Hoofdsponsor

1/35 (Rebuild) Ben Hur 250 gallon water trailer.[wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Ik ben niet aan de drank, ik hou het bij water....

Na opzoeken en bekijken van foto's heb ik vastgesteld dat de GMC water trucks dikwijls een aanhangwagen trokken hetgeen wij in ons schoon Vlaams zo graag een "remorque citerne" durven noemen.
Effe gesnuffeld en neen, geen kit behalve iets van Italeri dat er dicht bij hoort. Even in de stash gedoken en in de "Heritage Collection" een nest aanhangwagens gevonden, allen afkomstig van die bepaalde Italeri kit.
Mooi, prachtig, komt goed uit maar is dat werkelijk zo?

Neen. Schijn bedriegt want die set is niet bestemd voor voertuigen WO2 maar wel voor de latere generatie trucks uit de Vietnam periode.
Met de open platte aanhangwagen kan je dus niets doen maar de ronde water trailer biedt mogelijkheden vermits die in grote lijnen overeen komt met hetgeen tijdens WO2 in gebruik was.
Grote verschil is dat deze uit de kit gebaseerd is op de trailer met de aluminium tank terwijl deze uit WO2 uit plaatstaal vervaardigd was. Tevens is er een groot verschil in de wielen want deze uit WO2 had dezelfde wielen als de GMC en de latere versie had natuurlijk de wielen van zijn tijdsgenoten. Maar voor de rest klopt het concept nog en als we dus nieuwe of vervang wielen vinden zijn we goed.

attachment.jpg

Eén van de modellen uit de stash, zeg maar het auto kerkhof.

attachment.jpg

welke, na demonteren van één van zijn lotgenoten kan opgedeeld worden in volgende grote stukken:

attachment.jpg

De meeste kleinere onderdelen zoals de handbediende pomp, trekoog en dergelijke zijn hier verwijderd en zullen afzonderlijk opgekuist worden.

attachment.jpg

hier het grote verschil tussen het wiel uit de kit (links) en deze van een GMC (rechts)

Als documentatie gebruik ik de handleiding over de GMC en zijn trailers geschreven door Emile Becker en Guy Dentzer welke op hun beurt gebruik gemaakt hebben van de TM's (Technical Manuals) van het Amerikaanse leger.

Stay Tuned...
 
Altijd leuk om een rebuild te zien verschijnen :)
Ik volg je op de voet en drink er ene mee, santé ;)
 
Hey,

Haha, nogal een geluk dat we die ‘heritage collection’ hebben gered, die heeft je toch al een rijkdom gegeven aan materialen.
Bllij te zien dat er terug eentje onder handen wordt genomen.
 
Van de partij en volg.
 
Hier nog niet veel te melden behalve dan dat we nog steeds bezig zijn met het strippen van de verf op de oude modellen.
Ben er bijna zeker van dat we hier te doen hebben met pure Tamiya verf, onverdund en aangebracht met de borstel.

Toch nog eens Strip Magic er bij gehaald, is iets wat wij in de volksmond "décapant" noemen.
Deze maal breng ik het echter slechts over enkele centimeters of per onderdeel aan en laat ik het zo een 10-15 minuten inwerken voordat ik de vuile smurrie er af schraap met een scalpel.

attachment.jpg

Het resultaat mag gezien zijn, rechts kon de verf reeds verwijderd worden.
Geduld werkje.....
 
Erwin oppassen he zeker voor de mensen die dit product niet kennen ,de echte " decapant " vernietigd plastiek hoor
Bijt gewoon alle verf weg en is zeer gevaarlijk voor de oog - neus en luchtwegen , ik heb het bij mij staan heftig spul
Hetgeen ik daar op de foto zie bij u ken ik niet maar er staat duidelijk dat het voor plastiek ook gaat
om even verder te gaan met de bouw ziet er weer zeer interessant uit wat hier gebeurt je hebt weer mijn volle aandacht
Marc
 
Bedankt voor de reactie Marc en ja, de echte "décapant" is mij maar al te goed bekend.
Heb in een vorig leven zo bijna een gans huis "afgegeten" met dat verschrikkelijk spul.

Niet zichtbaar op de foto maar het door mij gebruikte product komt van Deluxe Materials en is dus speciaal voor de modelbouw. Denk zelfs dat ik het bij onze Steven gekocht heb.
Zoals ik het nu gebruik ben ik er best tevreden over.
 
Beetje verder geprutst aan deze en daarbij eens goed naar de docu gekeken.

Grote ontbrekende onbekende aan dit model is de handrem (eerder parkeerrem) die geplaatst was tussen het rechter achterwiel en het rechter achterlicht.

attachment.jpg

Stukje plastiek en een stukje ijzerdraad doen het werk.

attachment.jpg

Volgende grote ontbrekende was een soort lattenwerk waarop de rubberen vulslang kwam te liggen. Evergreen strips kwamen goed van pas.
De handpomp werd opgekuist en verfijnd en herplaatst.

attachment.jpg

Ten slotte werk de trekstang herplaatst alsook het ingeklapte neuswiel dat vooraf sterk opgekuist werd en weer draaiend werd gemaakt.

Nu nog de veiligheidskettingen aanbrengen en de elektrische connectie en dan kan hij naar het spuithok.
 
Nog vergeten vermelden dat er nog een vleugelmoer geplaatst werd bovenop het mangat.
In tegenstelling tot de tank op de GMC werd hier geen gebruik gemaakt van een wiel maar van een vleugelmoer. Deze komt uit een Aber set dat ik ooit eens aankocht onder het motto "zal misschien wel eens van pas komen". Zo zie je maar.
 
Hey,

Breng deze ook maar eens mee naar de club, als hij niet ten droge staat uiteraard.
Mooi met die vleugelmoer, onze jacht op PE op beurzen levert dan toch iets op he....
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan