Hoofdsponsor

1/35 GMC Water Tank Truck [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.409
Volgende in de lijn van nog af te werken producten is er één die ik tijdens een beurs gestart ben en ondertussen stof lag te vergaren.

attachment.jpg

Iedereen kent die kit vermoedelijk wel en er werd er hier zelfs al eens één gebouwd door Cargomaster.

De juiste benaming voor deze truck betreft GMC CCKW-353 G1. De G betekend dat het een water tank is en de 1 betekend dat de assen van het "split" type zijn.
Interessant om weten is dat al deze trucks steeds een metalen cabine hadden en nooit voorzien zijn van een winch. Als je ergens toch een water tank ziet met een open cabine of met een winch dan zijn dit veldconversies of na-oorlogse verbouwingen.
De tank had een inhoud van 700 Gallon (US) omgerekend 2650 liter.
Voor de liefhebbers van civiele trucks kan ik nog zeggen dat veel van deze trucks na de oorlog verder dienst gedaan hebben bij de brandweer of bij de aanleg van wegenwerken.

attachment.jpg

Minder bekend en heel zeldzaam want niet meer in productie is de PE set 35 273 van Eduard speciaal voor deze kit. Ik heb er één op de kop kunnen tikken via EvilBay nadat ik al aan de kit begonnen was maar zal die ook gebruiken bij de verdere bouw.

attachment.jpg

De onderdelen waarvan reeds het chassis en de watertank gebouwd zijn,

attachment.jpg

alsook de wielen, enkele kisten en een deel van de ophanging achteraan.

Nu maar eens kijken wat we kunnen verbeteren....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Behoudens wat opkuis van onderdelen en wegwerken van sink marks, vandaag ook PE aangebracht op de brandstoftank.

attachment.jpg

5 kit onderdelen, wegsnijden en opkuisen van de in de kit voorziene foute bevestiging, plooien van 4 stukken PE en vastzetten met 4 stukjes metaaldraad.
Er is een PE stukje voorzien ter vervanging van de brandstofdop doch vermits deze uit de kit goed detail heeft heb ik deze zo gelaten. Zal het PE deeltje wel gebruiken bij andere GMC verbouwingen.
 
Daar gaan we weer van smullen hoor , dat zie ik direct
Suc6 makker
Marc
 
Erwin, heel veel succes. Ik volg mee
 
Ola, zie u graag beginnen aan iets nieuw Erwin. Steeds de moeite om volgen en zet me er bij.
 
Hoeft het nog gezegd dat ik al vanaf de zijlijn aan het meekijken ben?? ;)
 
Bedankt mensen en ja, het is weer een leuke aan het worden.
Eerst even een fout mijnentwege rechtzetten. Ik heb in mijn eerste topic geschreven dat deze trucks altijd een gesloten metalen cabine hadden en daar ben ik fout. Bij snuffelen in mijn boeken heb ik foto's en uitleg gevonden over de omschakeling naar en het gebruik van de open cabine in dezelfde periode dat ook voor de andere GMC's de metalen cabine verdween.
Dat zij nooit gebouwd werden met winch is wel juist.

Chassis afgewerkt volgens plan en vervanging van de bumpers achteraan, de treeplanken en de bumper vooraan door PE.

attachment.jpg

Onderzijde

attachment.jpg

Bovenzijde

In totaal 43 onderdelen kit en 7 PE, de reeds getoonde brandstoftank niet meegerekend.
Toen kon ie gespoten worden en zo ziet ie er nu uit:

attachment.jpg

We kunnen beginnen spelen met washes en kleuren.
 
Ik vind tankvrachtwagens altijd mooie onderwerpen dus deze GMC-bouw wil ik graag volgen.
 
Dashboard geplaatst en hieruit kunnen afleiden dat deze truck behoort tot de series 3 van de productie.
Dit is o.a. herkenbaar aan de knop voor de richtingslichten die in het midden van de onderste console staat.

attachment.jpg

Wel al kunnen vaststellen dat de grille vooraan van een veel te laat type is voor deze vrachtwagen uit series 3. Meer uitleg hierover later.
De PE set geeft aan dat je het volledige dashboard kan veranderen door plaatsing van andere meters en het plaatsen van een open handschoenkastje maar vermits de cabine gesloten blijft zou dit onnodig nutteloos werk zijn zonder meerwaarde. Daarbij, de kit onderdelen zijn gedetailleerd genoeg.
In deze stage: 3 onderdelen kit en 2 PE gebruikt.

Dan maar verder met de watertank:

attachment.jpg

die we dan maar in een kleurtje gestoken hebben

attachment.jpg

Gebruikte onderdelen: 14 onderdelen kit + 2 PE.
 
We doen rustig verder.
De meeste subgroepen steken in elkaar en moeten nu samengebracht worden.

attachment.jpg

De tank en de pompkast zijn al verlijmd, cabine en spatborden achteraan staan nog in dryfit.

attachment.jpg

Ook de wielen steken al in elkaar en hebben hun base coat gehad.
Het staat niet duidelijk in het plan maar ik heb de indruk dat ik best eerst de wielen zal verlijmen voordat de spatborden geplaatst worden.
Maar eerst het chassis nog een beetje accentueren/verweren. :D
 
Interessant dat er ook eens een tankwagen passeert. Waarom pas je het dashboard niet aan, Erwin? Dat zie je nog wel door de zijruit, toch? Alleen al voor de informatieve waarde voor wie meeleest in dit topic, zou ik zo'n wijzigingen altijd doorvoeren. In het echt zal het niet 100 procent zichtbaar worden, maar op dit forum blijf je het altijd zien, he...
 
Het dashboard is representatief genoeg Steven en ik had dit trouwens bij mijn allereerste GMC bouw al eens veranderd. Het PE is zeker niet verloren en zal bij een andere bouw zeker gebruikt worden, modellen genoeg in voorraad.
 
goed bezig Erwin zulke vrachtwagens vind nu ook wel mooi
Marc
 
Begint al een hele mooie vrachtwagen te worden
 
Dat PE een zegen en een vloek kan zijn weten we reeds allemaal en bij deze truck is het beide.

attachment.jpg

Het stuk met de louvres diende vervangen te worden door PE. Om dit te doen moet je dus het betrokken onderdeel in 3 snijden en het middendeel vervangen door PE.
Was het eerst al eens vloeken om die openingen mooi rond te krijgen, dienden we daarna vast te stellen dat het in feite iets te klein is waardoor het niet mooi aansluit.

attachment.jpg

Zal wel opgelost geraken maar is zeer vervelend.
 
Erwin, ik heb hier eens een PDF van de handleiding bekeken.

https://www.eduard.com/store/out/media/35273.pdf

Dat is een wat vreemde keuze van Eduard maar je komt het principe nog tegen, zoals het PE dat je bij U-boten ziet om de romphuid te vervangen. Dit moet dan waarschijnlijk bijgeplamuurd worden.
 
Bedankt voor het meedenken Steven.
Heb er voor gekozen bij deze truck om de oude stukken er weer in te steken en te gebruiken want er zijn nog enkele issues die me storen. Vermits ik dit model toch wil afgewerkt zien ga ik mij er deze maal ietwat gemakkelijk van af maken.
Heb nog zo een kit gekocht voor een ombouw naar een open cabine en zal de PE stukken daar eens op uitproberen.
Ondertussen ook twee water aanhangwagens teruggevonden in de stash om achter de trucks te hangen. We zijn hier zeker nog niet uitgespeeld.
 
Louvres maken in PE is inderdaad een drama om ze goed te maken bij je volgende model kun je gat waar de louvres invallen gelukkig beter op maat maken.
 
Jammer dat het niet past, wel een wijs besluit om het te herstellen naar origineel
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan