Hoofdsponsor

1/35 IDF Sherman ambulance [wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.453
Recent gestart met deze kit. Als basis wordt gebruik gemaakt van de oude Dragon M-50 kit en de ombouw gebeurt met de Legend conversie kit, die ik toevallig eens tegenkwam op een beurs. Zelf ben ik geen zo'n sherman fan, maar als ik er dan toch eentje moet bouwen, dan liever een speciaaltje...

P1760223.jpg

De Sherman ambulance is eigenlijk een sherman waarbij ze de motor die achteraan zat naar voor geplaatst hebben en een volledig bepansterde opbouw gegeven hebben zodat 4 brancards achterin konden meegenomen worden. Zo kunnen gewonden tijdens de slag afgevoerd worden, met toch een grotere mate van bescherming dan een open jeep of truck. Wat deze ook speciaal maakt is dat deze bewapend is, wat ik niet zeker ben of dit eigenlijk zou mogen volgens de conventie van Geneve.

Een volledige walk around heb ik hier kunnen vinden: http://svsm.org/gallery/sherman_ambulance

Momenteel ben ik nog aan het twijfelen of ik de kit tracks ga gebruiken, of misschien ook AFV-tracks of Fruils, ik ga deze nog eens vergelijken. Bij de kit tracks moeten sowieso 4 gaten per track geboord worden, dus dat zijn redelijk wat gaatjes.

De dozen:
145796-11491-pristine.jpg

251775-13385-12-pristine.jpg

De onderdelen:
999_1_dra3528_1.jpg

999_1_dra3528_3.jpg

999_1_dra3528_4.jpg

999_1_dra3528_7.jpg

999_1_dra3528_8.jpg

999_1_dra3528_9.jpg

455577-11032-14.jpg

Momenteel ben ik hoofdzakelijk bezig met het opschonen van de stukken, tracklinks, bogey's, resinonderdelen, enz... voor ik ga beginnen met assembleren, dus daar valt nog niet zoveel spannends te melden:

De romp was nogal krom aan de achterzijde:
455644-11032-63.jpg

Stuk van de achterzijde dat dient verwijderd te worden loopt los over deze deksels... dus eerst nog eens goed meten...
455645-11032-42.jpg

Hier na een eerste poging tot rechten in het water, als veel beter, en na lijmen zou het op zijn plaats moeten blijven zonder al te veel spanning:
455646-11032-56.jpg

455647-11032-18.jpg

455648-11032-32.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Speciale Sherman, ga ik zeker volgen. Succes Bart.
 
Welke motor werd er gebruikt, de Continental? Wel een hele hoop resin, dat wordt een schouwspel.

Zelf ben ik geen zo'n sherman fan, maar als ik er dan toch eentje moet bouwen, dan liever een speciaaltje...*

Daar ga ik zeker mee akkoord, maar dat ga ik later dit jaar bewijzen...
 
We leren weeral bij en ben benieuwd naar interieur van deze als die er is grt.
 
Dit is wel een heel speciaaltje.
Ik wist geeneens dat dit bestond.
Hele mooie start, komt er ook binnenwerk in? Ik blijf in ieder geval volgen.

Wat betreft de bewapening, erkende ambulances mogen volgens Geneve geen bewapening hebben. Maar de Israelische versie van het Rode Kruis wordt niet erkend door de Islamitische landen (ik weet niet of Israel wel de Rode Halve Maan erkend), dus vandaar dat ze voor de zelfverdediging een mitrailleur voeren.

Peter
 
serieus wat onderdeeltjes , ben zeer benieuwd naar het vervolg
Suc6 Marc
 
Thx,

Over het aantal onderdelen en de ombouw: valt wel mee, persoonlijk hou ik meer van goed gebouwd dan een ton aftermarket en slecht gebouwd. Dus eerst goed proberen te bouwen...

@Steven: het enige dat ik gevonden heb is dat het zeker een dieselmotor was. Ik dacht een Cummins maar dat ben ik niet zeker.

@Makamba: deze krijgt geen interieur. Ga al blij zijn dat in deze in een redelijke tijd ga afkrijgen en deftig gebouwd krijg... Bedankt ook voor de info over de bewapening
 
Laatst bewerkt:
Heel veel succes met deze kit, zeer zeker een interessante om te volgen.
 
Deze speciale Sherman ga ik zeker volgen. Veel bouwplezier.
 
Tees is weer iets apart,mij niet bekend,veel succes..!! ,De start is alvast veel belovend..!!

Grtz yves,
 
Klein beetje progressie aan deze:

Eerst de ophanging van de bogey's. Deze is heel klein, en bestaat voor de zes loopstellen enkel uit een hechtingspunt van een paar mm².
841685aec5e5c91437dbbea780509ac7.jpg

Enkel de vertikale delen zijn de aanhechtingspunten

Dus de bogeys deels gemonteerd, gaten doorgeboord om koperstaafjes te monteren:
70ec48803ff1bd32efb34c934dd182dd.jpg

Daarna restjes sprue op de romp gekleefd zodat de gaten die doorgeboord worden van de bogey's naar de romp een beetje lijf hebben:
4dabe75580c83a516f5690ff51baa997.jpg

en de koperstaafjes ingelijmd met secondenlijm:
c537f758a67215eb7f92112ebaea4ee2.jpg

Verder ben ik begonnen met het aanbrengen van de grote details op de romp:
4d97525aebe0fdb46c9dabec0d8450f0.jpg

51fcbdb98fd2f5265b5bf9d9007209e2.jpg

Binnenkort meer..
 
Inderdaad de bogey's mogen best wel wat extra's stevigheid hebben voor het gewicht wat er op komt :)
 
Verzorgde werken dat je ons laat zien Bart , zo te zien gaat dit project lekker ;)
 
Die gaat goed, en een leuke keuze. Toch iets wat vaak voorkomt met resin dat kromtrekken, zonde want het zijn meestal prijzige upgrades.
 
Goed gevonden die stukjes draad
Knappe werkzaamheden
Marc
 
Geen grote fan van de Sherman hier maar dit ziet er wel iets origineels uit. Nog nooit tegengekomen. Knappe start!
 
Gaat lekker zo,zeker geen overbodige luxe die aanpassing
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan