Hoofdsponsor

1/1 Fallschirmjagergewehr FG-42 (3D Print )

Yamato

Well-known member
Registered
Lid geworden
22 okt 2009
Berichten
291
Nu we het eventjes gehad hebben met het printen van een stormtrooper kostuum, is het tijd voor eens iets anders.
Geen simpele beeldjes waarvan je zegt: mooi, en nu? Gooi maar op de hoop...
Een heus op schaal 1/1 Duits Fallschirmjagergewehr FG-42. Blijkbaar was dit een speciaal ontwikkelde spuit voor de Duitse parachutisten. Maar van de geschiedenis hiervan weet ik niets, ik verwijs hiervoor naar het alwetend internet...

Goed, alle stukjes zijn present om te printen met uitzondering van de veren. "In principe" is dit dus een werkende kopie.
Ik benadruk "in principe". Dit is enkel voor hier tegen de muur te zetten in de "mancave". Ik zal ook een aantal stukjes eruit laten. Zo zijn deze replica's zijn niet in staat om ook maar één kogel af te vuren tenzij je zelfmoord in gedachten hebt! DUS PROBEER DIT NIET! HET ZAL NIET WERKEN!
Nog een reden waarom dit geen werkende replica's zijn is omdat de gewone 3D-printers en hun gebruikte grondstof wel wat krimp hebben waardoor de pasvorm wat tekort schiet. Dit ondervind ik ook aan het schuurwerk hieraan. En die PLA is wel hard. Dus zweten hoort erbij.
Voor de mannen die het zelf ook eens willen printen:
https://grabcad.com/library/fallschirmjagergewehr-fg-42-1-2


Dit is de hoop plastic:
IMG_1663.jpg

Ongeveer 1kg gebruikt PLA (steunmateriaal inbegrepen). Printtijd ongeveer 2 weken (de momenten dat de printer draaide, geen 2 weken continu). Printtijd van de grootste stukken: ongeveer 12u per stuk. De stukken zijn niet massief geprint. 20% vulling. Hierdoor zijn ze ook "meer breekbaar" en zeker enkel maar bruikbaar voor tentoonstelling.

Eventjes wat meer overzicht met een aantal grote stukken:
IMG_1664.jpg

Eventjes wat in elkaar gestoken om eens een idee te krijgen. De lat is 90cm lang. De stukken zitten nog niet op hun precieze plaats.
IMG_1665.jpg

Tot nu toe is dit wel een leuk project. Veel schuurwerk om sommige onderdelen in elkaar te krijgen alsook om de buitenkant mooi glad te krijgen om dan te schilderen. We zijn er nog bijlange niet, maar dit wordt een leuk tussendoortje voor als we weer eens uitgekeken zijn op een project.


Disclaimer: Nog eens benadrukken dat dit enkel een prop is, speelgoed. Dit is GEEN bruikbaar wapen. Gelieve dit dan ook niet zo te behandelen. Ik ben niet verantwoordelijk voor mensen die dit anders wensen te maken/gebruiken.
 
Ha, dit is eentje om te volgen en ook mijn zoon zal dit een interessant onderwerp vinden. Hij heeft namelijk een volledig reenactment kostuum van een fallschirmjäger maar geen FG 42 maar een (wel schietende met gaspatronen) MP40.

Veel plezier met dit project.

JM
 
Sehr schön Herr Yamato !! krijg meteen trek in zo een model voor aan de muur.
Zal in klompenland wel niet mogen...lijkt te echt.

maak er wat moois van :D
 
PLA schuren is wel een p.i.t.a. hé...
Misschien zijn er wel enkele methodes met minder elleboogvet.
- spuitplamuur (verkrijgbaar bij auto5), en best wel betaalbaar, nog steeds wat schuurwerk nodig maar een pak minder,
- of XTC3D, een soort 2-componenten primer op te borstelen maar a rato van zo'n kleine 30 euro per paketje best wel duur.

Maar alvast bedankt voor de download-link.
 
Schitterend!!

Met onze Living History groep zijn we ook oude (Mauser M1889 FN) grendelgeweren aan het namaken in hout, metaal en 3D.
En dit gelet op het aflopen van de uitzonderingsregels gedurende 14-18.
Het 3D printen in plastiek is inderdaad enkel maar voor de 'show'. Het breekt na enkele keren "gebruik" en is inderdaad nooit maatvast...
Vandaar dat we de eerste stappen hebben gezet naar 3D waterzagen in metaal.
Al doende leert me... ;-)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan