Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
problemen met satijnglans
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: problemen met satijnglans

Standaard problemen met satijnglans

Beste allemaal, zowel met acrylverf (waterbasis) als met enamelverf (oliebasis) matte verf, heb ik het probleem dat de
    geschilderde oppervlakken na drogen een satijnglans krijgen i.p.v. een matte schildering

Weet iemand hoe dit komt, en hoe ik een goede matte schildering kan bekomen ?

Bedankt op voorhand voor de antwoorden die ik verwacht

Standaard

Hey,

Inderdaad, ik zie dit bij velen. De werkstukken na te behandelen met een matte vernis is steeds aan te raden.

Standaard

Beste Bayer
    Dat probleem heb ik ook al eens gehad , nu Vallejo heeft niet direct een matte verf maar verleden week was ik bij Oldieman en die gebruikt nogal tamelijk veel Revell acryl je weet met die vierkante rare potjes , en hij had een chassis gespoten en die was heel erg mat net velours als het dat is wat je nodig hebt Revell verf
    een andere reden kan zijn dat je uw verfjes niet genoeg schud , roert of mengt want het matte komt van een toevoegsel dat zeer goed gemengd moet worden
    Grt
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Hoi Bayer,

Mischien is het mogelijk een bouwverslag te plaatsen met foto's van het project waar u mee bezig bent dan kan men u beter helpen, is maar een idee.

Standaard

Hoi Bayer,

wat Coachke zei is inderdaad erg belangrijk, op bijv. potjes van Humbrol (enamel) staat al aangegeven dat
    je de verf minstens 30 sec. moet roeren (ik doe liever 1 min.).

In de flesjes van Vallejo Model Colour kan de verf na een tijd stilstaan als een dikke substantie
    onderin gaan zitten waarbij even schudden niet meer goed werkt.
    Een glazen kogeltje toevoegen aan zo'n flesje kan daarbij goed helpen (zie hier)
    Vooraf het schudden de doseertuit verwijderen en met een stokje de dikke massa even omroeren helpt goed.

Je kunt voor grondig schudden ook een decoupeer zaagmachine gebruiken.
    Een HowTo staat hier. Mocht je de plaatjes niet kunnen zien
    dan kun je eventueel jouw internet browser aanpassen (zie hier) Gaat dat niet, no worries, ik ga zeer binnenkort de linkjes vervangen.

Voor echt matte finish gebruik ik ook wel eens "mat medium" (flat medium)
    Dat is het spul wat normaal al in matte verfjes zit, maar dit medium kan men zelf toevoegen
    aan niet matte kleuren zodat men toch een matte afwerking krijgt, maar werkt ook bij matte verf die toch niet helemaal mat opdroogt.
    Dit "mat medium" of "flat medium" is apart verkrijgbaar voor enamels en acryl.

succes !

groet
    "The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules..." (Capt. Barbossa, 1685)

Standaard

Beste BAYER,

Mogelijk gebruik je te veel thinner om je verf te verdunnen. Hoe meer thinner je gebruikt hoe meer je verf en/of vernis gaat glanzen.

Mvg

Goede topic beantwoorder

Standaard

Bayer, jij bouwt gewoonlijk militaire voertuigen, lees ik. Daarbij is een matte afwerking inderdaad gewenst, maar in het geval dat er meerdere decals op je voertuig komen, is het toch de bedoeling dat je je voertuig minstens gedeeltelijk in de glans zet. Ook maakt zo'n glanslaag het gemakkelijker om eventuele verwering op je tank te regelen, door een wash aan te brengen die zich op een matte laag alleen maar slecht zou verspreiden en ook slecht weg te wassen zou zijn. Je kan een gelijkmatige matte afwerking krijgen door het eerder vernoemde matte vernis. Zelf gebruik ik nu Vallejo matvernis. Ik stel ook vast dat een filter op enamel-basis een heel matte afwerking oplevert. Ik gebruik wel geregeld een filter van AK.

Standaard

Allemaal bedankt voor de raad en uitleg, ik ga het eens uitproberen

Standaard

Aqua Color van Revell, mat is mat en glans is glans.
    Tot nu toe altijd met goede resultaten.
    Grtz Erik.
    Bezig aan een treintafel en hier en daar de diepvriezer uitladen.

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten