Hoofdsponsor

1/35 Kraz 255 timber, Panzershop, 1359[wip]

wat een heerlijk gedetailleerde kit , die motor echt een plezier om naar te kijken , echt mooie afwerkingen
Marc
 
Mooi chassis en pracht van een motor, schreeuwt om aandacht en om gezien te worden.
 
Ron, Marc Erwin dank voor de complimenten. De motor ga ik oo zo monteren dat hij in beeld kan komen, met enige verwering. De kit is zo geconstrueerd dat het motor deksel afneembaar is. En een wagen die flink vuil moet worden, kan de motor niet als nieuw zijn.
 
Tijdens de bouw er nu achter gekomen dat er een aantal delen, niet kloppen of net mis gaan. De uitvoering zoals op de eerste 2 foto's. Die heb ik dus niet in huis.
Zowel de hobbybos kit en ook het resin is anders.

Betekend met de voorradige onderdelen, naar een ander model.
Het dichts bij een bestaand model, is dan in foto 3.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het blijft niet minder dan verbazingwekkend hoe klungelig sommige aftermarketproducenten hun producten verzorgen. Sommige modelbouwers zeggen daarover, dat we niet mogen klagen en blij mogen zijn dat dit soort aftermarkt überhaupt wordt geproduceerd. Ik kan me daar niet in vinden: als je iets doet doe het dan goed. Kijk minstens even naar de verpakking die je naar de reseller toestuurt, om erachter te komen of dat wel het product is dat je beoogt te verkopen. Om van niet kloppende handleidingen of onderdeeltjes maar niet te spreken.

Totdat de wereld wordt aangeraakt door de modelbouwgoden en er een zuchtje sterrenstof over 's lands werktafels vloeit, blijft het een kwestie van geluk hebben met dit soort setjes. Gelukkig is er meestal een oplossing te verzinnen en dat zul je hier ook wel voor elkaar krijgen denk ik.
 
Een ander nadeel is meestal dat ze speciale versies maken, maar dat er meestal geen passende decals voorzien worden, of te vinden zijn zonder de wereld af te schuilen en erachter te komen dat deze net uit productie zijn....

Benieuwd naar het probleem eigenlijk? Buiten de andere buizen op de neus lijkt het laadgedeelte gewoon 180° gedraaid te zijn. Misschien niet zo interessant als je ziet hoe het frame reageert, en dat je beperkt bent in de lengte van je lading.
 
Aris als je goed de beelden bekijkt dan is volgens mij de bouwer van de tweede foto verkeerd geweest en heeft men het laad gedeelte er gewoon ter illustratie er maar opgelegd maar dan 180° verkeerd gelegd zelfs de poten staan naar voor aan de brandstoftank dat klopt niet ( denk ik )
Marc
 
Een handleiding zit er eigenlijk niet bij. Een aantal foto's welk deel ergens moet komen, maar geen foto's waar enig detail te bespeuren is. Ook geen geschreven handleiding.
Foto 1 en 2 zijn de box foto's. Foto 3 heb ik van het internet. Hier is de kraan op de laadbak gemonteerd
Ga ik bouwen volgens foto 3, is de lading beperkt. Maar in de uitvoering zoals 1 en 2 mag de lading ook niet te lang worden. Zit ik ook vast aan een standaard lengte van rond de 6 meter werkelijkheid. Voor een lange lading is er een vrijwel gelijke resin kit die op een ander takom kraz 255 komt. Dit model heeft een extra stel wielen erachter, zodat er een "lang transport" gevormd word.

Mijn probleem is nu, ik moet in het chassis een aantal verbindingen tussen de linker chassis balk en de rechter balk wegzagen. Waarbij ik dan als stevigheid het model terug krijg met de uitzet poten bij de dieseltank en de dwars verbinding hiervan. Hier komen de strekkende balken los tegen aan en de dragers met de staanders houden dan alles wat vanaf de uitzetpoten komt op de juiste verhouding van de chassis balken. Vandaar dat ik terecht kwam op de uitvoering met de laadbak als ondergrond voor de lading. Als dit zover boven de assen een beetje gaat kantelen, ligt hij opeens op de zijkant van de banden

Ondertussen ben ik nog verder gegaan met zoeken, en twijfel nu over alle foto's die ik tegen kom. Zo van heeft dit model ooit bestaan of is een replica uit een computer animatie..

Wordt vervolgd
 
Even buiten dat ik geen fan ben van Panzershop ben ondanks de originele uitgaves die ze hebben. Maar ik snap het probleem niet ik zie je doos met een foto van het echte voertuig erop waarvan ook foto`s te vinden zijn via Google, niet heel veel maar ze zijn er wel dus geen animatie voertuig. Bij Panzershop heb je wel wat plastic plaat en anderen dingen nodig om er een deftig model van te maken weet ik uit ervaring vandaar het geen fan zijn :)
 
Ron dat is ook de reden, dat ik aarzel om een aantal maat en plaats bepalende delen weg te zagen. Zo de zaag erin en daarna een hoop plastic plaat om een netjes model te maken is net niet wat ik voor ogen heb
 
Aris, ik snap je uitleg betreffende de ombouw maar wat ik niet snap is dat men in het echt een bestaand stevig chassis zou doorzagen om daar dwarsbalken in aan te brengen waar gewoonweg wat stutten op moeten komen.
Dat lijkt mij ergens van het goede teveel. Dat men extra stukken in of aan het chassis zou aanbrengen, ok, maar chassis doorzagen om balken aan te brengen?
Tenslotte lijkt jouw truck, ook in het echt, geen fabrieksmodel maar wel een ombouw van een bestaand chassis.
Kan mij natuurlijk vergissen.
 
Ok Aris dan had ik het even verkeerd begrepen.

Erwinn ik denk dat het zagen is om ruimte te maken voor de kraan.
 
Erwin en Ron dank. Dat het een ombouw van een bestaand model is, vermoed ik ook. Zeker gezien de hoeveelheid verschillende uitvoeringen die te vinden zijn op het internet.

Dat er stukjes weg moeten heb ik alle begrip voor, zoals de dragers, de nieuwe hebben dezelfde bevestigingspunten. Maar zoals op foto 1 te zien, er moet een Lier weg, een deel boven de assen en een deel achteraan op het chassis. te zien ook dat de plaat met het trekoog, de enige bevestiging nog is en deze zit ter hoogte van de aslagers. Op foto 2,3 en 4 een aantal droge passingen. Hier heb ik het kraanblok wat uit 2 delen bestaat nog niet nog ontdaan van te veel resin. Ligt op de foto achterstevoren, maar vergeten juiste foto's te maken. Wel ben ik begonnen met passend te maken door delen resin te verwijderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Op deze foto's is dan in beeld het resultaat. De Lier is weg, maar is vervangen door een groot stuk/blok resin. De liggende balken zijn weg en vervangen door de resin balken. De rest van het chassis, heb ik passend gemaakt, door deels het resin te veranderen, of stukjes van het chassis weg te vijlen.Nu overlapt het elkaar of grijpt op elkaar in.
Het enige wat ik overhoud is de Lier, waarvan ik nog niet zeker weet om er nog in te bouwen of achterwege te laten.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Alles is voor bereid zie ik :) het enigste wat voor mij een raadsel is waarom de balk ter hoogte van de wielen weg moest zo op de foto te zien steek hij niet boven de de chassis balken uit of ik moet het verkeerd zien? De overgebleven lier dat is niet echt een schoonheid zo te zien :)
 
Ron dank, de balk boven de wielen, nu de driekant plaat erboven, die stak iets uit. Was gewoon 2 halen met een vijl en het paste.
De lier, origineel had die onzichtbaar geweest onder de laadbak. En had mij niet in de weg gezeten. Zelf nog even gedacht wat zal ik doen? dus gewoon niet herplaatsen :laugh::laugh::laugh:

Op dit moment, is eigenlijk de opbouw klaar en nog enige kleine dingen toevoegen. Het geheel is deels naast de truck gemonteerd maar ook verder afgebouwd op de truck.

Wat wel lastig bouwen is, het resin, daar doe ik een dunne laag CA lijm op. Pak ik het andere onderdeel op. Dan is CA is droog en op gezogen.... Komt erop neer ik doe CA lijm op de resin delen. Ligt het bij het eerste contact niet goed, herstellen lukt niet, weg is de CA lijm.

Op de foto's de tussenstand en zoals geschreven nog enige dingen, zoals de achterlichthouders onder de bomen drager, denk ik dat hij er redelijk uitziet om gespoten te worden. zonder de cilinders van de uitzet poten

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het chassis en de opbouw nog niets aan gedaan. Ik ben verder gegaan met de kraan. Deze is nu helemaal passend en bijna gereed om definitief te kleven. Het stoeltje in de boom en de bedieningshandels heeft zijn weg gevonden.

Voor de kraan, met name de knikarmen, wide ik eerst de "grijper" maken. Deze is nu gereed, en van de bouwfoto's afgeweken en gebruik van de beschikbare onderdelen. Nu deze als geheel er is, kan ik de hoeken van de kraan ook definitief plaatsen.

Er volgen nu...
Zomaar wat foto's van het gepriegel en Wat als extra erbij was, en helemaal verstopt de ..Powertool..De husqvarna ketting zaag


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Knap ,knap , knap zeker de kettingzaag en de grijper zien er geweldig uit , het is verdomd een knappe kit
Is best tof om naar te kijken
Marc
 
Voor mij is dit allemaal chinees wat ik les en zie maar vind het knap werk en die kettingzaag vind ik geweldig.
 
Het laad en kraan deel is nu zover om gespoten te worden. De kraan in totaal is draaibaar evenzo de de grijper. De cilinders uitboren was ondoenlijk. Na een voorzichtig probeersel heb ik dit gestaakt. Ook was er op de scharnier punten veel werk om het resin te herstellen. Dit had de krachten ook niet kunnen dragen, als ik door gezet had. Voor de kraan bediening waren 2 handels geleverd, op diverse foto's, zie ik er veel meer zitten. Bij het tellen van het minimum aantal bewegingen van de grijper (4) en de kraan (3) kwam ik uit op 7 handels. Ik heb er 5 zelf bijgemaakt van 0,25 messing. Op de foto valt het niet op maar wel als ik zelf kijk. De trap heb ik iets scheef geplaatst, om langs de cabine te draaien. Dit is juist de beweging boven het laad gedeelte, dus hier moet hij wel langs. De hoeken van de kraanarmen heb ik zo gemaakt om hem transportabel te houden (naar mijn idee)

Dan kom ik op de slangen en leidingen, die zijn ook op foto's ook niet te tellen, maar wel uit te rekenen. Mijn gevoel zegt, dat als ik die aanbreng het een teveel aan detaillering word. Maar daar twijfel ik over, misschien dat iemand meedenkt, of ik een hoeveelheid van 14 slangen moet creeren.
Het stoeltje, nu de foto's op mijn beeldscherm denk ik dat daar nog armleuningen bij moeten.

Verder plan truck spuiten en verweren. Motor idem. Cabine interieur bouwen en spuiten. Als laatste kraan en cabine in bij elkaar passende kleuren en los van elkaar verweren.
Iets wat ik er wel bij wil, zijn de boomstammen. Het is nu het snoeiseizoen van de vlinderstruiken, de rechte takken, (iets) verdroogd hout, leg ik direct apart. Dze hebben met structuur al veel van een boomstam. Deze ga ik gebruiken om iets van een setting te maken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Slangen: sommige modelbouwers zeggen dat teveel detail afbreuk doet aan het totaalbeeld (onder wie mijn grote voorbeeld in de autoscratchbouw Gerald Wingrove), anderen willen weer zo veel mogelijk detail. Het is een persoonlijke keuze.

Je bent goed bezig.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan