Hoofdsponsor

1/6 Belgische militair hedendaags[wip]

Jiver

Sponsor
Registered
Lid geworden
2 dec 2009
Berichten
527
Locatie
Herenthout
Gegroet,

Met het oog op onze opendeurdag in juni, was het wenselijk om iets nieuws te brengen. Ik krijg ook regelmatig bestellingen voor einde carriére-cadeaus. Dat was nu ook het geval, dus werd er spoed gezet achter deze buste.Dus het gaat hier wel degelijk over een item dat dient als basis voor relatiegeschenken. De opendeurdag in Burcht is normaal 2-jaarlijks en ging door verleden jaar. Van hogerhand werd echter beslist om dit jaar een gezamelijke opendeurdag te organiseren in meerdere kazernes. Dat betekent ook dat ik weer een standje zal uitbaten.
Hier dus de nieuwste toevoeging, een militair met muts en standard hemdvest. De bedoeling is om er monochromes van te maken, maar ook een aantal in kleur te schilderen, met verschillende mutsen en kentekens. De eerste gietsels zijn intussen een feit(3de foto).

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey Jiver allemaal goed maar ik zie hier niks dan kruisjes , kijk het eens na als je wil
Marc
 
Alles ok.
Mooie buste, maak die maar in serie want die gaan als zoete broodjes verkocht worden denk ik.
 
Mooi, maar volgens mijn bescheiden mening zit de bevestiging voor de graden iets te hoog of is niet lang genoeg. De knop komt tussen de naamlinten = correct, maar het onderste stuk komt bijna in het midden van de borstzakken.

Grtx Jan
 
Ik ben er mij van bewust dat er nog wat werk is. Ik moet de borstzakken zelf ook nog aflijnen. Dat lintje moet opnieuw, want ik moet verschillende graden kunnen bevestigen op aanvraag.
Er zullen zeker nog zaken zijn die ontbreken of voor verbetering vatbaar zijn, maar nogmaals, het is niet echt mijn bedoeling om een hoog-gedetailleerde model kit te maken.
 
Wat niet wil zeggen dat ik niet graag een serie van volledige Belgische militairen zou willen maken. Er is eigenlijk maar 1 ding dat mij tegenhoudt...de wapens maken. Daar heb ik geen kaas van gegeten.
 
Yes , yes nu kan ik zien hoe knap het weeral is
Proficiat
Marc
 
Mooi in ieder geval.
 
Mooi, succes met het verdere werk.
 
Als gepensioneerd militair wil ik zeggen, dat ziet er zeer mooi uit, goed gedaan.
 
Ik sluit er me volledig bij aan en als het zou kunnen om een Logistiek look te geven Smurfblauw muts met 1cc graden dan zou ik er eentje bestellen.
ik heb al menig werkjes van je gezien en dit is ééntje die me aanspreekt.
 
Ik ben wel degelijk aan't bestuderen om een reeks Belgische militaire figuren te beginnen, al is dat eerder pro en contra tegen elkaar afwegen.

Pro: - Heeft potentieel op een reeds uitpuilende modelbouwmarkt
- Ik zit aan de bron en krijg ook de nodige medewerking
- Toch al een beetje ervaring door de relatiegeschenken die ik reeds uitbracht

Contra: - Zoals hierboven reeds aangehaald, zijn wapens en hardware een drempel die ik nog moet overschrijden. Ook zaken zoals mutsemblemen en graden is
niet zo simple om te maken, tenzij photo-etch.
- Bustes wil, ik op 1/6 houden, maar complete figuren wil ik ook groter maken dan de gebruikelijke schalen. Dus ik ga eerder 1/9 of 1/10 aan, dan 120mm
en kleiner. Vooral omdat ik die schalen beheers en ook omdat de kleinere schalen niet voldoen om collectibles van te maken en ik blijf actief in dat
marktsegment.

Deze buste wordt aangepakt en nog voorzien van de nodige details. Degene die ik gisteren leverde, had een embleem van 1/3L op aanvraag, maar ik ga een poging wagen om meerdere mogelijkheden beschikbaar te stellen, idem voor de graden. Die kunnen dan apart bevestigd worden. Dus een kit uitbrengen is een optie.
 
Laatst bewerkt:
Bustes op 1/6 lijken mij vrij groot.
Wat betreft de hardware, een deel wapens heb ik reeds gemaakt op schaal 1/10 voor de bustes die ik voor me zelf heb gemaakt.
Voor 1/6 moet het dan nog gedetailleerder zijn, wat dan de mieren***s op het voorplan roept

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Op zich een gefriemel wat na enig oefen toch vrij goed lukt.
Maar zoals geschreven, de vraag is tot welk niveau van detail wil men gaan.
 
Ken er wel geen kl.... van als ik het zo proper mag zeggen , maar het ziet er wel knap uit
Marc
 
Jan,

Ik prefereer 1/6 voor bustes, omdat die schaal meer mogelijkheden toelaat wat betreft details in gezichten. Ook is het zo, rekening houdend met verzamelaars(niet-bouwers), dat kleiner niet aanspreekt. Dus ik moet ergens een compromis toepassen. 1/6 valt eigenlijk nog mee, de bustes zitten rond 10cm zonder sokkel.
Nu, wat betreft die wapens, die hoeven niet op 1/6, want de volledige figuren gaan niet die schaal hebben, eerder 1/9. De para-commando die ik momenteel heb, heeft ook die grootte. Ik ga in ieder geval proberen om een wapen te scratchen, het kan evengoed meevallen. Het probleem is dat ik niet rap content ben.
 
Laatst bewerkt:
Gegroet,
Even orde op zaken stellen wat betreft dit project. Het bestaande model wordt niet gebruikt en is dus afgevoerd. Ik vond ook dat een en ander beter kon, en daar was het hoofd bij. Dus ben ik opnieuw begonnen, maar dit keer ga ik wél voor dezelfde behandeling die mijn fantasy-projecten krijgen. Dat wil zeggen dat ik mij er volledig insmijt, meer niet.
Voor alle duidelijkheid: Mijn project op lange termijn behelst een serie van 1/6 bustes die Belgische militairen uitbeelden, vroeger en nu(op termijn). Volledige figuren komen er niet, ik heb teveel ideeen die het maken ervan te tijdrovend zou maken. Dus ik opteer voor bustes, maar ze zullen wel 1 of 2 armen krijgen, om toe te laten wapens ed te gebruiken. Ook is er photo-etch voorzien, zoals voor de graden, mutskentekens enz. Een eerste batch is trouwens bijna een feit. Als die goed blijkt(En daar twijfel ik niet aan), mogen er in de nabije toekomst meer verwacht worden. Een FN FNC 5,56 zit ook in de pijplijn.
Met al dit onderweg ben ik ondertussen ook aan het werk om een nieuwe buste klaar te stomen. Het hoofd is al meer dan halfweg, zoals onder op de foto's te zien is.

6a378184-5293-4f15-877d-a647ec75c59d.jpg efd92680-bc91-4d8e-a12e-a1ed30aac8f7.jpg

Helaas loopt niet alles van een leien dakje. Zo moest ik op zoek naar een nieuwe host, want ondanks dat ik nog pas betaalde om een jaar te verlengen, blijkt hij failliet te zijn. Ik heb een nieuwe host en construeerde in sneltempo een nieuwe site. www.jiverminiatures.be
Een en ander betekent wel dat al mijn foto's hier verdwenen zijn, spijtig genoeg. Maar daar kan ik niets meer aan verhelpen.
 
Hoofdje gebakken, klaar voor clean up en nog wat kleine aanpassingen. Daarna silicone-badje.

348ba32f-6d81-4004-b9ff-f543fc437ecd.jpg7bb10cfc-ea88-4672-8024-3828ec454c34.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan