Hoofdsponsor

1/35 VW typ 83 kastenwagen [wip]

Excuses voor alle bovenstaande opmerkingen. Ik had de foto's niet goed bekeken. Tweede poging:

Ja ja Marc, volgens mij heb je gewoon foto's gemaakt van zo'n Kever die je in de garage hebt staan! Even wat benzine erin, sleuteltje omdraaien en je rijdt er zo mee weg!

Zonder dollen, de Kever ziet er prachtig uit Marc, echt zoals je 'm in het veld zou verwachten. Het verschil in rood op de bak is duidelijk te wijten aan verkeerde belichting maar zelfs als dat niet het geval was, zou ik het een mooi resultaat noemen. De verwering van de body is hyperrealistisch. Dat de banden alle vier aan één kant wel verwering hebben gekregen maar aan de andere kanten niet, is goed te verklaren doordat 'ie net door vier kleine plasjes kan zijn gereden, alle zich bevindend op evenredige c.q. identieke afstand van elkaar.

Ga zo door en trek je niets aan van wat mensen hier misschien over op te merken denken te hebben, het volgende model wordt vast precies zo mooi als dit.
 
Ik vind persoonlijk alle vier de modellen goed geslaagd. De laatste kever met die kasten vind ik persoonlijk helemaal niet slecht. Ik kan het vergelijken met onze wagen na een week in de sneeuw troep te hebben gereden en dat zag er ook niet uit. . Daarbuiten rij ik zelf met een Mercedes Sprinter voor de werkgever ca. 1000km per week en dat zag er ook niet uit en deze is wit of zou het moeten zijn van kleur. Maar na iedere werkdag moet deze schoongemaakt worden Tijdens de oorlog kijk/keek men niet naar onderhouden. De voertuigen moesten rijden en daarmee basta. Tien mensen en tien verschillende meningen. Maar een ieder mag zeggen wat hij vindt

Op zich kan ik alleen maar zeggen Ik vind de kasten kever geslaagd Marc en je verdient best een compliment met deze

Wim
 
Wim ik denk zomaar eens dat Marc jouw commentaar wél waardeert. Ik ben benieuwd wat jij vindt van de rode verflaag, althans zoals te zien op de foto.

Nog eens terug naar mijn oorspronkelijke opmerking:

De verflaag van de opbouw vind ik niet ultiem geslaagd, eerlijk gezegd. Dat ziet er in mijn ogen niet echt uit als verwering, maar eerder als slordig opgebrachte verf die later nog eens half van een donkerdere verflaag is voorzien. Dat zal misschien iets te maken hebben met jouw daltonisme, dat weet ik niet; misschien de vrouw er nog eens naar laten kijken en om tips vragen.

De (weliswaar vrij dik aangezette) verwering van de autobody kan mij daarentegen wat meer velen.


Als je die goed leest, bevat die niet eens zo heel veel kritiek. Mijn opmerkingen zien vooral op de bak, maar daar had je een verklaring voor te weten belichting. De foto's krijgen we echter helaas niet te zien. Wat de verwering van de body betreft, had ik dus al opgemerkt dat ik die, hoewel wat fiks, zeker de moeite waard vind.

Je focust echter altijd op de negatieve delen van kritiek en daar zou je misschien eens vanaf moeten stappen.
 
Wim bedankt voor uw reactie
@Roy ik begrijp uw reactie volkomen op sommige punten heb je meer dan gelijk maar ik wil wel 1 ding schrijven , het zijn trouwens uw woorden dat iedereen aan iedereen een klein woordje mag schrijven goed of slecht versta je mijn punt , meestal krijg ik redelijk goeie reacties en die apprecieer ik ook ten zeerste ook als er minder goede of slechte reacties komen daar kan ik gerust mee leven , er was een tijd dat ik er niet goed mee om kon dat geef ik ook graag toe , maar als ik zie dat de kern van onze leden al voor mijn uitspraak gepasseerd was dan voelt dat bij mij als geen interesse , het heeft een tijdje beter geweest dat reageerde er meer mensen maar zoals jezelf ook zag is dit weer aan het verzwakken , en ik ben niet alleen met deze gedachte en niet onze alom bekende
Ik zal direct nieuwe beelden plaatsen
en nog iets ik neem hier niemand iets kwaad en ben ook niet slecht gezind hierover , ik hoop ook dat niemand het mij kwalijk neemt maar ik moest het even kwijt
Marc
 
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Ik hoop dat deze beter zijn

Marc









En nog mijn oprechte excuses voor mijn uitlatingen het was me even teveel
 
Forumleden, forumleden en forumleden.

De eerste groep schrijft niet of nauwelijks ooit iets. Dat kan en mag. Niemand kan worden gedwongen actief deel te nemen aan iets. Dat er weinig gereageerd wordt is wel de belangrijkste reden voor afsterven van de forumcultuur. Niet alleen dit forum, maar wereldwijd op alle onderwerpen. Facebook en Twitter nemen de overhand. Ik vergelijk dat met vlugge berichtgeving, zoals het halfuurlijkse radionieuws. Maar leer je niet veel meer uit de krant? Het forum is te vergelijken met de krant en biedt veel meer ruimte voor diepgang. Het klopt dat ik al een paar keer op dit forum heb opgeroepen tot grotere activiteit.

De tweede groep forumleden schrijft korte berichtjes, vaak aanmoedigingen. 'Goed bezig' is een typisch voorbeeld. Goed dat deze tweede groep er is, want motivatie is gemiddeld hard nodig in de modelbouw.

Ik behoor tot de kleine derde groep, die van de (soms lange) inhoudelijke posts. Ik probeer de positieve en negatieve punten in een bouw te ontdekken en opbouwend kritisch te beschrijven. Zo ben ik niet alleen hier, maar ook in het dagelijkse leven. Vrienden door dik en dun steunen? Helaas doe ik daar niet aan, als ik vind dat mijn beste vriend de plank mis slaat krijgt hij dat te horen. Als ik vind dat hij gelijk heeft, krijgt hij gelijk. Daarom is het ook mijn beste vriend denk ik: ik ben volledig te vertrouwen in mijn uitingen. Wat ik zeg, meen ik. In de modelbouw komt daarbij dat wanneer ik iets zeg, dat bijna altijd als doel heeft de ander verder te helpen. Daar waar dat niet zo is, komt mijn vrij zeldzame onvoorwaardelijke compliment te voorschijn (de huidige groepsbouw is voor mij dan ook een mooie adempauze, daar ligt de prestatielat een stuk lager dan elders. Dat die lat tot nu toe door alle deelnemers ruimschoots wordt overtroffen, maakt de toon van mijn berichten veel positiever dan anders).

Dan nog hoeft mijn mening niet te worden gedeeld door anderen. Maar als tien mensen jou zeggen dat iets prachtig is en dat je er niets meer aan hoeft te doen, dan zegt dat vaak meer over de vredelievende aard van die mensen dan over de objectiveerbare houdbaarheid van die mening; als het al hun echte mening is.

Mijn advies: wees blij met elke kritische noot die men bereid is over jouw bouw te doen klinken. Schiet niet meteen pavloviaans de verdediging in maar beoordeel de opmerkingen op merites en laat iemand die je vertrouwt er naar kijken. Vandaar dat ik al verwees naar je vrouw. Ga niet op zoek naar ontkrachtingen, maar speel het liefst de advocaat van de duivel. Zo doe ik het zelf althans en dat heeft me zolang ik aan modelbouw doe veelal tot nieuwe inzichten gebracht. Zolang je niet kritisch naar jezelf kijkt, kom je ook niet vooruit.
 
Wat betreft de nieuwe foto's, blijf ik helaas bij mijn eerdere mening. Let wel, mening dus geen feit!

Hoe ik het het beste kan omschrijven: het lijkt wel alsof de lichtere delen rood, in het midden (op de echte voertuig) overgeschilderd zijn met de kwast of roller.

38823287010_8c37d09e89_b.jpg

Deze delen dus:

26762218228_47fd5f04b9_b.jpg

Ik zie die verwering in het echte leven niet voor me. De illusie faalt dus, bij mij.
 
Mag ik nu eerst even reageren en dan sluiten we de discutie hoop ik geen verwijt of tegenspraak weet je Roy ik geloof het wel , ik ben wel zoals in de boekjes te werk gegaan een volledig rode bak niks anders maar daarachter een wash opgezet van mig meer niet , is dit nu verkeerd gegaan dat weet ik niet
Het rare is dat ik het bijna niet zie
marc
 
Ja ik zie hoe je het hebt gedaan, met een wash.

Wat je zou kunnen doen is proberen die wash wat egaler over het rode oppervlak te verspreiden. Als je nog steeds niet ziet wat ik bedoel, vraag het dan eens aan je vrouw; die kan je helpen.
 
Ok Roy zal ik straks eens proberen
Thanks
Marc
 
Marc, coachke ik behoor tot een van de leden, die meestal mooi roept. de vreemde verkleuring op het rode is mij ook opgevallen. Toen was het al ter sprake gekomen, vandaar dat ik niet reageerde. Ik ben wel nieuwsgierig naar de eindfoto's in daglicht. Ook de erbij geplaatste foto's hebben last van de schaduw, waardoor ze hetzelfde lijken als de eerder geplaatste foto's.
Misschien een idee met met daglicht van boven en een flits van beneden?

Ofschoon ik het een heel mooi model vind, en met mijn weinige ervaring je niet kan verbeteren.


reden bewerking
Ter toevoeging Marc (coachke) je heb mij prima geholpen en uitgelegd hoe een wash te maken en aan te brengen. Met hele mooie voorbeelden
 
Laatst bewerkt:
Als zoals je schrijft het washes zijn, waar ik nog geen ervaring mee heb, snap ik denk ik de bedoeling er van wel, vuil water wat van het dak afloopt over de bak.
Maar, en voorbeelden zat op google, dan vind ik ze te breed, meestal ziet het er meer uit als waterstrepen, deze zijn imho wel erg breed. Doe er mee wat je wilt.
 
Ik weet niet of we het over hetzelfde hebben, maar even om duidelijker te maken wat ik bedoel:

De wash is aangebracht op het rood. Eigenlijk een vreemde term, wash, maar het is eigenlijk het inkleuren met donkere verf.

Je hebt twee soorten wash: algemene wash en pinwash. Bij een pinwash probeer je als modelbouwer de capillaire werking van de dunne donkere verf wat meer diepte aan het model toe te brengen. Als een soort schaduw, zeg maar. Een algemene wash, zoals Marc op het rood heeft gedaan, is eigenlijk simpelweg een vuilmaking van de onderliggende verflaag door opbrengen van een dunne donkere verflaag. In dit geval vind ik het wat storend dat de wash niet egaal is aangebracht: er is een stuk dat licht is en een stuk dat donker is. Mij doet het resultaat meer denken aan een vervuilde verflaag waar iemand wat nieuwe verf overheen heeft geschilderd met een kwast of roller.

Het effect op de body van de gele Kever wordt ook wel 'streaking grime' genoemd.
 
Ik wil hier nog even op reageren
Gunit in die tijd dat ik de 2pk maakte heeft Guy mij dat uitgelegd en inderdaad dat was fantastisch wat moest ik doen ,wel donker bruine verf sterk verdunnen en de hele 2 pk van boven tot onder er goed mee insmeren en daarna met een borstel van boven naar beneden strijken en de richting zoals water zou lopen en inderdaad het was knap zelfs Guy vond het geslaagd en op deze manier heb ik die donkere wash aangebracht
Ik dacht dat het goed was ,kijk eens naar de Belgische verloederde treinen
Marc
 
Coachke,

voor mij ziet hij er goed uit.
Verwering is naar ieders smaak en goesting. De ene ziet dat graag, de andere niet. Persoonlijk hou ik ook van een subtiele verwering, niet te overdreven zoals je soms ziet op andere modellen, meestal op wedstrijden....., en poog mij daar ook op aan te houden.
Veel reageren kan ik niet omdat ik teveel bezig ben met mijn beroep momenteel, zelfs het bouwen gaat stilletjes vooruit....
Wat uiteraard niet wil zeggen dat ik het niet volg.
Zo te zien ben je bezig met een mooie collectie op te bouwen van die VW-tjes..., ik ken er zo nog die dit doen....;)
 
Als ik mijn bescheiden mening mag geven, ik kan mezelf in de mening van Roy vinden.. Er oogt iets vreemds aan de laadbak.
Marc zoals Gunit het u heeft uitgelegd zal wel de juiste manier zijn geweest maar die heb je niet helemaal toegepast.
Had je die wash idd van boven naar beneden met de verfborstel dan had het geheel egaler verdeeld geweest denk ik?Nu is er bovenaan vuil te zien, dan een stuk niets en onderaan de laadbak terug vuil en daar klopt het niet volgens mij. Dit was ter verhelpen, denk ik, om meer druk op je borstel bovenaan te zetten en verminderen naarmate je naar beneden gaat, daar de wash meer laten zitten.
Dit neemt nie weg mateke dat ik het een mooi bakske vind, en dat je dit toch weer mooi voor mekaar hebt gekregen!!

Grtz yves,
 
Wel Yves om nog maar eens terug te komen Die bak is van boven naar onder helemaal geschilder met die wash daarna heb ik hem gewoon laten drogen met dit resultaat
ik ga er niks aan doen tot de volgende leden dag , want zo in het echt valt dat bijna niet zelf op de foto's zie ik het verschil duidelijk
 
En toch vind ik hem persoonlijk best mooi. Je kan hem in vele opzichten plaatsen in een bepaalde situatie en daardoor valt hij iedere keer anders uit. Maar ergens ben ik het met Marc wel eens dat in dit geval de beste stuurlui aan wal staan. Gepaste kritiek mag en moet kunnen maar er is wel een te scherp toontje gevallen ben ik van mening;

Laten we het vrolijk houden en het hoofdstuk laten rusten verder

Wim
 
De discussie over de kleur heb ik eens even opgepakt en de foto aan mijn zoon laten zien.
(ook beide mijn zoons zijn kleurenblind.)
Ook mijn zoon ziet niet wat wij zien en ziet een mooi vlakke kleur.
Weet je, eigenlijk zoals eerder geschreven lijkt het of deze in het veld een opknapbeurt heeft gekregen en het misstaat niet, mijn mening.

Persoonlijk vind ik de minste van de vier en dat is ook mijn mening ;)

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan