Hoofdsponsor

1/35 GMC Water Tank Truck Open Cab[wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Nu we zeker weten dat er ook GMC Water Tank Trucks met open cabine rond gereden hebben (ong. vanaf februari 1944) zijn we dus zedelijk verplicht om zo een model aan de collectie toe te voegen. Even rondgekeken en gezien dat er geen conversies voor bestaan en dus moeten we terugvallen op recup en een beetje kitbashing doen.

attachment.jpg

Slachtoffer van dienst is dus een 2de kit van de water tanker én een open cabine die ik aangetroffen heb op mijn lokaal autokerkhof.
Het betreft eveneens een Italeri kit doch het reeds gebouwde chassis ervan ga ik niet gebruiken omdat er te veel opkuiswerk aan is. Chassis en tank opbouw zullen dus rechtstreeks uit de nieuwe kit komen.

attachment.jpg

De te restaureren cabine lijkt slechter dan ze is.
Grootste malheur is een ingesmolten lijmvlek op de linker treeplank maar we hebben daar PE vervanging voor uit de restjesdoos waar we af en toe nog voorraad zullen putten.

Omdat het een recup cabine is ga ik deze niet verder detailleren maar ben ik wel van plan om de open cabine af te sluiten door gebruik te maken van het canvas dak én een stel canvas deuren zoals ze op de echte voertuigen ook voorzien waren. Zal eens iets anders zijn in de collectie.
Stay tuned....
 
Erwin ik volg met volle goesting hoor , je weet rollend materieel zie ik graag he
 
Heel mooi gevonden, ik volg mee.
 
Ik ben ook aanwezig om te volgen ;)
Wat een autokerkhof nog aan schatten verbergt hé ;)
 
Na 3 baden in ovenreiniger en ander stuff, een beurt Strip Magic paint remover en veel krab en schuurwerk begint de carrosserie er door te komen. Ik heb er het raden naar wat er ooit gebruikt werd als verf op deze truck maar het is precies of je een ui aan het pellen bent, laag per laag, je zou er van wenen.

attachment.jpg

Zelfs als je denkt dat je er bent vind je nog wel een laagje of een restant er van. Gelukkig gaan er geen details verloren tijdens dit opkuiswerk.

Tussendoor ook reeds begonnen met het chassis uit de kit zelf.
Morgen meer foto's.
 
Stop Erwin straks begin ik mee te wenen :17:.maar als de ogen terug droog zijn volgen alweer want ben benieuwd naar vervolg:D
 
Wel Erwin mocht het een troost zijn ,bij de meeste restauraties die ik mocht doen bij de echte GMC trucks was het zelfde geval hoor x aantal lagen met verf en oude overschilderde roest op chassis en cabine !!! uiteindelijk komt dan alles wel goed ....
 
@ Pascal: dank voor het medeleven maar komt goed hoor.

@ Cargomaster: Ja Luc, nooit het geluk/genoegen gehad om aan het echte gerief te werken en dus doen we het nu zo hé. Heb binnenkort nog zo 2 water trailers om op te kuisen, zal ook niet van de poes zijn vrees ik.

Maar zoals gezegd een bijkomende foto van de werken aan het chassis en het reservoir.

attachment.jpg

Heb van de vorige bouw geleerd dat het Italeri chassis wel wat krom durft te staan en dus deze maal een beetje gewicht toegevoegd in de tank.
 
Mooie vordering, maar gewicht toevoegen, daar hoort toch water in? Dan had ik Amstel toegevoegd
 
Knap hoor , fijn wit zand of van dat lood van Steven
Weer een realisatie van Erwin om bij de andere trucks te komen , kijk er al naar uit
Marc
 
Leuk om te volgen.Ben benieuwd naar de eindfoto's.
Marc S
 
Even een vraag aan de leden of iemand kan helpen bij het opsporen van de juiste bumper registratie codes voor dit voertuig.

Afgaande op een foto zou ik deze truck willen uitvoeren als zijnde een water tank truck toebehorende aan het 45th Field Hospital welke op 16/06/44 aan land ging op Omaha beach. De foto gaf echter geen gegevens wat betreft de bumper codes.
Als ik mijn docu bekijk dat zou ik er van uitgaan dat het 45th Field Hospital ondergeschikt was aan het 1ste Leger (1st Army).
In dit geval zouden de bumper codes dus beginnen met 1A (1st Army) waarschijnlijk gevolgd door 45M (voor Medical) en een ster in het midden.
De laatste codes aan de rechterzijde zouden dan FLD kunnen zijn voor Field (van Field Hospital) gevolgd door het individuele nummer van het voertuig in de colonne. Ik weet dat er 6 tankwagens verbonden waren aan dit hospitaal maar dat wil niet zeggen dat ze een nummer tussen 1 en 6 moeten voeren.

Vermits de truck verscheept werd vanuit Engeland is deze voorzien van de vermeldingen wat betreft Shipping (shipping stencils), de maximum snelheid van 30 mph en de vermelding "Caution Left Hand Drive".

Wie kan helpen?
 
De zoekactie naar de juiste en correcte bumper stencils gaat door en ik heb ondertussen navraag gedaan bij Engelse re-enactors in de hoop dat zij kunnen helpen.

Wat de truck betreft doen we gestaag verder en op enkele kleinigheden na lijkt deze goed te komen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ben niet echt tevreden van de Archer Transfers maar ik heb geen ander alternatief en moet het er maar mee doen; ben al blij dat ik deze heb.

De onderzijde zal in hoofdzaak nog bestoft worden en de gebruikelijke washes dienen ook nog aangebracht.
Verder nog plaatsen van stuur en achteruitkijkspiegel, schilderen van achterlichten en reflectoren en natuurlijk nog het aanbrengen van de juiste bumpercodes als we die te weten kunnen komen.
Voorlopig blijft mijn gok: 1A 45M * FLD en individueel voertuignummer.
 
Ziet er goed uit.
Kan je niet verder helpen ivm het nr, ben niet zo op de hoogte van us voertuigen, laat staan de nummering... :8
 
Hey,

Dat ziet er heel goed uit.
Problemen met de decals van Archer, in welke zin dan??? Zijn ze te oud geworden of zoiets.
Normaal is Archer niet slecht, maar er kan altijd een slechte productie zijn uiteraard.
Hopelijk levert de zoektocht naar de juiste ID iets op... ;)
 
Swaken, Archer is zeker niet slecht en voor alle duidelijkheid: ik ben blij dat ik ze heb.
Maar deze decals worden niet aangebracht op een plat vlak maar op een gebogen vlak en wat meer is, op een 2x gebogen vlak. De motorkap is gebogen van links naar rechts en van onder naar boven.
Op zich misschien ook slechts een minder probleem maar de papieren drager leent zich iets minder om zich te plooien in meerdere richtingen door de lengte van de aan te brengen decal. Even verduidelijken: het serial nummer met de letter S is één decal, enkel de 8 is een afzonderlijk uitgesneden nummer en daardoor komt het dat het de neiging heeft/had om te bewegen tijdens het aanwrijven. Daardoor dat je de indruk hebt dat de decal niet egaal is aangebracht en dat de cijfers "dansen".
Tevens heb ik de indruk dat de cijfers iets te groot zijn wanneer ik ze vergelijk met cijfers van bv. Tamiya decals. Door hun grootte moet je dan noodgedwongen de US star iets kleiner hebben of moet je de cirkel rond de ster weglaten.

Ook vastgesteld dat ik wel shipping stencils heb van Archer maar dat ik andere belangrijke vermeldingen zoals "Caution Left Hand Drive" en "Prestone 44" of zelfs de bandendruk vermeldingen niet heb. Zal daar zeker op een volgende beurs eens moeten naar uitkijken.
Weten we weer waar we ons geld kunnen aan uitgeven..... :$
 
Hey,

Aha, inderdaad. De papieren drager is zeer stug en stijf, om deze in verschillende richtingen te draaien, duwen, enz..., gaat dat zeer slecht. In die zin had ik er nog niet aan gedacht.
Samengestelde decals zijn inderdaad een moeilijkheid vanwege de ‘dansende’ karakters..
maar toch mooi opgelost zo te zien, we blijven volgen...
 
Voilà, de laatste zaken zijn aangebracht, nu is het wachten op antwoord uit Engeland wat betreft de juiste bumper codes.

Achteruitkijkspiegel geplaatst, correct houten 4-spaaks stuur uit een restant Eduard set, geweren geplaatst en een klein beetje verwering aangebracht.

attachment.jpg

attachment.jpg

Eventueel verdere verwering zal aangebracht worden na het plaatsen van de laatste decals.

Voorlopig gaat deze in de kast en volgende dinsdag gaat ie mee naar de club.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan