Hoofdsponsor

1/35 LeTourneau Rooter model S [DONE]

Aris5

Well-known member
Registered
Lid geworden
29 jun 2015
Berichten
3.126
Omdat ik in de avonduren geen gebruik maak van mijn spuitcabine en daar een beetje tegenaan zit te hikken. Besloten aan een volgende kit te beginnen.
Aan de hand van de "zeer gedetailleerde en (uitgebreide) beschrijving" even wat in de avonduren fröbelen.

Naam van de kit
LeTourneau Rooter model S
Leverancier L. Z. Models

Het is een U.S.Army gebruiks voorwerp, bedoelt om achter een caterplillar te hangen. Met natuurlijk de "grote" LeTourneau bediening.


Over de manier van bouwen, zoals werkend zijnde of in traveling, denk ik over na bij het bouwen. Misschien iemand een idee?? Dit zijn de eerste 3 plaatjes in het bouwplan. En een kleuren schema samenstellen.
Kit is geheel van Resin

1. Eerst de Box,
2,3,4. Het Bouwplan en onderdelen.
5. Referentie foto.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die kit wordt ook niet alle dagen gebouwd.

Wat de wijze van tonen betreft, zou ik zeggen...

- Wat vind je zelf mooi?
- Heb je plannen voor een diorama? Zo ja, wordt het apparaat op dat moment getoond als actief?
- Hang je hem, indien geen diorama, in je vitrinekast achter een Cat?

Het is een persoonlijke kwestie vooral.

Wat het werken met resin betreft, verwijs ik gemakshalve naar hoe ik dat zelf graag doe: zie hier, paragrafen 1 tot en met 6.
 
Sorry maar ik weet niet wat dit is , nog nooit gezien of van gehoord
Dat is net iets van de Flinstones
Marc
 
Effe wel beetje stiekum jaloers op deze kit Aris.
Zoals je misschien wel weet heb ik een boek over de aanleg en gebruik van hulpvliegvelden in Normandie en dit materiaal werd daarvoor uitgebreid gebruikt. Ook voor het herstel en de aanleg van wegen was dit onmisbaar.

De rooter is voorzien van stalen wielen en is dus ongeschikt om op een gewone manier, achter een vrachtwagen hangende, getransporteerd te worden. Hij werd dus ter plaatse gebracht of op een trailer of als lading in een laadbak. Gezien omvang en gewicht was een GMC te licht en zal je dus moeten terugvallen op een Corbitt, White of dergelijke zwaardere truck.
Tevens was hij geschikt om achter een bull te hangen en als je hem wil presenteren in werking dan heb je een bull nodig. Zoals je kan zien was het in feite een grote ploeg en dus is een gewone bull tractor voldoende maar in principe kan elk type bull gebruikt worden.

Zeker de bouw niet onderschatten, lijkt misschien simpel maar is het waarschijnlijk niet.
Veel succes maar moest het tegenvallen.... niet wegkieperen maar naar mij opsturen. :D :D
 
Ok Speciaal tuig en volg Aris.
 
Een specialleke, veel bouwplezier!
 
Roy, Marc, Erwin, Pascal en Eric dank voor de aanmoedigingen.

Erwin dank voor de bijbehorende uitleg. Ik heb hem iets later als de scraper aangeschaft. De bedoeling is dat hij achter een Bull komt. Ik heb 4 modellen. Welke ik ga gebruiken weet ik nog niet. Dat hij verschrikkelijk zwaar moet zijn, blijkt al dat de wielen gelift worden, door het gebruik de Letourneau installatie ik ik ben echt van van plan deze weg te gooien, dat is ijdele hoop :P:P

De kit zelf is heel precies van maken en passingen. veel extra resin eraan, maar dat maakt het afzagen makkelijker. Tot zover ben ik nu gevorderd, het is nu de bramen weg vijlen en de rondingen corrigeren.

Bij het laatste part echter, tijdens het verwijderen van de vellen resin (gelukkig had ik de mal resten nog niet verwijderd). Kwam ik bubbels tegen aan de 4 zijden van een stuk vierkant. Schuin er tegenover zaten 4 gaten aan de andere deel ervan. De bubbels heb ik opengemaakt en er bleek eigenlijk maar een smal stukje doorlopende resin te zijn. Met deze daad had ik ook de stevigheid verpest. Blij dat er nog stevigheid is van de delen die ik er af moest zagen, dus het herstel is een stuk makkelijker.

Wel toon ik een foto van de reparatie, met een tweetal vragen.

a, te zien is naast het bovenste gecorrigeerde gedeelte, met tape op de foto is een groot stuk doorzichtig resin (rechts). Is het wijs om hier een gat in te boren en ook vol te druppelen of zo te laten? Toont als wit tov het grijs.


attachment.jpg

b, de vraag is een beetje of-topic, maar irriteert mij. Ik gebruik Zapp a Gapp, bij de plaatselijke modelbouw winkel. Zaterdag een nieuwe gehaald.
Daar waar de lijm op een stukje tape altijd nog een paar minuten vloeibaar was. Is de nieuwe fles na enkele seconden een de druppel een vel geworden. Natuurlijk niet als ik er een onderdeel mee kleef.
Dan kan ik 2 dingen aannemen, ik heb een zwaar verouderde fles lijm gekocht, die snel vellen vormt bij blootstelling aan lucht, of mijn voorgaande flesjes weken af. Zelf hou ik het op zwaar verouderd en heb ondertussen een nieuwe besteld, bij een andere leverancier. Dit gaat voor mij betekenen, dat behalve verouderde verfjes/primers nu ook andere zaken onbetrouwbaar worden. Op het flesje is de enige datum, het copyricht van de waarschuwing, gedateerd op 2008
 
@a: als het een volledig solide doorlopend velletjes is, zou ik als ik jou was daar een primerlaag op zetten en gewoon overspuiten. Zorg ervoor dat de primer goed dekt en hou het even tegen het felle licht van een gloeilamp om de opaken status te controleren.

@b: er zijn talloze diktes Zap; vergelijk je twee van dezelfde soort? Overigens niet eens zo relevant, want...

het is absoluut abnormaal dat deze lijm, van welke substantie dan ook trouwens, na een paar seconden een vel wordt. Dat moet ongeveer een half uur duren. Je hebt naar mijn inzicht een slecht flesje te pakken en ik zou verhaal halen bij de winkel waar je het kocht.
 
Roy dank voor je antwoord.
a, ga ik in de primer zetten en overspuiten, Opaken, op die manier kijk ik ook of er lucht in resin opgesloten is.

b, De verwerkingstijd een half uur.
Ik gebruik alleen, de groene Zap flesjes, (3 stuks in 2 jaar) uit dezelfde winkel. Waarbij de langste verwerkingstijd, nooit meer als 4 minuten is geweest. Ga ik geen verhaal halen, maar verliezen ze gewoon een trouwe klant en mijn steun kwijt...die 10 euro vind ik niet echt een probleem
 
Je weet nooit waar de fout zit he, misschien wel in de fabriek of de tussenleverancier. Het kan altijd gebeuren, niet nodig om daar een klantbestaan van af te laten hangen.

Afgezien daarvan, als je toch nieuwe gaat bestellen, neem dan zeker ook de gele; die is wat dikker en vult wat sneller en prettiger. Ik gebruik bijna altijd de gele, in 10% van de gevallen de groene en in 2% van de gevallen de rode maar dan niet om te vullen.

Van de gele is de droogtijd 30 minuten, van de andere twee weet ik het niet eens zo uit mijn hoofd. Ik gebruik vaak accelerator (Zap Kicker) die ik aanbreng met een applicator. Als je geen Zap Kicker hebt, zou ik die ook op je bestellijst plaatsen nu je toch bezig bent.
 
Nu heb ik nog altijd geen antwoord gekregen , voor wat dient dat ding dat Aris aan het maken is ik zeg het nog iets voor mij is het iets van de Flinstones sorry hoor maar ik krijg er geen zicht in
Marc
 
Marc, dat is in feite een grote ploeg.
Bij de aanleg van vliegvelden moet de bodem effen zijn en deze rooter zorgt er voor dat de grond niet alleen omgeploegd wordt maar ook dat er dikke wortels en dergelijke uit de grond gerukt worden. Zo een machine werkt meestal in combinatie met een bulldozer met blad die dan de opengereten grond weer egaal verdeeld en de afval of het teveel naar de zijkant schuift.
Nadat dit gebeurd is volgt dikwijls nog een scraper of een pletwals die de grond weer aandrukt.
Over die grond worden dan metalen matten gelegd ( Marsden matting) of PSP platen (Pierced Steel Plating) en in sommige gevallen werd er ook een bitumenlaag ( asfalt of pek) aangebracht. Dit gebeurde meestal vanuit een GMC die uitgerust was met een soort kabelrol vanwaar de bitumen afgerold werden; vergelijk het met een rol roofing die vanuit een traag rijdende camion op de grond gelegd wordt. Lassen tussen de rollen werden gedicht met asfalt/pek vanuit een speciaal daarvoor voorziene Diamond T truck.
 
Wow dat wist ik niet , interessant dat wel , nu weet ik weeral wat nieuws he
Bedankt
Marc
 
Aris, succes met de bouw van dit project.
 
Interssant toestel en benieuwd naar de verdere bouw.

Eventueel als je de holte opvult kan je ook er eerst dunne secondenlijm in druppelen en daarna een beetje bloem of schuurstof van de resin. Geeft een solider geheel en schuurt iets makkelijker...
 
Roy, de kicker bestel ik er ook bij. De reden dat ik hem ga mijden is dat het niet de eerste keer is, dat ik iets verouderd koop. Terwijl ik juist meer betaal om hen te steunen. Zoals enamel verven, die krijg je niet meer vloeibaar, primers zijn ook al naar velvorming. E dan is die 25 cent voor verf of 1,80 euro voor de zapp niet erg, maar voor de zoveelste keer, dat ik het daarna ergens anders moet bestellen, word wel vervelend. Dat terwijl er 5 panden verderop net een nieuwe modelbouw winkel is geopend. Klinkt vreemd in deze tijd, van sluitende winkels. Die is vanuit een heel klein winkeltje in een zijstraatje, na 2 jaar naar de hoofdwinkelstaart verhuisd.

Bart dank voor de wensen.

Silenoz, dank voor de wensen en de raad. Schuurstof vang ik altijd op, dat is makkelijk herbruikbaar.
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik nog altijd geen antwoord gekregen , voor wat dient dat ding dat Aris aan het maken is ik zeg het nog iets voor mij is het iets van de Flinstones sorry hoor maar ik krijg er geen zicht in
Marc

Marc ik heb een aantal foto's gemaakt die het misschien nog verder verduidelijken. Tevens laten ze zien hoe ver ik was. Nu kan het nog met een kabel er op gemonteerd moet hij gefixeerd worden.

Foto 1 is De rooter aan het werk zoals een ploeg. Je ziet dat de wielen nu helemaal hoog zijn. Als hij gaar rijden, dan trekt hij zich zelf nu het papier(grond) in, zodat alleen het blok en de wielen nog zichtbaar zijn
Foto 2 is tijdens een kort transport of een draaibeweging, zodat de messen net uit de grond gelift worden. 180 graden draaien,terwijl de messen in de grond zitten is niet te doen.
Foto 3 is tijdens een tranport over een langer stuk of weg, zodat hij echt vrij van de grond is.

Voor de beeldvorming heb ik er een bull voor gezet

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Knap Aris , nu zie ik wat het is , aan de benaming had ik niks
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan