Hoofdsponsor

1/72 Messerschmitt Me 609 [wip]

yves

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mei 2013
Berichten
1.902
Het volgende projectje is een kit die ik gekregen heb van een klant die eveneens dezelfde hobby deelt..
Normaal hou ik 1/72 schaal voor jets...

attachment.jpg

Eerlijk gezegd is deze mij persoonlijk onbekend,maar de zeldzaamheid heeft mij getriggerd om deze toch te starten.
Heb er niet bijster veel over terug gevonden..
Blijkt eigenlijk dat deze uitvoering nooit echt operationeel is geweest..

Dit project werd opgezet naar een specificatie die in 1941 werd uitgeschreven. Het ontwerp moest zo veel mogelijk gebruikmaken van bestaande onderdelen. De achterliggende gedachten was dat dit de productielijnen van bestaande toestellen zo min mogelijk zou verstoren. Het ontwerp bestond feitelijk uit twee Me 309 rompen. Deze werden samengevoegd door middel van een nieuw vleugelmiddenstuk en een aangepaste staartsectie. Op dat moment werd er bij Messerschmitt gewerkt aan een ander project, de Bf 109Z. Het prototype verongelukte echter tijdens een van de testvluchten. In 1943 werd de ontwikkeling van de Me 309 stopgezet. De ervaringen die men met dit project had opgedaan werden later verwerkt in een aantal andere projecten, zoals de Me 509 en de Me 609. Het ontwerp kon veel onderdelen van de Me 309 (romp, motoren en 80% van de vleugels) hergebruiken.

Tegen de tijd dat het toestel gereed zou zijn bleek echter dat de Me 262 alle taken die men in gedachte had voor de Me 609 kon uitvoeren. Na 1944 werd er dan ook niet meer verder gewerkt aan het Me 609 project.

Er waren twee uitvoeringen:

De jageruitvoering had een bewapening van twee 30 MK108 kanonnen onder het vleugelmiddenstuk. Tevens was er de mogelijkheid voor twee 30 mm MK108 kanonnen onder de vleugels. Er kon ook een 500 kg SC500 of twee 250 kg SC250 bommen onder het vleugelmiddenstuk worden vervoerd.

De bommenwerperuitvoering had slechts een bewapening van een 30 mm MK108 kanon. Er kon extra brandstof in de lege cockpit worden vervoerd. De bommenlading kon bestaan uit twee 1.000 kg SC1000 bommen die onder de romp werd vervoerd.(Bron:Wikipedia)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De bouw handleiding qua cockpit was zeer sober,deze heb ik jullie dus onthouden en ineens beginnen met de foto van de twee fuselage...
Heb de paneellijnen wat meer ingekerfd,en alles in zwarte primer gezet,aan opvul en schuurwerk ontbrak het niet.

attachment.jpg

De twee met elkaar verbonden dmv van het vleugelmiddelstuk alsook het staartmiddenstuk.Ook hier weer veel te vullen en schuren..

attachment.jpg

Staartstukken erop bevestigd..

attachment.jpg

Ga deze in de bommenwerperuitvoering doen angezien er niets voorzien is van boordkanonnen.

Zo heren tot hier ben ik al geraakt...tot de volgende update!!

Grtz yves,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
raar machien he Yves maar ja er werden wel meer rare zaken gebouwd
Ben zeer nieuwsgierig naar het vervolg
Suc6 makker
Marc
 
Eentje om te volgen. Stoeltje bijgezet.
 
Zet mij erbij en dank voor uitleg want had het ook nog niet gezien.
 
Deze kende ik ook niet, ik dacht eerst dat het de gewone zwilling was... Lijkt ook zo, maar met een cockpit met beter zicht enz... moet niet zo gemakkelijk te landen geweest zijn met het onderstel zo...

Sowieso veel succes, en geniet van die Huma-kit...
 
Heel veel succes en ook een stoeltje bijgeschoven
 
Ja er werden wel meer van dat soort rariteiten ontworpen... leuk dat je deze gaat bouwen. Ik wens je er veel succes mee en kijk vanachter het hek langs de startbaan mee.
 
1 van de vele Duitse testvliegtuigen.
Dat zo een systeem wel operationeel kan worden hebben de Amerikanen later bewezen met hun Twin Mustang.
 
@Coach: Is idd een specialleke...bedankt!
@Jeanke: Bedankt om volgen ,zet er u gerust bij!
@Pascal: Zet er u ook bij maat,de info was voor mij ook nieuw.
@Silenoz: Bedankt,is eerste kit van Huma voor mij,voordien niet bekend!
@Aris: Merci en kom er bij..!
@Roy: Hij heeft wel iets raar deze jongen,bedankt voor de interesse.
@Erwin: Heb ondertussen die Mustang Twin eens opgezocht en heeft idd toch iets op zijn dienstjaren staan..

Grtz yves,
 
het merk is jammer genoeg ter ziele gegaag, maar het had wel mooie aparte modellen, en voor zijn tijd het meest filigrane spuitwerk dat er was denk ik...

ik heb er een kit of 4 van, er is werk aan, maar...
 
het merk is jammer genoeg ter ziele gegaag, maar het had wel mooie aparte modellen, en voor zijn tijd het meest filigrane spuitwerk dat er was denk ik...

ik heb er een kit of 4 van, er is werk aan, maar...

Inderdaad ..er is werk aan maar tergelijkertijd is het zalig om bouwen,is het misschien door het aparte model ...het is zalig bouwen!!
Eén ding is mij opgevallen ,ze zijn nie echt goedkoop voor 1/72

Grtz yves,
 
Weer wat schuur- en plakwerk verricht..De onderzijde en alsook het landigsgestel primer gekregen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Alles is nu klaar voor volledige montage...dan krijgt deze zijn kleurtje,hoewel ik hier nog niet uit ben aangezien zij de RLM kleuren 74/75 voorstellen en deze van mijn part redelijk donker overkomen in vergegeljking met het voorbeeld op de kit!?
Nog even wat zoekwerk voor eventueel alternatieve kleuren en anders word het eigen improvisatie! ;)

attachment.jpg

Till next time..

Grtz yves,
 
Bijdeze mag hier ook een slotje op...
Eindfoto's..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik had mijne spiegel best eerst eens afgekuist...Was een leuk model om te bouwen. :-)

Grtz yves,
 
Apart model dat zeker gezien mag worden.
Q: geen Swastikas op de staart?
 
Apart model dat zeker gezien mag worden.
Q: geen Swastikas op de staart?

Bedankt Erwin, nee maat, zat nie in de decals.. Had wel mooi gestaan.

Grtz yves,
 
Mooi werk Yves. Is wel een speciaal model.
 
Toch echt wel iets speciaal en mooi gedaan .
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan