Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw LCM Landig Craft 1/76 [DONE] Einddatum 04-03-2018

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Voor de groepsbouw "Back to Basic" zal ik een LCM Landing Craft maken die uit de grote doos D-Day gift set van airfix komt. Deze zal ik niet gebruiken voor een diorama en is dus ideaal voor deze groepsbouw. Anders verdwijnt die in de stash om nooit meer boven te komen.

De onderste doos dus:

attachment.jpg

Een foto van de zak onderdelen en het bouwplan:

attachment.jpg

Het bouwplan is een boekje waar alles die in de doos zit in verwerkt is aan de hand van een bouwplan en kleuschema.

Bij deze gaan m'n 4 weken nu in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
"Het leven is voor de rappen" is een uitdrukking die ik een Vlaamse vriend eens heb horen zeggen.

Slim gebruik van deze samengestelde kit, als je voor deze groepsbouw een onderdeel gebruikt dat je normaal gesproken nooit zou bouwen.

Succes met het kitje, dat er niet van al te recente mallen uit ziet. Maar dat is dan ook een stukje van de uitdaging hier.

Hopelijk krijg je deze uiterlijk 4 maart aanstaande af!

Heb je al wat aanpassingen ingepland?

Overigens is de schaal 1/76.
 
De schaal is inderdaad 1/76 (had ik moeten weten van Airfix) dus als iemand dat kan aanpassen in de titel?

De mallen zien er een beetje jaren '70 uit en de pasvorm is niet al te schitterend. De enige aanpassingen die ik gepland heb is hetgeen nodig is om de de onderdelen te doen passen. Verder is het een echte OOB. Er zit verf in die samengestelde doos maar ik zal nog moeten bekijken als die bruikbaar is voor de airbrush. Anders zal ik op zoek moeten gaan naar verf die in de buurt komt.

Afwerken tegen 4 maart lijkt me geen al te groot probleem, het is een rechttoe rechtaan bouw.
 
Ezelsbruggetje is dat alles wat 1/76 is, redelijk verouderd is want het is een verouderde schaal. Airfix en soms Revell, gebruikt de schaal nog steeds bij wege van 'recycling'. Wanneer Airfix en Revell nieuwe mallen uitbrengen van rond deze grootte, zullen die echter altijd op 1/72 zijn.

Ik weet eigenlijk niet wanneer de laatste mallen op schaal 1/76 zijn gemaakt, best een interessante vraag eigenlijk. Iemand enig idee? Waarschijnlijk ergens in de jaren '90?
 
Het valt al bij al nog mee qua pasvorm, er komt wat schuur-, vijl- en plamuurwerk bij kijken maar ik heb al slechter gezien. Ook wasspelden en elastieken zijn onmisbaar voor deze bouw. Als kind, de echte basisbouw dus, had ik alles zomaar samengelijmd zonder te schuren of vijlen maar daar deze groepsbouw Back to Basics is met de huidige geleerde bouwtechnieken zal ik er een mooi werkje van maken.

De stand van zaken:

attachment.jpg
 
Net wat bezig geweest aan de stuurcabine maar die moet eerst geverfd worden en dan moet er nog een figuur in geplaatst worden voordat ik die kan afwerken. De figuur staat op het plan dus die moet er ook in.

attachment.jpg

Het grote onderdeel staat in de grondverf om later de verf te kunnen testen met de airbrush.
 
Dankjewel voor de aanmoedigingen.

Zo ver ben ik nu: alle onderdelen die in lichtgrijs moeten gespoten worden zijn op het model gelijmd, de verf is besteld en zodra die is aangekomen zal ik alles spuiten. De andere onderdelen moeten in het zwart en die zal ik nadien verven en lijmen.

attachment.jpg

Verschillende onderdelen zijn zeer breekbaar wat een probleem is bij het schuren. Schuren is nodig door de overdaad aan flash maar het geheel ziet er goed uit, toch voor een basisbouw.
 
[mod]Einddatum 04-03-2018[mod]

Alvast een mooie start Alain, succes en vooral veel plezier met de bouw!

Fred
 
(De verf is in aantocht en dan werk ik deze af, ondertussen start ik een nieuwe op voor de groepsbouw.)
 
Leuke keuze,alvast veel succes Alain..!!!

Grtz yves,
 
Je bent met deze qua tijd net over de helft Alain, kom op he :)
 
Ik ben het niet vergeten, de verf is ondertussen al een tijdje hier en de airbrush staat klaar maar er is echter veel werk waardoor de modelbouw achterop hinkt. Overdag buiten werken en 's avonds binnen.

Nu ben ik een pad aan het maken in een bos sleedoorn en als je de naam goed bekijkt zie je daar 'doorn' staan...en het zijn grote. Midden in dat bos staan 3 kriekenbomen en die wil ik oogsten als ze rijp zijn dus moet er nu een pad gemaakt worden. Het is een wirwar van takken en boomstammen in dat bos. Voordeel is dat alles bruikbaar is: de dikke takken/stammen voor brandhout en de dunnere takken voor een takkenril rond het voedselbos.

Binnen ben ik de gang naar de slaapkamers aan het opfrissen en daarna een werkkamer maken van de laatste kamer. De dagen zijn goed gevuld maar ik zal wel eens tijd vrijmaken om deze hier af te werken.
 
Sleedoorn geeft ook vruchten, sleedoornbes, kan je lekkere confituur van maken of nog beter wijn of brandewijn (slivovitsj). Vroeger heb ik nog zelf wijn gemaakt, de sleedoornbes is een favoriet van vele vruchtewijnmakers.
 
En ik maar denken dat slivovitsj van pruimen gemaakt was , speelt geen rol is toch lekker spul
Marc
 
Ze geven inderdaad ook vruchten maar ik vind ze niet zo lekker. En er staan er meer dan genoeg hoor, er mogen er gerust een paar weg. Ongeveer 1/4 van m'n terrein zijn sleedoorn en als alles wat op punt staat zal ik me eens bezighouden met de oogst om ze dan te mengen met lekkerder fruit voor confituur.

Ondertussen nog steeds niet kunnen verder werken aan de landingcraft, net gedaan met werken in de gang. Maar het komt wel goed, de gang is bijna afgewerkt. Dan eens een paar dagen ontspanning.
 
Coachke MrArtex,

Sleedoorn is een soort mini pruimpje met nogal veel tannine zodat ze redelijk wrang smaken. Belangrijk is dan ook om ze niet te oogsten voor het eens goed gevroren heeft. Niet bedoeld om zo op te eten maar ik heb die eens opgelegd op alcohol (zoals ze met krieken doen) en dat was zeer lekker. Paar maanden laten trekken en dan filtreren. De smaak laat mij een beetje aan pruimen denken.
 
En ik maar denken dat slivovitsj van pruimen gemaakt was , speelt geen rol is toch lekker spul
Marc

Ja Marc dat klopt, de sleedoornbes wordt ook niet voor niets sleepruim genoemd.

Inderdaad zoals Jeanke zegt met veel tannines, dat maakt dat de wijn van deze vrucht wat langer moet rijpen om de tannines af te breken, maar eens zo lekker na het wachten ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan