Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/35 Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"[wip] - Pagina 3
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 31 t/m 43 van 43

Discussie: Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"[wip]

Goede topic beantwoorder

Standaard

Merci, Marc. Ik ontdekte dat ik al te hard gewerkt had. Een deel van de beplating die onderaan de wagen hangt, wordt vervangen door PE. Die stukjes moesten er dus eerst terug af. Er is een pak meer detail te zien op de Voyager upgrade.

Nu worden de kappen boven de wielen bewerkt zodat de deurtjes vervangen kunnen worden. Daar zitten dan weer meer rivets op.

De deur wordt er uit gezaagd langs de bestaande naad.

De sierstrip wordt ook weggesneden, dit is een apart PE-onderdeel.

De bestaande plastic bak wordt achter de kast gekleefd, omdat het toch niet de bedoeling is de kast open te zetten. Rechtsboven liggen de nieuwe randstrips klaar.

Standaard

Ook hier mooie werken weer.

Goede topic beantwoorder

Standaard

Bedankt, Pascal.

Er was nog iets verkeerd met de wielkappen. Als je naar de positie van de scharnieren voor het zijluik kijkt, dan wordt die gedeeltelijk weggemoffeld achter de kap. Dat zag er wat raar uit en ik ging dit eens opzoeken in Nuts&Bolts.

Hier is er voor die scharnieren een extra uithoekje bespaard in de kappen. Die zijn van de romp recht naar beneden afgesneden en wijken naar de as uit.

Ook in het kleinste boekje stond nog een bruikbare foto, waar je de onderkant van de kap van binnenuit op ziet. Het toe te voegen hoekje heeft twee facetten.

Er is al een stuk uit de kappen gesneden. Verder is er al wat PE toegevoegd. De rand rond de kasten ging er alleen goed rond als de opening een millimeter verhoogd werd.

De deurtjes voor de kasten zijn in dikker PE maar ik moet de opening terug afsluiten met Evergreen voor die er in kunnen.

Standaard

Mooi werk alweer Steven.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Standaard

Wederom een prachtig staaltje modelbouw
    Wat ik iedere keer spijtig vind is dat dat mooie gouden kleurtje van de P.E. onderdeeltjes bedolven word onder de verf , ik begrijp wel dat men dat zo niet laten kan he
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

U maakt er iets geweldigs van, prachtig om te zien.

Goede topic beantwoorder

Standaard

Bedankt voor de aanmoedigingen! Op de volgende foto zie je een van de bewerkingen die soms nodig zijn bij PE, embossing.

Met de punt van een balpen wordt een dunner geëtst deel ingedrukt, waardoor aan de andere kant een bolle kop verschijnt.

Ik heb vier plastic driehoekjes achter de fenders gekleefd om die op de correcte manier dicht te maken. Er moeten er nog vier extra onder komen.

Op deze laatste foto's zie je dat de bovenkant van het model glad afgewerkt is (op de deflectors die ik al verwijderd had na). Hier is het pantser niet gelast maar geschroefd. Dat is op het model niet te herkennen. Ik wilde dat dus ook nabouwen.

Op de foto uit Nuts&Bolts herken je de schroefgaten. Links heb ik reeds een stuk metaalplaat voorbereid. De zijkanten met een nog vrij scherp scalpel, de cirkel in het midden trek ik heel zacht met een cirkelsnijder voor en snij dan verder met dat scalpel. De schroefgaatjes zijn eerst met 0.30mm geboord en dan met een iets grotere diameter.

Na het losmaken wordt er nog wat gepast en bijgesneden.

Het stuk is hier vastgekleefd met secondelijm. Daarvoor is het eerst onderaan geschuurd tegen de boorbramen, vastgeklemd en overal vlak aangeduwd voor er lijm tussen gedruppeld werd langs de koepelring en zo naar buiten toe.

De laatste dagen was er wel wat afleiding, zo heb ik ook een hok gemaakt voor mijn nieuwe microgekko's:

En heb ik ook een jongetje geholpen dat een ondergrondje voor zijn tank wilde maken, in 1/72 dan nog. Hij heeft dit haast allemaal zelf gemaakt:

Goede topic beantwoorder

Standaard

Het is weer tijd voor een grote update.

De turret heeft nu lang genoeg onaangeroerd gelegen, ik wilde eens kijken of de aankoop van de AFV loop echt de moeite waard was. Je ziet dat voor de eerste tot de derde serie 232's de loop een KWK30 L/55 was. Ik heb de loop van AFV bovenaan gelegd en de loop van Tamiya in de turret gedry-fit.

De loop is blijkbaar wel te kort om zonder verlenging in de mantlet te installeren. Misschien had AFV een gewijzigde mantlet met een vooruitstekend gedeelte? Ik heb het moeten oplossen met een stukje aluminiumbuis maar dit valt na het schilderen waarschijnlijk niet op omdat de diameter identiek is.

De turret ligt hier naast een tekening van een voertuig van de vierde en vijfde serie, waar de langere loop gebruikt werd. Of dit overeenkomt met de KWK 38 L/55 is me niet zo duidelijk. De loop is dus niet helemaal onbruikbaar maar er zijn wel geen flash suppressor-openingen.

Een andere kwestie op de bovenbouw zijn de beschermbeugels voor de richtingaanwijzers. Ik had eerst die van de kit nagebouwd in ijzerdraad van 1mm diameter. Op de foto zie je dat onderaan liggen. Het leek er echter op, dat het stuk op de foto's veel dunner was. Daar mat ik 2mm op 10 cm voor de rechte hoek. Mijn geplooide stukje was maar 2cm, dus moest de draad eerder mijn 0,6mm diameter messingdraad worden, die links in beeld komt.

Hier is de messingdraad al in de gaten gekleefd. Die zijn natuurlijk een stuk te groot, dus moesten ze later dichtgeplamuurd worden.

Op de fenders komen ook de afstandhouders. Volgens alle plannen die ik vind, klopt de lengte van de Voyager exemplaren en zijn de AFV stukken die ik bij de loop kocht, een stuk te lang. Waar deze dan op gebaseerd zijn, heb ik nog niet gevonden. Ik vind het wel spijtig dat de locator pins onder aan de staven korter dan een millimeter zijn. Dit is net genoeg voor de PE bevestigingsring die er nog over moet, maar niet om een stevige hechting met de fenders te bekomen, eentje die er tegen bestand is dat je het voertuig op een hoek al eens onbewust aanraakt. Ik heb de groteren locator holes van de kit eerst nog dichtgekleefd met styreenassen en terug glad gemaakt, maar de pinnen blijven niet goed in mijn nieuw geboorde gaatjes zitten omdat ze niet door het plastic heen gaan.

Een andere toevoeging van Voyager aan de gedraaide stukken zijn twee minuscule conische bouten die Tamiya vergeten is op de koepel. Deze waren met een voorgeboord gaatje goed te installeren.

Ik heb de luiken op de koepel nog niet bevestigd omdat de meegeleverde types kunnen variëren naargelang welke versie je gaat bouwen.

Hier zie je de nieuwe toevoegingen op de kit, met ook een duidelijk zicht op het reeds geleverde plamuurwerk. Je merkt dat ook de lasnaden bijgewerkt zijn, zodat je geen indruk van opgekleefde PE-strips meer hebt.

Ik besloot nog een brok PE aan te pakken, de voorraadmand vooraan het voertuig. Hier moesten veel kleine boutjes op gekleefd worden. Deze ontdoen van hun bramen is een fijne klus, die ik op een keramische tegel uitvoer met een rond scalpel.

Toch was er een PE-onderdeel dat niet helemaal lekker zat. Het zou achter de plaat gemonteerd moeten worden maar steekt hier vooraan uit.

Bij een controle in Nuts&Bolts zit de mand ver genoeg. Het V-profiel heeft wel een heel andere hoek, het zou op de tekening niet in een punt eindigen.

Uiteindelijk is het stuk lager op de plaat bevestigd en maakt het toch het nodige contact. Er is nog een resin Notek-licht aan toegevoegd en ik heb ook de MG34 gemonteerd. Het is de nieuw gegoten plastic versie van Tamiya, die ermee door kan, maar die nog vooraan uitgeboord moet worden.

Standaard

Ook deze is de moeite om te volgen , zeker uw uitleg blijft interessant om te volgen
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Flinke ijzerhandel daar vooraan.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Goede topic beantwoorder BUZZY10719's schermafbeelding

Standaard

Mooie vorderingen en mooie stenodactilus petrii.
    Zelf ook nog gehad.
    Ikke Dus

Standaard

mooie werken

Penningmeester / V.I.P. PeiperJ's schermafbeelding

Standaard

Terug een knappe uitleg met dito uitleg , mooie meerwaarde met het after-marketspul
    Blijven we dan ook (soms in stilte) volgen Steven.

Het ondergrondje voor de kleine vriend ziet er héél goed uit trouwens

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten