Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Biber Submarine 1/35 Italeri [wip] Einddatum: 25-05-2018

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.452
Voor de groepsbouw bestaat mijn bijdrage uit de Biber dwergonderzeeër van Italeri.

bib_001.jpg


De biber is een 1-persoonsonderzeeër van de kriegsmarine, 8.9m lang, 1.6m breed en evenhoog. Daarmee waren ze de kleinste duikboten in dienst. Deze was bewapend met ofwel 2 51.5cm Torpedo's of 2 mijnen. Hun voornaamste doel was het mee helpen beschermen van de kustlijn in geval van een invasie en het aanvallen van schepen/konvooien dicht bij de kust.

Door hun eenvoudige makelij slopen er ook fouten in het ontwerp, en samen met onvoldoende getraind bedieningspersoneel was hun toegevoegde waarde zo goed als niks, ondanks 342 geleverde exemplaren.

De romp bestond uit een 3mm dikke staalplaat met een aluminium toren erbovenop geschroefd. Deze toren bevatte 4 kijkvensters in gewapend glas, zodat de bestuurder naar buiten kon kijken. Vooraan en achteraan waren twee duiktanks voorzien. De stuurvlakken waren gemaakt uit hout, en om te proberen gelijktijdig de richting, diepte en periscoop te bedienen maakte het zo goed als onmogelijk om deze door 1 persoon te bedienen. Daarbij kwam nog het ontbreken van compensatie en trimtanks wat de taak van de piloot nog verder bemoeilijkte. Verder was de periscoop van slechte kwaliteit, zodat nachtaanvallen vanaf het oppervlak dienden uitgevoerd te worden. Ook stierven veel piloten door CO-vergiftiging (wat het lot was van veel bemanningen van mini-onderzeeërs) als de snorkel voor de uitlaatgassen volliep met water:
654472.jpg

(bron: http://www.militarymodelling.com, aangespoelde biber met dode piloot)

Verder kregen de piloten op hun missies die soms tot 2 dagen konden duren een drug genaamd D-IX mee of chocoladetabletten met cafeïne.

Als bewapening konden twee TIIIc torpedo's meegevoerd worden die uit zichzelf dreven door het aantal batterijen intern te verminderen, 2 zeemijnen, of een combinatie van deze twee. Deze werden meegevoerd in buisvormige holtes in de romp, die de totale breedte van het voertuig reduceerden, waardoor het gemakkelijker kon getransporteerd worden over de weg. Daar waren ze natuurlijk ook kwetsbaar, vooral vanuit de lucht:
654502.jpg


654461.jpg

(bron: http://www.militarymodelling.com en discovery)

De operationele inzet was miniem. Bij de eerste operatie in de haven van Fécamp (30 augustus 1944), werden 22 onderzeeërs gelanceerd, 14 wisten uit de haven te komen, en daarvan bereikten slechts 2 boten het operatiegebied...

Bij de aanvallen in de Schelde rond de 22/23 December vertrokken 18 Bibers, waarvan er 1 terugkeerde. 1 Geallieerd schip werd gezonken. Bij verdere operaties werden nog eens 14 Bibers ingezet zonder resultaat en ze gingen allemaal verloren. Op 27 december werd een torpedo te vroeg gelost, en gingen door "friendly fire" 11 Bibers verloren, waarvan er 3 opnieuw konden ingezet worden. Bij verdere operaties werden geen successen meer geboekt, enkel hoog oplopende verliezen.

In januari 1945 werd een aanval gepland op een Russisch schip de Arkhangelsk, waarbij de Bibers via grotere U-boten binnen bereik van de haven zouden gebracht worden. Door de trillingen van de dieselmotoren kwam er water binnen in de onderzeeërs en op het moment van de geplande aanval waren geen schepen in de haven, waardoor deze afgeblazen werd.

Nu ja,

het model komt in een doos, eens je deze opent heb je normaal gezien sprues, maar in dit geval ook nogal wat losse delen:
469043-11032-99.jpg

en hoe dit gebeurd is???
469042-11032-69.jpg

469044-11032-76.jpg

469046-11032-68.jpg

tss....
469047-11032-26.jpg

een beetje PE en decals:
469045-11032-75.jpg

De bedoeling is om binnen 4 weken de camo vanop de boxart te proberen...

in de romp zitten nogal wat sinkmarks:
469048-11032-45.jpg

en een beetje schrapen later:
469052-11032-49.jpg

ook de buis en het eerste stukje PE werden gemonteerd.

Daarna ben ik begonnen aan de torpedo's:
469049-11032-32.jpg

Deze naden dienen uitgeschuurd te worden, wat niet zo'n probleem is. Door het afbreken waren er wel putjes zichtbaar, deze heb ik opgevuld met schaafsel van de sprues en tamiya extra thin. Daarna schuren. Ik heb het ook zo gedaan om de haarlijntjes op de vullen die soms als naad overblijven:

469050-11032-95.jpg

aan de schroeven is ook nogal wat werk om deze kappen op te schonen:
469053-11032-48.jpg

Idem met de contact-ontstekers op de neus, maar deze breken al af door ernaar te kijken... dat belooft...
 
Laatst bewerkt:
Goeie intro, hopelijk ga je dit model beter maken dan hoe Italeri het bij jou heeft afgeleverd.

Veel succes en plezier gewenst!
 
wederom een raar geval , ik had er tot nu toe nooit van gehoord , zonde van al de kapotte stukjes maar het zal in uw handen wel goed komen
suc6
Marc
 
Veel plezier met deze.
 
Toen Ron nog Ronnie was :) ging hij met zijn ouders regelmatig naar een dierentuin in Wassenaar en wat hadden ze daar liggen in de speeltuin.... juist een Biber, Als ik zo`n duikbootje voorbij zie komen moet ik daar steeds aan terug denken.

Succes met de bouw.
 
Nice Bart ,veel succes ...zal ik met plezier volgen want heb ik altijd een speciaal'ke gevonden :)
 
Meen dat er zo één ligt in het museum te Ramskapelle, kan daar wel foto's van overmaken indien gewenst.
Let op: de beide roeren in het staartstuk waren in hout.

Bestaat ook een goed boek in het Nederlands over deze en andere types kleine duikboten welke aan onze kusten (B & Nl) gebruikt werden.
"Klein Venijn", Kleinkampfmittel en de konvooivaart op Antwerpen 1944-1945 geschreven door Cor Heijkoop, uitgave ADZ Vlissingen ISBN 978-90-72838-47-6.

Veel succes met de bouw.
 
Kga deze zeker volgen;heb lange tijd getwijfeld om deze ook te kopen maar ben dan gevallen voor de u-boot VII c/41 1/144 die één van mijn volgende projecten wordt.
Hebben toch altijd iets mysterieus die submarines...
Alvast veel succes en wat de mankementen betreft..in uw handen een lachertje..!!

Grtz yves,
 
Bart , nog een foto van een U-Boot Biber gevonden op FB ;)

attachment.jpg
 
Hola,

Dit is een specialleke welke ik zeker ga volgen.

En zoals Erwin schreef, er is er eentje te bezichtigen in het For Freedom Museum in Ramskapelle.
Of je kan wat verder rijden tot aan 'Le Blockhaus' in noord Frankrijk, daar ligt er volgens mij ook eentje.

Grtz.

Luc8)
 
Hey,

Inderdaad, beiden kloppen, eentje in Ramskapelle en eentje bij het grote blokhuis in Noord-Frankrijk.
Eveneens zijn die dingen bij ons sterk ingezet bij het 'terug' veroveren van de haven van Antwerpen. De Biebers kwamen vanuit de Nederlandse kusten of van Rotterdam (uit Oorlogshaven Rotterdam van Walburg Pers, ISBN 90-5730-673-5). ;)
 
bedankt voor de tips en interesse... neen... geen bezoekjes aan musea (toch niet tijdens deze bouw... basic, RUDD, OOB remember??? Misschien later... Die in overloon heb ik wel al een uitgebreide fotoreportage van...

Inderdaad zijn ze sterk ingezet bij ons voor de haven, maar er zijn er heel wat verloren gegaan zonder noemenswaardig resultaat... (Ik dacht 1 gezonken schip uiteindelijk, en voor de rest veel verdwenen bemanningen, dus hoeveel er uiteindelijk een naamloos graf gevonden hebben sta ik liever niet bij stil...

Waar ben ik momenteel:

De romp is zo goed als gemonteerd, nu nog een laatste inspectie, nog eens kijken om de CA een beetje op te schonen, enz...

472549-11032-58.jpg


472550-11032-99.jpg


472551-11032-52.jpg


472552-11032-29.jpg


Het was eerst de bedoeling het luik open te zetten, maar door de uitstoterrondjes in het luik ben ik daarvan afgestapt:
472557-11032-46.jpg


en de torpedo's zijn ook al gemonteerd en geschuurd:
472554-11032-45.jpg


472555-11032-33.jpg


Ik bekijk nog even of ik die naadjes op de ontstekers kan verwijderen, maar die zijn zodanig fragiel dat ze alleen al afbreken door ernaar te kijken, laat staan dat je ze afschraapt met een mesje...
 
Laatst bewerkt:
Dat schiet hier aardig op.. Mooie bouw trouwens en die PE het geeft toch die meerwaarde vind ik persoonlijk.

Grtz yves,
 
Ja dat komt hier goed van de grond, mooie vorderingen silenoz.
 
Goeie start alvast Bart, je hebt nog 11 dagen om deze af te ronden (wat gaat de tijd snel he ; ) ). Ik heb deze als WIP-project bijgevoegd in de werklijst.
 
Hoi eindelijk weer een vervolg, bednakt voor de aanmoedigingen.

Tijdje relatief stil gelegen, maar ondertussen veel geschuurd op de naadjes... Persoonlijk moet ik zeggen dat ik tevreden ben. Moest misschien nog iets fijner gegaan zijn met schuren, zodat het op sommige plaatsen nog iets gladder was, maar al bij al zijn er na het primeren zo goed als geen foutjes zichtbaar op de naden... vind ik persoonlijk een klein succes. Enkel op de torpedo's zijn er een paar foutjes, maar deze komen op beide torpedo's tegen de lanceerrail bij montage, dus zijn ze niet zichtbaar...

474844-11032-55.jpg


474845-11032-18.jpg


474843-11032-77.jpg

En vooral getwijfeld over de te volgen stappen voor het spuiten. Momenteel denk ik dat ik eruit ben.

Eerst een zwarte primer aangebracht, daarna misschien met een antraciet erover, maar daar twijfel ik nog over. Daarna van bleek naar donker vlakken spuiten en afplakken om dan te eindigen met het grijs....
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan