep wat Erwin bedoelde maar in de praktijk lukte het niet.Ik ben dan op het internet gaan zoeken naar een verweerde t ford maar wat ik tegenkwam was een achtergelaten a ford en daarop heb ik me dan gebaseerd om mijn model er oud en achtergelaten te laten uitzien.Het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets doe dus ik weet niet echt of het goed is maar dat hoor ik dan wel.Hier dan de foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot de volgende.
Marc S
 
Beste marc hier op de foto's is het allemaal niet zo goed te zien , ik zal hem in het echt wel aanschouwen
De onderste foto ziet er niet slecht uit
Marc
 
Blij dat mijn uitleg je wat kunnen helpen heeft Marc maar zoals je zegt: voor jouw was het moeilijk uit te leggen en voor mij was het moeilijk iets voor te stellen dat je niet gezien hebt.
Maar ik ben ook eens gaan surfen en ik denk dat ik de foto van die Ford A die je bedoeld ben tegengekomen. Als ik die vergelijk met wat je tot nu toe gepresteerd hebt, dan denk ik wel dat je op de goede weg zit.
Denk eenvoudigweg aan een auto die in geen jaren een deftige poetsbeurt heeft gehad en waarbij de lak echt mat is uitgeslegen; iets wat je met een matte vernis wel moet kunnen bekomen. Voeg er dan nog een stoflaag aan toe en je bent er ver denk ik.
Je leder lijkt mij goed verouderd.
 
Ben benieuwd naar waar dit gaat en volg met interesse.
 
@coachke.Ik ga morgen nieuwe foto's plaatsen want eigenlijk heb je gelijk ze zijn niet zo duidelijk.
@Erwin.Hetgeen ik eerst wou daar ben ik van afgestapt,ik ga er dus een verlaten wagen van maken zoals de à ford die je waarschijnlijk ook gevonden hebt.
@Pascal.Leuk dat je volgt,ik zie wel hoe het gaat.
Marc S
 
Ik heb toch maar nieuwe foto's genomen want zoals coachke zegt zijn ze misschien niet zo duidelijk.Hier zijn ze dan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Marc S
 
Zondag vertrek ik naar Luxemburg maar toch eerst nog iets posten.Ik heb een beetje verder gedaan met het verweren aan de wielen en het onderstel.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De verweerde wielen zijn door middel van washes gedaan.Hopelijk vinden jullie het iets anders hoor ik het wel.

Marc S
 
Marc makker ik zal reageren op uw topic .
Je weet ik heb jaren onder auto's gelegen en weet ongeveer hoe zo auto er uit ziet , uw verwering is aanvaardbaar maar let erop onder aan komt niet zoveel vuil of stof en onderaan heb je bewegende delen en sommige ervan zijn wat blinkerder dan andere dat wil zeggen met alle tinten donker grijs blinkend of mat kan je heel veel goed maken zodanig dat het er wat levendiger begint uit te zien misschien kan je met verschillende soorten vernis werken zodanig dat je de onderdelen beter kan onderscheiden he
Je mag het me niet kwalijk nemen maar ik vind het wat doods , ook de bladveren zijn normaal wat geroest als de wagen lang stil stond versta je ? ook de scharnierpunten van de ophanging mochten wat vet look krijgen want toen werd alles met een vetpomp gesmeerd en hier en daar kwam er toch wat vet uitgekropen
Marc
 
@coachke:bedankt voor je reactie en inderdaad een beetje vetlook zou hem niet misstaan.Maar door lang stil te staan zouden er geen blinkende punten zijn denk ik,zeker als het een wagen is die al lang in weer en wind staat.
Marc S
 
Marc, houten wielen zullen bij verwering hun verf deels verliezen waarbij het hout weer zichtbaar wordt; zeker aan de buitenzijde waar weer en wind direct kunnen op inspelen.
Wat foto 2 betreft vind ik de roestvlekken wat overdreven. je hebt hier duidelijk verf voor gebruikt maar je was beter af geweest indien je pastel of roestpoeder had gebruikt. Dat kan je mooi doseren zoals je wil.
Bij vering schilder ik eerst het onderdeel in de passende kleur (mat zwart of staalkleur) en daarna gebruikt ik roest poeder om de slijtage te benadrukken. deze slijtage zal meestal te zien zijn tussen de bladveren in, deel dat over elkaar wrijft bij gebruik. Hierna laat ik nog eens een donkere wash tussen de veren lopen om deze opnieuw te accentueren.

Verder volg ik Coachke in zijn opmerking wat vet en olie betreft. de bol van het differentieel zal zelf niet zo erg roest zijn maar aan de punten waar de assen naar buiten komen zal zeker vet te zien zijn, zelfs na veel jaren. Om dat vet na te bootsen gebruik ik MIG Oil & Grease mixture.
Dit mag je ook aanbrengen op de scharnierpunten van de vooras.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan