Hoofdsponsor

1/35 Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"[wip]

Bedankt voor de complimentjes! Ik denk ook niet dat het de bedoeling van deze figuren is dat het voertuig terwijl rijdt. Ik heb gisteren ook nog het zwart voor de banden gedaan. Ik heb geprobeerd om er daarna nog een druppel grijs over te doen tegen de profielen aan. Dan ben ik geëindigd bij het Gun Metal op de lopen en de tools.

attachment.jpg

Maskeren was niet zo simpel, de naaf zit een stuk hoger dan de rand en er is ook nog dat ventieltje. Daarom wordt een ringetje gesneden met de cirkelsnijder en daar een stukje uit gehaald.

attachment.jpg

Dan wordt de overblijvende bol in het midden gekleefd.

attachment.jpg

Tenslotte wordt er een gomslangetje over de kier en het centergaatje gekleefd.

attachment.jpg

De achterkant wordt met een eenvoudige schijf afgeplakt.

attachment.jpg

Alles wordt Tamiya zwart gespoten.

attachment.jpg

Het zwart is goed gelukt, hier zie je wel dat het bruin wat pokdalig is. Dit is gelukkig niet over het hele model zo, de turret is beter gelukt.

attachment.jpg

Die is hier afgedekt met een papiertje. De loop moest naderhand wel wat gepolijst worden.

attachment.jpg

Een schop wordt apart afgeplakt op de hull.
 
Het gaat goed vooruit met de 8-Rad, er konden al decals geplakt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Die zijn die uit de doos van Tamiya. Ze zijn niet slecht maar wat kwetsbaar bij het losmaken. Een ander probleem is dat meerdere decals op onmogelijke plaatsen komen.

attachment.jpg

Deze decal komt op de louvers achteraan, waardoor het zinloos is er een decal voor te gebruiken. Ik heb hem weer weggehaald aangezien er een reservewiel op die plek komt. Zulke wielen hadden een overtrek waar het insigne op overgenomen werd, al heb ik zoiets niet gezien bij de resinset. Het bijgevoegde reservewiel had ook geen bevestigingsmoeren aan de binnenzijde, ik heb er zelf moeten voorzien.

attachment.jpg

Ik heb de decals voor de vierde versie uit de doos gebruikt. Die heeft een iets andere camo dan voorzien, maar dat zal straks niet meer zo opvallen.

attachment.jpg

De achterste nummerplaten moesten bijgeknipt worden om op de bordjes van Voyager te passen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er is wel wat gechipt met behulp van Vallejo donkergrijs en rood om wat roestwerking te verkrijgen. Ik heb meer maar kleinere chips geplaatst dan ik gewoonlijk doe.

attachment.jpg

De antenne is ook vervolledigd met een schratch vakwerkje. Dat staat nu ook al in de verf.

attachment.jpg

Een van de figuren is terug ontdaan van de grondverf, ik vond dat deze er dikker op lag dan bij zijn collega. Er is acetonvrije nagellakremover gebruikt, geen probleem voor het resin.

attachment.jpg

Omdat ik de afwerking wat monotoon vond en er toch een probleem met de textuur was, is er besloten om een wintercamouflage te spuiten en dit met gebruikmaking van de haarlaktechniek. Aan vier zijden is de 8-Rad ingespoten met dit welriekende goedje. Ik heb de decals en de gun metal vlakken afgedekt met kneedgom.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik wist dat de verf die ik hiervoor wilde gebruiken, het niet goed doet in de airbrush. De verflaag moest er ter plekke aangebracht lijken, dus verschillen in verzadiging en spetters konden weinig kwaad. Wat teveel was, zou ik toch kunnen weghalen later. Tenminste, dat hoopte ik, want op de Crab was dat effect beperkt tot de bovenzijde van de tank.

attachment.jpg

Ik moest me geen zorgen maken, want zoals verwacht reageerde de Vallejo Air goed op de haarlak. Er was wel een lichte ophoping van de lak onder de kneedgom, zodat de insignes er niet helemaal ingeblend uitzien. Ik heb de winterjas terug weggechipt op alle plekken waar er normaal gezien ook schaduw gecreeëerd wordt, zodat veel van de chips terug zichtbaar geworden zijn. Ik denk dat er nog een paar chips opnieuw gezet gaan worden over het wit heen, zodat je een gelaagdheid krijgt. Daarna komt dan nog een wash.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb even gezocht naar voorbeelden van een sneeuwcamo over zandbruin, aangezien de voorbeelden uit het boek steeds in Panzergrau staan. Ik vond op het net nog bouwers die het gedaan hadden, maar ik kan niet garanderen dat een versie 2 er echt zo uitgezien kan hebben. Dit leek me gewoon de beste optie.
 
Steven je bent weer stevig in " Enterprise " aan het knoeften ( werken ) maar uw kwaliteit van bouwen lijd er toch niet onder
amaai toch weer fantastisch wat we te zien krijgen , ik denk dat de volgende leden dag er een extra tafel voor u moet gereserveerd worden , maar ik kijk er al naar uit
grt
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan