Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Case tractor 1/35 [DONE] Einddatum 04/04/2018

Aris5

Well-known member
Registered
Lid geworden
29 jun 2015
Berichten
3.123
During World War II Case produced more than 1,3 million howitzer shells, 200 sets of bomber aircraft wings, and 20000 specialized war tractors and engines. From 1941 to 1945 the factory built over 15000 special military tractors in roughly 40 variants, and over 4000 tractor engines for the U.S. Army and the Allies

attachment.jpg


Inhoud van de kit,

Kleurenschema, onderdelen en de kleur die ik ga gebruiken.


De Kit heeft geen bouw beschrijving. Die is wel te vinden in de Case Loader Zie http://www.modelbouwen.be/threads/15750-Case-Loader-1-35?p=343434#post343434

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg




attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
(in navolging van deze post):

Hmm... ok, misschien is het inderdaad toch te doen om twee van deze niet heel uitgebreide modellen op vier weken te doen. Maar ik blijf het knap vinden als het je lukt.

Ontzettend veel succes! Ik zet beide projecten zo direct in de startlijst.

In het oranje is 'ie ook mooi, moet ik zeggen.

Heb je een of meerdere tienminutenaanpassingen in de planning staan?
 
Succes met de bouw aris, je hebt het druk met 2 projecten.
 
Sympathiek tractortje eender welke kleur
Suc6
Marc
 
Leuk tractorke, veel plezier bij de bouw ervan.
 
Leuke kit,veel plezier ermee.
Marc S
 
Roy, Bart, Marc, Eric, Marc en Pascal bedankt voor de aanmoediging.

Kit is heel simpel, maar wel heel compleet uitgevoerd. Zit ook netjes in het frame, in principe hoef ik alleen de hechtpunten en de lijmplaatsen, iets te bewerken.
De PE delen, zijn van een kwaliteit die als het ware de CA lijm opzuigt. drogen nu sneller aan elkaar, voordat de pincet of mijn vingers hechten.

Dan kom ik op een punt de 10 minuten bewerking.

a. In de bouwbeschrijving, klopt de nummering van 2 onderdelen niet met het plaatje. Hier heb ik de onderdelen gebruikt zoals getekend.

b. Eerst foto's (1 en 2) van de motor en dat ik daar een Snaar gescracht heb van een stukje koperdraad. Dan dat ik het volgens de beschrijving moet doen. Ik zie dit niet als aanpassing maar, volgen van het bouwplan. Foto 3 en 4

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Dit zijn de foto's waar ik vanavond gestopt ben. En kom ik met een aanpassing, het blok aan de rechterzijde mist echt iets.

a. Ik zie een verdeelkap, nu zullen misschien de bougie kabels noodzakelijk zijn.

b. Wat is er nog meer niet? Een Benzine-aanvoer-regelsysteem. Wel een plaats om te monteren, op de beschrijving word dat deel niet geplaatst en ook op de kit voorbeelden komt het niet voor. Zelfs op het kleurenschema is deze plaats leeg. Hier twijfel ik ook of ik een aanpassing moet doen.

c. Een gelijkende carburator en wat er bij hoort, is niet in 10 min gemaakt. Dit kan ik oplossen, met bv een stukje plat frame en een stukje rond frame samen te kleven en monteren. Zo van detail is er niet, maar toch iets anders.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
@bijgeleverde koperdraad: inderdaad, als het in het bouwplan staat is het geen tienminutenaanpassing.

@bougiekabels: is zeker een nuttige en eenvoudige toevoeging.

@carburateur: precies, gewoon de grove vorm maken en misschien wat kerfjes erin maken zodat 't op een carburateur lijkt. Beter dan niks. De tienminuten-aanpassingen zijn zowel een handicap als een voortstuwende motivator. Doordat je nooit meer dan 10 minuten aan één onderdeeltje kunt lopen pielen, ga je lekker vooruit met de bouw; althans dat is de bedoeling.

Bouwvoortgang ziet er bijzonder voorspoedig uit, de bouw is al bijna gereed als ik het goed heb. Ik weet niet of het ejector pin marks zijn aan de achterwielkuipen maar ze zullen nauwelijks te zien zijn als de wielen op hun plek zitten; dus al zijn het ejector pin marks dan zou je ze gewoon kunnen laten zitten en niemand die het ziet.
 
Edwin en Roy, dank voor de complimenten.

Erwin jij heb ze ook, wacht maar totdat je de boutkoppen moet plaatsen, onderdelen met het spreu nummer X6.....

De ejectorpin marks of wat er op lijkt. heb ik vandaag nog eens goed bekeken, ook van de andere kit. Ze zitten egaal en uitgemeten verspreid over het scherm. Ook de weinige pins die ik tegenkom, zijn opvallend toch snel 5 mm groot. Referentie materiaal heb ik niet kunnen vinden.



Anekdote
Waarom ik ze niet als pins zag en dat is absoluut niet vergelijkbaar, de tractor een MF uit '61 met dezelfde model schermen had ook van dat soort ringen Die werden open geboort, toen er op een gegeven moment "75 een cabine opkwam. Bij het model ervan denk aan een partytent. Waarom ergens in '76 er geen rolbar op gemaakt mocht worden, omdat de boor/bevestigings gaten te klein waren. In die tijd was een rolbar niet verplicht als de eigenaar er zelf op reed. De kleine MF had toen een aantal vleugelmoeren op het scherm, waar we hooi stonden te plukken om brand te voorkomen. Op de momenten dat we met 2 tractoren reden, reed ik als personeel, met de nieuwe in bezit van rolbar en partytent. De nieuwe had hele schermen, denk aan een overdekking boven het wiel, de oude had halve schermen, gelijk deze. Als je met regenachtig weer reed, hield de nieuwe het vuil, binnen de schermen. De oude, door vloog het tot 5 meter hoog, met als resultaat, dat het in mijn nek belande
 
Het was even zoeken, maar hier een beeld dat aantoont dat het toch ejector pin marks zijn:

25772146497_89eeafc9ea_b.jpg

Gevonden in het laatste deel van een vijfdelige serie over de restauratie van zo'n tractor. Zeker de moeite waard om details te spotten, zie hier het eerste deel.

Algemeen: als je niet zeker weet of dit soort cirkels ejector pin marks zijn, kun je altijd op zoek gaan op de sprue waar dergelijke pin marks anders zouden zitten. Miniart bijvoorbeeld gebruikt de sprue zelf er soms voor, had ik al gezien. Maar in 95% van de gevallen zitten er ergens op je wat grotere onderdelen dat soort littekens...
 
Oranje oester :O
 
Pascal en Ron dank voor de complimenten.
Ron lekker fel kleurtje toch

Roy, de pinmarks zijn ondertussen weg gehaald, was niet de makkelijkste manier en ging ten koste van een treeplank.

Verder zijn de bougie kabels, afgewerkt, de achterwielen er op en de voortrein geplaatst. Morgen als de lijm droog is, de pedalen erop plaatsen en dan word het wachten op de benodigde verf. Ik verwacht morgen dan te starten met de Loader
 
Ejector pin marks had je van mij niet weg hoeven halen he, ik denk dat je ze niet heel duidelijk zou hebben gezien. Anderzijds, valt het altijd te waarderen als je zo netjes mogelijk wilt bouwen binnen de uitgezette lijnen.

Heb je ook daadwerkelijk de voorgeschreven Ammo-verfjes gekocht, of heb je iets anders op het oog?
 
De pins had ik altijd onthouden dat ik ze had laten zitten, dat is puur voor mijzelf. Bij de loader had ik er ook tegenaan gelopen, dan waren ze toch niet identiek geweest.

Het kleurenschema van Ammo heb ik aangehouden. Op deze is het ook (niet) heel druk. Een Dark-Rust voor de uitlaat en het Oranje voor de tractor zelf, heb ik nieuw aangeschaft. Alle andere kleuren uit het gamma van Ammo, heb ik op voorraad. Dankzij de kits van Miniart en Meng, die reeds gereed zijn of in de planning.
Gedachtengang als ik verfjes bestel, in een webwinkel door omnummeren naar Vallejo/AK, of Ammo direct bij onze Sponsor. Is mijn gedachte hier bouw ik, en zal ik ook hier zoveel mogelijk kopen....

hmmm tenzij het mij treft in de portomonee. Maar Ammo voor 2,30 of een alternatief voor 2,60 en de lage/gelijke verzendkosten, maakt zelfs goedkoper, alsdat ikkan afhalen bij 2/3 modelbouwwinkels hier in het Dortse
 
Deze is zover om gespoten te worden.

Als toevoeging heb ik 4 bougie kabels geplaatst, een simpele vorm van een carborateur. En de 2 rubber banden gevijld, de gietnaad of lijmnaad was zo dik, dat ik mij hier niet in kon vinden. Op de box staan die gietnaden duidelijk in beeld op de foto.

Nu is het wachten op de verf.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het spatscherm linksachter lijkt nog een beetje stoffig.

De kap onder de grille zit volgens mij niet helemaal recht.

Aanvullingen (bougiekabels) zijn zeer treffend en komen helemaal tot hun recht. Goede keuze. Carburateur ziet er overtuigender uit dan ik had verwacht.

Goed bezig alom.
 
Ik heb toevallig nog een betere foto gevonden, gewoon voor het archief:

372217893072_1.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan