Hoofdsponsor

1/35 ZBD-09 Snow Leopard [DONE]

Netjes gedaan maar tussen de benen zie ik toch paar overgeslagen deeltjes. Mss met restjes decals .... ?
 
Die ga je niet zien, hij zit tot aan z'n middel in de ZBD.
 
Terwijl de mannetjes verder aangekleed worden, is de ZBL nu ook in de matte lak gezet. dat betekent dat nu ook de banden er op kunnen gezet worden. Ze worden eerst met een fijn schuurpad ontdaan van een gietnaad, waarbij het loopvlak ook wat matter en stoffiger wordt.

attachment.jpg

De banden gaan er makkelijk op maar de minste vervorming van het rubber levert een schilferende whitewall op, vooral daar waar de band het laatst over de velg moet gewipt worden. De verf springt er niet helemaal af, maar er ontstaan scheurtjes. Ik zag ook paradevoertuigen waar dit in werkelijkheid optrad, dus het is geen ramp. Ik heb de boel daarna toch maar eens opnieuw mat afgelakt om die schilfers terug te fixeren. Vooral het rechtervoorwiel lijkt getroffen, dat is op de volgende foto nog niet te zien. Daarom raad ik aan om de whitewall uiteindelijk op het voertuig uit te voeren met een masking voor de velg en het loopvlak.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik begon al materiaal te zoeken voor een ondergrondje, ik dacht aan zoiets als voor de ZLC maar dan zonder trottoir. De rode zuilen op de foto zouden ook mooi zijn, maar die staan daar wel op een afstand.

 
Beste Steven dit heb je weer ongelooflijk mooi voor elkaar gekregen
Die witte flanken zou het niet beter zijn moest je die in enamel verven die verf blijft redelijk soepel he
Marc
 
Bedankt, Marc. Sinds ik mijn huidige airbrush kocht, heb ik geen email meer gespoten. Ik ging eens kijken naar mijn voorraad kringwinkelfotokadertjes. Ik vond ook een mooi exemplaar dat groot genoeg was. Het was wel iets breder dan het voertuig, dus ging ik eens in mijn boekje kijken wat er als ondergrond gebruikt kon worden.

attachment.jpg

Er waren op de parade in 2009 in Peking afwisselend volle witte en onderbroken gele lijnen gespoten.

attachment.jpg

Daartussen liepen soms aanduidingen die een bepaald punt in de optocht leken aan te duiden. Zo wilde ik er ook iets bij halen.

attachment.jpg

Op de achtergrond viel me vooral dit element op. Het is een gebeeldhouwde zuil die zich voor het keizerlijk paleis bevond. Na even zoeken vond ik de naam, "huabiao".

attachment.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Huabiao#/media/File:Tiananmen_huabiao.jpg

Ik heb even gezocht of dat monument als souvenir te verkrijgen was. Als koelkastmagneet was het makkelijk te vinden, maar voor de rest vond ik alleen dure exemplaren in metaal terug, minstens 50 euro. Het ding leek me niet zomaar van een foto te reproduceren op schaal, dus liet ik het idee maar varen.

Ik begon maar aan de weg, eerst heb ik een stuk parketisolatieschuim zwart geschilderd. Daarna kwamen er banden in grijs en Flat Earth. Dan moest er gemaskeerd worden.

attachment.jpg

De volle lijn wordt tussen 2 kartonnen gespoten met Tamiya wit.

attachment.jpg

De stippellijn is eerst wit ingekleurd en daarna geel.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het resultaat van een paar opeenvolgende maskeringen, waarna er nog slijtagesporen op het tarmac gespoten zijn. Ook de figuren zijn al in een vergevorderd stadium. Ik heb de decals overgespoten met een schaduwtoon, zodat de overhangende delen van het kostuum meer diepte kregen. Daarna heb ik de figuren ingelijnd omdat er door de decal veel vormen nog moeilijk te onderscheiden waren. Ik heb enkele hoofden gedemonteerd en verwisseld, zodat de personen in de koepel een intercomverbinding hebben met de chauffeur. Er zijn nu ook insigne-decals en een paar delen zijn metallic ingekleurd. Voor de witte handschoenen heb ik een lichtblauwe pinwash gedaan, net zoals voor de anti-tankraketten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu die figuren nog mat krijgen.
 
Ik ben nog even bezig geweest met de achteruitkijkspiegels. Ik had ze eerst geprobeerd spiegelend te krijgen met de chromestift, maar dat werd net niet helemaal glad, het zijn ook grote spiegels om op te vullen. Daarom nam ik er maar wat Earth Metal overschotjes bij, die zijn altijd spiegelend gepolijst.

attachment.jpg

Ik haalde er stukjes af die ongeveer de zelfde grootte hadden en vijlde dat bij. Dat spul is wel bikkelhard.

attachment.jpg

De originele stukken plastic moesten er dan wel uit en de randjes moesten bijgeschuurd worden tot de nieuwe spiegels er net in pasten. Die moesten ook een beetje bol geplooid worden.

attachment.jpg

Het verschil is wel de moeite waard, in deze spiegels kan je de camo gereflecteerd zien.

attachment.jpg

attachment.jpg

De bemanning is intussen afgelakt en heeft definitief post gevat in de ZBD.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor de twee luiken van de koepel had ik de kleur van de binnenkant niet. Ik zag die wel bij de variant van de ZBD met het kanon. Ik heb dan maar zandkleur gekozen.

attachment.jpg
 
Steven dit heb je weer op zijn Steven's opgelost he
Knap
Marc
 
Dankuwel voor uw coaching, Marc. De eindfoto's worden nog even uitgesteld want ik wil eerst een naambordje fabriceren. Het wordt weer iets buitenissigs.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb twee Chinese draken in rode jaspis gekocht, die ik op een traditioneel dak wil plaatsen met er tussen het naambord. Dat kan nog van uitzicht veranderen, ik heb geprobeerd hangende panelen te tonen maar er zijn te weinig karakters per paneel. Het dak kan ik in klei boetseren of uit Evergreen buizen maken. Het bord zal de rand van het kader raken en iets schuin opgesteld worden zodat het makkelijker te lezen is van boven af.
 
Ik dacht dat het mogelijk was om aan dakpannen te geraken bij Artobi en er lag inderdaad een setje van Juweela.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er stonden twee soorten pannen op de doos maar je krijgt zeven keer dezelfde sprue. Als je goed kijkt, zitten er in elk rechterbovenhoekje 2 nokpannen. Het materiaal is gewoon oranje styreen. De pannen hebben echter een Europese dubbel gebogen vorm. ik kon ze als onderpannen gebruiken.

attachment.jpg

Om er een traditioneel Chinees dak van te maken, had ik echter ook een andere vorm nodig.

attachment.jpg
(fotohttps://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_glazed_roof_tile#/media/File:Glazed_tile.jpg).

De buisvormige pannen moest ik dus uit Evergreen maken. Ik heb 7mm diameter gebruikt.

attachment.jpg

De buis werd afgesneden en dan werd er een helft uit gezaagd zodat er nog een bruggetje bleef staan. Dat zou de dakrand vormen.

attachment.jpg

Dit betekende een paar uur werk maar er was anders niet aan gepast materiaal te komen.

attachment.jpg

De uiteinden werden dichtgemaakt met rond afgesneden plaatjes. Daar werd nog een strip Evergreen in gekleefd om de wand dikker te laten lijken.

attachment.jpg

De nok is gemaakt van een Evergreenplaatje. De draken kunnen er al op staan maar ik ga ze iets schuin inplanten.
 
Hi Steven mooi werk.
Toch een kleine opmerking over de armen bij de groet van de 2 figuren tenzij men dit daar zo doet wat ik toch betwijfel.
Hun handen zijn teveel naar hun achterhoofd .
Mooi gebouw en is belovend.
 
Merci, Pascal. Dat van de armen had ik zelf al gezien, maar ik had er weinig aan te beslissen, die zitten in deze houding vast aan de romp gegoten en die arm is zelfs iets overontwikkeld, net als in het echt waarschijnlijk. Het is wel mogelijk om het hoofd te draaien. Wat ik ook niet gedaan heb, is de schouderband van het geweer en een aantal rem- en andere leidingen (omdat er te weinig foto's zijn om die ineens goed te doen).
 
Het dakje staat nu al in de rode primer en ik heb ook een naambordje uitgesneden. De letters zijn gezet met een lettermal en dan uitgestoken met een scherp scalpel. Tamiya Extra Thin verzacht de randen van de letters.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het letterbordje is wel in de zwarte primer gezet om beter op te vallen.

attachment.jpg

Het geheel is nu goed om van boven af te bekijken, maar bij een laag zijaanzicht ontneemt het wel het uitzicht op het voertuig.

attachment.jpg
 
Jullie hebben even moeten wachten op de eindfoto's. Dat komt omdat ik nog wat werk heb moeten steken in het decor.

attachment.jpg

Ik had de tip gekregen om het gebouwde dak op een palenconstructie te plaatsen. Ik had hiervoor een stuk scheepsbeplanking gekocht, dat ik wilde bewerken tot wat houtsnijwerk. Daarvoor moesten de palen doorboord worden.

attachment.jpg

De plank is hier al gedeeltelijk uitgefreesd. Het wordt wel met een puntvijltje afgewerkt.

attachment.jpg

De palen zijn Vallejo Deep Green geschilderd. Het houtsnijwerk laat ik ongeschilderd. In het kader heb ik vier gaten geboord, want het diorama biedt ruimtelijk niet de mogelijkheid om er een gebouw in te integreren. De aslijn ligt iets anders en de rijstroken lopen nog door naast het dio. Het kader bleek geen hout maar iets zwarts dat gedeeltelijk smolt bij het boren, terwijl het toch makkelijk te snijden was. Toen de palen er met houtlijm in gekleefd waren, heb ik met glaslijm de draken op het plastic gekleefd.

attachment.jpg

Het naambordje werd beschilderd met Revell 92 messing. Daarmee was het paviljoentje afgewerkt. Ik moest toen nog wel het wegdek bewerken tot het wat minder glansde. Dat heb ik gedaan op verschillende manieren. Eerst is er een laag Vallejo Polyurethaanvernis verdund met water op gekwast. De volgende dag is er met AK filters op gewerkt, omdat me opgevallen was bij het G6-dio dat dit een mat resultaat gaf. Daarna is er nog met een spuitbus matte lak op gewerkt. Dit alles had nog niet het gewenste resultaat maar ik besloot nu het wegdek toch maar te bevestigen. Hier volgen de eindfoto's, ik heb het voertuig uiteindelijk niet vastgemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zijn niet meteen voertuigen in mijn stash die weer een urban camo in petto hebben. Maar tegen de volgende keer ben ik vast weer vergeten hoe lang ik er deze keer op gezeten heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kewl lekker mooi gedaan ... en hoe je dat alles zo scherp in close up. mijn camera nikon coolpix s33 kan dat niet eens
 
Even reageren @Steven , ge weet die gasten ginder houden van goud kleurige zaken zou het niet beter zijn om een goudkleurig plaatje achter de letters te kleven om die beter te doen uit komen ?
Verder echt op zijn Stevens gedaan gewoon prachtig , ook de zelfgemaakte zaken vind ik enorm goed gevonden " topie"
Marc
 
Zo komt het pantservoertuig toch heel wat beter uit de verf...

Mooi gedaan...
 
Hey,

Weeral eentje af... :)
Knap werk jong... ;)
 
Mooi gedaan en zeker een opvallende camo.
 
Prachtig model Steven die je hebt afgewerkt ! De Camo vind ik ook geslaagd hoor , zowel van het voertuig als de figuren :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan