Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw m.s. Prinses Beatrix [DONE] einddatum 25-03-2018

Je hebt natuurlijk de 20 aanpassingen he Fred, dus hier en daar een stukje karton ter versteviging behoort tot de mogelijkheden.

Hoe is de pasvorm tot nu toe, vergeleken met moderne bouwpakketten?
 
Die stukjes karton komen nog wel hoor Roy.
De pasvorm tot zo ver is prima, heb wel eens moderne platen gehad met slechtere pasvorm.
Maar ik ben maar pas begonnen hé.

Fred
 
Hoe is de pasvorm tot nu toe, vergeleken met moderne bouwpakketten?

De pasvorm valt mij 100% mee, tot nu toe laat het schip zich makkelijk in elkaar zetten.
Tot nu toe zo'n 3,5 uur aan gewerkt ;)

Nadat het rijdek gevormd was kon ik de boeg in vorm lijmen:
Ah7N3x5.jpg

Het dek kan nu op de spanten gelijmd worden:
ImNyI1f.jpg

Dat was even een precies werkje en het rijdek ligt er nu netjes op:
2EfLvXD.jpg

En de eerste schotten voor de zijwanden zijn ook geplaatst:
ApKkFL4.jpg

De volgende stap is het uitsnijden en monteren van de wanden van het rijdek.

Fred
 
Dat schiet lekker op zo en het is een ode aan de degelijkheid waarmee dit soort dingen in de jaren ‘60 of ‘70 werd aangepakt.

Een korte Googlesessie leerde me dat dit bouwpakket schaal 1/200 is. Is het misschien mogelijk om, als je deze boot klaar hebt, een paar autootjes of busjes in diezelfde schaal te maken die je dan ‘ter inladen’ toont? Misschien zijn er downloadbare modelletjes die je naar schaal 1/200 kunt transformeren. Mogelijk idee voor een vervolg-groepsbouwdeelname :)
 
Respect Fred echt , ik weet dat dit weeral een geweldig succes zal worden en dat allemaal met papier
Je moet dit in het zien om het te geloven
Marc
 
Goed bezig Fred, zal weer een mooie worden.
 
Ze ziet er al netjes uit.
Je doet je best weer, zoals we gewend zijn, er wat mooi's van te maken.
veel snij en lijm plezier, Marc
 
Mooie vorderingen, nog veel snij, plooi en rilgenot, oh ja het kleven niet vergeten.
 
Een korte Googlesessie leerde me dat dit bouwpakket schaal 1/200 is. Is het misschien mogelijk om, als je deze boot klaar hebt, een paar autootjes of busjes in diezelfde schaal te maken die je dan ‘ter inladen’ toont? Misschien zijn er downloadbare modelletjes die je naar schaal 1/200 kunt transformeren. Mogelijk idee voor een vervolg-groepsbouwdeelname :)

Inderdaad is de schaal 1:200 Roy en wat betreft de auto's en vrachtwagens.... in mijn stasch zit ook nog de veerboot Prins Willem Alexander in schaal 1:200. deze heeft gevaren op Kruiningen - Perkpolder.
HTgEPjl.jpg

En deze kan je bouwen met de dekken los zodat je er wagens in kan zetten, en weet je, er zitten 4 vellen auto's in dit boek:
3oZxzoq.jpg

Dus aan auto's/vrachtwagens in schaal 1:200 geen gebrek :laugh::laugh: ga ik bij de Prinses Beatrix auto's maken.....nope!
Dit is voor mij een lekker simpel project waar ik eigenlijk verschrikkelijk veel lol in heb ;)

En om het compleet te maken heb ik ook nog in mijn stasch de Dokter Wagemaker:
HK69eSS.jpg

Die vaart nog steeds op Hoek van Holland - Texel :D

Fred
 
Dit is voor mij een lekker simpel project waar ik eigenlijk verschrikkelijk veel lol in heb ;)

Mission accomplished, zou ik willen zeggen!

Deze groepsbouw af te ronden, is dan enkel nog een bonus die je voor jezelf kunt behalen. Het gaat hier om de lol van het bouwen, zoals we als kind ook die lol hadden en elke dag uitzagen om weer een uurtje te plakken in plaats van stress over dit en dat detail dat misschien in 1963 net iets anders was.
 
Fred je bent vlug, ziet er al goed uit,
 
Bedankt mannen!

Gisteren en vandaag bezig geweest om de zijkanten van het rijdek in elkaar te zetten.

De onderdelen werden uitgesneden:
NC2uea7.jpg

En in elkaar geplakt:
4aRGC3M.jpg

mbTKY1q.jpg

Op het schip plakken viel wel wat tegen omdat ik met verschillende bochten rekening moest houden.
Maar ook dat is gelukt:
lFxM4G3.jpg

En als 1 kant lukt is de andere kant een stuk makkelijker :laugh:
yu6kmYR.jpg

De laaddeuren werden geplaatst en zo is deze stap klaar:
uATpQGl.jpg

7AAIWrx.jpg

De volgende stap wordt het promenadedek:
NS84Y6Z.jpg

Fred
 
Fred je bent goed op dreef, prachtig.
 
owwww good old times ... al zo vaak met dat boot gevaren. had een tante in vlissingen en vier a vijf keren per jaar met zo'n boot overgezet geweest
en elk keeer was het een feest
 
Het is erg knap hoe de ontwerper van dit bouwpakket dit in de jaren '60 (denk ik?) heeft klaargekregen, nu duidelijk is dat grote en gewelfde onderdelen toch goed op en in elkaar passen.

Me dunkt dat je gunstig op schema ligt Fred.
 
Krijg je trouwens niet het idee dat je langzaam maar zeker stukjes handleiding aan het kwijtraken bent? :)
 
De onderdelen voor het promenadedek werden uitgesneden:
dTNfTQE.jpg

Het promenadedek word eerst in elkaar gezet en dan pas op het schip geplakt.
Met de eerste salon worden de 2 helften van het promenadedek aan elkaar geplakt.
SvVwFGg.jpg

HxL1g5V.jpg

dry-fit op het schip.
qXyZ17j.jpg

En hier ging het toch wel kriebelen.
de relingen zijn omhoog gebogen, dat is de binnen kant van de reling, en aan de andere kant komt dat de buitenkant van de reling daar tegenaan geplakt.
Normaal zou ik die eraf snijden en vervangen voor laser gesneden relingen :tongue::tongue:

Fred
 
Kun je die railing niet perforeren met een zelfgemaakt tooltje, zodat het nog een beetje transparant wordt? Zo kun je misschien (wel eerst op een proefstukje proberen natuurlijk) alsnog een realistischere railing maken.

Zoals het nu is, werkt het echter ook; en waarschijnlijk is het vooral een kwestie van wennen aan hoe het vroeger was.
 
Als je haar op een papier witte onder- en achtergrond plaatst zie je toch niet of je al dan niet door de reling kan kijken.
Ziet er al knap uit Fred. Was vroeger zo te zien ook al een gepriegel om die dingen in elkaar te krijgen.
vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan