Hoofdsponsor

1/350 Tussendoor projectje: 1/350 U-Boot Typ VIIC[WIP]

GewoonWouter

Well-known member
Registered
Lid geworden
31 mrt 2016
Berichten
390
Tussendoor projectje: 1/350 U-Boot Typ VIIC[Finitio]

Aloha :D

Na mezelf een aantal maanden te hebben verplicht om wat 'low profile' op de internetfora te houden toch maar eens zin om iets te posten :P

Aangezien ik ook vertoef op een scheepsmodelbouwforum (mijn Yamato staat momenteel on hold, maar ik hoop toch binnenkort weer verder te gaan) kom je vaak inspirerend werk tegen. Twee grote namen wat mij betreft komen uit het eigen Belgenlandje: Marijn Van Gils (na USS Lexington nu bezig aan een indrukwekkend diorama met de gezonken IJN aircraft carrier Amagi) en Werner De Keersmaecker. Deze laatste is gekend voor zijn indrukwekkende seascapes met vaak onderzeeërs in de hoofdrol.

En dat deed het kriebelen om zoiets te proberen. Het moet vooral een fun projectje zijn dat snel gebouwd is zonder al te veel poespas. Wat betreft het water oftewel 'seascape' : dit wordt de eerste keer dat ik zoiets probeer en een testcase voor de latere eindfases van Yamato (binnen een jaar of tien ofzo :laugh: )

Anywhoo: als basiskit heb ik een 1/350 HobbyBoss U-Boot Typ VIIC (de Typ VIIC was de meest gebouwde Duitse sub en onder andere bekend van 'Das Boot').

attachment.jpg

De romp bestaat uit twee helften (een onderste en een bovenste) en je hebt opties tussen twee verschillende torens. Voorts is er nog een setje etch bij. Hierdoor heb je de keuze om de relingen uit plastic (maar veel te dik) of etch aan te brengen. De uiteindelijke bouw is zo gepiept. (Ik heb trouwens voor de periscoop en voor de kanonnen wel aftermarket setjes gebruikt omdat dit er veel beter uitziet dan de plastic onderdeeltjes - kan het niet laten vrees ik :P )

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Wie weet komt er volgende week al verf aan te pas ^^

Cheers
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ziet er wel verfklaar uit dus posten maar.
 
Zalig model... Heb die kriebel ook gevoeld.. Krijg deze in 1/144 voor mijn verjaardag..

Grtz yves,
 
Mooi model, benieuwd naar de verdere werken.
 
Door het detail ziet hij er groter uit dan hij is, Wouter. Ik heb hier een duikbootje op 1/400 en dat is maar een vuist groot...
 
Mooi modelletje. Kijk voor de verwering zeker eens naar de bouwverslagen van Homeghost (te vinden op dit forum)
 
dit is nog eens iets dat ook ik wel wil volgen.
 
Mooi model, benieuwd naar het vervolg
 
Dank voor de leuke commentaren, beetje laat hier, maar beter laat dan nooit :D
Aflevering 1 van de nieuwe miniserie Das Boot op NPO2 vorig weekend heeft me dan toch maar doen beslissen om deze 'schnelle' bouw verder te zetten. Enkele maanden geleden had ik de schiffsbodenfarben al aangebracht, en deze week de details wat bijgeverfd; zijnde het dek, de railings, de 'wintertuin en nog wat kleine details. Hier en daar moet nog wat bijgewerkt worden en de periscopen moeten ook nog hun definitieve kleurtje krijgen.
Over de decals ben ik trouwens heel erg tevreden. Ondanks hun kleine omvang zijn ze makkelijk aan te brengen en hebben een heel erg dunnen carrierfilm die zich netjes rond de details zet, zeker met wat hulp van Micro Sol. Deze keer heb ik het risico genomen om geen glansvernis aan te brengen maar er trad geen enkele silvering op. Decals zijn trouwens twee stuks die op de toren passen. Het gaat om een zwart figuurtje dat lijkt te zijn gebaseerd op het rode logo van U-552.
attachment.jpg
attachment.jpg
Dat was het alweer.
 
Hey,

Dat ziet er knap uit al...
Wordt dat een stand-alone of komt ie in diorama/vignette?
 
Aloha Swaken, merci. Blijft een U-boot op zich maar Werner De Keersmaecker zijn werk onder andere waren de grote inspiratiebron om deze te starten. Ik ga een poging to zee bouwen of hoe noem je zoiets ondernemen. En maar hopen dat ik het niet verpruts :D
 
Mooi werk weeral en benieuwd naar vervolg.
 
Mooi resultaat Wouter,die zeepoging daar ben ik benieuwd voor...veel succes gewenst!!

Grtz yves,
 
Dat is al knap geworden.
Ben ook wel benieuwd naar de zee... :D
 
Merci voor de commentaren heren :)

Na het verfwerk, tijd om wat te beginnen verweren.

Eerst heb ik een pinwash rond alle details aangebracht. Deze keer een panel line wash van Ammo by Mig geprobeerd

attachment.jpg
Nadat de pinwash een goede 24 uren had kunnen drogen was het tijd voor een filter.
Het oppervlak werd lichtjes bevochtigd met odourless thinner en daarna bracht ik verschillende dotjes olieverf aan.
attachment.jpg
Dit werd dan ingewerkt met een platte lichtjes met thinner bevochtigde borstel.
attachment.jpg
Het resultaat is subtiel en moeilijk vast te leggen op foto. Het oppervlak komt al wat meer tot leven.
attachment.jpg
Een dag later werd dit nog eens herhaald, deze keer met twee Humbrol enamel kleurtjes: flesh en radome tan. Dit om wat meer verwering en zoutresidu te simuleren.
attachment.jpg
Het gevolg van het aanbrengen van de filters is dat de pinwash wat meer op de achtergrond komt. Volgende stap: schaduwen aanbrengen à la Marijn Van Gils ^^
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan