Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Büssing-NAG 500 S [DONE] einddatum 22-03-2018

Netjes, onze Erwin Goes Classic :P (moet voor jou héél vreemd zijn ;) ) , het schiet lekker op, een leuk volgertje !
 
Bedankt Swa en Peiper en is inderdaad héél vreemd.

Maar zoals eerder reeds gezegd: aan het bouwen heb ik veel plezier.

Deze namiddag het chassis afgewerkt door het plaatsen van vering, voor- en achteras (Stap 18 ) alsook het aanbrengen van de cardanas combinatie (Stap 19)

attachment.jpg

Hier de onderzijde van het chassis

attachment.jpg

en de bovenzijde. Deze gaat nu in de spuitcabine.

Stappen 18 en 19:
Aantal onderdelen: 7 + 6 = 13
Bouwtijd: 1,5 uur waarvan de meeste tijd gegaan is naar het wegwerken van de gietnaden op de vering.

Hoop om deze jongen afgewerkt te krijgen tegen dinsdagavond want ik zou hem graag presenteren op de bijeenkomst van mijn club.
 
Het gaat er snel aan toe ook hier. Zou een behoorlijke prestatie zijn als je deze vrachtwagen dinsdag al af zou hebben.
 
"We zijn er bijna maar nog niet helemaal", zo zingen ze toch.

De truck is bijna afgewerkt met de nadruk op bijna. Er moeten nog een 12-tal details op aangebracht worden en van deze weet ik niet of het zal lukken tegen morgenavond.
Maar geen nood, de truck zal in mijn club voorgesteld worden zoals ie is.

Stap 20: Uitlaat.
Aantal onderdelen: 15
Bouwtijd: 2,5 uur

attachment.jpg

Bij het schilderen heb ik een kleine kleurspeling toegepast zijnde lichte roest op de delen aan de motor en donkere roest op alle andere onderdelen.
1 aanpassing door het uitboren van de uitlaat dat waarschijnlijk geen 2 minuten geduurd heeft.

Stap 21: Trommelremmen vooraan.
Aantal onderdelen: 11
Bouwtijd: 0,5 uur

Stap 22: Plaatsing van de koplampen en de reeds gebouwde wielen.
Aantal onderdelen: 4 (+ de 6 wielen)
Bouwtijd: 0,5 uur

Stap 23: Spatborden en treeplanken.
Aantal onderdelen: 8
Bouwtijd: 1,15 uur

attachment.jpg

Denk dat hier de reden ligt waarom we zo weinig van deze prachtige kit zien op beurzen. De achterste spatborden hangen slechts met 2 punten vast op het chassis, de voorste slechts met 1 zijkant én ze dienen aan te sluiten op de treeplanken.

Stap 24 is de "marriage", het samenvoegen van cabine, laadbak en chassis.
Iets dat niet te vlug mag gebeuren en waarbij de droogtijd zeker moet gerespecteerd worden.

attachment.jpg

Eerst een dryfit mét de motorkap en zijpanelen.

attachment.jpg

Dan met bijgekleurde cabine, laadbak en open motor.
Wat de motor betreft wil ik vermelden dat de eerder aangebrachte verbetering weer weggehaald is. De motor is dus ook compleet OOB.
Wel spijtig is dat IBG geen verbinding voorzien heeft tussen motor en radiator en mijn beschikbare documentatie van een dergelijke motor komt niet overeen met deze in de kit. Misschien dat deze overeenkomt met een latere versie van deze truck want waar ik op de foto zie dat de darm tussen motor en radiator toekomt, daar is nu de uitlaatcollector en dat kan dus niet.

attachment.jpg

Het is de bedoeling om de motorkap en zijpanelen op het voertuig te laten tijdens transport en stockering. Pas als hij ten toon gesteld zou worden kunnen de panelen verwijderd worden om de motor te tonen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu blijft hij een nacht drogen, morgen wordt hij voorgesteld.
Wat onderdelen betreft blijft nog juist stap 25 uit te voeren zijnde wat extra klemmen onder aan het chassis, beide nummerplaten en achterlichten.

Hierna gaan de decals geplaatst worden en geseald.

De laatste stap zal het aanbrengen zijn van de breedte indicators op de voorste bumper en het "anhänger" bord op het dak.
 
Hadden de echte Büssing`s ook die letters op de bumper staan?
 
Bij het schilderen heb ik een kleine kleurspeling toegepast zijnde lichte roest op de delen aan de motor en donkere roest op alle andere onderdelen.

Ik wist dat je binnen de regels toch nog iets zou vinden om dergelijke nuance aan te brengen :D

Moet wel zeggen, dat ik zelf niet voor roestvorming op het uitlaatspruitstuk ga. Ik was het al niet van plan en jouw oplossing te zien sterkt me in mijn gedachte. Wanneer deze vrachtwagens van de band rollen, is het uitlaatspruitstuk staalkleurig, tegen het zwarte aan. Zo ga ik 'm bij de Gaz 66 ook doen, omdat het roestige eigenlijk niet goed overkomt bij gebruik van oranje of roestkleur (vind ik). In jouw geval zou ik het uitlaatdeel bij de motor (het uitlaatspruitstuk dus) iets donkerder schilderen, alleen al om het contrast met het groen iets terug te dringen. Ik vind de oranje roestkleur ook niet overeen komen met de splinternieuwe staat van de rest.

Dus ik geef je in overweging om de uitlaat alsnog, voor zover je er nog bij kunt, staalkleurig te maken. Je ziet het nooit.... maar er worden dan ook nooit net-van-de-lopende-band modellen gemaakt in de modelbouw.

1 aanpassing door het uitboren van de uitlaat dat waarschijnlijk geen 2 minuten geduurd heeft.

Nice.

Stap 22: Plaatsing van de koplampen en de reeds gebouwde wielen.

Dus er zijn geen transparante koplampglaasjes voorzien in deze kit? Zou dit, door middel van een punch & die met stukje transparant plastic + uitgeboorde koplamphouders, geen mooie tienminutenaanpassingen zijn? Kan nog steeds.

Het is de bedoeling om de motorkap en zijpanelen op het voertuig te laten tijdens transport en stockering. Pas als hij ten toon gesteld zou worden kunnen de panelen verwijderd worden om de motor te tonen.

Precies zoals ik het met de GaZ AAA in gedachten heb. Werkt bij mijn BF109 en ook de BMW 507 prima... je ziet er niets van en je bouwt de motor niet voor niets.

Succes met de laatste stappen.
 
Ferme bak als die in elkaar staat.
 
@ Ron: Ja, dat was zo, kon je direkt weten welke motor er in stak.

@ Roy: Deze morgen beetje liggen piekeren en denk dat ik alsnog zal trachten om het bleke roest te vervangen door het donkere roest, denk dat ik er nog juist aan kan. Zilver of metaal ga ik niet toepassen.

Wat die koplampen betreft ga ik het eens bekijken maar ik vrees dat elke koplamp meer dan 10 minuten in beslag zal nemen. Uitboren, zilver of chroom binnenkant schilderen en dan glaasjes plaatsen lijkt me te veel werk om dit per koplamp op die tijd uit te kunnen voeren.

@ Pascal: is inderdaad een ferme bak, groter dan de Ford die we gebouwd hebben.
 
Was me nog nooit opgevallen Erwin dus weer wat opgestoken.
 
Erwin wat ik veel doe na het uitboren en zilver schilderen is de koplamp vol houtlijm gieten steeds bijvullen als het wat zakt en als het naar uw goesting is gewoon een laagje blinkende vernis erover en je komt dicht in de buurt hoor
Marc
 
Is een goede tip Marc maar ik heb besloten er af te blijven.
Probleem is niet alleen de beschikbare toegelaten tijd van 10 minuten maar ik vrees ook dat, als ik de koplampen ga demonteren, ik hun steunen ga beschadigen en dan dien ik deze ook te vervangen wat wederom een aanpassing is.
Bij deze truck ga ik het dus zo houden maar ik heb nog 2 versies liggen (latere modellen) en deze ga ik dan wel bouwen met alles er op en er aan. Deze trucks smeken gewoon om wat meer aandacht.
Ik kan ze je zeker aanraden en zo duur zijn ze ook niet, rond de 25€ - 30€ op EvilBay.
 
Voor de goede orde: 10 minuten voor het uitboren, zilver schilderen hoort bij reguliere schilderwerk, 10 minuten voor het maken van transparant glaasje. Zo lang je het aantal van 20 aanpassingen per onderdeeltje niet overschrijdt is het goed he.

Voor elk van de 8 bougiekabels van de Gaz 66 neem ik ook 10 minuten... anders krijg ik het nooit mooi.

De twee koplampen zouden je dus in totaal 4 aanpassingen ‘kosten’, dus 40 minuten werktijd max.
 
Hey,

Erwin, gisteren het model kunnen bewonderen, en ik bewonder je kunnen om back to basic te gaan, ik heb het gezegd, ik zou het niet meer kunnen vandaar dat ik me ook onthoud natuurlijk. Maar ik volg dit wel...:)
Zoals ik al zei gisteren, miljaar die motor roept, schreeuwt, keelt... naar detail, verwering..... :) :) :)
maar je mag niet...;)
 
Lap, maakt het nog een beetje erger voor die mens...

Maar wel mooi werk, dat moet gezegd worden
 
Ja Swaken, was de mening van bijna alle clubleden die hem kwamen bekijken.
De ganse truck schreeuwt om meer aandacht maar hij krijgt die niet omdat hij volgens de regels van de groepsbouw gebouwd werd.

Heb mij ondertussen extra informatie besteld met betrekking tot dit type vrachtwagens wiens chassis trouwens ook gebruikt werd voor de 8-rad en diverse half-tracks, al dan niet met flak. Al kunnen vaststellen dat de foto's die ik heb van een Büssing motor deze zijn van de 4500 versie.
Ook effe in de stock gekeken en gezien dat hier nog 3 andere modellen liggen van deze truck. Zou dus nog een mooie collectie kunnen worden.
 
Erwin je bent precies op de helft van deze groepsbouw, althans qua tijd. Nog 14 volle dagen om deze af te werken... ik neem aan dat dat wel gaat lukken.

Wellicht ben je al bezig aan de afronding. Ik meen aan je reacties te kunnen afleiden, niet alleen in dit topic maar ook in andermans groepsbouwtopics waar je blijft benadrukken dat je mogelijkheden tot verwering ziet daar waar anderen vooral het plezier van het bouwen beogen te ervaren, dat deze groepsbouw voor jouw gevoel niet het meest geslaagd is. Wat je daar alsdan in elk geval van hebt geleerd is, dat je nu eenmaal van het verweren bent en dat het voor jou niet meer mogelijk is om zorgvrij terug te gaan naar de basis. Wat ik anderzijds wel wat lastig te begrijpen vind, omdat de papieren Citroëns waar je wél dol op bent evenmin uitblinken in detail of accuratesse, om het voorzichtig uit te drukken.

Samenvattend... de wegen van de modelbouwer zijn soms ondoorgrondelijk en niet altijd even goed te begrijpen, door mij althans. Een ding begrijp ik wél en dat is dat je door deze groepsbouw naar alle waarschijnlijkheid ook voor jezelf wat duidelijker hebt gekregen wat je eist / wilt in een bouw.

Ik zie de eindfoto's met veel interesse tegemoet.
 
Eerst even reageren op voorgaande:

Ik ben in deze groepsbouw gestapt wel wetende wat de grenzen zijn en wat er beperkt werd en ik meen dat ik mij daar perfect aan gehouden heb.
Nu mijn model afgewerkt is kan ik volgende stellen:

- Heb ik er van genoten?
Ja, van het onbelemmerd bouwen heb ik erg genoten. Niet stoppen in elke stap om toch maar te kijken of we geen stukje PE of dergelijke vergeten hebben of ergens vergeten zijn een accent te leggen of een beetje verwering of noem maar op. Gewoon los snijden, opkuisen en plakken bijna shake & bake.
Erg bevrijdend. Dit is ook de reden waarom ik geen bijkomende details aangebracht heb te meer omdat er veel meer details op konden dan er in de regels toegelaten was.

- Heb ik genoten van het verven?
Ja en neen.
Ja omdat ik het mijzelf zeer gemakkelijk gemaakt heb door het gebruik van spuitbussen. Met uitzondering van het zwart en leder in de cabine, het zilver op de koplampen, rood op de achterlichten en donkere roest op het uitlaat systeem is alles op deze truck geverfd met spuitbus van Tamiya of The Army Painter.
Neen omdat ik geen accenten mocht aanbrengen of verweren, iets wat deze truck zeker ten goede zou komen.

- Ga ik nog iets opstarten in deze groepsbouw?
Neen, driewerf neen want ik heb duidelijk ondervonden dat ik het stadium OOB duidelijk ontgroeid ben. Maar ik ben wél heel tevreden dat ik meegedaan heb en een model heb afgewerkt.

Wat de bemerking op de papieren Citroëns betreft meen ik niet dat je beide kunt vergelijken. Bij die papieren modellen is het "what you see is what you get", meer niet en daar kan je enkel proberen om de koplampen een beetje beter gevormd te krijgen of de wielen een beetje steviger te maken.
Papierbouw voor mij persoonlijk (dus niet in het algemeen) is enkel als ik geen plastiek kan bouwen en een therapie tegen overmatig TV kijken.
 
En dan nu het einde van de bouw van de Büssing.

Waar ik er bijna van overtuigd was dat alles heel vlot verlopen was zonder problemen kwam op het einde Murphy toch nog op bezoek.
Toen ik de decals wou plaatsen merkte ik plotseling dat één van de breedte indicators vooraan op de bumper verdwenen was. Waar naartoe? Weet niet, alles afgezocht en tot nu niets gevonden.
Dus heb ik op het einde toch een kleine aanpassing moeten maken en een scratch breedte indicator moeten toevoegen.

De eind foto's:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Model afgewerkt als kleuroptie 1 van het plan.Voertuig van het 1ste Bataljon van het 11de Artillerie Regiment van de 11de Infanterie Divisie.
Heilsberg, Oost-Pruisen, 1938.

In totaal werden 190 onderdelen verwerkt en heeft de bouw inclusief de laatste werken 24 uur in beslag genomen.

Dat het een grote truck is nog even ter verduidelijking op deze foto

attachment.jpg

Top de Büssing, midden de GMC met winch en onder de Ford V3000.

Wat mij betreft zit de bouw er op, de truck gaat zijn broeders vervoegen in de kast.
 
geen negatieve uitleg maar je ziet dat deze truck meer nodig heeft ik vind het nu ( sorry ) speelgoedachtig de bouw en het kleuren zijn prachtig gedaan daar gaat het niet om , de blinkende bandjes en het geheel oogt nogal speelgoedachtig
Wel knappe bouw
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan