Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Büssing-NAG 500 S [DONE] einddatum 22-03-2018

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.409
Het is zover, ik ga trachten ook mijn steentje bij te dragen aan deze groepsbouw.
Beetje met gemengde gevoelens want ik weet niet of ik nog in staat ben om OOB te bouwen, benieuwd hoe het zal uitdraaien, bevrijdend of frustrerend. We zien wel hoe het afloopt.

Mijn insteek in de groepsbouw is een vrachtwagen, Duits, beginperiode WO2, veel minder bekend dan de Opel Blitz maar dan ook een tonnage hoger. Kit IBG Models n° 35010, schaal 1/35.

attachment.jpg

6 sprues + 1 klare, 2 decal opties, 25 bouwstappen, 6 kleuren volgens het boekje.

attachment.jpg

Zoals je ziet een hele nest onderdelen.

1 feit is al zeker, deze zal in geen 4 dagen gebouwd zijn maar ik ga hem wel voorrang geven op mijn dio en de Ford T (die mij momenteel tegenwerkt, de sloeber).
Zal ook dankbaar gebruik maken van mijn 10 minuten per te verbeteren item maar ik ga hier nog niet op vooruit lopen.
Hopelijk vergeet ik het niet om foto's te maken per stap want fotokes, dat zien we allemaal graag hé...
 
Nu ja, je gaat er met de beste intenties in en ik help je hopen dat het een bevrijdende ervaring is om zonder verwering, zonder al te veel aanvullingen en zonder alternatieve scenario's of onderzoek te werk te gaan. Mijn enige advies kan zijn: laat alles los en geef je over aan de gebruiksaanwijzing, zoals we dat vroeger deden. Mocht het toch niet lukken, dan ben je toch alweer een stukje vooruit met een kit he, groepsbouw of niet.

Veel succes gewenst, ik heb de bouw in het overzicht erbij gezet.
 
Als je toch de schier onbedwingbare gedachte krijgt om te verweren, denk dan aan twee mogelijke situaties waarin dat niet nodig is: ofwel bij aflevering uit de fabriek, ofwel in het museum ;)

5625598548_8b89ac25d1_b.jpg

13673564394_11c1178c85_b.jpg

(Copyrights unknown)
 
Erwin heel veel succes met deze
 
Erwin, succes met de bouw van dit project.
 
Fred, Aris en Debart bedankt.
Roy bedankt voor de foto's en tip voor het museummodel, zal wel zo iets worden denk ik.
 
succes en veel plezier Erwin grt.
 
Just have fun Erwin..!! Veel succes met deze bouw..!!

Grtz yves,
 
niet geweathered en museum-conditie, perfect voor in je garage-project zou ik zeggen
 
Gisteren toch al gestart aan de truck en stappen 1 en 2 afgewerkt.
Het betreft hier de assemblage van de onderzijde van de laadbak.

attachment.jpg

Volgens plan dienden de 2 lengteliggers bijgesneden te worden, de rest was opkuis en assemblage.

Aantal onderdelen: 4
Werktijd: 0,5 uur
 
Hey Erwin een leuke kit dat zie ik toch graag die oude trucks
Ik zou zeggen beste vriend suc6 ermee
Marc
 
Stap 3: de banden.

Deze IBG kit heeft een zeer goede pasvorm en ziet er mij heel goed doordacht uit bij het tekenen van de mallen.
Geen ejector pin marks, geen sink marks, bijna perfect ware het niet van de toch redelijk zware gietbomen en de verbinding van deze naar de stukken zelf.

attachment.jpg

Je moet echt heel goed en voorzichtig lossnijden en tot nu toe heb ik zowel de scalpel als de zaagjes van CMK en Trumpeter hiervoor gebruikt.
Opkuisen van de onderdelen komt er natuurlijk ook bij.

Elke band bestaat uit 3 onderdelen + velg = 4 en vermits we 7 wielen hebben geeft dit een totaal van 28 onderdelen.

Volgens het kleurenschema zijn de banden zwart en dus worden ze Tamiya mat zwart gespoten.
De velgen worden gespoten in Tamiya German Grey.

attachment.jpg

Lossnijden en opkuisen: 1 uur
Schilderen: 0,5 uur
Samenstellen van de wielen na schilderen: 0,5 uur

Nu moeten we ze nog laten drogen en nazien op foutjes + eventueel herstellen/bijschilderen.
 
Het gaat hier goed merk ik. Als meeste van alle deelnemers zou ik het bij jou knap vinden als je deze groepsbouw zonder kleerscheuren zou doorstaan en tot het eind conform de regels zou volhouden. Voor mij is dit dus best een spannend bouwtopic!

Voorlopig zie ik voorspoed.
 
Het gaat inderdaad vlot en goed en wat het bouwen betreft heb ik er echt plezier in.

Gisteren geëindigd met een foto van de banden, nu beginnen met een foto van de gemonteerde en bijgewerkte wielen.

attachment.jpg

Tijd voor nazicht en bijwerken: 0,15 uur.
Stap 3 volledig afgewerkt.

Stap 4 betrof de opbouw van de laadbak waarbij een keuze moet gemaakt worden welk model je kiest.
Ik opteerde voor de laagste versie vermits ik de truck anno 1938 wil bouwen.

attachment.jpg

Demonteren, opkuisen en monteren: 1 uur.
Verven: 0,5 uur (droogtijd natuurlijk niet meegerekend)
Aantal onderdelen: 4 + de reeds gemonteerde van stap 2.
Stap 4 afgewerkt.

Stap 5: de radiator.
Aantal onderdelen: 2

attachment.jpg

Uitsnijden, opkuisen en verven: 0,5 uur.

attachment.jpg

Na montage even met een oude tandenborstel over de radiator gegaan met als resultaat dat de details meer naar voor komen.
Oude truuk van een oude modelbouwer maar nog altijd efficiënt.

Stap 5 afgewerkt.
 
Heb ook eens Bussing gebouwd, schaal 1:250 in papier:D:D

EhX9eUa.jpg

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan