Hoofdsponsor

1/32 Life at the end of the 18th century, early 19th century [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wauw wat een werk weer, maar ziet er schitterend uit
 
Wederom dank voor de mooie complimenten.
Gisteren boom geplaatst en laten drogen.
Vandaag de zandweg gekleurd en kan nu aan het gras en onkruid beginnen.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat is hier weeral genieten.Prachtig werk.
Marc S
 
Ik weet dat je nooit zomaar wat doe maar ik heb een beetje moeite met het zandpad, Zover ik het heb gezien tijdens mijn tripjes naar het buitenland en binnenland waren de hoofdpaden in parken en kasteeltuinen meestal voorzien van grind inplaats van zand.
 
spectaculair in wording, die boom ziet er goed uit, maar zo dicht bij die muur zou ik daar toch schade verwachten van de wortels ;-) vooral met zo'n grote boom

Op het grondwerk kan je ook nog sporen maken van de poort die opendraait + eventueel iets waarmee de poort vastgezet kan worden in de open of gesloten positie.
 
Bedankt voor de opmerking die me aanzetten tot verder en dieper te zoeken waarmee ik bezig.
Ron : Van kasseien ben ik zeker maar van de grind zoals we die nu zien liggen bij kastelen en parken vind op de documentatie die ik bezit niets terug.
Op litho's en schilderijen zie ik niet direct kiezels en denk dat de massaproductie in grind later is begonnen ( maar dit is onder voorbehoud want vind niet zo direct documentatie daar omtrent) .
Daarom heb ik op zeker gespeeld en het bij een zandweg gehouden waar nog grassen worden aangebracht en weinig fout kan doen in die periode.
Silenzo : De sporen aangebracht door de poort zal dan met een wieltje zijn vermoed ik en dat zie ik niet op de poorten van die tijd.
Een pin ben ik wel van plan te maken op de poort om die tegen te houden tijdens transport diorama al hoewel het zonder ook zou kunnen volgen enkele poorten die ik gevonden heb en die alleen met een ketting werden vastgemaakt .
De boom zo dicht tegen de muur heb je zeker een punt maar dit is een keuze die ik gemaakt heb door de beperkte plaats .
De muur zal er met de jaren zeker onder lijden maar laat ons er van uitgaan dat dit pas in de toekomst is.:wub::8:D
 
Op het landgoed waar ik gids zijn ook de paden van zand.
Alleen voor het huis ligt wat grind maar de oprijlaan en wandelpaden zijn gewoon zand.
Deze paden moesten trouwens vroeger elk weekend geharkt worden en dan ook nog in patroon!

Fred
 
Ben tijdje zeer weinig actief geweest op het forum en heb dus het één en ander moeten bijlezen.

Pascal, ik vind je nieuwe boom een hele verbetering dan de vorige maar je voelt mij al afkomen, zou toch een paar dingen willen vermelden:

- het bladerdak kan wat meer kleurnuance gebruiken maar dat was je denkelijk nog van plan.

- de boom staat heel dicht tegen de muur maar het is mogelijk en kan zelfs heel reëel overkomen mits enkele kleine aanpassingen. Eerst en vooral zou ik de basis van de boom breder maken, je komt slechts zelden bomen tegen van een bepaalde leeftijd die recht uit de grond komen zonder bredere voet. Ik zie dat je wortels wil maken maar je metalen draden zijn nu te kort. Een loofboom van die leeftijd heeft al goed gevormde wortels die deels bovengronds kunnen lopen. Het idee om deze dus uit te laten lopen aan de binnenzijde van het park is heel goed maar waarom laat je ook geen wortel onder de muur door lopen tot op de straat? Dat zal natuurlijk het effen zijn van de straat/voetpad wat breken maar dat is toch normaal en natuurlijk. Ook een uitloper in de uitrit zou kunnen.

- met het pad heb ik geen probleem dat het zand of aarde is maar wat mij wel stoort zijn de met de vrije hand getrokken sporen van de wielen. Koetswielen staan evenwijdig tot elkaar en dus moeten de sporen ook evenwijdig lopen en dat doen ze niet. De sporen van de hoeven daarentegen zijn dan weer een pluspunt maar let op want paarden lopen in een bepaalde trent en hun sporenpatroon toont dit aan.

- de poort moet natuurlijk van binnen uit afsluitbaar zijn en zal normaal gezien ook van binnen uit geopend worden. Het is dus normaal dat elk segment zijn eigen staaf heeft die de poort tegenhoud in open of gesloten toestand. Die staaf durft al eens slepen en dus zou het niet misstaan indien je twee kwart cirkels zou aanbrengen als spoor in de grond. In die tijd werden die staven dikwijls in een steen gestoken als de poort dicht was en niet in een putje zoals nu en dat detail zou volgens mij ook een flinke meerwaarde geven aan het geheel. Je weet: het zijn de kleine dingen die het doen.
 
Zoals ik al aangaf dat je niet zomaar iets doe en dus zal het ook wel kloppen ik spreek alleen van wat ik zoal gezien heb op mijn tochtjes door binnen en buitenland :)
 
Erwin: Welkom terug en bedankt om discussie open te trekken.
Laat mij even verduidelijken want het is steeds zoeken en overwegen maar toch ga ik verder op wat ik kan vinden en zien.
Ook heb ik soms een andere kijk op details waar ik zelf dan weer vragen bij heb.
Maar laat me toe om te antwoorden en wees vrij om dit tegen te argumenteren ,want dat maakt het net interessant en leerrijk.
1/ Kleurnuance is er wel maar zal het meebrengen naar een beurs ( en ledendag ) waar je het kan zien en beoordelen.
2/ De boom op diorama is uitgerekend plus minus 8.50 meter hoog .
De draden die je kan zien zijn gewoon de verankering om te verstevigen en was niet bedoeld om wortels te maken ( net omdat hij zo dicht tegen muur staat).
Waarom er steeds wortels moeten uitschieten en overal doorgaan is mij een vraag maar is wel spectaculair dat geef ik toe .
De boom is van onder wel degelijk breder hoor maar het zand moet nog wat worden verhoogd daar ik steeds de droogtijd van vorig werk rond boom moet afwachten


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

3/ De sporen die ik heb getrokken zijn evenwijdig met potlood getrokken eerst op basis van onderstel dat ik van u heb gekregen.
Ik wilde er geen tramsporen van maken omdat ik er van uit ga dat er soms tegen verkeer is in vorm van ruiter of wandelende personen en vandaar dat ik van vast patroon ben afgeweken.
voor de paarden hoeven heb ik een paard gebruikt maar ben misschien wat zuinig geweest .
Toch als er koetsen en paarden in beide richtingen lopen en rijden is het patroon toch wel zoek vermoed ik.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

4/ De pin op de poort ,heb ik besloten om u te volgen en voor de steen te gaan al vind ik weinig tekeningen en documentatie van die periode.
Wat het slepen van de pin betreft kan ik wel begrijpen maar in deze staat de poort hoog genoeg om niet met de pin over de grond te moeten slepen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ron : Heb de waarheid niet in pacht hoor en moet steeds zoeken wat veel vertraging meebrengt met soms weinig resultaat .

De foto's worden gebruikt ter info en het is niet duidelijk of ze beschermd zijn maar indien dit zo is verwijder ik ze dadelijk.
 
Laatst bewerkt:
Goed aan de gang Pascal !!

mooie en interessante vorderingen :D

happy modelling !!
 
Dank u.
Ok Erwin na lang twijfelen heb ik dan toch besloten om de boom wat te verdikken wat toch altijd een risico inhoud .
struik gemaakt van overschot blaadjes ijzerdraad en zandkorrels om vruchten te maken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

let wel dat er nog bloemen en onkruid moet komen alle, het is nog niet af :dry:
 
Ziet er mooier uit, succes met het verdere onkruid
 
Mooi Pascal ! het bouwen en schilderen gaat je steeds beter af oNYSjg.gif
ik vind bijv. de boom bast kleur en textuur heel goed getroffen.... doe zo verder :)

dioramiek groetje ;)
 
Dank u en is toch plezant om te lezen en verder te gaan met avontuur.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Weer mooi werk aan vegetatie Pascal nog ff en je ben de expert op dit gebied :)
 
Pascal dat word hier met de minuut mooier en mooier , het ziet er gewoon geweldig uit
Marc
 
Ik kan enkel mijn voorgangers bij treden, prachtig werk dat je hier laat zien.
 
Dank u en hier de afwerking van muur.
Er zal van wat er achter de poort staat weinig te zien zijn maar toch.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Gewoonweg prachtig, ben benieuwd op het vervolg.
Grtx Jan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan