Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Case Loader 1/35 [DONE] Einddatum 01/04/2018

Aris5

Well-known member
Registered
Lid geworden
29 jun 2015
Berichten
3.126
During World War II Case produced more than 1,3 million howitzer shells, 200 sets of bomber aircraft wings, and 20000 specialized war tractors and engines. From 1941 to 1945 the factory built over 15000 special military tractors in roughly 40 variants, and over 4000 tractor engines for the U.S. Army and the Allies

attachment.jpg

Bouwbeschrijving, ook voor de Case Tractor Zie http://www.modelbouwen.be/threads/15749-Case-tractor-1-35?p=343433#post343433

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Inhoud van de kit en de door mij gekozen kleuren

attachment.jpg



attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aris ik heb beide tractorprojecten toegevoegd als #16 onderscheidenlijk #17 in het startoverzicht. Je hebt voor beide tot 1 april de tijd (ja ik zou dat ook even controleren als ik jou was lol).

Interessant idee om de ene tractor (zie hier voor het bouwverslag) een civiele livery te geven en van de andere een militaire uitvoering te maken. Ik ben benieuwd of we ze op 1 april gebroederlijk naast elkaar zien staan.

Slim dat je een kit hebt gekozen met bijgeleverd stukje koperdraad, dat scheelt scratchwerk en misschien kun je beide tractoren helemaal rechtstreeks uit de doos bouwen. Succes gewenst met deze uitdagende opgave.
 
Succes met de bouw Aris.
 
ook een prachtig modelletje , ook zal ik hier met veel goesting blijven volgen
Ook hier suc6
Marc
 
Veel succes en plezier bij deze bouw.
 
Roy, Bart, Marc en Erik dank voor het volgen.

Ik heb met deze vandaag een ferme start gemaakt. Tot nu toe is alleen de radiator steun anders als bij de tractor Dit toot alsof er in het origineel ooit de zaag is gezet om de motorkap in te korten. Ik vermoed dat het verschil op de foto's niet eens te zien is

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooie start hoor.

Hoort de brandstoftank een beetje schuin te staan?
 
Mooie start hoor.

Hoort de brandstoftank een beetje schuin te staan?

Roy dank voor het compliment

De tank kantelen,
Volgens mij wel, de beugels waar de tank op rust, zijn aan de onderkant haaks en hebben op de bovenkant een versmalling, waardoor de tank iets kantelt
 
Mooie start aan deze... gaat goed vooruit zo te zien..

Meestal worden deze beugels toch met de bovenzijde horizontaal geplaatst en loopt de onderzijde toch schuin? Zelfde met van die instelbare rekken, daar ligt je plank toch ook horizontaal...

Net eens gekeken naar de handleiding, en van daaruit is het niet zo goed zichtbaar maar lijkt het wel plausibeler om de tank horizontaal te zetten.
 
Ik kan zo vlug geen foto van een echte tractor vinden met én de motorkap eraf én de brandstoftank erop. Wel van gebouwde modellen, gebruikt in meerdere Ebay-advertenties dus wsch. afkomstig van de kitmaker:

40689480881_1bc47e82b6_b.jpg

26817898978_abba618006_b.jpg

26817898728_5f2e536195_b.jpg

40689480131_d76e35d231_b.jpg

Bij alle staan de brackets (waarop de tank rust) horizontaal. Op de legeruitvoering staat ook de brandstoftank perfect horizontaal. Op het blauwe model staat de tank iets schuin maar dat lijkt niet de bedoeling, gezien de stand van de brackets. Deze bouwer heeft sowieso wat meer zijn energie besteed aan (het mooie) verweerwerk dan aan het bouwen, want ook de radiateur en de uitlaat staat wat schuin. Hij is vergeten uit te lijnen.

Ik denk ook niet dat het logisch is dat de brandstoftank schuin stond; in alle voertuigen die ik me voor de geest kan halen (ons eigen grachtenbootje bijvoorbeeld) staat hij gewoon recht, zodat je alle brandstof eruit kunt halen en er nooit een bodempje staat.

Als het nog aan te passen is, zou je dat kunnen overwegen. Echter, je ziet er pas iets van als je de motorkap er vanaf haalt, dus je kunt het ook prima laten zitten.
 
Silenoz en Pascal dank voor de complimenten.

Roy en Silenoz dank voor het meedenken

Deze is in aanbouw, om te kijken nog eens de tekening erbij gepakt. De uitsparingen in de beugels komen boven en vallen in de nokken van de benzine tank. Verder in de tekening is nergens de tank goed te zien als hij geplaatst is.
Ik heb de Tractor er naast gezet en daar heeft de tank dezelfde schuinte. Bij het plaatsen in de Tractor was het mij ook opgevallen, dat de tank schuin ging komen. Daar heb ik al besloten hem schuin te plaatsen, omdat het volgens bouwvoorschrift was. Wijzigen had onder de aanpassingen gevallen.

Wel dank voor de voorbeelden en de genomen moeite. Ik heb deze bekeken en naar dingen gekeken, waar ik star volgens plan ben blijven bouwen. Die nu op de foto's afwijken. Zeker wat betreft voortrein, zetel, treeplanken, plaatsing en stand van pedalen. Maar ook extra details zoals bouten en moeren, die mijn kit niet heeft.

Blijft over de motorkap komt er over, daar denk ik simpel, 1x voor de foto eraf en vervolgens zal die nooit meer verwijderd worden. Deze moet eigenlijk ook volgens de beschrijving aan o.a de stuurinrichting gekleefd worden. Daarbij komt dit is het model met de frontlader, als deze eraan is, kan de motorkap niet verwijderd worden, zoals bij het blauwe model.

Overigens door mijn eigen foto's had ik gezien dat de motorkap steun op de voorkant, bij mij een "bolle rug" had. Dit heb ik gecorrigeerd
 
Als je er niets meer van gaat zien, zou ik het zeker niet aanpassen inderdaad.

Ik zie zelf geen problemen in het binnen deze groepsbouw niet bevestigen of vastlijmen van iets, zodat een motorkapje dat je er -door dat niet-verlijmen- mooi af kunt halen. Zolang je zelf het model maar als gereed ziet en zolang het er maar uit ziet zoals de kitproducent heeft beoogt, is het wel best. Desnoods kun je dat nalaten als een tienminutenaanpassing zien, wat ik zelf iets te gekunsteld zou vinden trouwens.

Maar zoals gezegd, ik zou het in jouw geval zeker niet meer aanpassen. Ook op de referentiefoto's die ik van de tractor heb gevonden met motorkap erop, is niets meer van de tank te zien.

Ik ben benieuwd naar de update-foto's; en naar je bevindingen van hoe de groepsbouw je tot nu toe bevalt.
 
Dit zijn de laatste update's van de tractor zelf. Het verschil is nu duidelijk te zien, dat de motorkap afgezaagd is. Ook als extra zit er een kruis in, onder de benzine tank. Deze moet volgens de beschrijving pas gekleefd worden, als de loader er opkomt. (vandaar verkeerd, die valt er telkens uit, nu voor de foto geplaatst)

De 2 laatste foto's tonen een deel van de lader, waar hij op het front bevestigd word. Kromme stang om naast de uit- en inlaat te blijven. Ook een deel van de rollen waar de kabels ver komen.

@Roy, bevindingen hoe de groepsbouw nu bevalt. Het is op het forum veel drukker geworden met bouwen en/of kits die gereed komen. Dat zal e zelf ook gemerkt hebben. Wat mijzelf betreft en deze projecten. Naar mijn beleving is dit ongeveer het nivo, of de stijl hoe ik (bijn) altijd bouw En verf. Ofschoon misschien anderen dit zullen betwisten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Schiet al lekker op Aris
 
Dat ziet er alleszins strak, uitgelijnd, verzorgd en dus geslaagd uit.
 
Ron, Roy en Filip, dank voor de complimenten.

Vandaag de hydaulische installatie afgemaakt op de lader en geplaatst op de tractor. Een olietank is er niet te zien, de voorraad zit in een deel van de linkerkolom. Ik ben van het bouwplan afgestapt, bij het plaatsen van een paar PE delen met een draad van 0,25 doorheen moest. Door het dubbelgevouwen PE zit wel de draad, maar ik moest in een handeltje van 0,5 bij 0,5 een gat boren van 0,3 mm. Om daar ook de draad door te steken. Dat is in mijn geval gedoemd te mislukken. Dus achterwege geladen en de draad achter het stukje plastic gekleefd.

Zoals op de foto's te zien is, de discussie motorkap erop of eraf. Hier hoef ik niet meer over na te denken, dat is niet meer mogelijk.

Is het wijs geweest, om eerst de lift definitief te plaatsen. Gezien een aantal (gebrekkige) overgangen en bevestiging tussen lift en tractor, had bij het eerst spuiten en dan monteren de verf behoorlijk in de weg gezeten. Denk aan part plaatsen zonder lijm, en vervolgens 5 stappen verder, moet het gekleefd worden



attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik kan zo niet goed beoordelen wat slimmer was geweest, maar voor beide valt zo te zien wat te zeggen.

Je houdt er strak de pas in!
 
Denk dat je bij deze problemen gaat krijgen om hem goed geverfd te krijgen o.a. aan de radiator.
Hoop alsnog dat het je zal lukken want het is een mooie bouw tot nu toe.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan