Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw LCM Landig Craft 1/76 [DONE] Einddatum 04-03-2018

Knap bezig Alain , doe zeker zo verder :)
 
We ploeteren langzaam verder aan deze.

Net alles gespoten met de airbrush, grijs zoals het plan zegt en de onderkant komt in het bruin. Dat zal voor ten vroegste morgenavond zijn want er moet afgeplakt worden dus moet de verf zeker goed droog zijn.

attachment.jpg

De onderdelen van de stuurcabine zijn apart gespoten want er moet een figuur in komen en dat kan uiteraard pas na het spuiten.

attachment.jpg

Na het spuiten is duidelijk gebleken dat enkel een open raam niet voldoende is, er moet weer een spuitcabine met afzuiging komen. In Brugge had ik er één maar die was zelfgebouwd en hing vast aan de muur. Aangezien er plannen zijn om de derde slaapkamer om te vormen tot een werkkamer is er wel een mogelijkheid om daar een spuitcabine met afzuiging te bouwen. Dat moet eens bekeken en gemeten worden. Misschien een losse cabine die kan opgeborgen worden want die is niet dagelijks in gebruik.

Met de iPad zijn de foto's veel beter maar dan wel veel kleiner. Eens moeten bekijken wat er verkeerd gaat met het fototoestel.
 
Kijk aan, ik ben blij dat je deze weer oppikt, het is denk ik een kwestie van laatste loodjes vooraleer deze in de galerij kan worden bijgeschreven.

Ga zo door, ziet er goed uit. De pasvorm lijkt gunstig voor een zo oude kit, of schat ik dat verkeerd in?
 
Qua pasvorm valt het mee, er is wat schuur- en plamuurwerk maar ik heb al slechtere kits gezien.
 
Hmm lekker , ik herinner me nog toen we bij de Joegoslaaf gingen eten dan kregen we altijd als digestiefje er zo eentje in zo een raar flesje bij de koffie lekker wat het juist was weet ik niet ik dacht die slivovitsj
 
Kom op heren, bezijden de herbologie... aanmoedigingen plaatsen aangaande de groepsbouw is gratis he ;) Alain heeft nog ruim een week, help 'm die laatste werkzaamheden door! :)
 
Alain ga je het deurtje open laten zodat de figuur nog te zien is of een gesloten cabine? Je begint aardig te vorderen
 
Het deurtje zal dicht zijn (staat zo op het plan), de figuur zal nog enigszins zichtbaar zijn door de kijkgaatjes.
 
Net het vaartuig nog een laagje verf gegeven, gisteren was het wat te donker in de spuithoek en had ik een paar plekjes over het hoofd gezien. Probleem is wel dat de airbrush soms eens sputtert, dat zal eens moeten onderzocht worden.

Bijkomende vraag: is het beter eerst een laag vernis te spuiten vooraleer af te plakken voor het tweede kleur?

attachment.jpg
 
ik plak tegenwoordig eerst af en daarna een dun laagje vernis erover, zo kan de verf zeker niet onder de tape kruipen.
( komt van iemand hier op het forum nadat ik veel onderkruipers had )
vgr Marc
 
Dat lijkt me een heel goed idee, zal ik ook toepassen als de grijze verf droog is. Dankjewel Marc.
 
Afgeplakt en een laagje vernis op gespoten. Zodra die vernis droog is kan het spuiten van de bruine verf beginnen. Deze gaat dus voor een dagje aan de kant om zeker te zijn dat de vernis goed droog is.

attachment.jpg
 
De onderkant is gespoten maar ik denk dat er niet goed is afgeplakt en dat hier en daar de verf onder het plaklint zal zitten. Later vanavond eens bekijken. Het spetteren van de airbrush lijkt te komen doordat de druk te hoog stond, die stond op 1 en tegen het einde heb ik die op 0,5 gezet en dat ging beter. Meer testen volgen nog.

attachment.jpg
 
1 bar is toch niet echt een druk waarop spetters zouden moeten gaan plaatsvinden. Ik denk dat er een andere oorzaak is, bijvoorbeeld dat de airbrush niet helemaal schoon is. Het blijft bewerkelijk gereedschap.

Afgezien daarvan, is spuiten op 0,5 bar ook prima mogelijk. Zorg er echter voor dat de airbrush wel goed functioneert als je hem gebruikt, anders kan hij op enig moment onvoorspelbaar reageren en dat wil je natuurlijk voorkomen.
 
Ik haal die telkens uit elkaar om schoon te maken maar misschien toch nog wat grondiger te werk gaan op dat gebied. Het is een teer dingetje.
 
Wat ook een mogelijkheid is, is dat je niet genoeg verdunt.

Als 'ie de volgende keer spettert, doe er dan eens wat verdunner bij. Goed mengen, heel even incidenteel op 2,5 bar zetten en een heel klein beetje doorblazen, dan meteen terug op 1 bar zetten en kijken wat 'ie doet. Het bepalen van de juiste viscositeit van te spuiten verf is en blijft voor de meeste modelbouwers, onder wie ikzelf, geen vanzelfsprekendheid. Ik ben dan ook blij met de simpele oplossing van Vallejo Model Air, waarbij ik druppelsgewijs kan werken en altijd de goede verhouding heb (=10 druppels Air, 5 druppels thinner en 1 druppel flow improver). Zodra ik me met andere verfjes bezig houd, wordt het toch een beetje nattevingerwerk. En dat bedoel ik niet zo positief als hoe het door een enkeling zou kunnen worden opgevat.

Veel oefenen is dan ook het devies, je moet er een beetje een neus voor krijgen.
 
Kan ook nog inderdaad. Of dat de rubbers nog wel goed zijn en niet lekken. Misschien is het goed om eerst eens Dany's tip te volgen en te kijken, onder een loep, of de tip nog recht is. Zo niet, dan zeker niet zelf proberen 'm te richten; en als 'ie recht blijkt te zijn, de verdunningsfactor proberen te vergroten.
 
Eens bekijken met een loep en eventueel rechten kan ik doen...of eens investeren in een nieuwe want het is al een ouwetje. Vanavond zal ik eens op de site van de sponsor hier kijken hoe en wat.

Bestaat er geen verf die klaar is voor gebruik?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan