Hoofdsponsor

1/35 Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"[wip]

deze mag weg weeral dubbel op geslagen
Sorry
 
Je moet niet slagen op uw computer, he Marc...

attachment.jpg

Als opmerking over deze wielen van Sovereign2000 kan ik alleen geven dat ze soms wat dun gegoten waren. De kant waar de aansluiting zit om de bandendruk te regelen, vertoont in een paar gevallen een scheur over de naad, zoals bij het exemplaar bovenaan links, daar heb ik dan even secondenlijm in laten lopen. En die buitenste boutenrij is echt niet up to detail voor een resinkit, sommige ontbreken zelfs volledig.

En nu nog maar een offtopic fotootje om toch een update met meer dan 1 foto te hebben: op het raam zat deze week een 8-poter, een argiope bruennichi of wespspin:

attachment.jpg

De buren maar meteen verwittigd dat ze niet moeten verschieten van iets groots en harigs, ze doen geen kwaad. Deze was maar 2 centimeter, ik heb er tien jaar geleden op een opgraving wel een vrouwtje vast gehad die zo'n drie keer groter was.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
akelige beesten , ik vang ze en zet ze buiten ik moet er niks van hebben , ik weet het zijn nuttige dieren
Marc
 
Van achtpotigen gaan we plots naar insekten; een van de ouderdomsverschijnselen van deze kit is dat er een groot gebrek is aan lasrupsen op de romp. Op de bewaarde 8-rad die in Nuts&Bolts getoond wordt, zijn veel pantserplaten gelast. Alleen de bovenste plaat met de koepel en de onderkant met het chassis zijn vastgeschroefd. In de kit zien we overal scherpe hoeken.

attachment.jpg

Voor dit doeleind had ik me al eens een PE-set van Part aangeschaft.

attachment.jpg

Hier zitten twee formaten van lasrupsen in. Er staat bij "1mm" en "1,4mm" maar als je dit gaat nameten, klopt het niet. Dat is wel het geval als je de "millimeters" gebruikt die er in een inch zitten.

attachment.jpg

Om de PE-strips op hun plek te kunnen zetten, schaaf ik elke rand af met een vijltje tot er een bruikbaar vlak ontstaat.

attachment.jpg

Het is afwisselend een strip uitsnijden, schoonmaken, de benodigde lengte afmeten en op zijn plek lijmen, waarbij er rekening gehouden wordt met de lasrichting. Er zij al meer dan 8 van de 10 kleine lasrupsen opgebruikt en de romp is nu zo goed als afgelast. Waarschijnlijk moet ik de koepel ook nog doen. De lassen zijn iets overscale maar ik vind dat minder erg dan volledig ontbrekend detail.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Achteraf wordt er nog wat lijm verwijderd en ik heb uitstekende deeltjes PE met een polijststeen op de Dremel bewerkt.
 
Op Modelbrouwers werd er opgemerkt dat de lassen er beter uit zouden zien als ze niet plat gekleefd worden maar geplooid. Dat betekent wel dat je een heel aantal moeilijke plooibewegingen moet gaan maken, maar ik wilde het toch eens uitproberen. Er zat er toch al een op die niet helemaal recht kleefde.

attachment.jpg

Eerst de lassen terug losmaken. Dit doe ik met de achterkant van een versleten scalpel, dat is nog scherp genoeg maar er zit geen punt aan die in het plastic kan steken.

attachment.jpg

Voor de lange stukken ben je toch gauw vijf minuten bezig om ze net voor de helft op de plooibank te krijgen, zeker aangezien ze niet meer volledig recht zijn na het verwijderen.

attachment.jpg

Er is niet genoeg overhang om werkelijk te plooien. In de plaats daarvan heb ik de las behamerd in de richting van de achterkant van het stuk. Ik heb tape op de plooibank gekleefd om er geen verf af te slaan.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit was het moeilijkste exemplaar en het ziet er al meteen beter uit (het is dus niet degene die ik op de eerste foto losmaakte, maar de rechtse). Ik ga de andere ook maar opnieuw doen. Er zijn er al 2 gedaan, de andere gaan me waarschijnlijk nog een dag plezier bezorgen.
 
Vind dat je toch ver gaat in deze kit Steven maar volle bewondering voor je inzet.
Ik begrijp dat je die Part set liggen had maar was het niet simpeler geweest om te werken met een vijl of rasp?
 
Het PE van Part zit er nu terug op.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb de fenders al losgemaakt uit de sprue maar er moet in gezaagd worden.
 
wat moeten we daar nu op reageren ?Ik weet het niet meer Steven , indrukwekkend? Ja , knap ? Ja , Realistisch ? Ja , ik ga gewoon verder kijken en genieten
Doe zo verder joeng
Marc
 
Merci, Marc. Ik ontdekte dat ik al te hard gewerkt had. Een deel van de beplating die onderaan de wagen hangt, wordt vervangen door PE. Die stukjes moesten er dus eerst terug af. Er is een pak meer detail te zien op de Voyager upgrade.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu worden de kappen boven de wielen bewerkt zodat de deurtjes vervangen kunnen worden. Daar zitten dan weer meer rivets op.

attachment.jpg

De deur wordt er uit gezaagd langs de bestaande naad.

attachment.jpg

De sierstrip wordt ook weggesneden, dit is een apart PE-onderdeel.

attachment.jpg

De bestaande plastic bak wordt achter de kast gekleefd, omdat het toch niet de bedoeling is de kast open te zetten. Rechtsboven liggen de nieuwe randstrips klaar.

attachment.jpg
 
Ook hier mooie werken weer.
 
Bedankt, Pascal.

attachment.jpg

Er was nog iets verkeerd met de wielkappen. Als je naar de positie van de scharnieren voor het zijluik kijkt, dan wordt die gedeeltelijk weggemoffeld achter de kap. Dat zag er wat raar uit en ik ging dit eens opzoeken in Nuts&Bolts.

attachment.jpg

Hier is er voor die scharnieren een extra uithoekje bespaard in de kappen. Die zijn van de romp recht naar beneden afgesneden en wijken naar de as uit.

attachment.jpg

Ook in het kleinste boekje stond nog een bruikbare foto, waar je de onderkant van de kap van binnenuit op ziet. Het toe te voegen hoekje heeft twee facetten.

attachment.jpg

Er is al een stuk uit de kappen gesneden. Verder is er al wat PE toegevoegd. De rand rond de kasten ging er alleen goed rond als de opening een millimeter verhoogd werd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De deurtjes voor de kasten zijn in dikker PE maar ik moet de opening terug afsluiten met Evergreen voor die er in kunnen.
 
Wederom een prachtig staaltje modelbouw
Wat ik iedere keer spijtig vind is dat dat mooie gouden kleurtje van de P.E. onderdeeltjes bedolven word onder de verf , ik begrijp wel dat men dat zo niet laten kan he
Marc
 
U maakt er iets geweldigs van, prachtig om te zien.
 
Bedankt voor de aanmoedigingen! Op de volgende foto zie je een van de bewerkingen die soms nodig zijn bij PE, embossing.

attachment.jpg

Met de punt van een balpen wordt een dunner geëtst deel ingedrukt, waardoor aan de andere kant een bolle kop verschijnt.

attachment.jpg

Ik heb vier plastic driehoekjes achter de fenders gekleefd om die op de correcte manier dicht te maken. Er moeten er nog vier extra onder komen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Op deze laatste foto's zie je dat de bovenkant van het model glad afgewerkt is (op de deflectors die ik al verwijderd had na). Hier is het pantser niet gelast maar geschroefd. Dat is op het model niet te herkennen. Ik wilde dat dus ook nabouwen.

attachment.jpg

Op de foto uit Nuts&Bolts herken je de schroefgaten. Links heb ik reeds een stuk metaalplaat voorbereid. De zijkanten met een nog vrij scherp scalpel, de cirkel in het midden trek ik heel zacht met een cirkelsnijder voor en snij dan verder met dat scalpel. De schroefgaatjes zijn eerst met 0.30mm geboord en dan met een iets grotere diameter.

attachment.jpg

Na het losmaken wordt er nog wat gepast en bijgesneden.

attachment.jpg

Het stuk is hier vastgekleefd met secondelijm. Daarvoor is het eerst onderaan geschuurd tegen de boorbramen, vastgeklemd en overal vlak aangeduwd voor er lijm tussen gedruppeld werd langs de koepelring en zo naar buiten toe.

De laatste dagen was er wel wat afleiding, zo heb ik ook een hok gemaakt voor mijn nieuwe microgekko's:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En heb ik ook een jongetje geholpen dat een ondergrondje voor zijn tank wilde maken, in 1/72 dan nog. Hij heeft dit haast allemaal zelf gemaakt:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het is weer tijd voor een grote update.

attachment.jpg

De turret heeft nu lang genoeg onaangeroerd gelegen, ik wilde eens kijken of de aankoop van de AFV loop echt de moeite waard was. Je ziet dat voor de eerste tot de derde serie 232's de loop een KWK30 L/55 was. Ik heb de loop van AFV bovenaan gelegd en de loop van Tamiya in de turret gedry-fit.

attachment.jpg

De loop is blijkbaar wel te kort om zonder verlenging in de mantlet te installeren. Misschien had AFV een gewijzigde mantlet met een vooruitstekend gedeelte? Ik heb het moeten oplossen met een stukje aluminiumbuis maar dit valt na het schilderen waarschijnlijk niet op omdat de diameter identiek is.

attachment.jpg

De turret ligt hier naast een tekening van een voertuig van de vierde en vijfde serie, waar de langere loop gebruikt werd. Of dit overeenkomt met de KWK 38 L/55 is me niet zo duidelijk. De loop is dus niet helemaal onbruikbaar maar er zijn wel geen flash suppressor-openingen.

attachment.jpg

Een andere kwestie op de bovenbouw zijn de beschermbeugels voor de richtingaanwijzers. Ik had eerst die van de kit nagebouwd in ijzerdraad van 1mm diameter. Op de foto zie je dat onderaan liggen. Het leek er echter op, dat het stuk op de foto's veel dunner was. Daar mat ik 2mm op 10 cm voor de rechte hoek. Mijn geplooide stukje was maar 2cm, dus moest de draad eerder mijn 0,6mm diameter messingdraad worden, die links in beeld komt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier is de messingdraad al in de gaten gekleefd. Die zijn natuurlijk een stuk te groot, dus moesten ze later dichtgeplamuurd worden.

attachment.jpg

Op de fenders komen ook de afstandhouders. Volgens alle plannen die ik vind, klopt de lengte van de Voyager exemplaren en zijn de AFV stukken die ik bij de loop kocht, een stuk te lang. Waar deze dan op gebaseerd zijn, heb ik nog niet gevonden. Ik vind het wel spijtig dat de locator pins onder aan de staven korter dan een millimeter zijn. Dit is net genoeg voor de PE bevestigingsring die er nog over moet, maar niet om een stevige hechting met de fenders te bekomen, eentje die er tegen bestand is dat je het voertuig op een hoek al eens onbewust aanraakt. Ik heb de groteren locator holes van de kit eerst nog dichtgekleefd met styreenassen en terug glad gemaakt, maar de pinnen blijven niet goed in mijn nieuw geboorde gaatjes zitten omdat ze niet door het plastic heen gaan.

attachment.jpg

Een andere toevoeging van Voyager aan de gedraaide stukken zijn twee minuscule conische bouten die Tamiya vergeten is op de koepel. Deze waren met een voorgeboord gaatje goed te installeren.

attachment.jpg

Ik heb de luiken op de koepel nog niet bevestigd omdat de meegeleverde types kunnen variëren naargelang welke versie je gaat bouwen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zie je de nieuwe toevoegingen op de kit, met ook een duidelijk zicht op het reeds geleverde plamuurwerk. Je merkt dat ook de lasnaden bijgewerkt zijn, zodat je geen indruk van opgekleefde PE-strips meer hebt.

attachment.jpg

Ik besloot nog een brok PE aan te pakken, de voorraadmand vooraan het voertuig. Hier moesten veel kleine boutjes op gekleefd worden. Deze ontdoen van hun bramen is een fijne klus, die ik op een keramische tegel uitvoer met een rond scalpel.

attachment.jpg

attachment.jpg

Toch was er een PE-onderdeel dat niet helemaal lekker zat. Het zou achter de plaat gemonteerd moeten worden maar steekt hier vooraan uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij een controle in Nuts&Bolts zit de mand ver genoeg. Het V-profiel heeft wel een heel andere hoek, het zou op de tekening niet in een punt eindigen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Uiteindelijk is het stuk lager op de plaat bevestigd en maakt het toch het nodige contact. Er is nog een resin Notek-licht aan toegevoegd en ik heb ook de MG34 gemonteerd. Het is de nieuw gegoten plastic versie van Tamiya, die ermee door kan, maar die nog vooraan uitgeboord moet worden.
 
Ook deze is de moeite om te volgen , zeker uw uitleg blijft interessant om te volgen
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan