Hoofdsponsor

1/48 Peugot 202 Oradour sur Glane [wip]

Marc

Member
Registered
Lid geworden
4 feb 2018
Berichten
21
Enkele jaren geleden bezocht ik dit dorp in midden Frankrijk.Op 10 juni 1944 werd dit dorp uitgemoord en platgebrand door de SS divisie das Reich.645 mannen vrouwen en kinderen werden levend verbrand in schuren en kerk.Als eerbetoon aan de slachtoffers en als monument ter herinnering van de wreedheden van de SS troepen werd dit dorp gelaten in de staat van toen.Naasr het dorp werd een nieuw dorp opgebouwd met de juizen in een grijze kleur. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Oradour-sur-Glane
De Peugot 202 was van de dokter van het dorp.

11.09.26.Ouradour-auto.jpg

De R5 Turbo ligt even on hold maar deze is bijna klaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Droevig beeld maar wel prachtig om een mooi diorama te maken
De andere Marc
 
Zo kwam het ijzeren model binnen vorige vrijdag
attachment.jpg
Na schuren en de achterspatborden aangepast te hebben ziet het er zo uit
attachment.jpg attachment.jpg
Met balsa foam het gebouw gemaakt
attachment.jpg attachment.jpg
Dan met mini steentjes de kamer behangen
attachment.jpg
Het spuiten van het gebouw en het hek met houtstaafjes gemaakt
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
Het dio is ondertussen bijna klaar,enkel nog wat verwering op het autotje aanbrengen
 
Als jonge snaak van +-6 jaar heb ik Oradour ooit nog bezocht met mijn moeder.
Ik ben nu zo'n 4 decennia ouder, maar heb nog steeds duidelijke beelden van hoe het dorp er uit ziet.
Ook deze wagen is een beeld dat ik mij nog duidelijk kan herinneren (samen met de kinderwagen in de kerk, een naaimachine in een huis, het verhaal van diegene die aan dit drama ontsnapt zijn,...)
Het blijft wel in de kleren hangen als je er geweest bent...

Maar om terug te komen op de hobby, je hebt er al iets overtuigend van weten maken, zeker als je bedenkt dat het een metalen model is ;)
 
Bedankt andere Marc en Beyond.Het is inderdaad een drama geweest 75 jaar geleden.En deze auto is eigenlijk wat heel veel bezoekers zeker onthouden.En wat dat werken met een ijzeren model betreft:ik had het nog nooit gedaan.Daarom dat de details zoals roestgaten er niet op staan.Maar ik heb op youtube wel een truukje gezien om echte roest in een model aan te brengen nl met staalwol in azijn en dat enkele dagen te laten rusten.Dus dat gaan we eens uitproberen he
 
Marc, het feit dat je dit als dio durft aan te pakken vergt moed want het lijkt gemakkelijk maar is het zeker niet.
Het grote gevaar als je echter een foto of plaats wil nabouwen is dat je goed moet kijken naar alle details en ik schrijf dit hier opzettelijk vet gedrukt.
Je bent zeker op de goede weg maar ik kan je niet genoeg aanraden om steeds maar opnieuw naar de foto te kijken ten einde elk stukje detail, zowel van gebouw, voertuig, ondergrond als begroeiing, grondig te bestuderen en dan na te bootsen/bouwen.
Maar nogmaals bravo met het initiatief.
 
Bij mij staat Oradour-sur-Glane deze zomer op het programma. We passeren er op weg naar onze vakantiebestemming. Het zou zonde zijn om dat links te laten liggen.

Verder vind ik dat je dat tot nu toe al goed hebt gedaan.

Grts,
Joost
 
Ok ik volg want ben gek op zo'n voorstellingen met een achterliggend verhaal.
 
Ik ga ook zeker eens alles bekijken en volgen ;)
vooral als Peugeot fan ;)
 
Het is een diorama, maar het gras rond de wielen en treeplank van de auto, zie ik niet op de foto.
 
Welk Balsa foam heb je hier gebruikt? Normaal is Balsa foam meer geel-orker van kleur.

Grtz Bart.
 
Mooi project Marc ! vooral vanwege dat je een deel van een groot monument na bouwt.

Ik vind dat je goed op weg bent, en als je het advies van Erwin ter harte neemt,
wordt dit tafereel zeker een waardige representatie van een triest stuk historie.

groet ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan