Hoofdsponsor

1/35 ZBD-09 Snow Leopard [DONE]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.267
attachment.jpg

Vandaag gaan we weer eens de Chinese toer op met deze Snow Leopard, het laatste model dat ik gekocht heb au 16 Escadron vooraleer het ter ziele ging eind vorig jaar. Ze deden een actie van modellen aan 30 tot 50 percent, dus kon ik deze echt niet langer laten liggen. Ik heb nogal een zwak voor achtwielers, zeker als er artillerie op staat. Aangezien dat deze nog eens een buitengewone camo heeft, ga ik aan deze volgens mij plezier kunnen beleven. Hobbyboss ken ik als een merk dat out of the box prima te bouwen is, maar goed ook, want voor deze kit ben ik nooit upgrades tegengekomen. Zelfs Scalemates heeft er maar eentje, een decalkit waarmee je de urban camo kan opkleven en die waarschijnlijk ook niet meer te krijgen is. Misschien betert dat nu ook de kanonversie vorig jaar uitkwam. Op dit grote voertuig is het uitvoeren van een urban camo wel een extra uitdaging.

Wat zit er allemaal in de kit?

attachment.jpg

Het is een handige doos die naar boven opengaat, met een aanlokkelijke boxart die een typische parade in Beijing voorstelt.

attachment.jpg

De hull ziet er even groot uit als die van de Rhino onlangs. Er is geen interieur.

attachment.jpg

De koepel is ook in 1 stuk gegoten.

attachment.jpg

Enkele fragielere frames zaten naar de gewoonte van Hobbyboss ingepakt in piepschuimfolie. Er is echter niets dat boven het raam uitsteekt.

attachment.jpg

Redelijk wat clearparts, met iets wat op een windscherm lijkt.

attachment.jpg

Eigenlijk de belangrijkste onderdelen van de kit, 8 vinylbanden. Deze zullen parade-whitewalls krijgen. Ik meende in de belettering wel een schrijffout te zien, gelukkig een die gecorrigeerd kan worden door een stukje vinyl weg te halen.

attachment.jpg

Het foto-ets dat bij deze kit zit, is een flinke plak messing. Hiermee maak je een aantal motorbeplatingsdelen.

Ik heb een tijdje lopen zoeken naar een bemanningssetje voor de Snow Leopard. Bronco had er een met paraderende vrouwelijke militairen, maar dat zou wel meer ruimte gaan innemen dan handig was. Uiteindelijk heb ik deze gevonden:

attachment.jpg

Eigenlijk voor een tank en ondertussen is er een betere te vinden van Meng (https://www.scalemates.com/kits/1089221-meng-model-hs-011-armored-vehicle-crew) maar hiermee moet ook wel wat te maken zijn. Er zit ook meer in dan wat ik gewend ben van Trumpeter:

attachment.jpg

Figuren met wisselende mate van detail. De handen zijn apart gegoten met mooi detail maar de kledij is wat plat. Gezichten zijn wel realistisch.

attachment.jpg

Een apart wapenvester met tweemaal de type 95-B-1 carbine en decals voor de insignes.

attachment.jpg

2 decalvellen met een soort digitale camouflage, dit is een goeie zet van Trumpeter want er is genoeg voor meer dan alleen deze kit. Nu hopen dat het ook op figuren hecht.

Even terug naar die dag in Brussel toen er nog geen vuiltje aan de lucht leek en ik de kit net gekocht had. Ik had de gewoonte om steeds ook even de boekenwinkel binnen te lopen op de hoek van de staat. Ik vond er misschien de enige publicatie waar meerdere plaatjes over dit voertuig te vinden waren, een nummer van Tankograd over parades in Beijing en Hongkong.

attachment.jpg

Dit boekje is zeer de moeite om te doorbladeren, alleen al door de kleurenvariëteiten en kostuumdisplays die tijdens deze parades te zien zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er staan ook meerdere uitvoeringen van het voertuig in, zelfs de foto die voor de box-art gebruikt is.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op het net vond ik terug dat de motor een in licentie gebouwde Deutz is van 440pk die een snelheid van 100 per uur op de weg verleent, en dat de bepantsering vooraan bestand zou zijn tegen 12.7mm tot 25mm armor-piercing patronen, al neem ik dat laatste met een korrel zout (http://www.military-today.com/apc/zbl_09.htm). Het kanon is een 30mm derivaat van de Russische 2A72 mt een coaxiale mitrailleur en er zijn ook twee projectielen van het type HJ-73, die eigenlijk voorbijgestreefd zijn maar tegen ongepantserde voertuigen ingezet kunnen worden. Het voertuig is sinds 2009 massaal ingezet en ook elders verkocht nadat een eerder product met 6 wielen niet succesvol bleek. Er is al een gamma aan uitvoeringen van deze voertuigen, met een 105mm kanon (doos nr.84505), een houwitser, een bergingsvoertuig met kraanarm, een mijnenploeg, ... en eigenlijk worden ze ingezet zoals de Strykerbrigades van de VS.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een voertuig in parade, 't is eens iets anders, veel succes.
 
Mooie kit... ook ooit eens aangeschaft, maar die werd diezelfde dag nog uit de wagen ontvreemd, samen met nog andere kits... bummer
 
weeral een zwart vierkant

ik denk toch dat je eens een computercursus nodig hebt, ofwel je pc eens laten nakijken.
Er is niks mis met het 'zwart vierkant'

Steven, veel succes met deze ;)
 
Bedankt voor jullie aansporingen, hopelijk raken de problemen met de vierkantjes opgelost. De eerste bouwupdate, de onderkant is al afgewerkt. Alles past goed maar er moeten wel wat naden weggeschuurd worden.

attachment.jpg

De voorste assen zouden makkelijk sturend geplaatst kunnen worden. Aangezien dit voertuig in een parade rijdt, ga ik dat nu niet doen. Een vreemd detail is dat de voorste schokbreker in een iets schuine hoek staat, terwijl de ophanging voor alle vier de voorwielen identiek is. Daardoor raakt hij alleen met de rand van de cilinder de koppeling.

attachment.jpg

Bij de achterste ophangingsdelen is het opletten dat je alles juist monteert, want de schokbrekers kunnen naar links of rechts gericht worden.

attachment.jpg

De voortstuwing in het water wordt geleverd door twee schroeven achteraan. Die zitten in een behuizing, die door Hobbyboss nogal grof uitgevoerd is. Op de foto uit Tankograd zie je dat de cowling en de spijlen dun zijn, maar bij het model zijn het plankjes in een buis. Rechts ben ik al begonnen met het aanscherpen van de spijlen.

attachment.jpg

Hier ben ik al aan de cowling begonnen. Er hoeft maar een kant afgewerkt te worden, de schroef binnenin onttrekt de rest aan het zicht.

attachment.jpg

Hetzelfde verhaal voor de spijlen vooraan de installatie, waarvan er wel acht waren. Het aanscherpen gebeurt zoals je een wortel ontdoet van de schil, met een mes raspen tot het schuin afloopt.

attachment.jpg

Dit ziet er veel gestroomlijnder uit. Let ook op de opening linksonder voor de richtingaanduiders, dit zijn clearparts. Daarom zet ik ze er later pas op.
 
Veel plezier met deze Steven.
 
Bedankt voor de aanmoediging, Pascal. De bouw verloopt voorspoedig. Om de PE-roosters op de romp te kunnen bevestigen, wordt de machinerie daaronder die Hobbyboss voorziet, eerst in de kleur gezet, ook al zijn er geen kleuraanduidingen voor. Dan maar wat fantasiekleurtjes. Niet dat er veel licht doordringt onder de beschermplaten, maar er zijn veel kijkgaatjes. Het lukte niet om deze stukjes met Vallejo zwart dekkend te krijgen, vooraleer ik er een laag Tamiya German Grey op gekwast had. Hier zullen dus nog olieresten op gezeten hebben.

attachment.jpg

Dan konden de roosters geplooid en vastgeplakt worden. Ze passen goed op hun plek. Ik moet zeggen dat dit PE een stuk beter is dan toen ik vroeger met Hobbyboss werkte, het kan tippen aan Voyager en consoorten. Op de aircofans komt een zodanig fragiel rooster, dat je dit best op een tegeltje snijdt en met een fijne pincet opkleeft.

attachment.jpg

De beschermplaten passen vooraan goed, maar ik raad eigenlijk aan om de achterste pas te plaatsen als de rug er al aanhangt. Nu zit de rugpantserplaat gedeeltelijk voor het PE. In die rugplaat zijn gaten opengewerkt om het glas voor de achterlichten in te kleven, maar dit vind ik niet zo evident. Je moet deze glaasjes volledig afwerken voor je de romp dicht mag kleven, want achteraf kom je er niet meer bij. Elk glaasje moet dan nog in 3 verschillende kleuren. Voor de glaasjes zitten tralies, zodat het spuiten ook bemoeilijkt wordt. Ik heb er even geen foto van.

attachment.jpg

De vraag is of de chain gun gelijkenissen wegdraagt met wat we op de foto's zien. Daar lijkt positief op geantwoord te kunnen worden. Alles heeft de juiste verhoudingen. Door de gegoten mantlet-afscherming is het wel alleen mogelijk om het kanon 0° elevatie te geven. Wie een creatieve bui heeft, kan het stoffen gedeelte wegsnijden en hier een stukje tissue voor in de plaats kleven, het kanon kan namelijk wel opgericht worden door de scharnier in de turret. Let op bij het schoonmaken van de onderdelen van het kanon, er zit overal een fijne naad en het brak ergens door tijdens het schuren. De wielen zijn heel makkelijk te monteren en de banden kunnen achteraf toegevoegd worden zonder dat ze knellen. Ik laat de wieldeksels nog los om te schilderen, want die zijn vrij doorzichtig.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu nog de turret afwerken en het personeel kan aangepakt worden. Ik heb al gezien dat de lichamen zeer ongeschikt zouden zijn om ergens buiten de tank te gebruiken, het is namelijk 6 keer exact dezelfde romp, zelfs al zitten die allemaal op dezelfde sprue. Gelukkig zitten die in dit geval grotendeels verborgen in de APC.
 
Bij het opschonen van het scharnier voor de motorkap, een nogal fragiel onderdeel, sprong er plots een stuk weg. Op dat moment zat ik in de tuin en het onding schoot met een rotvaart de gazon in. Na verschillende zoeksessies die deden denken aan "Honey I shrunk the kids" besloot ik om het verloren stukje te scratchen. Dat ik er zo lang naar gezocht had, was wel omdat het niet zo eenvoudig te repareren was.

attachment.jpg

Gelukkig is de handleiding bruikbaar met meerdere aanzichten van het stukje en kon ik een ander deel, dat nog bewaard was, gebruiken voor referentie. Nu dat in orde is, is de Snow Leopard zo goed als klaar voor de primer.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog even de ruitjes afgeplakt, en ik ga nog een paar kiertjes dichtstoppen. Er blijven wel twee grote stukken PE over, die niet in de handleiding voorkomen.

attachment.jpg
 
Ik ben vandaag begonnen met het schilderen. Ik wilde eerst een groene spuitbusprimer gebruiken, maar het meest dichtbije wat ik vond was Army Color van Armypainter, en dat was net iets naar het gele spectrum vergeleken met de Mr.Hobby-kleur die gevraagd werd. Dus heb ik maar een zwarte primer gebruikt, omdat een van de camokleuren Tire Black is. Over deze primer ben ik niet zo tevreden, het is hier en daar wat te dik maar dat was vooral op de onderkant en de achterkant. Je ziet het op een van de wieldeksels.

attachment.jpg

attachment.jpg

De figuren van Trumpeter vragen veel werk, zelfs al is alleen het bovenlichaam te zien. Ik heb toch maar een undercut gedaan aan de schort en de kraag van de figuren.

attachment.jpg

Die romp rechts zit er dus zesmaal in en heeft ook overal dezelfde plooien in de kledij. Alleen met de armen en de hoofden kan je dus variatie brengen, maar er zijn ook maar vier verschillende figuren te maken, dus heb je eigenlijk altijd 2 klonen als je alle zes op een voertuig wil. Dat had bij dit voertuig ook gekund, maar er zitten ook maar vijf helmen bij omdat er een hoofd met cap bij is. Er zijn drie hoofden met een helm er aan gegoten en twee waar je de helm moet op kleven, maar die ziet er daardoor anders uit dan de vastgegoten helmen, die ook nog eens een opvallende gietnaad hebben. Het vreemdste is wel dat Trumpeter dit setje een tank crew noemt, maar dat er geen enkele zittende figuur bij is. Er is er wel eentje die de houding aanneemt om een stuur vast te grijpen, maar om te zorgen dat die zoals op de foto alleen met zijn hoofd uit het luik komt, moet ik deze figuur dus doorzagen. Ik heb die dan maar in een zittende houding omgetoverd.

attachment.jpg

Zoals je merkt, zijn in deze kit alle handen afzonderlijk. Ik laat deze nog even zo, want ze hebben allemaal witte handschoenen aan. Dit is makkelijker apart te schilderen.
 
Bedankt, Pascal. Ondertussen ben ik er in geslaagd de instructies naar de juiste schaal om te zetten. Dit maakt het uitsnijden van de masking veel makkelijker.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Al veel gedaan Steven, goed bezig.
 
Bedankt, Bart. Een korte update over de Snow Leopard: de banden kregen een whitewall door met een cirkelsnijder een paar stukken tape af te snijden. De tape hechtte nauwelijks aan het vinyl maar het spuiten ging toch erg goed. Er is Tamiya wit gebruikt.

attachment.jpg

De romp is nog eens gespoten in Tamiya zwart om alle hoekjes te bereiken. Daarna is er een druppel of twee wit er bij gedaan en is er een post-shade gebruikt.

attachment.jpg
 
Het is gebleken dat zwart toch niet in het camopatroon voorkomt. Er is vandaag een laag "Forest Green" Mr.Hobby H309 over gegaan. Het betekent ook dat er wel drie opeenvolgende kleuren groen en 1 geel zullen volgen, elk met een highlight en shadow.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het plan met de camovlekken was ook niet helemaal goed afgeprint door het verschijnen van een Moiré-patroon, zodat sommige kleuren zebrastreepjes vertoonden. Ik heb alles met een fineliner overgetrokken om het originele patroon te kunnen volgen.
 
Dit camopatroon kost me een boel voorbereidingswerk. Dat ligt voor een deel aan het kleurenschema dat Hobbyboss afgeleverd heeft. Ik zou tevreden kunnen zijn dat ik alle vijf de nodige aanzichten van het voertuig gekregen heb (al heb ik ontdekt dat ze soms wat afwijken van de foto uit het boek). Maar zelfs met zo'n volledig plan kan je niet meteen beginnen afplakken. er zijn namelijk delen van het voertuig waar de wanden onder een grote hoek staan met de vloerplaat. Zo is er de voorzijde onderaan, die een hoek van 35° vormt met de onderkant. Op die plaat zit een ingewikkelde camovlek in de eerste kleur die ik al gespoten heb. De breedte van de vlek klopt dus, maar de hoogte wordt verkort weergegeven. In plaats van dit aanzicht apart op het kleurenschema te zetten, laten ze het aan de bouwer over om te schatten waar de pixels dan moeten komen. Gelukkig heb ik in mijn opleiding als tekenaar ook projecties leren maken.

attachment.jpg

Elke horizontale lijn wordt geprojecteerd op een spiegellijn op 45°. Die projectie komt dan terecht op een lijn die een gelijke hoek vormt met de plaat in het andere aanzicht, 35°. De proporties van de horizontale lijnen worden dus herverdeeld over de correcte hoogte van de vlek. Op de X-as van deze vergelijking worden de coördinaten van de verticale lijnen neergezet. Dan wordt de vlek hertekend zodat de vorm bruikbaar wordt om uit te snijden.

attachment.jpg

Een stuk tape wordt op de snijmat gelegd en de papieren mal wordt hierop uitgelijnd. Met een scherp scalpel wordt de vlek uitgesneden en in delen op de hull gekleefd.

attachment.jpg

Op dit plaatje kan je zien hoeveel verschil dit geeft met het vooraanzicht op het kleurenschema. Snij je het uit zoals die afbeelding, dan lijkt de vlek platgeslagen. Deze operatie zal later nog eens herhaald moeten worden voor de lichte vlekken op dit gedeelte, maar die zullen met een negatieve masking afgeplakt worden.

attachment.jpg

Een kleinere vlek op de zijkant is ook geprojecteerd, maar dit gaf slechts een verschil van 1 mm. Dit kan dus uit de losse hand aangepast worden.

attachment.jpg

Deze vlek is grotendeels loodrecht getekend, maar een deel is onder een hoek groter dan 45°. De onderste eindjes moesten dus iets verlengd worden. Ik had zelfs de dikte van de klep niet meegerekend, dus kwam er nog een millimeter extra bij.

attachment.jpg

Dit heeft me nu reeds vier uur gekost en we zijn twee vlekken ver. De meeste tijd ging wel in de projectietekening zitten. Ik zag ook dat het bovenaanzicht linksboven grote stukken groen mist uit het vooraanzicht. Dat is een euvel dat ik wel vaker merk, producenten die de aanzichten van een model niet doen matchen. Ik denk dat het bovenaanzicht grotendeels verzonnen is, want op de foto uit het boek heeft de ZBL een overbelichte bovenkant en kan je slechts weinig opmaken van de inkleuring.
 
Jaa Stevie,ge zijt weer op dreef he maat..weer zeer intens en mooi e werken die je hier tentoon spreid..
Bij de intro van het topisc had ik niet zoiets van..ok ik volg ,maar je hebt mijn volle aandacht getrokken..

Grtz yves,
 
amaai Steven , dat is net een 3D puzzel , dat het goed komt twijfel ik niet , maar ge hebt hier uw handen vol
Suc6 makker
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan