Hoofdsponsor

1/5 Skyraider A1 (1:5) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

mijn-kotter

Guest
Hallo allemaal

Door een vraag van pascal in de offtopic berichten over scratsch bouw.
Wou ik hier nu dan ook nog maar een van mijn overige projecten plaatsen.
Er wordt gedacht dat wij alleen boten bouwen maar ook vliegtuigen horen er nog wel een beetje bij.
In het verleden bouwde ik meer vliegtuigen dan boten
Alleen door omstandigheden is daar toen een abrupt einde aan gekomen.
Deze Skyraider A1 is een vliegtuig waar ik zelf de tekeningen van heb gemaakt.
Dit vliegtuig is nog tijdelijke aan de kant gezet ,zal toch binnenkort verder afgewerkt gaan worden al zal het dit keer geen vliegend exemplaar meer worden.

0.jpg

01.jpg


1-1.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

110.jpg

111.jpg

113.jpg

114.jpg

116.jpg

118.jpg

19-1.jpg

192.jpg


Tot zover even een snelle impressie van de bouw van skyraider waar ook nog de afbouw van plaats zal vinden hier op dit forum .
Zal me er even toe moeten zetten en dan zal het zeker lukken.

groet ron
 
Hey Ron,

Die Skyraider ziet er heel mooi uit Applaus Applaus Applaus
Wat mij opvalt is dat je ook met spanten bouwt, net zoals bij een schip, én net zoals een echt vlliegtuig, heel erg knap hoor.
Die canopy, heb je die ook zelf gemaakt ?

Groeten, Pascal
 
Ik denk dat Erwin hier wel veel interesse zal in hebben. :k



Droop
 
Wat mij vooral opvalt is dat je volledige spanten gebruikt ipv van halve.
Naar ik meen is het nochthans meer de praktijk bij vliegtuigen om 2 romphelften te maken en die dan tegen elkaar te lijmen ?
Althans de meeste van de zowat 100+ vliegtuig plannen die ik heb zijn op die manier.

(doet me er aan denken dat ik mijn baas eens m'n map met plannen terug moet vragen)

oa: Gaf Nomad (gekend uit de Flying Doctors), Cessna Bird Dog (millitair versie van de 172), Spitfire, Dora........ en vele andere (Long EZ etc)....
 
Deze bouw-wijze leunt heel dicht aan bij de bouw van een echte vliegtuig, daar werkt men ook met spanten (volgens mij heten ze in de luchtvaart anders, maar ik weet niet hoe) waarop de aluminium huid wordt vast gezet met klinknagels.

100+ vliegtuig plannen, oa: Spitfire, Dora........ en vele andere (Long EZ etc)....

Dan, heb jij plannen van de Spitfire ? Nu maak je me wel echt heel nieuwsgierig cute Op welke schaal zijn ze, en kan je er eens een foto van plaatsen ?

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op z'n minst twee verschillende plannen voor de spit ; de eenvoudigste zijn relatief klein (speed 400 size), en de grotere zijn vrij beschikbaar op het internet (deze heb ik niet afgedrukt wegens weinig ervaring met het soort software (.dfx) ).
De kleine zaten in een engels tijdschrift, en ik heb ooit.... heel lang geleden zelfs eens begonnen met de bouw ervan.
Hoet toestel zelf is ondertussen alweer afgebroken, maar ik zal morgen eens zien of ik nog ergens foto's ervan vind. (zeker niet meer op m'n pc, maar misschien nog ergens op m'n oude website)

Edit : ik heb net via Google m'n oude website terug gevonden : Dany's Modelbouwsite, weldra dé place to be...kijkt U maar zelf !!!

Op deze site zijn diverse plannen (ja hoor, ook voor boten (bijvoorbeeld de rc versie van de Duitse E-Baot)) te downloaden... enfin, ik hoop dat ze er nog op staan ten minste, want da's nog bij een vorige provider.

PS : gelieve niet op de layout te letten, da's natuurlijk nog jaren 90 style :)
PS 2 : fotootje van de cover waar de spit in te vinden was destijds :
RCMEspit.jpg

Waar ik geeindigd was :
spitside.jpg

Schaal ? neen hoor, "Sportscale"
PS 3 : de foto's op de site zijn nogal korrelig, omdat ik toen nog een fototoestel gebruikte met minder dan 2 megapixels.
 
Laatst bewerkt:
is dat dan een geheel eigen ontwerp?:|amai, dan moet je nogal op de hoogte zijn van vliegtuigen om dat te maken.Applaus


Hallo

Wij hebben ooit een klein bouwpakketje gekocht van dit vliegtuig en daarna er een geheel eigenontwerp van gemaakt.
Zo heb ik al mijn vliegtuigen gemaakt.

gr ron
 
Wat mij vooral opvalt is dat je volledige spanten gebruikt ipv van halve.

Ik bouw altijd met gehele spanten ,dit is vooral mijn bouwwijze en je hebt ook een breuklijn minder waardoor je een sterkere en lichtere constructie krijgt.
En mocht je bang zijn dan je dan geen rechte lijn kan krijgen,ik lijn ze altijd uit op een tafel.Daar gebruik ik pendellood voor.
Ik zet altijd een paar spanten vast op de tafel.

gr ron
 
Hallo allemaal

Had op mijn pc ook nog foto'van hoe ik de vleugels heb gemaakt en wou dezen ook hier nog even plaatsen .

IMG_0860.jpg

IMG_0859.jpg


IMG_0861.jpg


IMG_0862.jpg


IMG_0863.jpg

IMG_0864.jpg

IMG_0865.jpg

IMG_0866.jpg


gr ron
 
nog een van mijn vliegtuigen

hier nog een van mijn vliegtuigen.

IMG_0718.jpg

gr ron
 
Oooh, prachtig, de Corsair is altijd al mijn favoriete wwII vliegtuig geweest (misschien minder favoriet bij de piloten vanwege te rap in een vrille gaan, maar ik vind het gewoon een sexy beest).
Een trivia weetje over de Corsair... wist je dat de vorm van de vleugels (inverted gull wing), niet ontwerpen werd omwille van vliegeigenschappen of aerodynamica ?
Het was namelijk de enige manier om het landingsgestel niet nodeloos groot te maken. (afstand prop-grond)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan