Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/35 ZBD-09 Snow Leopard [wip] - Pagina 2
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 21 van 21

Discussie: ZBD-09 Snow Leopard [wip]

Goede topic beantwoorder

Standaard

Bedankt, Bart. Een korte update over de Snow Leopard: de banden kregen een whitewall door met een cirkelsnijder een paar stukken tape af te snijden. De tape hechtte nauwelijks aan het vinyl maar het spuiten ging toch erg goed. Er is Tamiya wit gebruikt.

De romp is nog eens gespoten in Tamiya zwart om alle hoekjes te bereiken. Daarna is er een druppel of twee wit er bij gedaan en is er een post-shade gebruikt.

Goede topic beantwoorder

Standaard

Het is gebleken dat zwart toch niet in het camopatroon voorkomt. Er is vandaag een laag "Forest Green" Mr.Hobby H309 over gegaan. Het betekent ook dat er wel drie opeenvolgende kleuren groen en 1 geel zullen volgen, elk met een highlight en shadow.

Het plan met de camovlekken was ook niet helemaal goed afgeprint door het verschijnen van een Moiré-patroon, zodat sommige kleuren zebrastreepjes vertoonden. Ik heb alles met een fineliner overgetrokken om het originele patroon te kunnen volgen.

Goede topic beantwoorder

Standaard

Dit camopatroon kost me een boel voorbereidingswerk. Dat ligt voor een deel aan het kleurenschema dat Hobbyboss afgeleverd heeft. Ik zou tevreden kunnen zijn dat ik alle vijf de nodige aanzichten van het voertuig gekregen heb (al heb ik ontdekt dat ze soms wat afwijken van de foto uit het boek). Maar zelfs met zo'n volledig plan kan je niet meteen beginnen afplakken. er zijn namelijk delen van het voertuig waar de wanden onder een grote hoek staan met de vloerplaat. Zo is er de voorzijde onderaan, die een hoek van 35° vormt met de onderkant. Op die plaat zit een ingewikkelde camovlek in de eerste kleur die ik al gespoten heb. De breedte van de vlek klopt dus, maar de hoogte wordt verkort weergegeven. In plaats van dit aanzicht apart op het kleurenschema te zetten, laten ze het aan de bouwer over om te schatten waar de pixels dan moeten komen. Gelukkig heb ik in mijn opleiding als tekenaar ook projecties leren maken.

Elke horizontale lijn wordt geprojecteerd op een spiegellijn op 45°. Die projectie komt dan terecht op een lijn die een gelijke hoek vormt met de plaat in het andere aanzicht, 35°. De proporties van de horizontale lijnen worden dus herverdeeld over de correcte hoogte van de vlek. Op de X-as van deze vergelijking worden de coördinaten van de verticale lijnen neergezet. Dan wordt de vlek hertekend zodat de vorm bruikbaar wordt om uit te snijden.

Een stuk tape wordt op de snijmat gelegd en de papieren mal wordt hierop uitgelijnd. Met een scherp scalpel wordt de vlek uitgesneden en in delen op de hull gekleefd.

Op dit plaatje kan je zien hoeveel verschil dit geeft met het vooraanzicht op het kleurenschema. Snij je het uit zoals die afbeelding, dan lijkt de vlek platgeslagen. Deze operatie zal later nog eens herhaald moeten worden voor de lichte vlekken op dit gedeelte, maar die zullen met een negatieve masking afgeplakt worden.

Een kleinere vlek op de zijkant is ook geprojecteerd, maar dit gaf slechts een verschil van 1 mm. Dit kan dus uit de losse hand aangepast worden.

Deze vlek is grotendeels loodrecht getekend, maar een deel is onder een hoek groter dan 45°. De onderste eindjes moesten dus iets verlengd worden. Ik had zelfs de dikte van de klep niet meegerekend, dus kwam er nog een millimeter extra bij.

Dit heeft me nu reeds vier uur gekost en we zijn twee vlekken ver. De meeste tijd ging wel in de projectietekening zitten. Ik zag ook dat het bovenaanzicht linksboven grote stukken groen mist uit het vooraanzicht. Dat is een euvel dat ik wel vaker merk, producenten die de aanzichten van een model niet doen matchen. Ik denk dat het bovenaanzicht grotendeels verzonnen is, want op de foto uit het boek heeft de ZBL een overbelichte bovenkant en kan je slechts weinig opmaken van de inkleuring.

Standaard

Jaa Stevie,ge zijt weer op dreef he maat..weer zeer intens en mooi e werken die je hier tentoon spreid..
    Bij de intro van het topisc had ik niet zoiets van..ok ik volg ,maar je hebt mijn volle aandacht getrokken..

Grtz yves,
    They shall grow not old, as we that are left grow old:
    Age shall not weary them, nor the years condemn.
    At the going down of the sun and in the morning
    We will remember them....

Standaard

amaai Steven , dat is net een 3D puzzel , dat het goed komt twijfel ik niet , maar ge hebt hier uw handen vol
    Suc6 makker
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Goede topic beantwoorder

Standaard

Bedankt voor jullie aandacht, ik houd het nog vol maar er is nog niet de helft van alle vlekken voor de eerste kleur gemaskeerd. 1 zijkant en de achterkant zijn nu gedaan.

Vorderingen zullen er pas later dit weekend komen, want morgen zit ik in Overloon.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten